Schimmel PIR platen isolatie fundering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectHuis
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-02-2024
Hoi Tweakers,
We hebben recent een huis gekocht en zijn aan het (laten) verbouwen. Omdat ik al zo veel heb gehad aan de antwoorden die op andere bouw-topics zijn gegeven heb ik zelf maar een account aangemaakt in de hoop dat jullie op mijn vraag een antwoord hebben.

Bij de fundering van de aanbouw worden Recticel PIR platen gebruikt met dubbelzijdige coating. Nu ziet het eruit alsof de platen beschimmeld zijn op het zachte materiaal tussen de aluminium coating (zie foto's). Ik weet dat PIR platen in principe schimmelwerend zijn door de aluminium buitenzijden. Mijn inschatting is dat de platen ergens in het vocht opgeslagen hebben gelegen en nat zijn geworden aan de binnenzijde.

De aannemer zegt dat het geen schimmel maar oxidatie. En dat het niet uitmaakt als ze wel beschimmeld zouden zijn omdat het tegen de fundering aanzit. Zwarte schimmels kunnen echter wel door beton heen vreten.

Kunnen jullie inschatten of dit echt geen schimmel is en jullie visie geven of dit wel of niet gebruikt kan worden als isolatie voor de fundering?

Desnoods zou ik zelf prima andere XPS platen willen bestellen (omdat die nog schimmel- en vochtbestendiger zijn) om die erin te laten zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir67d7DPv-oUJGEArxrVSgQObJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QP53JGd0YERskqM3V36u68N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe_s9eI545QEHK6gxEW-hNetZ9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2NDqBh8BIFXDQZGWeO4Foqb.jpg?f=fotoalbum_largeDank!

[ Voor 5% gewijzigd door ProjectHuis op 14-02-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Mijn eendentest zegt schimmel.

Maar dat is allemaal geen ramp: even behandelen met anti-schimmel en eraf vegen. Of beter, flikker die ranzige platen gewoon weg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Het lijkt wel alsof die platen ergens 5 jaar buiten in weer en wind hebben gelegen, het schuim is ook helemaal vergeeld door de zon. Laat de aannemer nieuw bouwmateriaal aanleveren, daar betaal je ook voor neem ik aan.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
PIR is niet waterbestendig en moet niet tegen fundering gebruikt worden. Dat kan alleen met XPS of EPS.
Dit is ouwe rommel die nat is geweest en aan zonlicht blootgesteld. dat is beide funest voor PIR.

Laat die aannemer dit lekker bij zijn eigen huis gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit gaat wel een beetje ver om gewoon bij een klant te plaatsen. Pir kan niet geweldig tegen UV maar daar kan je een randje afzagen en is er weinig meer aan de hand. Het is waarschijnlijk ook de uv schade die er voor heeft gezorgt dat er flink groene aanslag op heeft kunnen vestigen. pir heeft namelijk een gesloten structuur die geen water op neemt. De karton buitenkanten kunnen iets vocht opnemen en als dat niet kan drogen omdat ze gestapeld zijn kan daar een beetje schimmel tussen komen, dit zal redelijk oppervlakkig zijn maar het is niet normaal om dit zo bij een klant te plaatsen.. Dan vraag ik mij al snel af welke shortcuts ze nog meer nemen.

Ik zou ook heel erg zeker willen weten wat er geplaatst wordt ivm het energielabel (foto's van het label) mijn reticel platen staan in iedergeval helemaal vol met reclame geprint en de messing+ groef zien er anders uit. maargoed dat kan door een verschil in dikte of productie anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 14-02-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:56
Gevalletje "ik heb nog een mooie restpartij".
Hoop niet dat dit materiaal aan je gefactureerd wordt als A keus.
Zelfs voor B keus is het te slecht.

Of is dit in afstemming met jou gedaan?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Die zwarte schimmel (als het dat is, maar daar lijkt het wel op) kun je inspuiten met Trinatriumfosfaat, een sterk reinigingsmiddel. O.a. hier te koop.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dit is gewoon oude rotzooi...
En niet geschikt voor in de grond...

Laat die aannemer dat lekker weer mee nemen en xps plaatsen, dat is waterbestendig en geschikt voor in de grond.

Deze pir platen zijn meer geschikt voor een klusje bij de aannemer zelf thuis..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Als je goedkoop wilt, dan lekker laten plaatsen en achteraf een forse korting aanbrengen bij de factuur wegens gebruik van ongeschikte oude rotzooi.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Deze platen hebben buiten gelegen. Even met een stoffer er overheen of een randje afzagen en ze zien er vrijwel als nieuw uit.

PIR platen zijn naar mijn weten gesloten cel en dus prima waterbestendig.

Ik heb tijdens verbouwen een plaat voor 1.5 jaar buiten laten liggen en toen ik hem voor de trap doorzaagde zag het er van binnen nog als nieuw uit.
twain4me schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:32:
Ik zou ook heel erg zeker willen weten wat er geplaatst wordt ivm het energielabel (foto's van het label) mijn reticel platen staan in iedergeval helemaal vol met reclame geprint en de messing+ groef zien er anders uit. maargoed dat kan door een verschil in dikte of productie anders zijn.
Dit is ook T&G/sponning. Zie bijvoorbeeld hoe ikoterm dat doet: https://www.budgetisolati...i8gw7rOVU0bhoCGWMQAvD_BwE

Maar het lijken inderdaad wel budget/no-name platen..

[ Voor 52% gewijzigd door LED-Maniak op 15-02-2024 11:03 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat is het zelfde ;)

https://www.joostdevree.nl/shtmls/messing_en_groef.shtml

[ Voor 45% gewijzigd door twain4me op 15-02-2024 11:12 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
weet ik. daarom dat linkje. De vorm kan nogal verschillen tussen die platen. Mijn bauder PIR platen hadden een driehoek vorm. Maar de andere platen meer in de vorm zoals de TS laat zien. :) Volgens mij noemden ze het dan spouw platen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 15-02-2024 11:42 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:09
Als de aanemer dit materiaal zelf heeft meegebracht zou ik maar heeeel goed in de gaten houden wat er nog meer gebruikt wordt en overal foto's van maken voor je verzekering en rechtsbijstand.

Edit:
Kleine toevoeging, zelfs als materiaal er in orde uitziet kan het totaal ongeschikt zijn!
Ik ken bijv. een aannemer die spaanplaat had gebruikt als materiaal voor de buitenkant van een dakkapel. Ging na niet al te lange tijd natuurlijk aan alle kanten lekken, maar als leek zie je bij de bouw 'gewoon nieuw materiaal'.

[ Voor 46% gewijzigd door Piemol op 15-02-2024 14:24 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Volgens mij is dit onder een betonvloer gewoon dikke prima. Het wordt daar toch droog als er netjes PE folie wordt geplaatst.

Wel eens met bovenstaande, hou deze aannemer een beetje in de gaten en kijk wat voor meer ouwe zooi hij meesleept.
Pagina: 1