Netwerk Advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 14:09
Goedemiddag!

Binnenkort stap ik over van Ziggo 1 gbit naar Odido 2gbit up/down, dankzij glasvezel. Mijn netwerk is nu ingericht op gigabit verkeer. De behoefte voor 2gbit is voornamelijk de pc, NAS en NUC, de rest heeft aan 1gbit voldoende.

Mijn vraag is: hoe kan ik het beste mijn netwerk inrichten om dit te realiseren, qua network logic en prijs/kwaliteit? Alvast dank!

Hieronder een schema van de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sQ7OnHs1U9_MBYAwtJHNIAnJPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iuql0JSMDbvK2lJnxrrllJFT.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via r_vandenbroek op 14-02-2024 21:04)

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:21
De Deco X50 heeft alleen al gigabit poorten, dus die kan geen router spelen. Als je soortgelijk wil blijven dan Deco X50 -> Deco BE65.

Dan komt je onderweg naar de pc, NAS en NUC nog een Netgear GS308E tegen. Ook daar is alleen gigabit op te vinden. Daar zul je dan een passende multi-gigabit switch met juiste aantal 2,5Gbit poorten voor moeten vinden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
De Deco X50 heeft alleen al gigabit poorten, dus die kan geen router spelen. Als je soortgelijk wil blijven dan Deco X50 -> Deco BE65.

Dan komt je onderweg naar de pc, NAS en NUC nog een Netgear GS308E tegen. Ook daar is alleen gigabit op te vinden. Daar zul je dan een passende multi-gigabit switch met juiste aantal 2,5Gbit poorten voor moeten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:42

rjong5

?

En vergeet de clients niet....

2,5 gbit op je synology kun je ook vergeten. Die is ook maar max 1gbit.

Upgrade module is hiervoor ook niet beschikbaar.

Dan zal je die ook moeten vervangen.
Pc zal redelijk eenvoudig zijn om een 2,5gbit kaartje voor te vinden, NUC geen idee of dat er is.

Loop je nu ergens tegenaan dat je 2,5 gbit op die devices nodig hebt ? Of is het puur omdat je internet straks 2gbit is?

Persoonlijk zie ik het nut er ( nog) niet zo van in

[ Voor 3% gewijzigd door rjong5 op 14-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
@Groentjuh

Dank voor je antwoord. Ik zie dat die BE65 (lekker prijsje trouwens) 4x 2.5 gbit poorten lijkt te hebben. Dan kan de 8-poorts switch ook een 5 poorts worden. Is er wat tegen zyxel of trendnet? Die zijn betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag jezelf eerst heel goed af heb ik het echt nodig, wat verwacht je ervan. Je moet echt heel veel downloads tegelijk doen wil het nut hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
@rjong5

Goed punt.

De NAS kan nog wel een paar jaar mee, ik heb juist de NUC gekocht zodat ik geen duurdere NAS hoefde, dat was een stuk goedkoper zo.

De PC heeft een 2.5gbit al op het moederbord, ik download/upload veel en regelmatig.

En eerlijk, ik vind het leuk te upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:42

rjong5

?

r_vandenbroek schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:46:
@rjong5

Goed punt.

De NAS kan nog wel een paar jaar mee, ik heb juist de NUC gekocht zodat ik geen duurdere NAS hoefde, dat was een stuk goedkoper zo.

De PC heeft een 2.5gbit al op het moederbord, ik download/upload veel en regelmatig.

En eerlijk, ik vind het leuk te upgraden.
Ah kijk, gewoon omdat het kan dus, helemaal goed. Ik snap het helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

misschien nog het nuttigste om alleen je router en die switch 2.5gb capable te maken. Dan kun je met PC 2.5gbit aan. En kan in ieder geval je backbone ook 2,5x 1gbit leveren aan andere clients.

Niet dat je het nodig gaat hebben, maar dat gesprek is al gevoerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
@AtomicShockwave

Kan ik tussen het modem en de router ook een switch doen? Dat is bij mij handig: dan kan de router in de woonkamer staan in plaats van ergens in de meterkast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Nee, een modem (/router in bridgemodus) geeft meestal maar 1 ip. En zelfs als dat niet zo is, zou de apparatuur tussen de modem en router in een ander netwerk zitten, wat meestal niet wenselijk is.

• r_vandenbroek
@Groentjuh

En dan de Zyxel T56 van Odido wel laten routen (maar WIFI uit), die 2.5gbit LAN poort naar een 2.5gbit switch, vanaf daar de TPLINK DECO mesh wifi laten draaien? Gaat dat?
Pagina: 1