Om mijn huidige desktop (4 jaar oud) te vervangen door een nieuwe build was ik op zoek naar degelijke componenten om terug enkele jaren zonder zorgen mijn werk (algemene CAD toepassingen) en nodige entertainment (gaming) te kunnen beleven.
Nu is het mij opgevallen dat een koude start het echt tergend lang duurt (ten opzichte van mijn vorige desktop die het in 12sec deed) eer ik het login scherm krijg van windows 11 - zie screenshot van BIOS-tijd. Gezien het toch wel high-end systeem dat ik gebouwd heb begrijpen jullie mijn frustratie wel
Dus ik wou hier eens informeren hoe ik dit eventueel kan verbeteren (of moet mee leven)
:strip_exif()/f/image/pGy82bwP8qe8vZqgU0px0lgG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder kan je mijn samenstelling terugvinden.
Enige verdere info:
- Geen OC, enkel XMP profile actief op het geheugen
- Fast Boot enabled (geen MSI Fast Boot)
- Clean install windows met weinig opstartprogramma's
Ik heb op het internet al liggen rondzoeken maar vooraleer te experimenteren wou ik hier deze discussie eens starten.
- volgens een bepaalde website is dit eenmaal het gevolg van moderne moederborden die veel zelftesten in bios startup moeten doen - true?
- om dit te verbeteren kan eventueel ook "Memory Context Restore" in de bios uitgeschakeld worden, aangezien het memory dan niet meer "getraind" wordt. Maar geen idee of dit goed idee is (internet is nogal verdeeld hierover)
Nu is het mij opgevallen dat een koude start het echt tergend lang duurt (ten opzichte van mijn vorige desktop die het in 12sec deed) eer ik het login scherm krijg van windows 11 - zie screenshot van BIOS-tijd. Gezien het toch wel high-end systeem dat ik gebouwd heb begrijpen jullie mijn frustratie wel

Dus ik wou hier eens informeren hoe ik dit eventueel kan verbeteren (of moet mee leven)
:strip_exif()/f/image/pGy82bwP8qe8vZqgU0px0lgG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder kan je mijn samenstelling terugvinden.
# | Category | Product |
---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed |
1 | Moederborden | MSI MPG Z790 EDGE WIFI |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Slim 24G |
1 | Waterkoeling | be quiet! Silent Loop 2 240mm |
2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6400C32 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 12 1000W |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB |
Enige verdere info:
- Geen OC, enkel XMP profile actief op het geheugen
- Fast Boot enabled (geen MSI Fast Boot)
- Clean install windows met weinig opstartprogramma's
Ik heb op het internet al liggen rondzoeken maar vooraleer te experimenteren wou ik hier deze discussie eens starten.
- volgens een bepaalde website is dit eenmaal het gevolg van moderne moederborden die veel zelftesten in bios startup moeten doen - true?

- om dit te verbeteren kan eventueel ook "Memory Context Restore" in de bios uitgeschakeld worden, aangezien het memory dan niet meer "getraind" wordt. Maar geen idee of dit goed idee is (internet is nogal verdeeld hierover)