(kast)deuren in specifiek laminaat kleur (diy) greeploos?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TLDR kastdeurtjes DIY lamineren in specifieke kleur, want verven = "brrr"

We (lees vrouwlief) wil kastdeurtjes in 1 kleur gelamineerd hebben, en dan ook nog greeploos.
- want "kleur"
- waterdicht (natte ruimte)
- geen scherpe hoeken

Er zijn website(s)/shops die de deurtjes in een gewenste maat kant en klaar kunnen leveren maar
Daar zijn we best veel $$$$ voor kwijt en dat is dan alleen de "zicht" kant en vaak nog steeds "scherpe' hoeken + witte achterkant zelfs voor een keuken renovatie project vraag ik dan al snel af of je niet goedkoper bent met een complete nieuwe keuken (wel erg "cheap" keuken natuurlijk maar dan nog steeds erg prijzig)

Ik denk zelf dat (mdf ???) multiplex met handgreep freesbit (random site) en paar lagen verf wellicht makkelijker af ben ?
Voor de duidelijkheid een UV bestendige, matte vingerprint werende verf

Voor de duidelijkheid, als dit lukt en bevalt gaan we dit herhalen voor keuken/badkamer ..
dus je praat over 5 (start) maar eindigt tzt op 40 deuren verdeelt over het huis..

Maar wellicht weten jullie nog andere DIY methode(s) om HPL of een (matte/zonder print) gekleurde lamineer vel (en leveranciers?) op een voorgefreest deurtje te krijgen ?

@corporalnl wrappen, Was ik vergeten thx maar dan heb je eigenlijk nog onbewerkte achterzijde --> oftewel we zoeken een duurzame naadloze oplossing. (het moet 10-20 jaar meegaan)

Hoeveel werk ? (ook goeie vraag) mag best tijd in gaan zitten, de lat ligt meer dat bedrijf x zou ik 100-400 per deur betalen en DIY 20-50 per deur ... maar wel beide dezelfde "finish" of beter

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 14-02-2024 18:19 ]

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 17:33
Je kan ook kastdeurtjes laten wrappen?
Over wat voor budget spreken we?

En wat voor specifieke kleur hebben we het?

Hoeveel werk wil je eraan? Niks doen of alles zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
wrappen heb ik niet een positief gevoel over.

kleur (kasmir)

buget vs werk, mijn tijd is "gratis", dus alleen materiaal kosten en eventueel huren van apparatuur.
vs "laten doen" moet wel een relatief gat tussen zitten.
zelf bv 500,- materiaal / huur vs 2.000-3000 "laten" doen . word wel aantrekkelijk.

als 1 project goed gaat, dan trekken we het door naar andere projecten in huis (bv keuken) dat maakt bv een speciaal freesbitje aanschaffen van 75,- best wel intressant.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorisErnst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 21:22
Ik ben van mening dat het zeer lastig zal zijn om dit DIY-project kosten efficiënt te krijgen.
Met andere woorden, waarschijnlijk zal online bestellen goedkoper en van betere kwaliteit zijn als het zelf proberen te maken.
Dit omdat je voor de productie van zo'n greeploos deurtje je toch wel wat apparatuur nodig hebt die een gemiddelde DIY-er niet tot z'n beschikking heeft.
Als je tenminste iets wilt wat 20 jaar meegaat.

je zal in ieder geval nodig hebben:

Iets om je multiplex exact haaks op maat te kunnen zagen:
Formaatzaag, liefst met voorrits functie of een MFT tafel met een invalzaag.
Kantenbandmachine
Scharnierboor machine of boormal
Freestafel
kantenfrees
En ja dan moet je ook nog een manier vinden om het laminaat op 1 of andere manier precies in de vorm van het greeploze greepje geperst te krijgen. hoe ze dat precies doen weet ik niet, maar denk dat ze het laminaat verwarmen en met een contraprofiel en vacuumpers het om het deurtje heen persen en lijmen.

Goedkoper zal het zijn om je deurtje te maken en het daarna door een goede meubelspuiter van een hoogwaardige coating te laten voorzien.

zelf zo'n deurtje lamineren lijkt me dus zeer kostbaar met alle apparatuur die je waarschijnlijk moet huren, (als het al te huur is) en als je ff googled zie je dat dat spuitwerk al snel 40-50 eur voor een 40x60 deurtje kost
dus zelf zo'n hoogwaardig keukendeurtje voor 20-50 euro maken lijkt me nogal moeilijk.

Maarja wie weet denk ik te moeilijk en is het heel makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
dank, formaat zaag heb ik inderdaad niet, en nu wat nieuws geleerd
kosten efficent is wel te verstaan dat mijn eigen vrije-tijd "gratis" zal zijn, dus eigenlijk alleen gereedschap/materiaal kosten .. + leergeld (fouten zullen gemaakt worden)

Maar een slee voor een paneel in combinatie met een zaagtafel die zorgt voor 90 graden hoek, of een zaagservice is ook een optie, en ik denk dat het veel scheelt als een CNC het werk voor mij doet om eerlijk te zijn.

Frees(slee) met juiste vingergreep bit of MFT tafel inderdaad waar ik een frees kan plaatsen om de vorm uit het MDF/Multiplex is wellicht te doen (kan het allicht proberen)
En ja dan moet je ook nog een manier vinden om het laminaat op 1 of andere manier precies in de vorm van het greeploze greepje geperst te krijgen. hoe ze dat precies doen weet ik niet, maar denk dat ze het laminaat verwarmen en met een contraprofiel en vacuumpers het om het deurtje heen persen en lijmen.
Als ik laminaat van 1m x 1m op de gewenste kleur kan krijgen dan zie ik nog wel een optie om het in de gewenste vorm(en) te vouwen

kanteband machine is niet goedkoop inderdaad maar voor de hoeveelheid die ik in petto heb is de aanschaf wellicht een optie. en daarnaast is 1mm wat makkelijker af te ronden (als de kleur egaal is op de kantenband) met een kleine radius met de juiste tools om de scherpe kantje(s weghalen ..
Goedkoper zal het zijn om je deurtje te maken en het daarna door een goede meubelspuiter van een hoogwaardige coating te laten voorzien.

zelf zo'n deurtje lamineren lijkt me dus zeer kostbaar met alle apparatuur die je waarschijnlijk moet huren, (als het al te huur is) en als je ff googled zie je dat dat spuitwerk al snel 40-50 eur voor een 40x60 deurtje kost
dus zelf zo'n hoogwaardig keukendeurtje voor 20-50 euro maken lijkt me nogal moeilijk.

Maarja wie weet denk ik te moeilijk en is het heel makkelijk ;)
ik heb een spuitcabine (plek) en droogruimte(plek) + de compressor en verfspuit, dit gaat veel tijd kosten.
vandaar dat lamineren wel de voorkeur heeft.

nu zie ik wel lakdraagfolie maar los bestellen op een maat van zeg 75cm x 1m is nog even zoeken naast veel MDF panelen voorzien van de folie, is 54cm de breedste folie rol die ik kan vinden tot op heden.
(lakdraagfolie = minder verf/beter beschermd oid ..

om je de kosten even toe te lichten ik zit nu op 70%-50% van "in de winkel" gekochte meuk door DIY hoe minder ik uitbesteed hoe voordeliger maar sommige dingen laten doen is ook wel wat minder stressvol.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:47
'Greep-loos' dus aan de zijkant gefreesd.. dan is het gefreesde ruwe MDF oppervlak moeilijk om het net zo mooi te spuiten als de voorkant..helemaal met inwendig spaanplaat.
Juist hier plaats je je vette of natte handen, wordt dus snel aangetast.

Maar wil welke-verf-dan-ook wel hechten op de bestaande deuren?
Daarbij zelfs met eigen spuit cabine verwacht géén 'in fabriek' geproduceerde kwaliteit (gladheid, hardheid, bestendigheid)
Als greep zou ik kiezen voor dit type, dus iets infrezen en er inplakken (zonder schroeven dwars door de deur heen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbWZSGf3xzC6nHWqhGZDJOn2OSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pdGhop3BCoyLx0GSbDhGzNaX.jpg?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
Je wilt dus nieuwe deurtjes maken van MDF, greeploos maar dan met greep in het deurtje? Ik zou dat zeker heroverwegen want een vierkant deurtje maken is 10x makkelijker dan overal netjes de greep infrezen en vervolgens ook het ruwe MDF goed prepareren voor verf in van die rondingen.

Als je trouwens wel goed kunt spuiten is dat in mijn optiek altijd mooier, maar je moet wel echt weten hoe je het MDF moet bewerken. Beter nog je moet eigenlijk dan voor je eigen sanity overstappen op HDF. Waar toch echt wel een prijskaartje aan zit.

ik heb onze bijkeuken deuren zelf gemaakt uit MDF en het spuiten was echt een hele klus. 4 tot 5 lagen is eigenlijk de vraag of dat met watergedragen verf genoeg is, maar ik was er na 5 lagen per kant wel een beetje klaar mee en dan heb ik nog relatief nat in nat gespoten vanwege de hechting. (no way dat ik tussen al die lagen ook nog ging wachten tot het gedroogd was en weer ging schuren).

Is naar mijn mening erg netjes geworden en ben er zeker trots op maar was wel echt een pokke werk. Verder zou ik geen matte verf aanraden want matte verf is altijd lastiger netjes te krijgen en ook altijd minder sterk dan zijde glans. Zelfde dat zijdeglans minder sterk is dan hoogglans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Aurum dank voor je input, ben best wel benieuwd naar je werk (foto?)

Vrouwlief wil greeploos en een matte verf kleur, dus dat gaan we doen, gelijk ultra uitdagend ja dat weten we

MDF,HDF, Multiplex, of gewoon hout daar zit ik nog over te twisten,
En de de juiste frees

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
Maar natuurlijk :)

Ik heb het uiteindelijk met MDF gedaan maar ik zou het me de volgende keer makkelijker maken met primen door de kiezen voor HDF.

Hieronder nog de foto's van hoe hij nu is. Ik heb ook nog een close up geprobeerd te maken van wat oneffenheden die er nog inzitten vanwege het zelf spuiten maar je moet goed zoeken als je gewoon naar de keuken kijkt zegmaar. En nog wat in progress foto's had ik nog :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZzlGGJpXhLbhvmc2mEVEEHdKq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjxJ7xWpXqoWLOkeienZYaHI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ3bVWEmPVEfAq_6WzDYu8xuue8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cd8q8vGm5h0vevCGUBy6wHQs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLfyDijryx7uLGvIejhgVaMjrtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zeh1EwHt9IApEWIcnyQcNzUe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ScCHDfh57WHgiL_P_qBTOg14YM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrCTOt95UwUDCLjXLCmWo8KN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-mlsFZ5KDYdC9qtmyNuKlPvEhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMYJC44TDCBfw8xySDsIlA4s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21oEqA2lFmq8-PVux3aUhObJ5sk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELoXcmXVjMtP5smCyn4PKvLV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Aurum ] _/-\o_ mooi resultaat, welke verf(kleur) heb je gebruikt ?

Volgende keer ga je wellicht wel met een schuurpapiertje erlangs, neem je iets meer tijd enzv.. zo niet ook goed.

Naast HDF (maar 13mm dik) kan je ook mdf met een lakfolie bestellen alleen dan zijn de bewerkte delen/randen nog onbeschermd, ik heb nog geen website gevonden die de lakfolie los levert, los van hoe ik die aanbreng.

Ik denk dat ik zelf de deurtjes op maat bestel, en dan de afwerking/handgreep zelf met een frees doe (kleine lopende band idee) en ik zit zelf aan 2x grondverf en dan 2 of 3x een Polyurethaan ? lak te denken
met watergedragen schuursessies ertussen door.

Enige wat ik niet echt heb is de juiste freesbit en ik zal wat extra hulpstukken voor de frees moeten hebben

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
@vso Dankjewel :) De kleur is charleston grey van farrow and ball. Wel gewoon laten mengen in sikkens Rubbol BL Rezisto Satin.

qua verf is watergedragen tegenwoordig wel net zo OK als polyurethaan op waterbasis. Pas als je naar de 2k verfsystemen gaat wordt het pas echt goed duurzaam en degelijk. Alleen ik heb die op kleur gemengd nog niet ergens kunnen bestellen.

Als je de deurtjes op maat gaat bestellen zou je eens kunnen informeren bij zagenzagen.nl misschien dat hun zelfs die frees handeling voor je kunnen doen. Wij hebben er toen het spaanplaat voor de binnenkasten gehaald en die hadden ze ook voor ons op de juiste kanten gekantband. Ze gaven aan in overleg tot ook meer freeswerk in staat te zijn.
Pagina: 1