Shelly Plus Plug S: inschakeltijd tellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:24
Hallo,

Ik heb een Shelly Plug Plus S die aangesloten is op een mazoutpompje (voor de verwarming in huis).
Het mazoutpompje staat in een buffervatje van 12l. Wanneer het niveau van de mazout zakt tot onder een bepaald niveau, dan start het mazoutpompje op en pompt terug mazout op tot aan een gegeven niveau.

Ik vraag mij af of ik met de Shelly Plug Plus S kan monitoren hoelang het mazoutpompje werkelijk pompt?

Het pompje verbruikt 0 Watt wanneer het niets doet, wanneer het start verbruikt het rond de 20Watt.

Bestaat er dus een manier om een timer/teller te starten via Shelly/Home Assistant die start met tellen wanneer het verbruik groter is dan 0 Watt en die de teller terug stopt wanneer het verbruik gelijk is aan 0 Watt?

Wat ik uiteindelijk wil bereiken is een een schatting van het verbruik van de mazoutbrander. Zowel op de mazoutbrander als aan de mazouttank heb ik geen enkel referentie van gebruik. Het gaat hier over een oude installatie en ik wil dus graag wat inzicht van hoeveel mazout er ongeveer gebruikt werd per dag. Ik zou meten wat het debiet per minuut is van het pompje/minuut en dan zo adhv de inschakeltijd van het pompje berekenen hoeveel liter werd opgepompt/verbruikt.

Thanks!

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je HA gebruikt kan dat zeker. Zoals altijd zijn er meerdere opties maar ik zou een Threshold helper aanmaken voor boven de 10W ofzo. Daarna kan je met een History Stay sensor daar dan de statistieken uithalen over hoe lang, hoe vaak etc.

• argon007
Ik ben een beginner in HA.

Helpers, had ik nog nooit van gehoord. Leuke iets, ik ga hiermee alvast al mee aan de slag en probeer enkele dingen uit. Bedankt voor de tip!

• solo-nl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10 17:00
argon007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:43:
Ik vraag mij af of ik met de Shelly Plug Plus S kan monitoren hoelang het mazoutpompje werkelijk pompt?
Aangezien je een Plus Plug S hebt kan je mJS erop draaien welke dit automatisch uitrekent en je een data synchronisert wanneer het apparaat heeft aangestaan voor x aantal tijd. Login op de web interface van het apparaat en onder scripts kan je een script aanmaken. Dit voorbeeldje zou je kunnen gebruiken en verder kunnen optimaliseren aan je omstandigheden.

Het enige wat je nodig hebt is een end point (bijv. HA of iets anders) waar naar je je data verstuurt. De rest wordt berekend door dit mJS script op de ingebouwde webserver van de plug.

De output van dit script bevat hoelang (in seconden) het aantal watt groter is dan 0. En wat de totale watt bij elkaar opgeteld is. Je kunt dan het gemiddelde watt uitrekenen door die 2 te delen voor de periode dat het aanstaat. Dit gooi je zodra de wattage weer 0 is, over de lijn naar je HA installatie welke het verder verwerkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
let totalPowerConsumption = 0;
let timeInSeconds = 0;

//Run each second 
Timer.set(1000, true, function() 
{
  //Request live power consumption from device
  Shelly.call(
    "switch.getStatus",
    { id: 0 },
    function (res, error_code, error_msg, ud) {
     if (res.apower > 0) {
       totalPowerConsumption += res.apower;
       timeInSeconds++;
     } else {
       //Save data
       if (timeInSeconds > 0) {
         saveData(totalPowerConsumption, timeInSeconds);
         timeInSeconds = 0;
         totalPowerConsumption = 0;
       }
     }
    },
    null
  );
});

function saveData(totalPowerConsumption, timeInSeconds) 
{
  //Example output: {"averagePowerConsumption":5.555556,"timeInSeconds":9}
  print(JSON.stringify({
    "timeInSeconds": timeInSeconds,
    "averagePowerConsumption": totalPowerConsumption / timeInSeconds
  }))

/* save data to an endpoint
  Shelly.call(
    "HTTP.GET", {
      "url": "http://your-end-point-here:port/saveData?power="+totalPowerConsumption+"&time="+timeInSeconds,
    }
  );*/
}

• argon007
Bedankt voor het antwoord en de moeite!

Ik heb het project jammer genoeg moeten staken.

Ik schakelde de stroom uit van het mazoutpompje en haalde 2 liter mazout uit het buffervatje. Daarna schakelde ik de stroom terug in en keek ik hoelang het pompje er over deed om 2 liter op te pompen.

Ik weet niet meer exact hoelang het duurde, maar laat ons zeggen dat het 11 minuten duurde voordat het pompje op zijn uitschakelniveau zat.

Ik schakelde terug de stroom uit en haalde deze keer 1 liter mazout uit het pompje. Je zou dan verwachten dat dit ongeveer 5 minuten en 30 seconden zou nodig hebben (11 minuten / 2) om volledig te vullen, maar ik kwam uit op 4 minuten en 45seconden.

Ik deed nogmaals de test met 1 liter en kwam dan plots op 5 minuten en 20 seconden.

Kortom de gegevens zijn niet betrouwbaar waardoor ik niet verder kon gaan met dit concept. Jammer genoeg... want ik had graag wat meer inzicht gehad in het verbruik :-)

• solo-nl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10 17:00
Kan je hier misschien iets mee? https://www.aanbieders.be...n/gas-energie/kwh-mazout/
Om je mazoutverbruik om te rekenen naar het aantal kWh, dien je een vermenigvuldigingsfactor (de zogenaamde ‘calorische bovenwaarde’) te gebruiken van 10,641. Dus 5.000 liter mazout staat gelijk aan 5.000*10,641 = 53.205 kWh.

• argon007
Het is vooral voor dagelijkse opvolging. Ik krijg nu een melding door de Shelly Plug (via HA) wanneer het pompje ingeschakeld werd en wanneer het uitgeschakeld werd. Aan de hand van die periode ging ik uitrekenen hoeveel liter er verbruikt werd die dag.

Via bovenstaande gegevens ging ik ook een zicht hebben hoeveel liter ongeveer nog in de ondergrondse tank zit. Het is een oude tank en ik heb dus geen enkel zicht hoeveel liter er effectief in de tank zit. Het enige wat ik af en toe eens kan doen is een houten pijlstok in de tank steken om te zien op welk niveau die ongeveer staat.

Adhv uw link kan ik onmogelijk een dagelijks rapport genereren. Ik zou op één of andere (makkelijke) manier moeten kunnen zien hoeveel liter er gebruikt werd. Het lijk mij perfect mogelijk om dit op basis van tijd te doen, maar zoals gebleken is uit mijn testen kan ik hier niet op rekenen.

één of andere (slimme) mazout flowsensor zou misschien nog kunnen helpen. Maar ik zal ook geen 100den €'s uitgeven om dit te bekomen :-).

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

argon007 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:16:
Het is een oude tank en ik heb dus geen enkel zicht hoeveel liter er effectief in de tank zit. Het enige wat ik af en toe eens kan doen is een houten pijlstok in de tank steken om te zien op welk niveau die ongeveer staat.
(..)
één of andere (slimme) mazout flowsensor zou misschien nog kunnen helpen. Maar ik zal ook geen 100den €'s uitgeven om dit te bekomen :-).
Heb je plek voor een kleine ultrasone sensor om de afstand tot de mazout te meten?

Een ESP en HC-SR04 heb je voor maximaal €10. Eventueel een waterdichte variant, maar dat is meteen wel een stukje prijziger.

ESPHome erop en je hebt het qua metingen in een handomdraai zo ontsloten in HA.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 11-03-2024 17:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1