Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
Wij zijn toe aan een nieuwe ketel (de Intergas Kombi Kompakt HR 28/24 is door vorige bewoner nooit geserviced en daarmee is warmtewisselaar dichtgekoekt met fijnstof). Ik zou graag naar een ketel gaan met een CW van 5. Mogelijkheid tot Hybride en eventueel H2 Ready. Ik kom op een aantal ketels uit en ik ben wel opzoek naar advies of misschien kunnen jullie kort meedenken:

1. Vaillant Ecotec Exclusive. Een stuk duurder, maar scoort goed op alle vlakken. Ik weet hier niet of we voor de 25/36 moeten gaan of de 34/43 (CV vermogen lijkt wat lager dan veel anderen voor de 25/36). Volgens een mail aan Vaillant zou deze ook H2 Ready zijn (maar staat nergens vermeld). Verder weten we niet hoe de (hybride) warmtepompen van Vaillant scoren voor in de toekomst. Al heb ik begrepen dat de meeste warmtepompen vergelijkbaar zijn en deze middels OpenTherm met andere merken warmtepompen te koppelen is. Klopt dat? In de zin van koppeling met warmtepomp: modulatie van 1:12 is erg aantrekkelijk! Plus: onderhoud schijnt goed te doen te zijn en RVS warmtewisselaar!

2. Vaillant Ecotec Plus 30/36. Deze voldoet aan de meeste, zo niet alle eisen. Echter in tests van de consumentenbond scoort het kleinere model (25/32) niet heel goed op energiezuinigheid van het tapwater. Ik vraag me dus af of het grotere broertje daar ook last van heeft. Daarnaast lees ik in reviews dat de driewegklep langzaam schakelt naar warm water als er warmtevraag voor de CV is. Iets wat ik snel irritant zal vinden. Is hier ervaring mee? En is het oplosbaar?

3. Remeha Tzerra ACE Matic 35C CW5. Tapwater capaciteit is iets lager dan de Vaillants, maar de CV capaciteit iets hoger dan de kleinere van de twee Exclusives. Verder ben ik niet zo bekend met Remeha. RVS warmtewisselaar vind ik een plus. Geschikt voor H2 en een CW van 5. Modulatie is wat lager (1:8). Deze komt op de radar op advies van meerdere buren die dezelfde hebben geplaatst. Deze is echter nog niet getest door bijvoorbeeld de consumentenbond. De oudere Tzerra scoorde redelijk, maar de grootste van de drie scoorde slecht op energiezuinig verwarmen. Hebben jullie ervaring met deze ketel? En weten jullie hoe onderhoud is?

4. Intergas Xtreme 36. We hebben nu slechte ervaringen met onze Intergas ketel. Maar ik zie veel lovende berichten over de Xtreme 36 (ook best getest met de Xtreme 30 in consumentenbond) en hij schijnt ook zeer energiezuinig te zijn. Ik hoorde wel dat onderhoud heel lastig kan zijn, omdat het rookgaskanaal achter de warmtewisselaar zou zitten. Hebben jullie hier ervaring mee? En klopt dit? Nadeel vind ik wel de aluminium warmtewisselaar.

Hebben jullie tips over deze ketels die we zeker in ogenschouw moeten nemen? Is er voor jullie een duidelijke winnaar van deze ketels? Of hebben jullie een alternatief dat ik zeker ernaast moet leggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:03
End of life CV kan ook de perfecte gelegenheid zijn om gasloos te gaan.
Waarom is dat geen optie?

Of een airco als tussenstap waarbij je later een warmtepomp neemt.

Ik zou geen cv meer nemen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vind het enigszins vreemd om een merk als Intergas soort van af te serveren omdat je nu een ketel hebt van Intergas waarvan je zelf al aangeeft dat het onderhoud niet goed is uitgevoerd.. van alle ketels zijn de Intergas modellen het meest simpel en in de praktijk het minst storingsgevoelig.

En H2 ready zou ik zo snel mogelijk uit mijn hoofd zetten. Er zijn wat projecten gaande maar gedurende de levensduur van je nieuwe ketel zal er echt geen H2 door het gasnet gaan stromen, if ever. De projecten die nu lopen zijn puur prestige. Het rendement is belabberd. En dan zijn er nog de praktische problemen: het lekt letterlijk door alles weg (wat levensgevaarlijk is in huis). Een transitie zal in één keer moeten. Als een wijk of stad over gaat dan zullen alle ketels en leidingen in die stad of wijk geschikt moeten zijn.

Weinig kans dat we dit ooit in heel NL gaan uitrollen.

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 14-02-2024 18:11 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
waarom. CW5? en waarom H2-ready? de ketelboeren proberen waterstof nog wat leven in te blazen maar dat kalf is verdronken en de put gedempt :+ gaat niet gebeuren , volstrekt onlogisch en onrealistisch. Als je graag een cv-ketel wilt houden (ik. zou altijd een stap richting de toekomst zetten dus minimaal hybride gaan) dan gewoon een goedkoop keteltje uitzoeken bij je lokale cv-boer en gaan. De punten die jij noemt zitten zo ver in de marge..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@IKON
De ketels van Intergas staan bekend om hun betrouwbaarheid en worden door veel woningbouwcorporaties gebruikt.
Bijkomend voordeel als je weer voor een zelfde ketel gaat, dat alle aansluitingen al op de juiste plek zitten.

Richting de toekomst is het handig om alvast te kijken hoe een hybride warmtepomp aangesloten kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 23:25
Wij hebben nu 5 jaar een Xtreme 36 en die werkt probleemloos. Ook weinig onderhoudskosten aan.

Geen driewegklep meer, zoals bij de Vaillant die we eerder hadden en vaak vervangen moest worden.

Mijn vorige ketel wordt weer een Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je hebt nu een cw4, waarom wil je een cw5?
Zijn je warm water wensen anders geworden?

Elke nieuwe ketel is hybrid-ready en geschikt te maken voor ander gassoorten en/of mixen van gassen.
Fr33z schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:12:
waarom. CW5? en waarom H2-ready? de ketelboeren proberen waterstof nog wat leven in te blazen maar dat kalf is verdronken en de put gedempt :+ gaat niet gebeuren , volstrekt onlogisch en onrealistisch. Als je graag een cv-ketel wilt houden (ik. zou altijd een stap richting de toekomst zetten dus minimaal hybride gaan) dan gewoon een goedkoop keteltje uitzoeken bij je lokale cv-boer en gaan. De punten die jij noemt zitten zo ver in de marge..
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, ik hoorde op de vsk beurs dat Remeha en nog een aantal fabrikanten dit jaar nog een wijk ergens in nederland op waterstof gaan laten draaien.
Ze zijn er nog volop mee aan het testen dus het is nog niet helemaal afgeschreven, wel gaf deze vertegenwoordiger aan dat een cv ketel op waterstof voor de consument nog zeker wel 10 jaar kon duren als alle mitsen en maren afgestreept zijn.
Het kan dus ook nooit worden.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKON
pentaw1nz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:58:
End of life CV kan ook de perfecte gelegenheid zijn om gasloos te gaan.
Waarom is dat geen optie?

Of een airco als tussenstap waarbij je later een warmtepomp neemt.

Ik zou geen cv meer nemen
Omdat we nog altijd warm water nodig hebben als we een airco nemen en een warmtepomp makkelijk €12k kost. Een investering die zich nu voor ons niet loont in mijn optiek. Zeker omdat we dan radiatoren moeten gaan vervangen voor LT radiatoren en voor comfort een boilervat moeten gaan plaatsen. Die ruimte willen we ook niet kwijt op zolder. Maar hoofdreden zijn de kosten. Warmtepomp is al veel te duur, met daarbij nog 6 LT radiatoren. En aanpassingen aan de vloerverwarming. En wat je dan kunt koelen haalt nog geen benauwdheid weg en is beperkt tot een graad of 4. Nee dankjewel.

[ Voor 13% gewijzigd door IKON op 14-02-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
edsandje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:14:

Elke nieuwe ketel is hybrid-ready en geschikt te maken voor ander gassoorten en/of mixen van gassen.

[...]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn, ik hoorde op de vsk beurs dat Remeha en nog een aantal fabrikanten dit jaar nog een wijk ergens in nederland op waterstof gaan laten draaien.
Ze zijn er nog volop mee aan het testen dus het is nog niet helemaal afgeschreven, wel gaf deze vertegenwoordiger aan dat een cv ketel op waterstof voor de consument nog zeker wel 10 jaar kon duren als alle mitsen en maren afgestreept zijn.
Ja dat klopt. Misschien toch niet zo belangrijk (H2 Ready). Warmwater behoefte is veranderd door gezinsuitbreiding. Merk nu soms de beperking, daar wil ik van af.

Ik lees bij een andere comment dat Intergas geen driewegklep meer heeft? Ik vraag me af hoe dat bij andere merken zit. En of Nefit nog een duit in het zakje kan doen? Ik zit toch met het onderhoud gerucht van de Intergas in mijn maag met betrekking tot rookgas afvoer achter warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Pegasus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:46:
Wij hebben nu 5 jaar een Xtreme 36 en die werkt probleemloos. Ook weinig onderhoudskosten aan.

Geen driewegklep meer, zoals bij de Vaillant die we eerder hadden en vaak vervangen moest worden.

Mijn vorige ketel wordt weer een Intergas.
Geen driewegklep is wel fijn inderdaad. Weet alleen niet of het rookgaskanaal achter de warmtewisselaar zo handig is. Als je daaraan moet moet de hele wisselaar eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
chrisborst schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:14:
@IKON
De ketels van Intergas staan bekend om hun betrouwbaarheid en worden door veel woningbouwcorporaties gebruikt.
Bijkomend voordeel als je weer voor een zelfde ketel gaat, dat alle aansluitingen al op de juiste plek zitten.

Richting de toekomst is het handig om alvast te kijken hoe een hybride warmtepomp aangesloten kan worden.
Ja maar of dat nou zo een geweldig argument is. Woningbouwcorporaties hangen ook de meest simpele ondingen op, waar bijna niks mis aan kan gaan. Het issue is meer dat als je er meer aan moet doen het lijkt alsof de hele warmtewisselaar er gelijk uit moet. Maar begin de Intergas steeds meer te overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Fr33z schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:12:
Uiteindelijk misschien hybride, maar we moeten dan radiatoren vervangen voor LT radiatoren. En zitten nu met extra kosten, die we graag willen spreiden. Hoe dan ook wil ik dan een goede ketel met een redelijke modulatie om het hybride deel te kunnen ondersteunen in gedegen kleine stapjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:10
Hoe kan de warmtewisselaar vol zitten met fijnstof? Waarom zou dat niet schoongemaakt kunnen worden?
Ik begrijp niet zo goed hoe de ketel dan total-los kan zijn.

De opmerking over det je hoorde 'dat onderhoud heel lastig kan zijn, omdat het rookgaskanaal achter de warmtewisselaar zou zitten' lijkt me eerder te komen van iemand die niet zoveel kennis heeft over deze ketels of je graag een ketel wil verkopen waar deze iets meer vanaf weet.

In mijn vorige woning heb ik 10 jaar zuinig en zonder enige storing gestookt met een Intergas. Die ketel heeft 1x een servicebeurt gehad, vlak voor de verkoop van de woning O-) Ik heb erbij gestaan, niets aan de hand, alleen wel wat kalkaanslag in de platenwisselaar.

Ik kwam zelf bij Intergas uit omdat een vriend van me storingsmonteur is bij een bedrijf wat toen 60.000 ketels in onderhoud had. Intergas is gemiddeld genomen in de praktijk heel betrouwbaar en juist redelijk simpel te onderhouden vertelde de mijn bevriende storingsmonteur. Wat ik ook begreep is dat het voor een klein onderhoudsbedrijf bijna niet te doen is om goed op kennisniveau te zijn voor alle ketels.

In mijn nieuwbouw woning uit 2019 hangt ook weer een Intergas, net als in de hele blok van 30 woningen. Ik heb nog geen wanklanken gehoord over de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
edsandje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:14:

[...]

ja natuurlijk testen ze want ze proberen de droom. in leven te houden. Maar dit is voor 99% vd huishoudens in NL. complete onzin en daarmee trekken aan een mega-groot dood paard. Dus ja, ik kan er zeker van zijn en wed er zo een maandsalaris op.

maar terug naar TS: waterstof gaat volgens mij dus nooit wat worden, volgens verkopers op de VSK mss over 15 jaar, conclusie blijft zelfde: koop een simpel keteltje en doe niet alsof details zoals waar de wisselaar zit tov het rookkanaal doorslaggevend zijn. Dat zijn echt marginale dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Intergas is prima. Alu wisselaar gaat gewoon lang mee. Waar je bij Remeha bij sommige ketels niet eens mag of kunt schoonmaken is dat bij Intergas geen enkel probleem. Je moet het alleen wel doen... en daar is de Xtreme dan weer iets kritischer op dan je oude Kompakt HR.

Kan die huidige ketel niet alsnog schoon? Of is de wisselaar inmiddels doorgerot omdat ie niet meer kan drogen door verstopping? Als je de stuwstrippen er eenmaal uit hebt is het daarna gewoon makkelijk schoonmaken met een geschikte kam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Nomind schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:58:
Hoe kan de warmtewisselaar vol zitten met fijnstof? Waarom zou dat niet schoongemaakt kunnen worden?
Ik begrijp niet zo goed hoe de ketel dan total-los kan zijn.
Kalk, fijnstof, etc. De ketel is in 11 jaar tijd nooit schoongemaakt van binnen. Dus de warmtewisselaar ziet eruit alsof je er een emmer cement in gegooid hebt. De latjes met die gaatjes zijn niet eruit te krijgen en tussen en tussen de ribben is niet schoon te krijgen. Zoals gezegd alsof er een emmer cement in is gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
_JGC_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:27:
Intergas is prima. Alu wisselaar gaat gewoon lang mee. Waar je bij Remeha bij sommige ketels niet eens mag of kunt schoonmaken is dat bij Intergas geen enkel probleem. Je moet het alleen wel doen... en daar is de Xtreme dan weer iets kritischer op dan je oude Kompakt HR.

Kan die huidige ketel niet alsnog schoon? Of is de wisselaar inmiddels doorgerot omdat ie niet meer kan drogen door verstopping? Als je de stuwstrippen er eenmaal uit hebt is het daarna gewoon makkelijk schoonmaken met een geschikte kam.
Die strippen krijg je er niet uit. Heb met een monteur van alles geprobeerd. Zit muurvast. En met een kam (ik ken ze) is niks meer aan te vangen tenzij je meerdere kammen wilt verslijten en uren zo niet dagen tijd hebt om alles weg te eroderen met wat krabben. De ketel ziet van binnen uit alsof er een emmer cement in gegooid is. We zijn er ook achter gekomen doordat de siphon vol was en de ketel in storing was omdat hij het condenswater niet kwijt kwam. Al zou hij doorrotten, de warmtewisselaar zit zo vol met zooi dat het lek gelijk gedicht is xD. Enige optie zou zijn de warmtewisselaar te vervangen, maar dat is deze ketel echt niet meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Fr33z schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:05:
[...]
maar terug naar TS: waterstof gaat volgens mij dus nooit wat worden, volgens verkopers op de VSK mss over 15 jaar, conclusie blijft zelfde: koop een simpel keteltje en doe niet alsof details zoals waar de wisselaar zit tov het rookkanaal doorslaggevend zijn. Dat zijn echt marginale dingen
Dankjewel voor de tip. Goedkoop is toch meestal duurkoop en ik wil toch een ketel met een redelijke modulatie voor combinatie met een hybride systeem in de toekomst. “Goedkoop keteltje” is voor mij dus geen oplossing, maar ik zal zeker overwegen minder te muggenziften in de marge en van de betere ketels de prijs meer laten meewegen. Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat je nog kunt proberen is een reinigingsvloeistof om die troep los te weken, maar wat je omschrijft klinkt als de ketel van mijn buren waarop ook nog eens de aanvoer en retour van de rookgasafvoer zaten omgedraaid... die heeft ook geen 10 jaar geleefd, en idd ook nooit onderhoud gepleegd.

Maar idd, als de stuwstrips met geweld niet eens uit de ketel willen is het einde oefening.

• Fr33z
IKON schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Dankjewel voor de tip. Goedkoop is toch meestal duurkoop en ik wil toch een ketel met een redelijke modulatie voor combinatie met een hybride systeem in de toekomst. “Goedkoop keteltje” is voor mij dus geen oplossing, maar ik zal zeker overwegen minder te muggenziften in de marge en van de betere ketels de prijs meer laten meewegen. Dankjewel :)
hoezo is de mate van modulatie een link met hybride? Dit lijkt mij een bijzaak. Over het algemeen is moduleren handiger maar omdat je met ketels vam verschillende vermogens kijkt zou ik maar naar 1 waarde kijken: minimumvermogen voor ruimteverwarming. En ook. dit. is een nice to have maar geen noodzaak, genoeg hybride situaties waarbij de warmtepomp het grootste deel vd tijd doet wn de cv niks, zodra de cv dan eindelijk nodig. is maakt het niet heel veel. of die nou 6 of 8 kW staat te stampen. Het is toch altijd te veel maar dat is cv-ketels eigen en daarom. kun je zo. ook 15 min laten branden en dan weer uit.

ook LT radiatoren snap ik niet. Je zegt dat dit nodig is voor hybride. Meestal is het juist zo dat je niks aan de radiatoren (kunt/wilt/moet ) doen als. je hybride hangt. Dat aanpassen is juist een stap naar all-electric. Als dat nodif was voor hybride was het hele. argument om. hybride te gaan weg.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IKON schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Ik heb al een tijdje niet meer naar de cijfers gekeken maar toen ik voor mijn pa aan het kijken was toen stond Intergas met de Xtreme eenzaam aan de top qua modulatie :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
CV installaties horen in DEI. BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKON
tweakduke schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:26:
[Mbr]CV installaties horen in DEI. BK >> DEI [/]
Excuus! Dankjewel voor verplaatsen.

• IKON
Fr33z schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 02:33:
[...]

hoezo is de mate van modulatie een link met hybride? Dit lijkt mij een bijzaak. Over het algemeen is moduleren handiger maar omdat je met ketels vam verschillende vermogens kijkt zou ik maar naar 1 waarde kijken: minimumvermogen voor ruimteverwarming. En ook. dit. is een nice to have maar geen noodzaak, genoeg hybride situaties waarbij de warmtepomp het grootste deel vd tijd doet wn de cv niks, zodra de cv dan eindelijk nodig. is maakt het niet heel veel. of die nou 6 of 8 kW staat te stampen. Het is toch altijd te veel maar dat is cv-ketels eigen en daarom. kun je zo. ook 15 min laten branden en dan weer uit.

ook LT radiatoren snap ik niet. Je zegt dat dit nodig is voor hybride. Meestal is het juist zo dat je niks aan de radiatoren (kunt/wilt/moet ) doen als. je hybride hangt. Dat aanpassen is juist een stap naar all-electric. Als dat nodif was voor hybride was het hele. argument om. hybride te gaan weg.
Ik volgde je tot nu toe, maar je raakt me nu kwijt. Juist in het geval van Hybride is modulatie een belangrijke variabele, aangezien de ketel dan ook voor hele kleine hulpvragen kan bijspringen. En dan 3 of 6kW bijspringen maakt wel verschil. Ik snap wat je bedoelt met het nut van de LT-radiatoren, echter zou je die ook kunnen toepassen om je verwarmingsgasvraag te minimaliseren. Waar bij komt dat niet het hele argument om hybride te gaan weg is, aangezien je nog altijd tapwater middels een CV-ketel doet en je bij een volledige warmtepomp sowieso LT-radiator komt te hangen. Een warmtepomp is wel weer tig keer duurder. Dus met een hybride oplossing en LT-radiatoren houd ik nog €4000 over, als het niet meer is. Daar kan ik vrij lang van stoken zonder warmtepomp als ik toch al bijna niks gebruik.

• Fr33z
er zijn veel. meer tinten grijs dan je nu omschrijft. Kortgezegd: LT radiatoren hoeft helemaal niet per se als je overgaat naar volledig warmtepomp en zeker niet in elke ruimte. Wat telt. is genoeg afgifte, maar dat kun je eerst ook berekenen of gewoon uittesten. Je kunt de bestaande radiatoren ook 2x zoveel vermogen geven door ze te boosten met ventilatoren bijv. Er is dus veel meer mogelijk dan dogmatisch zeggen 'warmtepomp dus overal LT radiatoren!'

dan punt modulatie: dat is niet hoe hybride werkt. Het is OF OF, zodra je warmtepomp het met zijn 4 kW op lage temp niet meer trekt roept die de cv-ketel erbij en gaat het warmtepomp-deel juist uit. Dus als je cv-ketel minimaal 6kW maakt is dat helemaal prima.

• _JGC_
  • Nu online
@IKON Juist bij hybride heeft dat lage vermogen geen zin.
Je warmtepomp van 4KW doet gewoon je hele huis en als ie er tekort aan komt mag je ketel 6KW of meer bijspringen. De meeste hybride systemen zijn of-of, niet en-en. Maakt het aansluiten en regelen ook een heel pak simpeler (want goed regelen is een kunst op zich).
Pagina: 1