Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaleshark.
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik zit een beetje vast en heb advies nodig;

Ik heb helaas na de overgang van HAVO 4 naar HAVO 5 moeten stoppen met school door ongediagnosticeerde angstklachten en autisme; ik ben behandeld en heb er nu nog nauwelijks last van.

Nu, een aantal jaar later zit ik bij het REA college omdat doorstroom naar een HBO niet lukte. Zij bieden zelf niet echt opleidingen of diploma's aan, maar meer de ruimte om te leren en een stageplek te krijgen; vager dan ik van tevoren hoopte.

Nu ben ik 21, maar ik ben bang dat ik niet genoeg ervaring of certificering heb om de arbeidsmarkt op te komen;
Sinds mijn 16de heb ik programmeerervaring met scripten in Lua en Python, maar (nog) geen aantoonbare projecten.
Ik heb bij het REA een paar certificaten van ICDL en de Python Institute kunnen krijgen, maar ik heb niet het idee dat die erg nuttig gaan zijn.
Verder heb ik wel een portfolio website gemaakt met Django.

Vraag:
Waar kan ik met het beste voor inzetten; door met Python, of een cursus in een andere taal?
Is het verstandig om toch voor certificaten te gaan, zoals Java; OCAJP?
Of moet ik hard aan de slag om aantoonbare projecten te gaan maken?
Alle tips stel ik enorm op prijs.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Python is imho nauwelijks een programmeertaal te noemen. Bovendien gaat het gebruik van Python vaak gepaard met een specifiek domein en bijbehorende domeinkennis. Je zult, anders dan bijvoorbeeld Java of C#, niet zo snel gevraagd worden om een bepaald stuk Python-code op te leveren aan de hand van een stel requirements, dus als jij die domeinkennis (nog) niet hebt is het imho beter om een andere taal te leren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat zou je graag willen? Je hebt in de topicstart over mogelijkheden in de IT-wereld, maar in je topicstart gaat het alleen maar over ontwikkelen... Dat zijn verschillende zaken...

Denk dan ook eens iets breder. Tester zou bv. ook een mogelijkheid zijn. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaleshark.
Question Mark schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:01:
Wat zou je graag willen? Je hebt in de topicstart over mogelijkheden in de IT-wereld, maar in je topicstart gaat het alleen maar over ontwikkelen... Dat zijn verschillende zaken...

Denk dan ook eens iets breder. Tester zou bv. ook een mogelijkheid zijn. :)
Je hebt gelijk; ik ben nu veel bezig met kijken naar ontwikkelaarsposities, maar ik sta open voor alles behalve een klantenhelpdesk. Ik vraag me wel af wat de mogelijkheden voor mij zijn zonder het hebben van relevante MBO of HBO papieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keipi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 21:54
naitsoezn schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:57:
Python is imho nauwelijks een programmeertaal te noemen. Bovendien gaat het gebruik van Python vaak gepaard met een specifiek domein en bijbehorende domeinkennis. Je zult, anders dan bijvoorbeeld Java of C#, niet zo snel gevraagd worden om een bepaald stuk Python-code op te leveren aan de hand van een stel requirements, dus als jij die domeinkennis (nog) niet hebt is het imho beter om een andere taal te leren.
Laten we wel realistisch blijven; er zijn genoeg bedrijven waar back-end development in Python gebeurd.

Misschien zou het niet jou of mijn keuze zijn geweest, maar het hoeft niet persé negatief te zijn als je alleen Python kent!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Whaleshark. schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:10:
[...]

Je hebt gelijk; ik ben nu veel bezig met kijken naar ontwikkelaarsposities, maar ik sta open voor alles behalve een klantenhelpdesk. Ik vraag me wel af wat de mogelijkheden voor mij zijn zonder het hebben van relevante MBO of HBO papieren.
Wat vragen ze voor ontwikkel vacatures? HBO diploma vragen ze vaak niet en zou persoonlijk de organisaties die dat wel doen mijden vanwege de bureaucratie. HBO denkniveau staat er vaak wel maar gezien er geen definitie is dat geen harde eis.

Mocht je op een servicedesk aan de gang willen dan zou ik kijken welke grote organisaties in de buurt zitten en deze direct benaderen via hun eigen website, open sollicitatie als het moet. Door (externe) recruiters en vacatures te omzeilen zijn ze vaak wel geneigd om een risico te nemen en eigenlijk altijd wel op zoek naar mensen. Bij een servicedesk zou je echter wel direct moeten inzetten op doorgroei opties verder de techniek in of richting leiderschap want daar het salaris is voor nu wel oke, maar helaas weinig groei.

Gezien je kennis van Python is het misschien ook een goede om richting applicatiebeheer te kijken. Zeker specifieke applicaties moeten toch "on the job" geleerd worden en het generieke spul is vaak wel een cursus voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 16:30

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Is het niet mogelijk alsnog je Havo af te maken en dan door te stromen naar het HBO?

Kan je niet MBO4 gaan doen?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Keipi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Laten we wel realistisch blijven; er zijn genoeg bedrijven waar back-end development in Python gebeurd.

Misschien zou het niet jou of mijn keuze zijn geweest, maar het hoeft niet persé negatief te zijn als je alleen Python kent!
Ik zeg ook niet dat er geen vraag is naar Python-developers, ik zeg alleen dat bij development in Python het domein waarvoor je ontwikkelt een belangrijkere rol speelt dan bij veel andere talen. En dat er daardoor niet vel mogelijkheden zijn als schoolverlater zonder noemenswaardige ervaring. Mogelijkheden die er vaak wel zijn (bv via een trainee-ship) als je andere talen in je repertoire hebt zitten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 15:13
@Whaleshark. Aangezien je nu 21 bent, heb je de 21+ toets al overwogen? Dan zou je bijvoorbeeld een hbo-opleiding kunnen gaan doen, indien je dat leuk lijkt :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:05
Ik denk dat het Amerikaanse gezegde 'fake it till you make it' hier wel op zijn plaats is. Blaas het allemaal maar een beetje op voor een mooi CV. Zorg dat die Python en LUA skills wel als zodanig erop staan dat het fatsoenlijk lijkt. Net als Django website wat aandikken. En laat je CV controleren door iemand uit de sector (dus niet negatieve familieleden). Solliciteer op betaalde developer traineeships.

Een paar maanden in een reguliere bijbaan zou je wat motivatie kunnen geven. Of misschien is dat nu het geval. Ohja, en geen afkortingen in het CV, dus "International Certification of Digital Literacy (ICDL)" niet alleen ICDL.

[ Voor 21% gewijzigd door Harm_H op 14-02-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaleshark.
Puch-Maxi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:53:
@Whaleshark. Aangezien je nu 21 bent, heb je de 21+ toets al overwogen? Dan zou je bijvoorbeeld een hbo-opleiding kunnen gaan doen, indien je dat leuk lijkt :).
Hier zit ik op lange termijn wel aan te denken ja. Misschien verwacht ik ook teveel als ik voor mijn 25ste een leuke fulltime baan wil hebben die goed bij me past, in plaats van een bijbaan naast een opleiding.
Pagina: 1