Goedemiddag allemaal! Ik ben momenteel bij mijn ouders, en de Coax-situatie daar in huis is nogal een bende. Nu vroeg ik me af, misschien kunnen jullie helpen. We hebben zelf al wat zitten pielen, maar komen er precies niet uit.
Eerst een situatieschets van de indeling van het huis:
De Coaxkabel komt - uiteraard - in de meterkast binnen. Van binnenkomst gaat-ie eerst door een Ziggo-splitter (Umu 1006), voor internet en TV. Het TV-deel gaat vervolgens door een actieve versterker (Hirschmann GHV 20E), waarna er een 7-wegs splitter zit (Hirschmann AFC 1861, 1 in+7uit). Hiervan zijn vijf aansluitingen aangesloten, waarvan 2 momenteel in gebruik:
In de meterkast in de aanbouw zit deze groene kabel direct aangesloten op een 5-wegs splitter (Hirschmann AFC 1641, 1 in+5uit). Hiervan zijn drie aansluitingen aangesloten, waar we er twee van in gebruik willen nemen.
Kunnen jullie het nog volgen? Hier een situatieschets om het wat te verduidelijken:/f/image/NSvE53jCHMMadE14PYebLEyM.png?f=fotoalbum_large)
De aansluitingen in de aanbouw-meterkast heeft - voor zover mij bekend - nog nooit iemand aangezeten. De aansluitingen in de hoofd-meterkast liggen er op dit moment allemaal uit. Nog even een schematische schets van de versterkers en dergelijken:/f/image/tncXQcbkBNvQxxtYYNvbtxoJ.png?f=fotoalbum_large)
Op dit moment is er nergens meer signaal - maar dat is dus omdat alle stekkers in de eerste splitter eruit liggen. Voor zover ik begrijp hebben deze splitters verschillende dempingen en isolaties per uit-poort, en dus is mijn vermoeden dat een en ander ligt aan wat er hoe en waar aangesloten is. Ik weet alleen precies niets van Coax. Kan iemand hier me misschien een stuk op weg helpen?
--
Update: Ik ben gewoon trial-en-error er wat plugs in de aanbouw-meterkast uit gaan trekken. Wat gelabeld staat als Huiskamer links en Huiskamer rechts in de meterkast blijkt huiskamer links en bureau te zijn. Hoe het zit met huiskamer rechts... Geen flauw idee. Vroeger - een jaar of vijf terug - was deze coax nog in gebruik met een TV met analoge kabel. Sinds de omschakeling naar Ziggo digitaal over de kabel staat er daar geen TV meer. Hoe het nu precies zit met de kabel daarheen is mij een raadsel, afgesplitst van Huiskamer links, misschien?
Eerst een situatieschets van de indeling van het huis:
De Coaxkabel komt - uiteraard - in de meterkast binnen. Van binnenkomst gaat-ie eerst door een Ziggo-splitter (Umu 1006), voor internet en TV. Het TV-deel gaat vervolgens door een actieve versterker (Hirschmann GHV 20E), waarna er een 7-wegs splitter zit (Hirschmann AFC 1861, 1 in+7uit). Hiervan zijn vijf aansluitingen aangesloten, waarvan 2 momenteel in gebruik:
- TV beneden (~5m van meterkast)
- Aanbouw (Lengte onbekend)
- Wel aangesloten, niet in gebruik:
- TV computer (~10m)
- TV 1e verdieping (~13m)
- TV 2e verdieping (~16m)
In de meterkast in de aanbouw zit deze groene kabel direct aangesloten op een 5-wegs splitter (Hirschmann AFC 1641, 1 in+5uit). Hiervan zijn drie aansluitingen aangesloten, waar we er twee van in gebruik willen nemen.
- Slaapkamer (~9m van meterkast)
- Woonkamer rechts (~11m)
- Wel aangesloten, niet in gebruik:
- Woonkamer links (~10m)
Kunnen jullie het nog volgen? Hier een situatieschets om het wat te verduidelijken:
/f/image/NSvE53jCHMMadE14PYebLEyM.png?f=fotoalbum_large)
De aansluitingen in de aanbouw-meterkast heeft - voor zover mij bekend - nog nooit iemand aangezeten. De aansluitingen in de hoofd-meterkast liggen er op dit moment allemaal uit. Nog even een schematische schets van de versterkers en dergelijken:
/f/image/tncXQcbkBNvQxxtYYNvbtxoJ.png?f=fotoalbum_large)
Op dit moment is er nergens meer signaal - maar dat is dus omdat alle stekkers in de eerste splitter eruit liggen. Voor zover ik begrijp hebben deze splitters verschillende dempingen en isolaties per uit-poort, en dus is mijn vermoeden dat een en ander ligt aan wat er hoe en waar aangesloten is. Ik weet alleen precies niets van Coax. Kan iemand hier me misschien een stuk op weg helpen?
--
Update: Ik ben gewoon trial-en-error er wat plugs in de aanbouw-meterkast uit gaan trekken. Wat gelabeld staat als Huiskamer links en Huiskamer rechts in de meterkast blijkt huiskamer links en bureau te zijn. Hoe het zit met huiskamer rechts... Geen flauw idee. Vroeger - een jaar of vijf terug - was deze coax nog in gebruik met een TV met analoge kabel. Sinds de omschakeling naar Ziggo digitaal over de kabel staat er daar geen TV meer. Hoe het nu precies zit met de kabel daarheen is mij een raadsel, afgesplitst van Huiskamer links, misschien?
[ Voor 8% gewijzigd door B_Swinkels op 14-02-2024 19:14 . Reden: Aanvulling ]