Moet ik een tolk inschakelen voor de verkoper bij notaris?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:38
De situatie is als volgt.

Ik heb een huis gekocht.
De verkoper spreekt gebrekkig Nederlands.
Nu kwam er de volgende vraag.
Wie betaalt de beëdigde tolk bij de notaris en is die wel nodig?

Ik heb wat standpunten gehoord en een heeft te maken dat ik de notaris heb uitgezocht...

Graag jullie expertise hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De partij die de tolk nodig heeft betaalt deze. De partij brengt deze typisch zelf mee.

De koper kiest en betaalt typisch de standaardhandelingen als transportakte.

Natuurlijk kan de tolk via de notaris lopen maar dat verandert niet dat de verkoper die betaalt. Net zoals de verkoper ook zelf betaalt voor het doorhalen van de hypotheek bij de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hi,

Ik heb mijn huis verkocht aan een Chinese jongen.
Daar had de aankoper makelaar ook een Chinese tolk bij geregeld.

Helaas was ik daar zelf niet bij aanwezig I.v.m Corona dus ik heb de notaris gemachtigd om te tekenen.

Zelf heb ik daar geen rekening van gezien of heb ik daar niks voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Waar ligt het huis? Als dit in Nederland is mag er vanuit gegaan worden dat de verkopende partij de Nederlandse taal machtig is, of een andere partij machtigd om namens hun te spreken.

Maareh, wat doe je straks bij verborgen gebreken? Telkens een tolk inhuren? Als het nu al zon gedoe is zou ik weglopen en verder kijken. Dit is vragen om gedoe, hoe deed je het contact tot nog toe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 16:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

Notaris zal dit als eis stellen als er onvoldoende kennis van het Nederlands is. Was bij onze aankoop woning ook het geval (mijn vrouw spreekt onvoldoende Nederlands) en we hebben zelf gecertificeerde tolk geregeld (was een stuk goedkoper dan via de notaris). In jouw geval zal de notaris dus als het goed is eisen dat de verkoper voor een tolk zorgt (en zal de verkoper die ook moeten betalen).

[ Voor 5% gewijzigd door bebopper op 14-02-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

99ruud99 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:35:
Waar ligt het huis? Als dit in Nederland is mag er vanuit gegaan worden dat de verkopende partij de Nederlandse taal machtig is, of een andere partij machtigd om namens hun te spreken.
In nederlandse recht wordt er vanuit gegaan dat alle contract-partijen de overeenkomst goed begrijpen en deze sluiten..
Niet dat altijd alle contractpartijen altijd automatisch nederlands volledig machtig zijn

als een contractpartij de taal niet machtig is, kan het best zijn dat de Notaris ook eist dat er een officiele vertaler ook aanwezig is die ook het contract medeondertekend om te bevestigen dat de contractpartij die de contracttaal niet machtig is, deze wel goed uitgelegd heeft gekregen.
(dat moet een notaris eigenlijk zelfs ook zekerstellen, is deel van zijn taak het totstandkomen van dit contract te 'bewaken' en vast te stellen dat de overeenkomst goed totstand gekomen is)

Als dat de koper is, zou je de kosten van zulk een vertaler kunnen zien als kosten.koper... als het zoals hier de verkopende partij is zou ik ook voorstellen dat deze kosten door de verkoper gedragen worden wat ook een heel redelijke en gewone oplossing is, maar daarover moet men dus ook vooraf overeenstemming hebben:

Als koper kun je aangeven dat het in het belang van de verkoper is dat hij zelf die vertaler kan uitzoeken en hij degene is die daarvan profiteert. de Koper heeft daar verder helemaal geen eigen profijt van en het valt niet onder 'kosten koper'

[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 14-02-2024 16:46 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
Uitgaande van een transactie in Nederland:

De notariële akte zal worden opgemaakt in één van de officiële Nederlandse talen: Nederlands of indien het een huis/perceel in Friesland staat kan Fries wellicht ook gebruikt worden.

Als één of meerdere partijen een tolk nodig hebben, dan is het meest logische dat de partij(en) die het betreft ook de kosten daarvan dragen. De kosten van een tolk zijn immers niet aan te rekenen aan de Nederlands (of Fries) sprekende partij.

Wie de notaris heeft uitgezocht is niet relevant. De notaris zal immers altijd de akte in het Nederlands opmaken, dus jij hebt geen tolk nodig.
Mogelijk zijn er notarissen die zelf een vertaling naar het Engels maken zonder tussenkomst van een beëdigd tolk, maar als verkoper daarvan gebruik had willen maken had verkoper een projectnotaris moeten aanwijzen. En ook dan zijn de vertalingskosten naar het Engels, indien noodzakelijk, voor rekening van de partij die om deze extra dienst verzoekt.

Als je kosten koper hebt gekocht betaal jij voor het opstellen en passeren van de verkoopakte en de controle van alle bijbehorende documenten. Daarnaast betaal je als koper (meestal) nog voor de hypotheekakte.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

Reptile209

- gers -

En ook niet onbelangrijk: you get what you pay for. Dus als jij de tolk zou moeten betalen, kies je de meest el-cheapo uit. De verkoper heeft nogal belang bij een goede (waarschijnlijk duurdere) tolk. Dus verkoper heeft alle belang om zelf de tolk te kiezen en te betalen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
@runeazn
In de basis hoeft de verkoper nog geen eens erbij te zijn. Voor 50 euro kan hij een onderhandse volmacht aan iemand geven. De notaris zal vooral aan jou vertellen waarom hij geld voor deze handeling mag vragen, de akte passeert en klaar. Wil de verkopende partij erbij zijn, prima maar dan moet hij zelf voor een tolk zorgen. Je kan je zelfs afvragen of dit een beëdigde moet zijn. De rol van de verkopende partij is namelijk zo goed als nul, behalve iets tekenen wat al vooraf is opgesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 15-02-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In dit geval zou de verkoper moeten betalen, en dat zijn ze wel verplicht. Als de notaris het gevoel heeft dat de verkoper niet voldoende Nederlands spreekt om de akte die wordt uitgelegd te snappen dan is hij genoodzaakt om de afspraak te beëindigen, en over het algemeen is het een flink stuk goedkoper om bij voorbaat een tolk in te schakelen dan twee keer naar de notaris te moeten.

Als je twijfelt, neem even contact op met de betreffende notaris en geef aan dat je het gevoel hebt dat de verkoper een tolk nodig heeft en wat daar de regels over zijn, dan kan de notaris je uitleggen wat hun beleid is.
99ruud99 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:35:
Dat is tegenwoordig echt absoluut niet meer het geval. Genoeg mensen die vanuit het buitenland bij grote bedrijven komen werken of bijv. in Amsterdam wonen eng een woord Nederlands spreken. Exact daarom mag een beëdigde tolk ingezet worden, dan hoeft er helemaal niemand gemachtigd te worden om voor ze te spreken/tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

chrisborst schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:09:
@runeazn
In de basis hoeft de verkoper nog geen eens erbij te zijn. Voor 50 euro kan hij de notaris machtigen. De notaris zal vooral aan jou vertellen waarom hij zoveel geld voor deze handeling mag vragen, de acte passeert en klaar. Wil de verkopende partij erbij zijn, prima maar dan moet hij zelf voor een tolk zorgen. Je kan je zelfs afvragen of dit een beëdigde moet zijn. De rol van de verkopende partij is namelijk zo goed als nul, behalve iets tekenen wat al vooraf is opgesteld.
Notaris machtigen mag ook alleen als dat deel van de akte al is uitgelegd en de notaris er vertrouwen in heeft dat de verkopende partij weet waar ze voor tekenen.
Ja ze hoeven tijdens de afspraak weinig te doen, maar ze moeten wel begrijpen wat er uitgelegd wordt om een rechtsgeldige overeenkomst te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:38
Oké de algemen trend is zichtbaar. Verkoper moet gewoon betalen. Bedankt voor jullie inzicht. Dat van het machtigen klinkt inderdaad niet zo simpel als zogezegd zo gedaan.

Thanks iedereen.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
chrisborst schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:09:
@runeazn
In de basis hoeft de verkoper nog geen eens erbij te zijn. Voor 50 euro kan hij de notaris machtigen. De notaris zal vooral aan jou vertellen waarom hij zoveel geld voor deze handeling mag vragen, de acte passeert en klaar. Wil de verkopende partij erbij zijn, prima maar dan moet hij zelf voor een tolk zorgen. Je kan je zelfs afvragen of dit een beëdigde moet zijn. De rol van de verkopende partij is namelijk zo goed als nul, behalve iets tekenen wat al vooraf is opgesteld.
Een notaris machtigen? Zou toch wat zijn als de notaris op 2 stoelen gaat zitten.
Een medewerker van de notaris is beter geformuleerd.

"Waarom zoveel geld?"
Wat denk je dat het qua tijd kost om een verkoopvolmacht op te stellen, deze - als je ervoor kiest - te laten legaliseren en dat in de akte te verwerken?
Tijd is geld en de notaris moet zijn boterham ook verdienen.

Jij doet toch ook geen dingen gratis omdat de ander lui is of kosten wil besparen?

• chrisborst
Wispe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Een notaris machtigen? Zou toch wat zijn als de notaris op 2 stoelen gaat zitten.
Een medewerker van de notaris is beter geformuleerd.

"Waarom zoveel geld?"
Wat denk je dat het qua tijd kost om een verkoopvolmacht op te stellen, deze - als je ervoor kiest - te laten legaliseren en dat in de akte te verwerken?
Tijd is geld en de notaris moet zijn boterham ook verdienen.

Jij doet toch ook geen dingen gratis omdat de ander lui is of kosten wil besparen?
Sorry, maar je hele reactie slaat echt nergens op. Overal wordt gesproken over het machtigen van een notaris:
https://notarisbas.nl/kennisbank/onderhandse-volmacht
En waarom zou de notaris op 2 stoelen gaan zitten? Enige wat hij doet is overzien dat alles wettelijk verloopt en dat hij los van de 2 partijen staat.
Een onderhandse volmacht kost 65 euro dus dat zijn de kosten niet.

En ik zeg toch ook niet dat een notaris geen geld mag verdienen of dat andere mensen lui zijn of kosten willen besparen.
Ik doel vooral op het feit dat een verkoop/aankoop van een huis en de leveringsakte en hypotheekakte erg standaard is en de handelingen beperkt. Erg belangrijk werk maar wel standaard. Vandaar dat ik van veel mensen hoor dat de notaris vaak nadrukkelijk uitlegt waarom hij 1200 euro kan vragen voor zijn diensten. Blijkbaar vinden een hoop mensen dat veel geld voor een stuk papier.
Ik zeg dus nergens dat het teveel geld is, enkel dat veel notaris vooral hun handelingen toelichtingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Sorry, maar je hele reactie slaat echt nergens op. Overal wordt gesproken over het machtigen van een notaris:
https://notarisbas.nl/kennisbank/onderhandse-volmacht
En waarom zou de notaris op 2 stoelen gaan zitten? Enige wat hij doet is overzien dat alles wettelijk verloopt en dat hij los van de 2 partijen staat.
Je machtigt een medewerker van de notaris die namens jou tekent. Je machtigt de notaris niet. Dat mag ook helemaal niet, anders zou de notaris op 2 stoelen zitten; als gevolmachtigde en als dienstverlener.
Je formuleert het niet goed.
Een onderhandse volmacht kost 65 euro dus dat zijn de kosten niet.
En ik zeg toch ook niet dat een notaris geen geld mag verdienen of dat andere mensen lui zijn of kosten willen besparen.
Ik doel vooral op het feit dat een verkoop/aankoop van een huis en de leveringsakte en hypotheekakte erg standaard is en de handelingen beperkt. Erg belangrijk werk maar wel standaard.
Hoe weet je dat het standaard is en de handelingen beperkt zijn? Lekker makkelijk te roepen. Geen enkel dossier is hetzelfde.
Vandaar dat ik van veel mensen hoor dat de notaris vaak nadrukkelijk uitlegt waarom hij 1200 euro kan vragen voor zijn diensten. Blijkbaar vinden een hoop mensen dat veel geld voor een stuk papier.
Ik zeg dus nergens dat het teveel geld is, enkel dat veel notaris vooral hun handelingen toelichtingen.
Het is meer dan een stuk papier.

Maar geeft ook niet, het is makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat het belachelijk veel geld is als je zelf niet weet hoe het achter de schermen aan toe gaat.

• chrisborst
@Wispe
Jij roept het toch ook net zo makkelijk? Ik zeg het is standaard, jij zegt van niet.
Gemiddeld passeren er 400.000 aktes per jaar bij zo'n 1250 notarissen. Dat is circa 1 akte per notaris per dag. Dan ga je mij niet vertellen dat dit geen routine wordt in een sector met heel veel standaarden. Anders kunnen ze ook geen vaste prijs noemen als ieder dossier uniek is.

En normaals, ik zeg niet dat het maar een stuk papier is en dat het belachelijk veel geld is. Gezien het belang van een correct opgesteld acte is het een erg schappelijk bedrag. Zeker als je het afzet tegen de andere kosten die bij de aankoop van een woning komen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:20:
@Wispe
Jij roept het toch ook net zo makkelijk?
Nee hoor, ik werk in het notariaat. :)

Eindeloze discussie zo. Denk/beweer wat jij wil denken/beweren.
Ik vind het prima, maar zeg geen onjuistheden.

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Buiten dat het niet alleen een stuk papier is. Deze hele handeling moet gedeponeerd worden in het register dat voor elke notaris weer beschikbaar is. Vervolgens de digitale verwerking richting gemeentes en het kadaster nog.

Om maar wat zaken te noemen. Maar goed.

Tolk wordt betaald door de persoon die de tolk nodig heeft, weer wat geleerd

• chrisborst
Wispe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:25:
[...]
Nee hoor, ik werk in het notariaat. :)

Eindeloze discussie zo. Denk/beweer wat jij wil denken/beweren.
Ik vind het prima, maar zeg geen onjuistheden.
Begin dan daarmee en leg dan uit wat er allemaal bij komt kijken.
Het is namelijk echt niet mijn doel om onjuistheden te vertellen dus ik leer graag bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
graceful schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:32:
Buiten dat het niet alleen een stuk papier is. Deze hele handeling moet gedeponeerd worden in het register dat voor elke notaris weer beschikbaar is. Vervolgens de digitale verwerking richting gemeentes en het kadaster nog.

Om maar wat zaken te noemen. Maar goed.

Tolk wordt betaald door de persoon die de tolk nodig heeft, weer wat geleerd
Dossier opstarten, akten woord voor woord lezen, begrijpen, reproduceren, verwerken in een nieuwe akte, correspondentie met cliënten, banken en derden, passeertijd, dossierafwikkeling, betalingen invoeren, uitboeken, dossier afsluiten. En er is altijd wel iets wat foutgaat of een client heeft wat om te zeiken of vertellen het niet/leveren het niet aan waardoor er een knik in de kabel zit en mag je dat oplossen. Kost allemaal tijd.

Behoorlijk een hoop werk. Dan moet je met de opbrengsten van de akten de hypotheek/de huur, het personeel, elektra, koffie, papier etc. betalen. Tikt lekker aan, vooral met die inflatie.

Maar wel leuk beroep hoor.

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 13:32
Recent een huis gekocht, vrouw moest ook een tolk hebben van de notaris. Dit hebben we zelf betaald ~1000 euro als ik het mij goed herinner. Voor zover aan mij bekend is het aan de notaris om dit te bepalen.

• Wispe
  • Niet online
Spikeee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:43:
Recent een huis gekocht, vrouw moest ook een tolk hebben van de notaris. Dit hebben we zelf betaald ~1000 euro als ik het mij goed herinner. Voor zover aan mij bekend is het aan de notaris om dit te bepalen.
1000 euro voor een tolk? :/ De duurste die ik heb meegemaakt was 500 euro o.i.d. voor een tolk Koreaans of iets in die taal (immers: er zijn er niet zoveel beschikbaar).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45

Spotmatic

Ken sent me

Spikeee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:43:
1000 Euro voor een tolk??? Dat vind ik erg veel. Hoeveel uur is daarvoor getolkt?

Offtopic: ik ben doof. Als ik een huis koop en bij de notaris een tolk nodig heb, regel ik die zelf. Daar is een regeling voor (ik mag van het UWV een bepaald aantal uren per jaar besteden aan een tolk voor privé-situaties).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 13:32
voorbereiding, voorrijdkosten, stukken vertalen etc. dat telt allemaal bij elkaar op. Fysiek zit je daar maar ~een uur samen. Ik dacht dat het ergens tussen 700-1000 euro was incl btw. De notaris verplichtte dat mijn vrouw een tolk nam. Ondanks dat ze gewoon aan de eisen voldoet van de Nederlandse taal voor inburgering.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45

Spotmatic

Ken sent me

Spikeee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:51:
voorbereiding, voorrijdkosten, stukken vertalen etc. dat telt allemaal bij elkaar op. Fysiek zit je daar maar ~een uur samen. Ik dacht dat het ergens tussen 700-1000 euro was incl btw. De notaris verplichtte dat mijn vrouw een tolk nam. Ondanks dat ze gewoon aan de eisen voldoet van de Nederlandse taal voor inburgering.
Dat is dus niet puur tolken, maar ook schriftelijk vertaalwerk? Daar horen idd andere kosten bij.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

(jarig!)
Voor inburgering geldt toch het B1 niveau (https://www.provencontext.nl/blog/taalniveaus-b1-b2-c1/)?
Notariële aktes zijn verre van B1...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
De wet schrijft voor dat als een partij niet voldoende Nederlands verstaat, er een tolk bij moet. De beoordeling ligt bij de notaris. Hij is immers aansprakelijk mocht je vrouw later zeggen dat zij er geen reet van heeft gesnapt.
Pagina: 1