Trage opstart OS van nieuwe high-end build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jones_belgium
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 07:17
Om mijn huidige desktop (4 jaar oud) te vervangen door een nieuwe build was ik op zoek naar degelijke componenten om terug enkele jaren zonder zorgen mijn werk (algemene CAD toepassingen) en nodige entertainment (gaming) te kunnen beleven.

Nu is het mij opgevallen dat een koude start het echt tergend lang duurt (ten opzichte van mijn vorige desktop die het in 12sec deed) eer ik het login scherm krijg van windows 11 - zie screenshot van BIOS-tijd. Gezien het toch wel high-end systeem dat ik gebouwd heb begrijpen jullie mijn frustratie wel |:(
Dus ik wou hier eens informeren hoe ik dit eventueel kan verbeteren (of moet mee leven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xjjnZ_h0vkzmkwbQlL_q6JPGKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGy82bwP8qe8vZqgU0px0lgG.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder kan je mijn samenstelling terugvinden.

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed
1MoederbordenMSI MPG Z790 EDGE WIFI
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 Gaming X Slim 24G
1Waterkoelingbe quiet! Silent Loop 2 240mm
2Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6400C32
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 1000W
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB

Enige verdere info:
- Geen OC, enkel XMP profile actief op het geheugen
- Fast Boot enabled (geen MSI Fast Boot)
- Clean install windows met weinig opstartprogramma's

Ik heb op het internet al liggen rondzoeken maar vooraleer te experimenteren wou ik hier deze discussie eens starten.

- volgens een bepaalde website is dit eenmaal het gevolg van moderne moederborden die veel zelftesten in bios startup moeten doen - true? :X
- om dit te verbeteren kan eventueel ook "Memory Context Restore" in de bios uitgeschakeld worden, aangezien het memory dan niet meer "getraind" wordt. Maar geen idee of dit goed idee is (internet is nogal verdeeld hierover)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ik weet niet of het een probleem is van alle msi borden op dit moment.Maar bv het b650 amd bord van mijn neefje heeft hier ook enorm last van(duurt 40 sec voordat die opgestart is in totaal.

Terwijl mijn z690 msi bord er in totaal(van het in drukken van de knop tot windows) er 16 over doet

hoe lang doet je systeem er over met een stopwatch getimed,vanaf dat je de knop indrukt tot windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jones_belgium
freaky35 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:03:

hoe lang doet je systeem er over met een stopwatch getimed,vanaf dat je de knop indrukt tot windows
Net nog eens getest en ik kom op 30,84sec (login screen) :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
je ssd werkt wel na behoren,ik bedoel haalt de score die deze moet halen?
Test dat eens uit.

Ik heb wel gehad dat een ander bios betere ssd prestaties geeft met de ssd,(tragere boottijd ect)
Je kan dus ander bios uitproberen voor het moederbord.(let wel natuurlijk dat je er 1 kiest die ondersteuning bied voor de cpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jones_belgium
De SSD werkt perfect. Heeft laatste firmware en heb bescheiden benchmark (Userbenchmark) gedaan waar die telkens een goede score heeft.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/67261250

[ Voor 3% gewijzigd door Jones_belgium op 14-02-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 20:57
Je kunt Memory Context Restore gewoon proberen op enabled te zetten (die staat standaard disabled en dan traint hij dus bij elke start opnieuw). Ik heb hier zelf een positieve ervaring mee. Mijn biostijd is 12 seconden.

Ai zegt het volgende over die optie:
Memory Context Restore is een functie die beschikbaar is in sommige computer BIOS-instellingen en kan helpen om de opstarttijd van een systeem te verkorten door het overslaan van geheugentraining waar mogelijk. Het is beschikbaar op bepaalde moederborden van fabrikanten zoals ASUS, MSI, Gigabyte en ASRock. Wanneer ingeschakeld, kan Memory Context Restore de tijd aanzienlijk verkorten die nodig is voor het opstarten van een computer, wat vooral handig kan zijn voor gebruikers die hun systemen vaak opnieuw opstarten.

Het is echter belangrijk om op te merken dat het inschakelen van Memory Context Restore niet altijd stabiel kan zijn en mogelijk problemen kan veroorzaken. Sommige gebruikers hebben gemeld dat ze systeembevriezingen, BSOD's (Blue Screen of Death) of andere instabiliteiten ervaren na het inschakelen van deze functie. Daarom wordt aanbevolen om het systeem zorgvuldig te testen en de stabiliteit te controleren bij het gebruik van Memory Context Restore.

[ Voor 10% gewijzigd door Adiposed op 09-04-2024 22:56 ]

Pagina: 1