Knieschot verwijderen naplaatsen Dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vink042
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-02-2024
Mijn vraag

Onlangs is er een dakkapel geplaatst.
daarvoor is een grootdeel knieschoten weggehaald.
ter versteviging dwarsbalk tegen het dak geplaatst.
aan weerszijde dakkapel zit nu nog klein stuk knieschot.
aan 1 van deze zijdes mis ik wat ruimte om naast een bed wat daar moet komen een nachtkastje neer te zetten daarom zou ik dit knieschot in zijn geheel graag een stuk +/- 40 cm naar achter plaatsen.
kan dit zonder problemen, betreft schot bij nr 2 dat 40cm naar achter moet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPM7JL9l0VGRXu__bSZunehEOyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHslib8iEOUPanwDg6ujbbPB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQTgOueRyJyMVyk9HC2HdI4NLuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61ojvnWlVacHccqM34XBUKIM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLli1uQ_BelpzlZkzzUkEHU693Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUhPi8TckhbTJ04hxhIFpHji.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via vink042 op 15-02-2024 06:38)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:16
vink042 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:51:
Mijn vraag

aan 1 van deze zijdes mis ik wat ruimte om naast een bed wat daar moet komen een bachtkastje neer te zetten daarom zou ik dit knieschot in zijn geheel graag een stuk +/- 40 cm naar achter plaatsen.
kan dit zonder problemen, betreft schot bij nr 2 dat 40cm naar achter moet?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat stond er op het oorspronkelijke knieschot? Bij ons is het een dragende constructie en kan dat dus niet zomaar, zat ook een sticker op met deze mededeling. Ik heb verder weinig technische kennis dus laat het graag over aan een ander om te beantwoorden.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
Mijn vraag

aan 1 van deze zijdes mis ik wat ruimte om naast een bed wat daar moet komen een bachtkastje neer te zetten daarom zou ik dit knieschot in zijn geheel graag een stuk +/- 40 cm naar achter plaatsen.
kan dit zonder problemen, betreft schot bij nr 2 dat 40cm naar achter moet?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat stond er op het oorspronkelijke knieschot? Bij ons is het een dragende constructie en kan dat dus niet zomaar, zat ook een sticker op met deze mededeling. Ik heb verder weinig technische kennis dus laat het graag over aan een ander om te beantwoorden.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Als ik dat zo zie, zou je dat zonder problemen kunnen verwijderen. Het lijkt iig geen dragende functie te hebben. Maar als je het zeker wilt weten, dan zou ik het bedrijf vragen die de dakkapel heeft geplaatst :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij dit soort daken is het knieschot eigenlijk altijd dragend, dat het weg gehaald kon worden ter plaatsen van de dakkapel is alleen omdat daar het dak niet meer is om te dragen en ze dat nu bij (1) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-04 21:20
Aangezien er op dt kleine stukje 3 balkjes staan ga ik er vanuit dat het een dragende functie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vink042
Ga er ook van uit dat dit een dragende werking heeft, maar zou het erg veel uitmaken als je dit een stuk naar achteren verplaatst, richting 1??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Is hier een te achterhalen dakplaat gebruikt als isolatie?

Die dingen hebben namelijk gewoon specs mbt vrije overspanning.

Edit: nee natuurlijk niet, aan de afwerking te zien.

Probleem is, je ziet niet hoe de constructie gemaakt is. Waarschijnlijk ligt er een lang spoor achter de gipsplaat helemaal tot onder. Heb je nog foto's van voor betimmering?

[ Voor 48% gewijzigd door AtomicShockwave op 14-02-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:48
Mijn vraag

aan 1 van deze zijdes mis ik wat ruimte om naast een bed wat daar moet komen een nachtkastje neer te zetten daarom zou ik dit knieschot in zijn geheel graag een stuk +/- 40 cm naar achter plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb geen antwoord op je vraag, maar je hebt er zo aardig wat vloer oppervlak bij gewonnen! Was dit nog vergunningvrije dakkapel? En hoe hoog is je dakkapel en hoe hoog zit je plafond nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vink042
@kaboom1555 ,
dat klopt inderdaad, superblij met het resultaat
was vergunningsvrij. hoogte is 2.25/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:58
Als ik de binnenkant bij de achtergebleven korte muurtjes bekijk, zijn daar drie staanders met aan de bovenkant alleen een rechthoekige lat, klopt dat? Dan draagt dat dus niets, want het raakt het dak alleen op de rand van de rechthoekige lat en de groene platen die het dak afwerken, zitten er nog boven. Dit lijkt me dus achteraf gemaakt om het gipswandje voor de knieschotten te bevestigen. Voor de dakkapel is ongetwijfeld een dragende constructie gemaakt waar deze relatief dunne balken geen onderdeel van uitmaken. Dan zou er net zo’n dikke balk moeten zitten als hoger in het dak zichtbaar is.

Volgende week ga ik hier zelf aan de slag met een vergelijkbare constructie onder de dakkapel. 17 jaar geleden met minder kennis en materialen knieschotten gemaakt. Eens kijken of ik die hoeken nu ook open kan houden.
Met het oog daarop: hoe ga je die extra vloer gelijktrekken met de dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vink042 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:09:
Ga er ook van uit dat dit een dragende werking heeft, maar zou het erg veel uitmaken als je dit een stuk naar achteren verplaatst, richting 1??
Het dak wordt doordaans op overspanning gedimensioneerd (hoeveel en hoe groot de versteviginsribben zijn) verplaatsen kan uitmaken omdat de overspanning groter wordt.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:49
Er is ook een dwarsbalk geplaatst, mogelijk dat daardoor de knieschotten helemaal niet meer nodig zijn. Kan het bedrijf dat de dwarsbalk + dakkapel geplaatst hebben daar geen antwoord op geven?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:21
vink042 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:09:
Het knieschot is niet voor niks op deze plek geplaatst. Ik zou het er niet op wagen... De ruimte is ook behoorlijk groot, kan me niet voorstellen dat de extra ruimte echt zo belangrijk is?

• Toke_gt
Volgens mij was het knieschot er al voordat de dakkapel werd geplaatst. Voor het knieschot zijn de dakplaten gewit, erachter niet. Bij mij ziet het er precies zo uit en dat is echt niet dragend. En het draagt niet op de balk achter het gipsplaatje, die raakt het dak alleen met de hoekrand.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 15-02-2024 21:16 ]

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:26
Waar steunt dan de dakkapel op? Op die ene balk van een meter of 5 lang???? en jij denkt dat die niet gaat doorhangen????

Succes met weghalen maar niet komen klagen dat de dakkapel scheef gaat hangen of dat je lekkage krijgt.

• Toke_gt
MijnCommentaar schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:09:
Waar steunt dan de dakkapel op? Op die ene balk van een meter of 5 lang???? en jij denkt dat die niet gaat doorhangen????

Succes met weghalen maar niet komen klagen dat de dakkapel scheef gaat hangen of dat je lekkage krijgt.
Het gaat niet om het weghalen van de steunbalken onder de dakkapel, maar om het verplaatsen van de twee gipsen wandjes links en rechts en de balkjes waaraan het gips is bevestigd. Die zijn veel te dun om als draagbalk te dienen en ze sluiten niet vlak aan op het dak, wat de balken verderop en onder de dakkapel wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
Vaak zijn de knieschotten dragend, maar zo te zien is er een gording geplaatst voor de dakkapel. Dus dan zou je zeggen dat het knieschot verplaatsen geen probleem is, gezien de overspanning kleiner is geworden.

Wil je het zeker weten dan moet je toch bij de bouwer of constructeur zijn.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-04 16:38
Even goed naar de foto’s kijken. De knieschotten WAREN dragend, voordat de dakkapel is geplaatst. Maar… er zijn nu duidelijk zichtbaar twee extra balken geplaatst die de dragende werking van de knieschotten hebben overgenomen.

De twee laatste stukjes kun je dus zonder enig probleem weghalen. Die hebben constructief nu geen functie meer, aangezien die is overgenomen door de constructie rondom je dakkapel.

Hier op zolder is op dezelfde wijze de dakkapel geplaatst, met extra gordingen etc. Voor het draagvermogen.
Pagina: 1