Vloerverwarming en radiatoren combinatie: hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBV
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-05-2024
Beste,

Even starten met een situatie schets:
Woning eind jaren '90, label A. We hebben de laatste maanden laten aanleggen: zonnepanelen, hybride warmtepomp, vloerverwarming (woonkamer op 1e etage, de rest van het huis zit op radiatoren). De vloerverwarming is "pomploos" aangelegd, waardoor de CV omlaag moest naar 40 graden, en we dus ineens in de kou zitten in de rest van het huis.

Verschillende mensen geven nu verschillende adviezen, ik hoop dat ik alles juist verwoord:
Advies 1) Het moet wel pomploos, anders gaat de CV ketel "pendelen" en moet je telkens (ook 's nachts) handmatig bijstellen zodra er heet water bij komt.
Advies 2) Er moet wel een pomp bij, anders worden de radiatoren nooit warm. Inregelen kan namelijk niet, want ze hebben geen voetventiel. Dat pendelen is onzin.
Advies 3) Er moet een "2-weg-thermostaat" (?) tussen, om op die manier als het ware 2 zones in te richten in huis.
Advies 4) Je moet alle radiatoren vervangen door lage-temperatuur-radiatoren.

Tja, wij niet niet voldoende thuis in deze materie, en zien nu door de bomen het bos niet meer. :? Elke adviseur praat natuurlijk voor eigen parochie, logisch, met eigen kostenplaatje. Maar ja, wat is nu de juiste beslissing? Hopelijk is er hier iemand die het geheel kan overzien, en ons kan vertellen hoe nu verder. Ervaringsdeskundige input ook van harte welkom.

Onze dank is alvast groot!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vraag is wat wil je :
Meestal zie je 2 stromen:
een aparte aanvoer met eigen thermostaatventiel voor de vloerverwarming en een aanvoer voor de gewone verwarming. Dan kan je CV op 50 , zet je invoer van vloerverwarming op 40 (of nog lager). Nadeel hiervan: je zal niet van gas af kunnen.

Alternatief: je zorgt voor nieuwe (grotere / meer) radiatoren, zodat die met lage temperatuur voldoende de ruimte kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 13:10
Ehm - normaal steek je dan ofwel een mengkraan om het water voor de vloerverwarming af te koelen.
Ik vraag me wel af wat de installateur aan het denken was.

De vraag is of je alles op 1 circuit kunt krijgen met lage temperatuur radiatoren of niet, kunnen die genoeg warmte leveren?

Ook kan je overwegen om een 2e circuit in te richten, maar dat is dan eerder vanuit comfort, als de woonkamer op temperatuur is en dus geen warmte vraagt, dan krijg je het in de rest van het huis ook niet warm.
Of je zit constant warmte te vragen omdat de koude ruimte de thermostaat heeft, maar je die lekker fris wilt houden en de radiator dus hetbt toegedraaid.

Dus:
Zoek uit wat de warmtevraag is van de andere ruimtes.
Bvb:
https://xlsanitair.nl/blo...t-je-weten-over-verwarmen

Dan weet je daarna wat je nodig hebt en kan je bepalen welke radiator die warmte kan leveren voor de opgegeven water temperatuur.

Maar dat is dus een oefening die ik van de installateur had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
optie 5. de warmte pomp gebruiken voor de vloerverwarming. en boven alleen stoken met de cv ketel. mits de huidige warmte pomp ook een leuke cop heeft bij vorst. en anders kan je beter een losse wartepomp instaleren
scheelt een behoorlijke klap op je gasrekening.nu lijkt dit een gebbetje/geintje maar het is als je er over nadenkt helemaal niet zo gek bedacht doordat vloerverwarming unit niet mengt kan het opgewarmde water van de warmte pomp zo je vloer in en ben je erg efficent bezig en je hebt gelijk 2 onafhankelijke zones.(installaties)

verder welke cv ketel heb je om mee te beginnen om een wat beter advies te geven welke hybridrde warmte pomp heb je etc ? ik heb vaker met dit bijltje gehakt. (en vele tweakers ook je zit dus op het juiste adres)
nog meer vragen heb je thermostaat kranen heb je een bypass ventiel. voetventielen kan je gewoon laten plaatsen. etc. er is dus best wel wat aan je systeem te sleutelen om dit te laten werken.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 14-02-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-06 17:58

Jan2023

KISS

@CBV

Als je werkelijk op 40 graden stookt , vrij fors voor een warmtepomp maar ok , zou je op je radiatoren toch wel de nodige warmteafgifte moeten voelen.

Alleen is de vraag wat voor radiatoren zitten er ?
Zijn dat enkelplaats radiatoren omdat je cv ketel voorheen op 70 graden stond dan ga je het niet warm krijgen.
Maar bij dubbele platen , T22 , met als het even kan extra convectoren er tussen zou je toch aardig wat afgifte moeten hebben.

Zeker als je bedenkt dat de warmtepomp gedurende vele uren achter elkaar warmte in het systeem pompt..

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBV
Bedankt allen, ik leer weer veel. Lastige materie als het je vak niet is _/-\o_ . Weet niet precies hoe ik op de verschillende reacties moet reageren, dus even zo.

Jan2023: CV warmteaanvoer op 40 graden, was het advies wat we kregen. U zegt dat dat te hoog is? Stond eerst op 60, voordat de vloerverwarming kwam. We hebben inderdaad T22 radiatoren in de rest van het huis, met een aantal met een radiator ventilator (o.a. die in mijn kantoor). Helaas zit ik met dekentjes te stoeien om warm te blijven, en is de radiator nauwelijks warm en slaat de ventilator niet aan (gaat pas bij minstens 30 graden, meen ik).

Miciel: Een 2e warmtepomp (als ik het goed begrijp?) is geen plaats voor en geen geld voor, vrees ik. CV ketel is een Nefit Trendline, hybride warmtepomp Elga Ace 4kwh. Thermostaatkranen hebben we alleen op de douche enz., niet op de radiatoren als u dat bedoelt. Wat is een bypass ventiel?

Chime: Ik kan niet overzien of LT radiatoren voldoende warmte gaan leveren. Het betreffen 10 (!) radiatoren in de rest van het huis. Voorheen kregen we het huis altijd prima warm, op 1 kamer na (maar die radiator gaan we nog vervangen), dus ik neem aan dat dat aangeeft dat het voldoende moet zijn.

99Ruud99: die 2 stromen is dan advies (3), middels 2 zones? Of is een "pomp" daar al voldoende voor? We zijn net over op hybride warmtepomp (CV is slechts 5 jaar jong), dus voorlopig inderdaad nog niet volledig van gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBV
PS, behorend bij advies (1): de installateur van de vloerverwarming wil wel een pomp aanleggen, maar geeft aan dat we dan telkens aan de thermostaatknop moeten draaien afhankelijk van waar het warme water vandaan komt (CV ketel als die moet bijspringen op 60 graden, of warmtepomp) om te voorkomen dat er 60 graden de vloerverwarming in gaat. Dat klinkt mij raar in de oren, ik zou verwachten dat het systeem in zo'n geval zelfstandig koud water bijvoegt als de temperatuur te hoog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:51
Het probleem zit niet in de vloerverwarming , maar in de radiatoren .
Die zouden met 40 graden aanvoer en een retour van maximaal 35 de overige ruimtes prima warm moeten krijgen

Wat kan je kan doen is het debiet over de vloerverwarming wat knijpen zodat er wat meer warmte naar de radiatoren gaan en mocht dat niet lukken zal de installatie waterzijdig moeten worden ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wat @Ramon_1984 zegt. Ik heb hier alleen radiatoren die op 32 graden het huis uit 1934 warm houden bij 5 graden buiten. Als je na betere inregeling het nog niet warm genoeg krijgt zou ik in plaats van lage temperatuur radiatoren gewoon flink grotere nemen ( veel goedkoper) en die fans niet gebruiken, dat zijn kunstgrepen die lawaai maken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
CBV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:05:
Bedankt allen, ik leer weer veel. Lastige materie als het je vak niet is _/-\o_ . Weet niet precies hoe ik op de verschillende reacties moet reageren, dus even zo.

Jan2023: CV warmteaanvoer op 40 graden, was het advies wat we kregen. U zegt dat dat te hoog is? Stond eerst op 60, voordat de vloerverwarming kwam. We hebben inderdaad T22 radiatoren in de rest van het huis, met een aantal met een radiator ventilator (o.a. die in mijn kantoor). Helaas zit ik met dekentjes te stoeien om warm te blijven, en is de radiator nauwelijks warm en slaat de ventilator niet aan (gaat pas bij minstens 30 graden, meen ik).

Miciel: Een 2e warmtepomp (als ik het goed begrijp?) is geen plaats voor en geen geld voor, vrees ik. CV ketel is een Nefit Trendline, hybride warmtepomp Elga Ace 4kwh. Thermostaatkranen hebben we alleen op de douche enz., niet op de radiatoren als u dat bedoelt. Wat is een bypass ventiel?
eigenlijk was het idee om de warmte pomp los te koplelen van de cv installatie en die/warmte pomp te gebruiken voor de vloerverwarming en boven alleen met cv te stoken echter de elga ace is hier minder geschikt voor. dus je zal niet 123 een montuer vinden die dit wil uitvoeren en zelf zie ik je dat ook niet doen.

eigenlijk komt het erop neer beter inregelen en grotere radiatoren of een mengverdeler welke wel geschikt is voor 50/60 graden. dus extra inregelventiel aan de zijkant. het eerste uur staat je warmte pomp eigenlijk voor niks te draaien het syteem op te warmen. (dus vandaar dat de meeste tweakers en geen fan van zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBV
We zijn bezig geweest met testen. Met de vloerverwarming uit, worden 2 andere ruimtes in huis redelijk warm op de 40 graden stand (zolder en badkamer), de rest helaas nog niet. In ieder geval bedankt allemaal voor de input! _/-\o_ We gaan dit bespreken met de vloerverwarmingsinstallateur, en iemand regelen voor het inregelen. Heb de indruk dat ik het ietwat beter begrijp :)

[ Voor 40% gewijzigd door CBV op 18-02-2024 17:55 ]

Pagina: 1