Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Beste tweakers,

Sindskort verliest de cv steeds veel druk en moet ik deze dagelijks bijvullen. Nu heb ik even goed gekeken en zodra de cv aanslaat zie ik dat er water loopt uit de condensafvoer van de warmtewisselaar. Weet vrij zeker dat daar ook de oorzaak van het drukverlies zit als ik kijk naar de hoeveelheid die eruit komt.
Betekent dit een kapotte warmtewisselaar of kan het ook iets van een pakking in de wisselaar zijn? Het systeem functioneert los hiervan verder prima.

Heb een vaillant solideplus VHR 24-28/3-5 ketel en zie dat een nieuwe wisselaar zo tussen de 6-800 euro kost. De ketel is uit 2011. Is vervangen dan zinvol of beter een nieuwe cv plaatsen indien het de wisselaar zelf is?

Wat is jullie gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:10
beter is het om een nieuwe cv ketel te plaatsen. dan ben je de komende 10 jaar weer van alle problemen af.
je kan anders nog problemen krijgen met je pomp je printplaat of je ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:00
Hele stomme vraag misschien, maar is het water uit de condensafvoer niet gewoon condens? Omdat het alleen loopt als de brander aan staat, zeg je, en niet als die uit staat.

Ter info: als 100% van het water zou condenseren, krijg je 1,8L condenswater voor elke kuub verstookte aardgas. In de praktijk condenseert er minder, afhankelijk van de temperatuur van het cv-water, maar het blijft best veel.

[ Voor 39% gewijzigd door marcop23 op 14-02-2024 18:11 ]

• X-Fire-X
  • Laatst online: 27-03 09:33
Bedankt voor jullie antwoorden!
miciel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:12:
beter is het om een nieuwe cv ketel te plaatsen. dan ben je de komende 10 jaar weer van alle problemen af.
je kan anders nog problemen krijgen met je pomp je printplaat of je ventilator.
Tja het jammere is dat ik de printplaat kleine 2 jaar terug heb vervangen. Dus grootste risico hierna is dan nog de pomp. Weet ook niet zeker of ik nog ene vergoeding voor onderdelen krijg. Heb een allin service abonnement inclusief een vergoeding voor onderdelen, dus waarschijnlijk zou wisselaar me nu 4-450 gaan kosten als ik de prijzen nakijk.
marcop23 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:16:
Hele stomme vraag misschien, maar is het water uit de condensafvoer niet gewoon condens? Omdat het alleen loopt als de brander aan staat, zeg je, en niet als die uit staat.

Ter info: als 100% van het water zou condenseren, krijg je 1,8L condenswater voor elke kuub verstookte aardgas. In de praktijk condenseert er minder, afhankelijk van de temperatuur van het cv-water, maar het blijft best veel.
Heb voor de zekerheid de cv uit gelaten met de stekker er ook uit en de afvoerslang boven een emmer gehangen en vanaf gister door laten lopen om te zien of er echt geen water mee ruitkwam. Helaas komt dat er dan dus nog wel steeds, Er zat vanochtend voor 1 a 2 drinkglazen water in de emmer. Heb deze geleegd en net weer gekeken en zitten er weer wat druppels in.