Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kong1991
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-01 16:49
Goede dag,

Ik heb sinds kort een probleem met de verwarming. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd wat betreft een reparatie verzoek aanvragen. Mijn hoop is dat iemand hier misschien een vermoeden heeft wat het probleem kan zijn, zodat ik weet bij welk bedrijf ik nu moet aankloppen.

Sinds kort viel mij op dat 1 radiator in de woonkamer volop aanstond de hele dag. De anderen niet. Al voelde de anderen wel lichtelijk warm op sommige plekken. De knop van de radiator staat uit gedraaid. We hebben het dus niet aan gezet.

Op de thermostaat hebben wij niet aangegeven dat wij de verwarming aan wouden. Wij zetten de verwarming zelfs nooit aan. Het staat standaard op 15,5 (anders hebben we geen warm water) en gaat alleen vanzelf aan als het doet vriezen in de winter snachts en de temperatuur onder de 16 gaat. Dat is al een tijdje niet meer, het is zelfs vrij “warm” buiten voor de winter.

Maargoed, op een gegeven moment heb ik met een platte schroevendraaier wat aangedraaid onder de radiatorknop en sinds dien gaat die verwarming niet meer vanzelf aan.

Echter, het is nu 2 dagen later en ons verbruik (te zien op energie direct) is nog steeds zo hoog als de weken toen die verwarming, zonder dat wij dat wouden, aan stond de hele dag.

De verhuurder wilt niemand sturen want die denken dat het aan thermostaat ligt en dan moet ik bij Energie Direct zijn. Hun geven aan dat ik een onderhouds contract heb en dus bij verhuurder moet zijn. Verhuurder zegt dat het onze kosten zullen zijn want probleem ligt bij Energie Direct. En Energie Direct, een andere medewerker, wilt dat ik Enexis bel. Een cv bedrijf die ik advies heb gevraagd denkt dat probleem wel het gas is maar wilt niet tussen mij en opdrachtgever (verhuurder) staan.

Ik snap dat sommige denken dat het de meter of thermostaat is, maar is het dan zo toevallig dat ook de radiator vanzelf aanstond weken lang? En hoorde de thermostaat niet die verwarming alsnog laag te houden aangezien wij 15,5 hebben ingesteld?

Help?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De radiatorknop dicht draaien zorgt ervoor dat de verwarming niet werkt.
De thermostaat zorgt er enkel voor dat er warm water rondgepompt wordt.
Als je warm water rond pompt , maar de sluizen naar de verwarming staan dicht, dan is het logisch dat je verwarming niet werkt -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kong1991
99ruud99 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:43:
De radiatorknop dicht draaien zorgt ervoor dat de verwarming niet werkt.
De thermostaat zorgt er enkel voor dat er warm water rondgepompt wordt.
Als je warm water rond pompt , maar de sluizen naar de verwarming staan dicht, dan is het logisch dat je verwarming niet werkt -.-
Het probleem is dat verwarming vanzelf aanstond terwijl wij die niet hebben aangezet. Nu staat hij uit. Maar er is nog steeds toren hoge gas verbruik. Dát is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kijk eens bij de boiler - staat die nog aan?
Op welke stand staat je boiler?
Trek de stekker van de boiler er eens uur uit - verbruik je nog steeds gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Kong1991 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:41:
Op de thermostaat hebben wij niet aangegeven dat wij de verwarming aan wouden. Wij zetten de verwarming zelfs nooit aan. Het staat standaard op 15,5 (anders hebben we geen warm water) en gaat alleen vanzelf aan als het doet vriezen in de winter snachts en de temperatuur onder de 16 gaat. Dat is al een tijdje niet meer, het is zelfs vrij “warm” buiten voor de winter.
SWW zou los moeten staan van de thermostaat. Hoezo geen warm water onder de 15?
Maargoed, op een gegeven moment heb ik met een platte schroevendraaier wat aangedraaid onder de radiatorknop en sinds dien gaat die verwarming niet meer vanzelf aan.
Heb je het ventiel dichtgezet? Dan moet je straks waarschijnlijk weer opnieuw waterzijdig afregelen.
Echter, het is nu 2 dagen later en ons verbruik (te zien op energie direct) is nog steeds zo hoog als de weken toen die verwarming, zonder dat wij dat wouden, aan stond de hele dag.
Oke, ja. Als je de radiatoren dicht zet zal het nooit warmer worden, dus blijft de themostaat permanent vragen. Dat kost gas.
De verhuurder wilt niemand sturen want die denken dat het aan thermostaat ligt en dan moet ik bij Energie Direct zijn.
Is de thermostaat niet ook van de verhuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kong1991
jeroen3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:43:
[...]

SWW zou los moeten staan van de thermostaat. Hoezo geen warm water onder de 15?

[Geen idee maar als we onder de 15 graden gaan staat er een symbooltje van een kraan met een kruisje erdoorheen. Toen we hier kwamen wonen hebben ze ook gezegd dat we daarom niet de verwarming beneden die graden moeten zetten.]

Heb je het ventiel dichtgezet? Dan moet je straks waarschijnlijk weer opnieuw waterzijdig afregelen.

[Het is een schroefje van de radiator knop.]

Oke, ja. Als je de radiatoren dicht zet zal het nooit warmer worden, dus blijft de themostaat permanent vragen. Dat kost gas.

[Ja maar het is standaard 19,5 graden bij ons nu. Thermostaat staat op 5,5 graden. Dus radiatoren staan uit. Het is altijd zo geweest. ]

Is de thermostaat niet ook van de verhuurder?

Ja dat hebben door een extern bedrijf laten plaatsen, niet door energie direct.
m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kong1991
Oke, na een dag alles in de gaten hebben gehouden heb ik dit opgemerkt:

Als er gas gebruikt word, word 1 radiator heet. Zowel als iemand doucht of als de cv ketel om de zoveel tijd aanspringt om legionella tegen te gaan. Maandag was dat de linkse in de woonkamer. Toen heb ik de draaiknop eraf geschoven en de schroef aangedraaid. Dat heb ik gedaan omdat ik dacht dat de knop niet goed zat ofzo en daarom nog aan was. Toen ging die niet meer aan.

Ochtend daarna zag ik ook weer vocht op de ramen. Eindelijk geen verwarming aangestaan in de nacht dus. Maar nu vandaag is het de rechtse die steeds weer aan staat als er warm water vraag is.

Ik snap er helemaal niks meer van!

Met het in de gaten houden van de meterstanden zag ik dat het 0,3 m3 gas verbruikt elke keer als de boiler/cv zichzelf opwarmt. Is dat normaal? Of is dit dubbel zoveel omdat er verwarmingen aanspringen???

[ Voor 5% gewijzigd door Kong1991 op 14-02-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-05 22:18
Je moet niet alles dicht draaien, maar juist alles een beetje open houden.
Dan pas kan de verwarming het warme water rondpompen als er warmtevraag is.
Ik vind het dan ook wel hysterisch om de thermostaat 24/7 op 15,5 graden te zetten en dan gaan klagen dat (als) er warmtevraag is en het gasverbruik omhoog gaat.

@jeroen3 ik denk niet dat bij TS de zaak waterzijdig afgeregeld is hoor, en dat zal ook nooit gebeuren als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:42
Je zegt torenhoog maar noemt geen cijfers.
1 kuub? 5 kuub? 10 kuub? 100 kuub?
Koppel je thermostaat eens los. Een van de twee draadjes losmaken en je ketel zou moeten stoppen.
Wat voor ketel hebben we het eigenlijk over?
Wat voor thermostaat?

Iets meer technische info zou kunnen helpen.
Zelfs een foto van de ketel (waarop dan zichtbaar is welke stand hij op dat moment staat ) helpt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Tenzij je in een super geïsoleerd huis woont zal een kachel op 15 of 16 graden ook gas gaan gebruiken als het buiten kouder is dan binnen.

Als je radiatoren warm worden slaat je thermostaat dus aan om het 16 graden te proberen te houden.

Maar als je alles dicht draait gaat hij pendelen in het circuit dat er is, en dat kost gewoon gas.

Dus slik je trots in en stop met rommelen, vraag je verhuurder om iemand te laten komen, maar gezien je gebrek aan kennis maar evengoed wel met een schroevendraaier te rommelen zal je moeten lappen als blijkt dat je zelf denkfouten hebt gemaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Barrycade op 14-02-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kong1991
Barrycade schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:08:
Tenzij je in een super geïsoleerd huis woont zal een kachel op 15 of 16 graden ook gas gaan gebruiken als het buiten kouder is dan binnen.

Als je radiatoren warm worden slaat je thermostaat dus aan om het 16 graden te proberen te houden.

Maar als je alles dicht draait gaat hij pendelen in het circuit dat er is, en dat kost gewoon gas.

Dus slik je trots in en stop met rommelen, vraag je verhuurder om iemand te laten komen, maar gezien je gebrek aan kennis maar evengoed wel met een schroevendraaier te rommelen zal je moeten lappen als blijkt dat je zelf denkfouten hebt gemaakt.
Ik weet dat als het kouder word de thermostaat aan gaat. We hebben het altijd zo gedaan en dat doet die al jaren. Daarom is het verbruik ook wat meer in de winter. Maar het verbruik is nu dubbel zo hoog terwijl wij niets anders doen dan normaal. Alleen merken we al een tijdje dat er een verwarming vanzelf aangaat.

Welke trots? daar heb ik geen last van. Ik heb zitten “rommelen” omdat ik de hele dag van het kastje naar de muur word gestuurd en ik nu nog steeds geen hulp heb maar ondertussen wel de kosten oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kong1991
roches schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:55:
Je moet niet alles dicht draaien, maar juist alles een beetje open houden.
Dan pas kan de verwarming het warme water rondpompen als er warmtevraag is.
Ik vind het dan ook wel hysterisch om de thermostaat 24/7 op 15,5 graden te zetten en dan gaan klagen dat (als) er warmtevraag is en het gasverbruik omhoog gaat.

@jeroen3 ik denk niet dat bij TS de zaak waterzijdig afgeregeld is hoor, en dat zal ook nooit gebeuren als ik het zo lees.
Wonen hier al 7 jaar en we hebben het altijd zo gedaan. Dat die aangaat als die onder die graden gaat is ook altijd geweest. Maar sinds kort is er steeds een verwarming aan die wij niet aan hebben gezet en het verbruik is dubbel zo hoog, terwijl wij niets anders doen dan normaal met verbruik gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:19
Haal bij de ketel de kabel van de thermostaat eens los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Je kunt het ook altijd al verkeerd hebben gedaan.

Maak het niet erger, bel een monteur.
Betaal dat gewoon even zelf, want zo te lezen heb je er al genoeg aan lopen prutsen en heb je geen idee wat je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Kong1991 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Ik weet dat als het kouder word de thermostaat aan gaat. We hebben het altijd zo gedaan en dat doet die al jaren. Daarom is het verbruik ook wat meer in de winter. Maar het verbruik is nu dubbel zo hoog terwijl wij niets anders doen dan normaal. Alleen merken we al een tijdje dat er een verwarming vanzelf aangaat.

Welke trots? daar heb ik geen last van. Ik heb zitten “rommelen” omdat ik de hele dag van het kastje naar de muur word gestuurd en ik nu nog steeds geen hulp heb maar ondertussen wel de kosten oplopen.
Nou het lijkt er op dat je bang bent voor kosten van een installateur als je je verhuurder vraagt om er na te kijken.

Maar. k heb nu 3x je topicstart gelezen, maar als je zo naar je verhuurder communiceert snap ik wel dat er ruis op de lijn ontstaat.

Begrijp ik nu goed dat als je warm water pakt je kachel warm wordt? Dan is er maar 1 verdachte en dat is je 3 weg klep.

Dus zeg gewoon dat als je warm water pakt je radiatoren ook warm worden en dat je dus je 3 weg klep verdenkt.

• Kong1991
tcw82 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:02:
Je zegt torenhoog maar noemt geen cijfers.
1 kuub? 5 kuub? 10 kuub? 100 kuub?
Koppel je thermostaat eens los. Een van de twee draadjes losmaken en je ketel zou moeten stoppen.
Wat voor ketel hebben we het eigenlijk over?
Wat voor thermostaat?

Iets meer technische info zou kunnen helpen.
Zelfs een foto van de ketel (waarop dan zichtbaar is welke stand hij op dat moment staat ) helpt vast.
Ons verbruik vorige maand was 228 kub… vorig jaar in december was dat 126 kub, het hoogste wat wij toen verbruikt hadden dat jaar. Januari daarop was weer in de 90 kub ongeveer.

Wij hebben een “remeha w21 eco”

Hieronder zijn foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNMh0GkFDW73W3OoEA5TUmmN9Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGrmJAp9MOiB5NsycjmonLB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBFN8JU97Q94ZyU9cId0BRmcxD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhhqHeLcXR65Vo0zTdX2L6vT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esh_t_LB_1Ikl0Tlkn5eVoiI3oU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prai0uzxz4wPOQTLA1lpr7PD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aYlTcAR75Os3wAIoKpMZpTescc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLjmFJTfSMtA1s58UGkP3fGs.jpg?f=fotoalbum_large

• Kong1991
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBFN8JU97Q94ZyU9cId0BRmcxD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhhqHeLcXR65Vo0zTdX2L6vT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de douche 5 minuten aan gezet. De twee linkse leidingen en de rechtse worden allemaal warm. Is dat normaal?

Ook loopt de meterstand nog steeds door en hoor ik de cv/boiler nog steeds gaan terwijl het al 5 minuten uit staat.

Normaal werden de verwarmingen dus ook warm nu. Maar ik had knoppen dicht gedraaid.

• Kong1991
jeroen3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:06:
Je kunt het ook altijd al verkeerd hebben gedaan.

Maak het niet erger, bel een monteur.
Betaal dat gewoon even zelf, want zo te lezen heb je er al genoeg aan lopen prutsen en heb je geen idee wat je doet.
Het enigste wat ik heb gedaan is een schroefje van een ouderwets knopje aangedraaid omdat die wat los zat. Natuurlijk heb ik geen idee wat ik doe. Daarom heb ik zeker 5 instanties gebeld die allemaal niet willen langskomen en de verantwoordelijkheid bij elkaar leggen. Ik ben hier in de hoop dat iemand een idee heeft wat het kan zijn zodat ik weet bij welk bedrijf ik moet blijven aankloppen. Snap die houding niet.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:42
Helemaal links is de aanvoer voor de cv. Helemaal rechts is retour. Tweede van links is sanitair warm water (SWW).

Met andere woorden: dit is normaal gedrag als je in een stookperiode warm water pakt. De drieweg klep zal water over de platenwisselaar laten gaan om SWW te genereren. Intussen zijn de CV aan- en afvoer leidingen natuurlijk nog warm.

Maar als je minder warmte in huis wil, zou ik aanraden van de radiatoren af te blijven en de kamerthermostaat lager te zetten.

Hoger verbruik dan vorig jaar kan ook liggen aan hogere SWW vraag, of lagere temperatuur (graaddagen) dan vorig jaar. Wellicht meer geventileerd? Dat maakt ook uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Flozem op 15-02-2024 07:27 ]

• Kong1991
Barrycade schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:51:
[...]

Nou het lijkt er op dat je bang bent voor kosten van een installateur als je je verhuurder vraagt om er na te kijken.

Maar. k heb nu 3x je topicstart gelezen, maar als je zo naar je verhuurder communiceert snap ik wel dat er ruis op de lijn ontstaat.

Begrijp ik nu goed dat als je warm water pakt je kachel warm wordt? Dan is er maar 1 verdachte en dat is je 3 weg klep.

Dus zeg gewoon dat als je warm water pakt je radiatoren ook warm worden en dat je dus je 3 weg klep verdenkt.
De kachel word inderdaad warm als ik warm water gebruikt. Na veel te lezen denk ik ook dat het de 3 weg klep is. Er zijn ook meerdere buizen warm als ik de douche aan zet. Is dat normaal?

De twee linkse en de rechtse helemaal.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

• Kong1991
in ieder geval iedereen die uitleg heeft gegeven tot nu al bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacewalker56
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 10:21
Klinkt inderdaaad als driewegklep defect. Dat is een kleine reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:42
@Kong1991 die informatie over de warme leidingen is zeer waardevol.
Driewegklep klinkt als een goede eerste stap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:49
@Kong1991
Ik zie ook dat je CV geen druk heeft, dus wellicht dat daar ook iets aan de hand is.

Snap al alleen niet wat partijen als energie direct, enexis etc. te maken hebben met je CV. Je CV doet daar, dus je moet dan bij een CV-monteur zijn. Aangezien jij huurt maar de verhuurder dit lekker regelen. En anders staat in je huurcontract wie wat zou moeten doen. Maar vaak mag dat niet verder gaan dat jij verplicht 1x per jaar standaard onderhoud moet laten uitvoeren. Vervanging valt daar niet onder.

• Kong1991
chrisborst schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:27:
@Kong1991
Ik zie ook dat je CV geen druk heeft, dus wellicht dat daar ook iets aan de hand is.

Snap al alleen niet wat partijen als energie direct, enexis etc. te maken hebben met je CV. Je CV doet daar, dus je moet dan bij een CV-monteur zijn. Aangezien jij huurt maar de verhuurder dit lekker regelen. En anders staat in je huurcontract wie wat zou moeten doen. Maar vaak mag dat niet verder gaan dat jij verplicht 1x per jaar standaard onderhoud moet laten uitvoeren. Vervanging valt daar niet onder.
Dat begrijp ik ook niet. Er werd steeds over mij heen gepraat en ik voelde me niet serieus genomen, en dus moest ik maar bij een ander bedrijf aankloppen. Ik laat mijn vriend nog eens bellen naar mijn verhuurder, misschien word hij wel serieus genomen haha. Bedankt iig.

• Kong1991
tcw82 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:11:
@Kong1991 die informatie over de warme leidingen is zeer waardevol.
Driewegklep klinkt als een goede eerste stap.
Dus niet alle leidingen die warm worden horen warm te worden bij het aanzetten van de douche?

• Kong1991
De cv gaat aan om de zoveel tijd, ik neem aan ivm legionella tegen te gaan was mij uitgelegd, iemand zelf ervaring met hoeveel kub dat normaal verbruikt? mijn meterstand ging van 03840.034 m3 naar 03840.308 m3. Is dat normaal? Als die de hele dag hier en daar vanzelf dit doet, heb je toch ook al een aantal kub gebruikt?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:49
Kong1991 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:32:
De cv gaat aan om de zoveel tijd, ik neem aan ivm legionella tegen te gaan was mij uitgelegd, iemand zelf ervaring met hoeveel kub dat normaal verbruikt? mijn meterstand ging van 03840.034 m3 naar 03840.308 m3. Is dat normaal? Als die de hele dag hier en daar vanzelf dit doet, heb je toch ook al een aantal kub gebruikt?
Dat is echt onzin. Een CV is een gesloten systeem, daar kan geen legionella in zitten.
Het is eerder de comfort stand, dan wordt er een paar liter water warm gehouden zodat je snel warm water hebt. Maar dat kost inderdaad wel wat gas. Zelf heb ik dat uitstaan. Ik wacht wel iets langer.

• devriesjande
Kong1991 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:17:
[...]

Ons verbruik vorige maand was 228 kub… vorig jaar in december was dat 126 kub, het hoogste wat wij toen verbruikt hadden dat jaar. Januari daarop was weer in de 90 kub ongeveer.
228 m3 Alleen voor warm water? Dat kan niet kloppen.

• Kong1991
devriesjande schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:50:
[...]

228 m3 Alleen voor warm water? Dat kan niet kloppen.
Warm water, koken, en als het heeft gevroren gaat de verwarming weleens aan tot 16. Is altijd zo geweest. Maar dan hadden wij wat boven de 100 kub in de wintermaanden, niet 228 kub.. 0.0

• Kong1991
chrisborst schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Dat is echt onzin. Een CV is een gesloten systeem, daar kan geen legionella in zitten.
Het is eerder de comfort stand, dan wordt er een paar liter water warm gehouden zodat je snel warm water hebt. Maar dat kost inderdaad wel wat gas. Zelf heb ik dat uitstaan. Ik wacht wel iets langer.
maar is dat normaal dat die 0,3 kub ongeveer gebruikt elke keer als die dat doet? ik heb een Remera w21 eco… vind nergens iets over een eco stand ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Kong1991 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Warm water, koken, en als het heeft gevroren gaat de verwarming weleens aan tot 16. Is altijd zo geweest. Maar dan hadden wij wat boven de 100 kub in de wintermaanden, niet 228 kub.. 0.0
Ik gebruik in een heel jaar voor verwarmen en warm water ongeveer 500 m3. En dan staat de thermostaat s'avonds op 20 graden. Daarom kan 228 m3 voor 1 maand gewoon niet kloppen.
Ik lees dat je alle knoppen op de radiatoren hebt dichtgezet. Dat is niet goed voor de ketel. De radiatoren in de woonkamer moeten altijd open staan.
Zet de thermostaat eens op 10 graden. Als de radiatoren dan warm worden dan kan de thermostaat defect zijn. Vandaar mijn eerdere opmerking om het kabeltje van de thermostaat eens los te halen. Als de radiatoren dan nog warm worden, als je warm water gebruikt, dan is, zoals anderen ook al aangaven, waarschijnlijk de driewegklep defect.
Overigens is het niet stoken heel slecht voor de vochthuishouding in een woning. Met grote kans op schimmel. En daar kan je flink ziek van raken.

• Kong1991
devriesjande schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Ik gebruik in een heel jaar voor verwarmen en warm water ongeveer 500 m3. En dan staat de thermostaat s'avonds op 20 graden. Daarom kan 228 m3 voor 1 maand gewoon niet kloppen.
Ik lees dat je alle knoppen op de radiatoren hebt dichtgezet. Dat is niet goed voor de ketel. De radiatoren in de woonkamer moeten altijd open staan.
Zet de thermostaat eens op 10 graden. Als de radiatoren dan warm worden dan kan de thermostaat defect zijn. Vandaar mijn eerdere opmerking om het kabeltje van de thermostaat eens los te halen. Als de radiatoren dan nog warm worden, als je warm water gebruikt, dan is, zoals anderen ook al aangaven, waarschijnlijk de driewegklep defect.
Overigens is het niet stoken heel slecht voor de vochthuishouding in een woning. Met grote kans op schimmel. En daar kan je flink ziek van raken.
Dank u voor de uitleg. Ik ga dat doen en ik kom hier nog op terug. En daarom denk ik inderdasd dat er ergens iets niet klopt. Want die stookkosten zijn wel heel extreem, al helemaal voor ons huishouden en ook hoe zuinig wij proberen te zijn. Zelf een beetje té.

• Kong1991
Nou een update: na heel veel bellen had de verhuurder in overleg met iemand die niet 1 stap in onze woning heeft gedaan besloten niemand te sturen en het af te sluiten.

Ik voelde me verschrikkelijk hopeloos. Gasverbruik bleef maar stijgen terwijl we elke dag maar haastig een paar minuutjes deden douchen.

Toen iemand opgezocht die niet een huismeester is maar wel veel doet en contacten heeft en na zijn telefoontje kwam er eindelijk actie.

Alsnog veel onnodig gedoe geweest maar uiteindelijke conclusie:

meerdere dingen defect aan de cv waaronder de.. DRIEWEGKLEP.

jammer dat ik niet vanaf dag 1 serieus ben genomen, maargoed
Pagina: 1