Coax-bende in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-07 19:38
Goedemiddag allemaal! Ik ben momenteel bij mijn ouders, en de Coax-situatie daar in huis is nogal een bende. Nu vroeg ik me af, misschien kunnen jullie helpen. We hebben zelf al wat zitten pielen, maar komen er precies niet uit.

Eerst een situatieschets van de indeling van het huis:

De Coaxkabel komt - uiteraard - in de meterkast binnen. Van binnenkomst gaat-ie eerst door een Ziggo-splitter (Umu 1006), voor internet en TV. Het TV-deel gaat vervolgens door een actieve versterker (Hirschmann GHV 20E), waarna er een 7-wegs splitter zit (Hirschmann AFC 1861, 1 in+7uit). Hiervan zijn vijf aansluitingen aangesloten, waarvan 2 momenteel in gebruik:
  • TV beneden (~5m van meterkast)
  • Aanbouw (Lengte onbekend)
  • Wel aangesloten, niet in gebruik:
  • TV computer (~10m)
  • TV 1e verdieping (~13m)
  • TV 2e verdieping (~16m)
De kabel naar de aanbouw gaat naar een meterkast in de aanbouw. We weten niet hoe deze kabel loopt of hoe lang ie is, maar we nemen aan dat deze langs de buitenkant van het huis loopt. De aanbouw is gebouwd toen het huis nog bewoond werd, dus deze kan bijna niet binnendoor liggen. Op de kabel staat 'CAI 2003 bedea Coax TWAALF.
In de meterkast in de aanbouw zit deze groene kabel direct aangesloten op een 5-wegs splitter (Hirschmann AFC 1641, 1 in+5uit). Hiervan zijn drie aansluitingen aangesloten, waar we er twee van in gebruik willen nemen.
  • Slaapkamer (~9m van meterkast)
  • Woonkamer rechts (~11m)
  • Wel aangesloten, niet in gebruik:
  • Woonkamer links (~10m)
Tot slot is er ook een Coax-poort bij het bureau - maar het is geheel onduidelijk of deze aangesloten is.

Kunnen jullie het nog volgen? Hier een situatieschets om het wat te verduidelijken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFzTl18SYTTl_IU5qFl1FSqQLik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSvE53jCHMMadE14PYebLEyM.png?f=fotoalbum_large

De aansluitingen in de aanbouw-meterkast heeft - voor zover mij bekend - nog nooit iemand aangezeten. De aansluitingen in de hoofd-meterkast liggen er op dit moment allemaal uit. Nog even een schematische schets van de versterkers en dergelijken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzVYMCFRss_f0rHICqDx3u6JiJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tncXQcbkBNvQxxtYYNvbtxoJ.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment is er nergens meer signaal - maar dat is dus omdat alle stekkers in de eerste splitter eruit liggen. Voor zover ik begrijp hebben deze splitters verschillende dempingen en isolaties per uit-poort, en dus is mijn vermoeden dat een en ander ligt aan wat er hoe en waar aangesloten is. Ik weet alleen precies niets van Coax. Kan iemand hier me misschien een stuk op weg helpen?

--
Update: Ik ben gewoon trial-en-error er wat plugs in de aanbouw-meterkast uit gaan trekken. Wat gelabeld staat als Huiskamer links en Huiskamer rechts in de meterkast blijkt huiskamer links en bureau te zijn. Hoe het zit met huiskamer rechts... Geen flauw idee. Vroeger - een jaar of vijf terug - was deze coax nog in gebruik met een TV met analoge kabel. Sinds de omschakeling naar Ziggo digitaal over de kabel staat er daar geen TV meer. Hoe het nu precies zit met de kabel daarheen is mij een raadsel, afgesplitst van Huiskamer links, misschien?

[ Voor 8% gewijzigd door B_Swinkels op 14-02-2024 19:14 . Reden: Aanvulling ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1ste gedachte is .. is coax niet dood anno 2024 ? --> sleep een tv mee naar de meterkast en plug 1:1 de kabel in de AOP (hoofdaansluiting) heb je dan nog tv ?

zo ja splitter er tussen uit en punt voor punt "erbij" pluggen, totdat je het eventuele foutieve element gevonden hebt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
vso schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:07:
1ste gedachte is .. is coax niet dood anno 2024 ?
Met een MoCA adapterset kun je er heel eenvoudig gigabit ethernet van maken, zonder dat je kabels hoeft te trekken.

Dat gaat theoretisch zelfs tot 10 gigabit.

Wikipedia: Multimedia over Coax Alliance

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
1ste gedachte is .. is coax niet dood anno 2024
Hier in huis zeker niet. In de aanbouw zit een bed en breakfast, en daar willen we een makkelijke TV. Dus, gewoon, afstandsbediening en TV, zonder tussen-dingen. Maar ja, dan moet het Coax-netwerk wel goed in mekaar zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
vso schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:07:
1ste gedachte is .. is coax niet dood anno 2024 ? --> sleep een tv mee naar de meterkast en plug 1:1 de kabel in de AOP (hoofdaansluiting) heb je dan nog tv ?

zo ja splitter er tussen uit en punt voor punt "erbij" pluggen, totdat je het eventuele foutieve element gevonden hebt.
Niet in Ziggo land iig.

En voor de test, idd tv in de gang en kort kabeltje om signaal te testen. dan kun je vanaf daar verder.

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 14-02-2024 19:16 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B_Swinkels schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Hier in huis zeker niet. In de aanbouw zit een bed en breakfast, en daar willen we een makkelijke TV. Dus, gewoon, afstandsbediening en TV, zonder tussen-dingen. Maar ja, dan moet het Coax-netwerk wel goed in mekaar zitten
Als je provider (ziggo?) het gewoon niet meer aanlevert ? deze link dus ziggo-stopt-met-analoge-tv (1ste hit) en antwoord op @Real

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 14-02-2024 19:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb hier nog maar 1 coax in gebruik, die gaat naar de hoofd TV in de woonkamer.

Rest gaat met de ziggo app.

Dat gezegde hebbende;
Jouw situatie moet kunnen maar wat wil je nou van ons? Je moet gewoon kabels gaan tracen. K+twerk maar geen rocket science. En wij kunnen vanaf hier toch niks zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:26
Even voor het totale plaatje. Heeft tv überhaupt ooit gewerkt.

Tekst verwijderd, niet correct

[ Voor 54% gewijzigd door MarchelHoek op 14-02-2024 19:56 ]

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
vso schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Als je provider (ziggo?) het gewoon niet meer aanlevert ? deze link dus ziggo-stopt-met-analoge-tv (1ste hit) en antwoord op @Real
Klopt. Het is momenteel digitaal over de kabel. Neemt nog niet weg dat sommige aansluitingen het - ogenschijnlijk willekeurig - wel en niet doen. Ik denk dat het aan die splitters ligt, maar hoe die precies werken weet ik dus niet.

@FreakNL ik snap niet helemaal hoe de splitters werken, en ik heb het gevoel dat daar het probleem zit

[ Voor 8% gewijzigd door B_Swinkels op 14-02-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MarchelHoek schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:20:
Even voor het totale plaatje. Heeft tv überhaupt ooit gewerkt.
Zoals hierboven al staat bied Ziggo geen zenders meer aan alleen over de coax. Volgens mij heb je altijd een box of cam nodig.

Zijn de open poorten afgedopt met een terminator?
???

Ik heb recentelijk nog een COAX kabel op zolder rechtstreeks in een TV gestoken (als test). Ik moest beneden wel even de TV eraf halen en de coax kabel die naar zolder loopt weer in de splitter stoppen. Maar ik had gewoon een zender of 50 beschikbaar.

Dat is gewoon dit:
https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv

Wat wordt er hier een hoop onzin gezegd. Ja, het analoge signaal is van de COAX. Maar het digitale signaal zit er gewoon nog op. En dat gaat voorlopig niet veranderen ook.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 14-02-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MarchelHoek schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:20:
Zijn de open poorten afgedopt met een terminator?
terminator gebruik je bij BNC of thin-coax-ethernet netwerken ;) .. kans is groter dat ze of wegens wanbetaling oid in de wijkkast een 1-way filter geplaatst hebben gekregen (ook nog een optie) maar wat ik eerder zei is analoge tv stoppen waarschijnlijker ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

B_Swinkels schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Klopt. Het is momenteel digitaal over de kabel. Neemt nog niet weg dat sommige aansluitingen het - ogenschijnlijk willekeurig - wel en niet doen. Ik denk dat het aan die splitters ligt, maar hoe die precies werken weet ik dus niet.

@FreakNL ik snap niet helemaal hoe de splitters werken, en ik heb het gevoel dat daar het probleem zit
Dan is het troubleshooting 1-on-1.

1) Haal die 7 splitter ding eruit
2) sluit een tv direct op de 2-weg splitter aan bij de meterkast
3) beeld? Dan heb je dus signaal
4) nu ga je 1 tv ergens in huis aanzetten en op de coax zetten
5) 1 voor 1 pak je de kabels die in de meterkast uitkomen en stop je in de twee-weg splitter. Op een gegegeven moment heb je signaal en label je de kabel

Zo ga je door tot je alle kabels getraceerd hebt.

Dan is alles gelabbeled en dan pas ga je die 7-weg splitter weer gebruiken.

Je hebt ook nog een splitter verderop in het traject zie ik (aanbouw). Doe je gewoon hetzelfde trucje.

Het is echt gewoon tracen. En dat is monnikenwerk maarja…

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 14-02-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
FreakNL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Dan is het troubleshooting 1-on-1.

1) Haal die 7 splitter ding eruit
2) sluit een tv direct op de 2-weg splitter aan bij de meterkast
3) beeld? Dan heb je dus signaal
4) nu ga je 1 tv ergens in huis aanzetten en op de coax zetten
5) 1 voor 1 pak je de kabels die in de meterkast uitkomen en stop je in de twee-weg splitter. Op een gegegeven moment heb je signaal en label je de kabel

Zo ga je door tot je alle kabels getraceerd hebt.

Dan is alles gelabbeled en dan pas ga je die 7-weg splitter weer gebruiken.
Welke twee-weg splitter? De situatie in huis is nu zo dat de 7-weg splitter werkt, geloof ik. Het probleem zit echter 20 meter verderop met de 5-weg splitter. Daar ben ik nu dingen aan het proberen maar zoals ik net aan het originele verhaal toegevoegd heb:
Update: Ik ben gewoon trial-en-error er wat plugs in de aanbouw-meterkast uit gaan trekken. Wat gelabeld staat als Huiskamer links en Huiskamer rechts in de meterkast blijkt huiskamer links en bureau te zijn. Hoe het zit met huiskamer rechts... Geen flauw idee. Vroeger - een jaar of vijf terug - was deze coax nog in gebruik met een TV met analoge kabel. Sinds de omschakeling naar Ziggo digitaal over de kabel staat er daar geen TV meer. Hoe het nu precies zit met de kabel daarheen is mij een raadsel, afgesplitst van Huiskamer links, misschien?
Daarnaast: elke poort op de splitter geeft een andere dB-demping aan. Ik neem aan dat dat nog iets met de maximale aansluit-afstand te maken heeft, maar kan niet precies vinden wat of hoe. Dáár was ik vooral over naar inzicht op zoek!

[ Voor 7% gewijzigd door B_Swinkels op 14-02-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B_Swinkels schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:21:
[...]

coax is gewoon "speakerdraad" maar ipv 2 draden een kern + mantel .. digitale omzetters zijn modulators/demodulators oftewel Mo-Dem(s) --> @Real noemt het een MoCa omzetter (same als modem)

Maar de techniek is gewoon digitaal naar analoog en visa versa

tenzij je een 1-way filter ertussen hebt gepropt https://www.onlinekabelsh...etourband-sperfilter.html (werd vroeger in de wijkkast op je aansluiting door een monteur geschroeft als je niet tijdig je rekening betaalde) verhinderd dat je "ontvangst" en gezien je 2 kanten verkeer op wilt hebben met "modems" .. is daar je "error"

Maar vaak als je een in/uit hebt op een apparaat / splitter in huis zal je daar weinig last van hebben en dan nog kan je in+ uit direct met elkaar verbinden om dat probleem te tackelen .

en is de post van @FreakNL dus gewoon iets wat je moet gaan doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:26
vso schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:22:
[...]

terminator gebruik je bij BNC of thin-coax-ethernet netwerken ;) .. kans is groter dat ze of wegens wanbetaling oid in de wijkkast een 1-way filter geplaatst hebben gekregen (ook nog een optie) maar wat ik eerder zei is analoge tv stoppen waarschijnlijker ..
Heb mijn reply verwijderd. Stond mij bij data er alleen nog gekeken kon worden met een cam of box, in de war wat betreft analoog en digitaal..

Misschien gebruikte ik niet de juiste term maar het is wel degelijk geadviseerd om een afsluitweerstand te gebruiken op de open poorten.

Zie ook deze link: https://www.kabelshop.nl/...ET4114S-i8197-t19333.html

[ Voor 9% gewijzigd door MarchelHoek op 14-02-2024 20:06 ]

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MarchelHoek schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Heb mijn reply verwijderd. Stond mij bij data er alleen nog gekeken kon worden met een cam of box, in de war wat betreft analoog en digitaal..

Misschien gebruikte ik niet de juiste term maar het is wel degelijk geadviseerd om een afsluitweerstand te gebruiken op de open poorten.

Zie ook deze link: https://www.kabelshop.nl/...ET4114S-i8197-t19333.html
wellicht corrigeer je mij bij een andere post ..

Anyway dat is gewoon BS (de noodzaak dan), je kan eens kijken naar low band filter/highband filter zie je vaak bij radio enthousiastelingen gebruikt worden .. en eens een YT vid over DAC maar meh .. te ver off-topic

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
vso schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:18:
[...]
Als je provider (ziggo?) het gewoon niet meer aanlevert ?
Nee, ik snap dat het signaal er wel moet zijn.

Maar de kabel zelf is niet nutteloos. Je kunt coax zonder de kabel te hoeven gaan vervangen gebruiken voor een ethernetverbinding met MoCA adapters en op die manier bijvoorbeeld IPTV te kijken.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Real schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:25:
[...]

Nee, ik snap dat het signaal er wel moet zijn.

Maar de kabel zelf is niet nutteloos. Je kunt coax zonder de kabel te hoeven gaan vervangen gebruiken voor een ethernetverbinding met MoCA adapters en op die manier bijvoorbeeld IPTV te kijken.
ander topic ;) en dat betreft is coax beter gebruiken als trekdraad voor 2x cat5/cat6 of beter cat6a dan dure adapters ;)

Tja vanalles

• B_Swinkels
[b]FreakNL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:26:

Het is echt gewoon tracen. En dat is monnikenwerk maarja…
@FreakNL Monnikenwerk gedaan. Want ja, dat is de enige optie om erachter te komen. Alles geïdentificeerd, maar: één van de vier poorten in de aanbouw doet het nog steeds niet.

Dus: twee kanshebbers waar-ie doorgelust zou kunnen zijn naar een volgende. Muurplaatje eraf en warempel, hier zitten twee draden, één omhoog en een omlaag. Mogelijke doorlusplek dus. Alles losgemaakt. Er een tijdelijke stekker aan vast gemaakt (zo'n ouderwetse Coax draad, met los plastic kapje). Deze aan de draad uit de muur gemaakt, en... Geen signaal!

Uiteraard nu ook op de doorgeluste poort geen signaal. Het gekke is: op beide (!) draden lijkt er geen signaal uit te komen. Maar: als ik de koperdraadjes op elkaar leg wél signaal naar de doorgeluste poort.

Dus:
Zo geen signaal (ja, op allebei de kanten geprobeerd!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olFud8D9rYse_nhuI7JJ2IN62Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNDv0WqWosd4USyUYcCxP0z2.jpg?f=fotoalbum_large

Zo wél signaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGQn1LwsaYqoGbNz8zxgspOfg2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8u7L5Iqdue3bZNYjA7M7RnP.jpg?f=fotoalbum_large

We weten nu in elk geval wáár het probleem zit, maar verder zijn we eigenlijk nog niks verder. Nog inzichten vanuit jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Het kan niet anders dan dat jouw verbinding met stekkers niet goed functioneert. Je hebt op de 2de plaat de binnengeleider "aangesloten" en dan werkt het. Dan heb je dus gewoon signaal.

De buitengeleider (de mantel) verbindt de massa's van de weerszijde om storing te voorkomen. Die heb je niet eens verbonden dus zelfs zonder bescherming heb je goed signaal.

Ik zou even wat betere stekkers proberen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Nog resultaat geboekt?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_Swinkels
Opgegeven. Alles nog een keer optisch nagekeken en waar nodig verder uit elkaar gehaald. Wanddoos is er nu tussenuit en de kabel in de muur provisorisch rechtstreeks verbonden met de kabel naar de TV. Het zit toch achter een kastje. De doorgeluste doet het nu niet meer, maar da's een probleem voor later. Wellicht op een later moment de wanddoos vervangen, maar er kwamen gasten in de b&b dus 't moest af.
Pagina: 1