Eenvoudig schakelaartje voor poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Mijn vraag
De schakelaar op deze foto wil ik automatiseren en remote beschikbaar maken, liefst zonder hub, gewoon met WiFi. Het opent en sluit een poort. Ik vermoed dat een druk op de knop een gesloten circuit veroorzaakt wat de poort doet openen en sluiten. Zoiets eenvoudigs lijkt me toch te moeten bestaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhAXuI4_YYmdm2QGQ-3QNAixZfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVmyvXscgb4xgSCrzBWEsnLw.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik Google vind ik vooral 110-230V switches... Of zou dit gewoon werken? https://www.robbshop.nl/s...uetooth-relais-schakelaar ?

Dank voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 14-02-2024 12:14 ]

Beste antwoord (via Yordi- op 14-02-2024 13:37)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 15:08
Wat je linkt zal 230V op de schakelaar zetten en de stroom meten, das niet wat je wil.
Je wil "dry contacts", gewoon 2 draadjes aan elkaar verbinden; want heel waarschijnlijk is dat een gewone drukknop (die terugveert).
Je wil een Shelly 1 Mini Gen3 of een Shelly Plus 1 Mini (beide ~12€, voor dat geld kan je het zelf niet maken). Die voed je met netspanning zodat ie op je WIFI kan connecteren; stel je in dat ie bij inschakelen vanzelf weer uitschakelt na een seconde, en de "potentiaalvrije uithang" hang je parallel over de bestaande knop (kan ook aan de andere kant van die witte en zwarte draad, als daar gemakkelijker netspanning te halen is of het wifi-bereik beter is).
--> je kan draadloos 'de knop indrukken" met de Shelly, terwijl de bestaande knop blijft werken.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 14-02-2024 12:19 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 08:42
Moet dat schakelaartje zelf ook nog blijven werken?

Wat is het voor schakelaartje? Word het met de hand ingedrukt? Gedurende 1 seconde ofzo waarna het weer losgelaten word?

Euhm... \n ...

• Yordi-
  • Niet online
Nickname55 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:13:
Moet dat schakelaartje zelf ook nog blijven werken?
Ah, dat is nog wel een punt, een smartschakelaar moet zelf natuurlijk ook van stroom worden voorzien.
Wat is het voor schakelaartje? Word het met de hand ingedrukt? Gedurende 1 seconde ofzo waarna het weer losgelaten word?
Ja.

[ Voor 9% gewijzigd door Yordi- op 14-02-2024 12:15 ]

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 08:42
Yordi- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:15:
Ah, dat is nog wel een punt, een smartschakelaar moet zelf natuurlijk ook van stroom worden voorzien.
Uiteraard. Is dat een probleem?

Euhm... \n ...

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 15:08
Wat je linkt zal 230V op de schakelaar zetten en de stroom meten, das niet wat je wil.
Je wil "dry contacts", gewoon 2 draadjes aan elkaar verbinden; want heel waarschijnlijk is dat een gewone drukknop (die terugveert).
Je wil een Shelly 1 Mini Gen3 of een Shelly Plus 1 Mini (beide ~12€, voor dat geld kan je het zelf niet maken). Die voed je met netspanning zodat ie op je WIFI kan connecteren; stel je in dat ie bij inschakelen vanzelf weer uitschakelt na een seconde, en de "potentiaalvrije uithang" hang je parallel over de bestaande knop (kan ook aan de andere kant van die witte en zwarte draad, als daar gemakkelijker netspanning te halen is of het wifi-bereik beter is).
--> je kan draadloos 'de knop indrukken" met de Shelly, terwijl de bestaande knop blijft werken.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 14-02-2024 12:19 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-11 08:07

Neus

www.zenaconsult.com

Ja, een Shelly 1 (plus, mini, gen3, PM) doet dat. Ik heb die achter een waterpomp hangen zodat ik die met de knop in de badkamer kan blijven gebruiken maar ook via WiFi - de PM versie doet dat direct met Alexa en de mini of gen3 versie met een aangepaste firmware.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 09:04
Ik heb zelf een sonof basic gebruikt voor de garage. Moet je wel een printspoortje doorslijpen, anders schakelt hij niet potentiaalvrij.

• Yordi-
  • Niet online
Bedankt allen voor jullie reacties! 230V is geen probleem, ik ga het e.e.a. proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yordi- op 14-02-2024 15:46 ]

Pagina: 1