DHL zegt bezorgd maar ik heb niks ontvangen. Tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:30
Ik heb op marktplaats een spelletje gekocht. Deze is netjes verzonden door de verkoper. Ik krijg een bericht dat het spel is bezorgd. In mijn brievenbus ligt niks. Ook bij de buren niet.
Ik ben de hele dag thuis geweest en mijn cameradeurbel heeft niemand gezien dus niks opgenomen.
DHL sluit het dossier want ik kan niet bewijzen dat het niet is geleverd. 8)7
Wat zijn mijn rechten en hebben jullie tips wat ik kan doen?
Ik heb juridische bijstand en ben ook in staat om aangifte te doen van diefstal. Ik hoor graag jullie ervaringen en wat ik kan doen. Ik vind het ongelooflijk dat een bezorger op z’n woord wordt geloofd maar ik als consument niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:34
Volgens mij is het niet anders dan als je iets via een webshop koopt. Melden bij de verzender (die is de klant van DHL) zodat DHL een onderzoek kan gaan doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:49
Gebeurt mij wel vaker - en dan komt de bezorger het pakje de dag erna plots brengen. Gewoon even wachten dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01:38

MeesterPieter

PnP Pinball

bezorgd betekend tegenwoordig bij pakketjes vaak niet meer als "ingeladen in bezorgbus" inderdaad

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
Duke of Savage schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:02:
Volgens mij is het niet anders dan als je iets via een webshop koopt. Melden bij de verzender (die is de klant van DHL) zodat DHL een onderzoek kan gaan doen.
Verzender zal dit denk ik ook wel doen, maar dat zal niks anders brengen dan dat ze zeggen dat het bezorgd is. De bewijslast ligt bij mij. Ik zal het nog een keer vragen om te doen
JDillinger schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:03:
Gebeurt mij wel vaker - en dan komt de bezorger het pakje de dag erna plots brengen. Gewoon even wachten dus
Dat dacht ik ook maar het zou vrijdag al bezorgd zijn. Dus ik zie het niet meer gebeuren helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Vinnocchio schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:39:
Ik heb op marktplaats een spelletje gekocht.
A. Was de verkoper een professional of een particuliere verkoper?
B. Bood de verkoper in de advertentie aan dat het spel verzonden kon worden?
C. Stond er in de advertentie wie het verzendrisico draagt of niet? Is dat daarna overeengekomen?
D. Wie heeft opdracht gegeven aan het vervoerbedrijf om het spel te verzenden? Jij of de verkoper?
ik als consument niet.
E. Het antwoord op vraag A. is dus 'een professional'?

Indien de verkoper een professional is, maar jij niet, dan draagt de verkoper altijd het verzendrisico en de bewijslast van aflevering. Dat volgt uit art. 7:11 lid 1 BW.
Vinnocchio schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:34:
[...]
Verzender zal dit denk ik ook wel doen, maar dat zal niks anders brengen dan dat ze zeggen dat het bezorgd is. De bewijslast ligt bij mij.
F. Waarom denk jij dat de bewijslast van aflevering bij jou ligt? Een verklaring van het vervoerbedrijf alleen dat het pakket is afgeleverd is toch geen bewijs van aflevering?

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBMNE:2019:4491
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBOVE:2021:2676

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
Real schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:01:
[...]

A. Was de verkoper een professional of een particuliere verkoper?
B. Bood de verkoper in de advertentie aan dat het spel verzonden kon worden?
C. Stond er in de advertentie wie het verzendrisico draagt of niet? Is dat daarna overeengekomen?
D. Wie heeft opdracht gegeven aan het vervoerbedrijf om het spel te verzenden? Jij of de verkoper?

[...]

E. Het antwoord op vraag A. is dus 'een professional'?

Indien de verkoper een professional is, maar jij niet, dan draagt de verkoper altijd het verzendrisico en de bewijslast van aflevering. Dat volgt uit art. 7:11 lid 1 BW.

[...]

F. Waarom denk jij dat de bewijslast van aflevering bij jou ligt? Een verklaring van het vervoerbedrijf alleen dat het pakket is afgeleverd is toch geen bewijs van aflevering?

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBMNE:2019:4491
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBOVE:2021:2676
A. Particulier
B. Dat weet ik niet meer exact, advertentie is inmiddels verlopen. In ons gesprek vraagt hij of ik wil ophalen of verzenden
C. Nee dat stond er niet bij, is verder niet over gesproken.
D. Verkoper heeft betaalvoorstel gedaan waarbij prijs van verzenden voor mijn rekening kwam
E. Sorry voor misverstand maar ik bedoel mijn positie tov DHL
F. DHL heeft onderzoek gedaan en aangegeven dat het bezorgd is. Ik heb toen uitgelegd dat ik een cameradeurbel heb maar dat ik daar geen melding van kreeg. (Want niemand aan de deur is niet opnemen). Volgens DHL ligt bewijslast bij mij, ook al heb ik aangegeven dat ik niet kan bewijzen dat iets niet heeft plaats gevonden. Jouw redenering heb ik ook naar hen toe uitgebracht en mijn verbazing dat de bezorger wel op zijn woord wordt geloofd en ik niet. Degene die ik toen aan de telefoon had gaf aan dat de bezorgers gps in de auto hebben en dat ze kunnen zien waar ie is geweest. Op mijn antwoord dat mijn straat inrijden geen bewijs is van levering was het stil. De meneer aan de telefoon was begripvol maar het antwoord was we kunnen niks voor je doen als je niet kunt bewijzen dat het niet is geleverd.

Edit: dankjewel voor de linkjes, ik wil echter niet mijn geld terug vragen aan de verkoper, hij heeft het verstuurd en de reden dat het niet bezorgd is ligt niet bij hem, lijkt mij

[ Voor 3% gewijzigd door Vinnocchio op 14-02-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dan gaat het dus niet om een consumentenkoop en kunnen jij en de verkoper afwijken van de kooptitel in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Als jullie dat niet hebben gedaan, dan is het Burgerlijk Wetboek leidend.
B. Dat weet ik niet meer exact, advertentie is inmiddels verlopen. In ons gesprek vraagt hij of ik wil ophalen of verzenden
In dat geval lijken jullie aflevering bij jou thuis te zijn overeengekomen en art. 6:41 BW niet van toepassing.

Je kunt ook redeneren dat er geen plaats voor aflevering is bepaald en dan is het spel dus bij de verkoper afgeleverd. De verzending was dan een losse opdracht van jou aan de verkoper.

G) Wie heeft opdracht gegeven aan het vervoerbedrijf om het spel te vervoeren naar jouw huis?
C. Nee dat stond er niet bij, is verder niet over gesproken.
De partij die het verzendrisico draagt hangt af van het antwoord op de vraag waar het spel afgeleverd is. Bij de verkoper thuis (en daarna is het op jouw verzoek verzonden) of bij jou thuis.

Als het spel bij jou thuis is afgeleverd, dan volgt uit art. 7:10 lid 1 BW dat de verkoper het verzendrisico draagt. Als het spel bij de verkoper is afgeleverd, dan draag jij het verzendrisico omdat jij de opdrachtgever bent van de verzending, al dan niet via de verkoper. De verkoper is dan slechts een vertegenwoordiger van jou geweest.
D. Verkoper heeft betaalvoorstel gedaan waarbij prijs van verzenden voor mijn rekening kwam
Zie boven. De advertentie (die er niet meer is) kan weleens relevant zijn. Als daarin stond 'verzenden/ophalen' dan betreft het aanbod ook verzending en draagt de verkoper dus het risico. Ook al heb je voor de verzending betaald.
E. Sorry voor misverstand maar ik bedoel mijn positie tov DHL
Helder, maar zie ook vraag G. Ben jij de consument van het vervoerbedrijf of is de verkoper dat? Dus woe heeft er opdracht gegeven?
F. Volgens DHL ligt bewijslast bij mij,
Waarschijnlijk niet. Of de verkoper draagt het risico en de bewijslast dat het spel is afgeleverd en die kan de schade verhalen op het vervoerbedrijf of jij draagt het risico en in dat geval moet het vervoerbedrijf bewijzen dat er is afgeleverd.
ook al heb ik aangegeven dat ik niet kan bewijzen dat iets niet heeft plaats gevonden. Jouw redenering heb ik ook naar hen toe uitgebracht en mijn verbazing dat de bezorger wel op zijn woord wordt geloofd en ik niet
Het staat je vrij om met wie ook maar te communiceren, maar voor hulp in een topic zoals dit is het niet per se handig als je gaande de antwoorden allerlei acties uitzet die misschien achteraf in je nadeel werken. Dus bij voorkeur wacht je even af of de vragen/antwoorden klaar zijn, want anders kan het verwarrend worden.
De meneer aan de telefoon was begripvol maar het antwoord was we kunnen niks voor je doen als je niet kunt bewijzen dat het niet is geleverd.
Dat lijkt mij de omgekeerde wereld als jij de opdrachtgever bent. Jij stelt gemotiveerd (deurbelcamera) dat er niets bezorgd is en het is dan het vervoerbedrijf dat moet bewijzen dat er wél geleverd is.
Edit: dankjewel voor de linkjes, ik wil echter niet mijn geld terug vragen aan de verkoper, hij heeft het verstuurd en de reden dat het niet bezorgd is ligt niet bij hem, lijkt mij
Het gaat er niet om waar de fout ligt, maar wie het verzendrisico draagt én welke partij de opdrachtgever is van het vervoerbedrijf.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Real Dit is via Marktplaats gegaan. Als je dan ook via MP de verzending regelt ben je als koper van het product degene die de verzending koopt en niet de verkoper van het product.

Helaas ook een paar keer tegenaan gelopen bij kwijtraken pakket.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:30
Hoogste tijd dat ze een bodycam gaan invoeren bij al die bezorgers dan heb je dit soort gezeik niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
@Real dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Helaas denk ik, mede door de reactie van @jeroenkb dat ik dus degene ben die de verzending heeft gekocht. Het risico ligt dan dus bij mij. Ik zal zeker met hulp van jouw linkjes gaan proberen om DHL ervan te overtuigen dat de bewijslast bij hen ligt.

• Real
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:15:
Als je dan ook via MP de verzending regelt ben je als koper van het product degene die de verzending koopt en niet de verkoper van het product.
Ik ga niet de gebruiksvoorwaarden uitpluizen om te controleren of dat zo is en uit de reacties van de TS volgt niet dat er expliciet is gesproken over een verzendrisico.

Op grond waarvan draagt de TS dus het verzendrisico anders dan wat ik zelf al schreef?

En wat heeft dat verder te maken met de nakoming van de overeenkomst door het transportbedrijf behoudens de vraag of de verkoper of de TS het transportbedrijf moet aanspreken?
Helaas ook een paar keer tegenaan gelopen bij kwijtraken pakket.
Dat zegt natuurlijk niets, want misschien heb je je gewoon laten overbluffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Real schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Ik ga niet de gebruiksvoorwaarden uitpluizen om te controleren of dat zo is en uit de reacties van de TS volgt niet dat er expliciet is gesproken over een verzendrisico.

Op grond waarvan draagt de TS dus het verzendrisico anders dan wat ik zelf al schreef?

En wat heeft dat verder te maken met de nakoming van de overeenkomst door het transportbedrijf behoudens de vraag of de verkoper of de TS het transportbedrijf moet aanspreken?

[...]

Dat zegt natuurlijk niets, want misschien heb je je gewoon laten overbluffen.
Het verhaal op Tweakers is altijd dat de degene die de verzending betaalt verantwoordelijk is voor de verzending. En dus ook bij het transport bedrijf moet aankloppen.

In het geval van marktplaats lijkt het er op (door de gekozen manier van het aanbieden van verzending) dat het kopen van de verzending door de verkoper gebeurd. En is het hele probleem van het kwijtraken van het pakket voor de verkoper (tot aan terugbetalen of wat dan ook)

Echter bij MP is de koper van het product ook de koper van het verzendbewijs. En het enige wat ik daarmee wilde aangeven dat je dus niet bij de verkoper kunt aankloppen om het probleem op te lossen.

Dat zul je dus zelf bij het verzendbedrijf moeten doen. En we weten allemaal dat dat eindigt in de 3,10 euro kg vergoeding

En het feit dat TS een case heeft kunnen aanmaken bij DHL bevestigd dat (heb ik ook kunnen doen) Want we weten ook allemaal dat er legio mensen te horen krijgen van verzenders: u moet bij de partij zijn die het verzendbewijs heeft gekocht, anders kunnen wij geen case aanmaken

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:18
jeroenkb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Het verhaal op Tweakers is altijd dat de degene die de verzending betaalt verantwoordelijk is voor de verzending. En dus ook bij het transport bedrijf moet aankloppen.

In het geval van marktplaats lijkt het er op (door de gekozen manier van het aanbieden van verzending) dat het kopen van de verzending door de verkoper gebeurd. En is het hele probleem van het kwijtraken van het pakket voor de verkoper (tot aan terugbetalen of wat dan ook)

Echter bij MP is de koper van het product ook de koper van het verzendbewijs. En het enige wat ik daarmee wilde aangeven dat je dus niet bij de verkoper kunt aankloppen om het probleem op te lossen.

Dat zul je dus zelf bij het verzendbedrijf moeten doen. En we weten allemaal dat dat eindigt in de 3,10 euro kg vergoeding

En het feit dat TS een case heeft kunnen aanmaken bij DHL bevestigd dat (heb ik ook kunnen doen) Want we weten ook allemaal dat er legio mensen te horen krijgen van verzenders: u moet bij de partij zijn die het verzendbewijs heeft gekocht, anders kunnen wij geen case aanmaken
Dat verhaal klopte altijd ten delen(steeds meer juristen denken daar anders over of dat ook 100% zo is laat ik mij niet overuit). En dat gaat over retourzending naar een winkel toe. Dit gaat over particulier naar particulier en over de heenzending.

En wie nu de verzender in schakelt is ook lastig omdat je in alle gevallen aan MP zelf als geheel betaald en bestaat de kans DHL in dit geval beide een onderzoek kan instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 15-02-2024 11:44 ]

• Real
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Dat volgt helemaal niet uit art. 7:10 lid 1 BW. Je kunt prima overeenkomen dat je een zaak koopt tegen een prijs inclusief verzendkosten en dan draagt de verkoper toch echt het verzendrisico, tenzij de koper en verkoper van art. 7:10 lid 3 BW willen afwijken.
Als de TS de opdrachtgever is van het vervoerbedrijf is de zaak blijkbaar afgeleverd bij de verkoper thuis. Zie de comment hierboven waarin ik dat toelicht.

En dan is het vrij simpel: het vervoerbedrijf moet aantonen dat de zaak is afgeleverd, maar kan niet volstaan met de mededeling dat er is afgeleverd als de TS dat gemotiveerd betwist.

• jeroenkb
  • Niet online
Real schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Dat volgt helemaal niet uit art. 7:10 lid 1 BW. Je kunt prima overeenkomen dat je een zaak koopt tegen een prijs inclusief verzendkosten en dan draagt de verkoper toch echt het verzendrisico, tenzij de koper en verkoper van art. 7:10 lid 3 BW willen afwijken.

[...]

Als de TS de opdrachtgever is van het vervoerbedrijf is de zaak blijkbaar afgeleverd bij de verkoper thuis. Zie de comment hierboven waarin ik dat toelicht.

En dan is het vrij simpel: het vervoerbedrijf moet aantonen dat de zaak is afgeleverd, maar kan niet volstaan met de mededeling dat er is afgeleverd als de TS dat gemotiveerd betwist.
Je zal zeker gelijk hebben op papier.

In de echte wereld is de realiteit mijn verhaal.....

• jeroenkb
  • Niet online
@Real

Om het te snappen toch nog eens je eerder geposte redenatie proberen te volgen. Wel typisch voorbeeld van creatief juridisch denken. Je hele betoog staat of valt namelijk met:
Je kunt ook redeneren dat er geen plaats voor aflevering is bepaald en dan is het spel dus bij de verkoper afgeleverd. De verzending was dan een losse opdracht van jou aan de verkoper

• Real
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:01:
Om het te snappen toch nog eens je eerder geposte redenatie proberen te volgen. Wel typisch voorbeeld van creatief juridisch denken. Je hele betoog staat of valt namelijk met:
Ja? Wat is daar mis mee?

Aflevering bij verkoper = koper draagt verzendrisico
Aflevering bij koper = verkoper draagt verzendrisico

Tenzij anders overeengekomen, want geen consumentenkoop.

• jeroenkb
  • Niet online
Real schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Ja? Wat is daar mis mee?

Aflevering bij verkoper = koper draagt verzendrisico
Aflevering bij koper = verkoper draagt verzendrisico

Tenzij anders overeengekomen, want geen consumentenkoop.
Niets. Maar geen garantie dat een rechter er in mee gaat en je neigt nogal stellig over te komen in dit soort topics.

En je verwijst steeds naar 7:10 1 als bewijs dat de verkoper van het goed verantwoordelijk is voor de verzending. Waar haal jij dat uit die tekst?
De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.

• Real
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:13:
[...]
En je verwijst steeds naar 7:10 1 als bewijs dat de verkoper van het goed verantwoordelijk is voor de verzending. Waar haal jij dat uit die tekst?
Kamerstukken II, 1981/82, 16979, nr. 3, p. 28.

In de regel zal er van bezitsverschaffing pas sprake zijn als de koper de zaak thuis heeft ontvangen, maar dat hoeft dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
Wat is dit bizar lastig te volgen en als ik jullie zo hoor ook voor mensen die er verstand van hebben, laat staan voor gewone consumenten.

Ondanks die 3 euro zoveel die je blijkbaar per gewicht terug zou krijgen is het gewoon een principekwestie geworden. (Een switch spelletje weegt echt niks, snap niet dat ze met zo’n bedrag wegkomen maar dat terzijde),

Is er een artikel waar ik naar kan refereren dat DHL voor het bewijs moet zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Vinnocchio schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:33:
Wat is dit bizar lastig te volgen en als ik jullie zo hoor ook voor mensen die er verstand van hebben, laat staan voor gewone consumenten.

Ondanks die 3 euro zoveel die je blijkbaar per gewicht terug zou krijgen is het gewoon een principekwestie geworden. (Een switch spelletje weegt echt niks, snap niet dat ze met zo’n bedrag wegkomen maar dat terzijde),

Is er een artikel waar ik naar kan refereren dat DHL voor het bewijs moet zorgen?
Niet om je te ontmoedigen, maar zelf met wat artikelen richting DHL gaan en hopen dat ze het licht gaan zien is kansloos.
Als dit een principe ding voor je is dan heb je maar 1 optie: advocaat en dan kijken hoe ver je komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnocchio
jeroenkb schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:53:
[...]

Niet om je te ontmoedigen, maar zelf met wat artikelen richting DHL gaan en hopen dat ze het licht gaan zien is kansloos.
Als dit een principe ding voor je is dan heb je maar 1 optie: advocaat en dan kijken hoe ver je komt.
Je hebt helemaal gelijk. Het is gewoon zeer frustrerend om te ervaren dat je als consument geen ene mallemoer voor mekaar krijgt. Het voelt zo oneerlijk. Het lijkt idd beter om m’n verlies te accepteren en achter me te laten en zover het kan niet meer via DHL te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Vinnocchio schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:59:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Het is gewoon zeer frustrerend om te ervaren dat je als consument geen ene mallemoer voor mekaar krijgt. Het voelt zo oneerlijk. Het lijkt idd beter om m’n verlies te accepteren en achter me te laten en zover het kan niet meer via DHL te bestellen.
Of op zijn minst 'verzekerd' versturen
Pagina: 1