Vloerverwarming aanvoertemperatuur blijft te laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij mijn vader is recent een Quatt hybride warmtepomp geplaatst. Zijn afgiftesysteem bestaat uit vloerverwarming (ca. 70m2) en jaga strada DBH's.

Nu merkten we op dat de aanvoer van de bestaande vloerverwarmingsverdeler blijft hangen op max. 26 graden, ook als de Quatt een veel hogere temperatuur (>35 graden) produceert. Dit zorgt ervoor dat verdieping met vloerverwarming niet goed op temperatuur komt bij koude omstandigheden en de warmtepomp (& ketel) onnodig hard aan het werk zijn.

Systeem:

- Vloerverwarming (8 groepen) met VTE Slim verdeler en Wilo Para pomp
- Quatt warmtepomp
- ATAG Q38c CV ketel, aanvoertemp op max 45 graden.

Reeds geprobeerd: alle groepen op de verdeler helemaal open, voetventiel helemaal open, verschillende pompstanden en snelheden. CV pomp op 80% gezet (min en max op 80%)

De fabrikant van de verdeler geeft aan dat de verdeler voor gebruik in een LTV systeem liefst voorzien wordt van een DVR ventiel. Mag ik daar wonderen van verwachten? Of is het wellicht beter om toch naar een open verdeler te gaan - met thermostaat als beveiliging voor te hoge temp in de vloer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPxgZ1uLJpE1ZbNH44nnn-qdEu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZRphNKwNi63NzbrmMNRDSLq.jpg?f=fotoalbum_large

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Beste antwoord (via Tweeke op 16-02-2024 11:58)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als het goed is zit er aan de zijkant bij de pomp een grote messing schijf die je kan draaien. dat is de interne bypass. als je die dichtdraait zal de pomp ook in lijn mee gaan draaien met de quatt samen.

beste is wel om het hele feest gewoon van de muur te trekken en vervangen voor een pomploos model.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-02-2024 11:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je aanvoer <35 is, waarom heb je dan geen open verdeler?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tweeke
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:47:
Als je aanvoer <35 is, waarom heb je dan geen open verdeler?
Vloerverwarming is aangelegd in de situatie met alleen een CV ketel. Dus toen is gekozen voor een pomp. Nu geeft de ketel max 45 graden, maar dan moet je er wel op vertrouwen dat die instelling blijft staan en er geen overshoots zijn. De vraag is dus of dit te fixen is met de huidige verdeler of dat een open verdeler een betere keuze is.

Vraag die ik bij de open verdeler ook heb is of de CV pomp dan voldoende kracht gaat hebben.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Tweeke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:56:
Vraag die ik bij de open verdeler ook heb is of de CV pomp dan voldoende kracht gaat hebben.
Veelal zit er een vergelijkbare pomp in de CV ketel hoe dat bij een Quatt WP zit weet ik niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:09
Je verdeler mengt retour water bij het aanvoer water waardoor je niet de gehaalde aanvoer temperatuur volledig kunt benutten. Op een aantal verdelers zit een stelschroef waarmee je de menging kunt instellen. Deze zul je het beste zo draaien dat er geen menging is. Ik denk dat hij op de foto aan de rechterzijde zit net boven de voeler. Je zult even in het boekje moeten kijken van je verdeler of dat juist is.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Tweeke
  • Niet online
Bo0bz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:07:
Je verdeler mengt retour water bij het aanvoer water waardoor je niet de gehaalde aanvoer temperatuur volledig kunt benutten. Op een aantal verdelers zit een stelschroef waarmee je de menging kunt instellen. Deze zul je het beste zo draaien dat er geen menging is. Ik denk dat hij op de foto aan de rechterzijde zit net boven de voeler. Je zult even in het boekje moeten kijken van je verdeler of dat juist is.
Helaas, er is geen manier om menging geheel te voorkomen bij deze verdeler. https://vte-smartersoluti...verdelers-wilo-standaard/
Enige oplossing lijkt het toevoegen van een DVR ventiel te zijn: https://www.technim.nl/ve...JXwXO7pWE-BcaAt_6EALw_wcB

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
Misschien heb je het al gedaan hoor, maar heb je er ook aan gedacht om de thermostaatkraan op de verdeler hoger te zetten?

Regeren is vooruitschuiven

• Tweeke
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:33:
Misschien heb je het al gedaan hoor, maar heb je er ook aan gedacht om de thermostaatkraan op de verdeler hoger te zetten?
Die staat op 50 graden.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:23
dvr ventiel bijvoorkeur handbediend maar veer belast mag ook je moet er geen wonderen van verwachten.
maar dit kan wel met grote zekerheid je probleem oplossen. ik schat 80% kans in dat het gaat helpen.
(bron: meerdere tweakers en topics die ditzelfde probleem hebben gehad en hiermee geholpen waren)
edit aanvoer waar lucht inzit kan ook nog een probleem zijn eigenolijk moet daar ook nog een ontluchter geplaats worden. alleen je retourleiding is in deze situatie onvoldoende. Lucht zakt niet omlaag helaas.

[ Voor 26% gewijzigd door miciel op 14-02-2024 19:22 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:45
Tweeke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Vloerverwarming is aangelegd in de situatie met alleen een CV ketel. Dus toen is gekozen voor een pomp. Nu geeft de ketel max 45 graden, maar dan moet je er wel op vertrouwen dat die instelling blijft staan en er geen overshoots zijn. De vraag is dus of dit te fixen is met de huidige verdeler of dat een open verdeler een betere keuze is.

Kan je niet de temperatuur van de CV-ketel verder verlagen? Anyway, ik zou de verdeler vervangen of ombouwen naar een open-verdeler, dan krijg je veel meer afgifte van de vloer bij lagere temperaturen en dat stookt een stuk efficiënter, zowel met WP als CV.

Afgelopen winter met een CV-ketel ook gewoon het huis verwarmd met een open verdeler, Nefit ketel is niet boven de 32 graden aanvoer gekomen. Zo komt de HR-ketel optimaal tot z'n recht.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:07

Jan2023

KISS

En die bypass naast de verdeler ? , laat die soms water door?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• flippy
  • Niet online

flippy

deze hele opzet is verkeerd. die bypass moet weg. de verdeler moet je ombouwen naar pomploos,m de thermostaat moet eraf en het voetventiel moet weg.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Tweeke
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:55:
deze hele opzet is verkeerd. die bypass moet weg. de verdeler moet je ombouwen naar pomploos,m de thermostaat moet eraf en het voetventiel moet weg.
Gewoon een opzet zoals bij een full electric warmtepomp opstelling dus. Enige waar ik me dan zorgen over zou maken is dat de ketel na een reset / stroomonderbreking oid weer naar zijn default instellingen gaat en >50 graden gaat maken.

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweeke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:49:
[...]
Gewoon een opzet zoals bij een full electric warmtepomp opstelling dus. Enige waar ik me dan zorgen over zou maken is dat de ketel na een reset / stroomonderbreking oid weer naar zijn default instellingen gaat en >50 graden gaat maken.
Beste is om die ketel helemaal niks meer te laten doen behalve tapwater.

Zoizo moet je de ketel begrenzen op het minimal vermogen wat hij kan. Dus de fan op zijn laagst forceren. Dan zal er nooit 50 graden uitkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-02-2024 10:17 ]

• Tweeke
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Beste is om die ketel helemaal niks meer te laten doen behalve tapwater.

Zoizo moet je de ketel begrenzen op het minimal vermogen wat hij kan. Dus de fan op zijn laagst forceren. Dan zal er nooit 50 graden uitkomen.
Ja, alleen trekt de Quatt dat niet op koude dagen. Komt op termijn nog wel een tweede Quatt bij + WPB.

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweeke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Ja, alleen trekt de Quatt dat niet op koude dagen. Komt op termijn nog wel een tweede Quatt bij + WPB.
Als hij zijn warmte maximaal in de vloer kan duwen ipv hoe het nu is zal je zien dat ie ineens veel meer kan en ook nog eens zuiniger loopt.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:23
@Tweeke als je heel bang bent dat de ketel zijn instelingen vergeet kan je eventueel kan je een pompsnoer gebruiken voor de cv ketel en de sensor op de aanvoer vastmaken met tyraps zie https://www.warmteservice...al-beveiliging/p/33359505

• Tweeke
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Als hij zijn warmte maximaal in de vloer kan duwen ipv hoe het nu is zal je zien dat ie ineens veel meer kan en ook nog eens zuiniger loopt.
Dat gaat zeker zo zijn, nu draait het echt verre van optimaal.

Maar die 4kW van de Quatt gaat het nooit alleen af kunnen. Het huis van mijn ouders is qua bouwjaar, oppervlakte, afgiftesysteem en isolatiemaatregelen vergelijkbaar met mijn eigen woning. En ik heb de 7.5kW van mijn Arotherm echt hard nodig om het warm te houden.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:00

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Zou het al helpen om die bypass dicht te zetten? Hier een vergelijkbare situatie.
Het water dat de vloer in gaat is maar net boven de 20 graden.
Woonkamer is prima op temperatuur op de eerste verdieping niet echt.

• Tweeke
  • Niet online
Coenen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:07:
Zou het al helpen om die bypass dicht te zetten? Hier een vergelijkbare situatie.
Het water dat de vloer in gaat is maar net boven de 20 graden.
Woonkamer is prima op temperatuur op de eerste verdieping niet echt.
Ik heb dat geprobeerd, heb geen verschil in aanvoertemp in de verdeler geconstateerd.

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweeke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Dat gaat zeker zo zijn, nu draait het echt verre van optimaal.

Maar die 4kW van de Quatt gaat het nooit alleen af kunnen. Het huis van mijn ouders is qua bouwjaar, oppervlakte, afgiftesysteem en isolatiemaatregelen vergelijkbaar met mijn eigen woning. En ik heb de 7.5kW van mijn Arotherm echt hard nodig om het warm te houden.
zeker is 1 quatt te klein voor de meeste woningen. blijf het ook een onding vinden qua vermogen en een heleboel andere redenen maar dat terzijde.
punt is als je vna je menging afkomt zal die een stuk beter kunnen draaien en op lagere temperaturen wardoor je een stuk minder hoeft te leunen op de ketel.
probleem is ook dat je voetventiel en je thermostaat ernaast een belachelijke vernouwing is in je installatie. dus zelfs met je bypasses dicht zal je gewoon flowproblemen hebben. je krijgt gewoon de liters niet de vloer in.

maak een tripje naar de gamma en trek al die troep van die verdeler af en sluit de interne bypass van die verdeler ook helemaal. dus de inbus aan de zijkant van de verdeler zelf. die losse bypass op de leidingen moet natuurlijk ook dicht.
waarschijnlijk zal je een berg gegier horen uit je voetventiel en thermostaat als je dat doet. daarom moeten ze ook weg.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-02-2024 11:49 ]

• Tweeke
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:41:
[...]

zeker is 1 quatt te klein voor de meeste woningen. blijf het ook een onding vinden qua vermogen en een heleboel andere redenen maar dat terzijde.
punt is als je vna je menging afkomt zal die een stuk beter kunnen draaien en op lagere temperaturen wardoor je een stuk minder hoeft te leunen op de ketel.
probleem is ook dat je voetventiel en je thermostaat ernaast een belachelijke vernouwing is in je installatie. dus zelfs met je bypasses dicht zal je gewoon flowproblemen hebben. je krijgt gewoon de liters niet de vloer in.

maak een tripje naar de gamma en trek al die troep van die verdeler af en sluit de interne bypass van die verdeler ook helemaal. dus de inbus aan de zijkant van de verdeler zelf. die losse bypass op de leidingen moet natuurlijk ook dicht.
waarschijnlijk zal je een berg gegier horen uit je voetventiel en thermostaat als je dat doet. daarom moeten ze ook weg.
Voor zover ik weet zit er geen inbus aan de zijkant. Kan ook in de handleiding van deze verdeler niet terugvinden hoe ik een interne bypass dicht kan zetten.

Is deze verdeler dan wel te gebruiken als open verdeler? Pomp er tussen uit en dan?

Ik ging er vanuit dat er gewoon een nieuwe open verdeler moest komen + en de onnodige garnituur er tussen uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweeke op 16-02-2024 11:54 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweeke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Is deze verdeler dan te gebruiken als open verdeler? Pomp er tussen uit en dan?

Ik ging er vanuit dat er gewoon een nieuwe open verdeler moest komen + en de onnodige garnituur er tussen uit.
nieuwe verdeler is echt is beste maar voor nu kan je in elk geval het een handje helpen door de bestaande troep weg te halen.

• Tweeke
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:54:
[...]

nieuwe verdeler is echt is beste maar voor nu kan je in elk geval het een handje helpen door de bestaande troep weg te halen.
Ja, heb mijn pa geadviseerd om nieuwe verdeler te gaan gebruiken en leidingwerk aan te (laten) passen.

Maar inbus voor interne bypass zie ik niet zo snel, staat ook niets over in de handleiding.

Acties:
  • Beste antwoord

• flippy
  • Niet online

flippy

als het goed is zit er aan de zijkant bij de pomp een grote messing schijf die je kan draaien. dat is de interne bypass. als je die dichtdraait zal de pomp ook in lijn mee gaan draaien met de quatt samen.

beste is wel om het hele feest gewoon van de muur te trekken en vervangen voor een pomploos model.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-02-2024 11:57 ]

• Tweeke
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN9fGI6MbivI8hsBViMKXt7rmrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SO5uiJPpTXTkUXDRXEd1mjl8.jpg?f=fotoalbum_large
Wat is hier dan die bypass?

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:16
Die is er niet. Dit is een blindstop.

Volgens de Installatiehandleiding van jouw VTE Slim verdeler zit aan de zijkant van de verdeler een 3/4" blindstop (A). Optioneel kan daar een DVR ventiel in worden gemonteerd om de verdeler om te bouwen naar een L(age) T(emperatuur) Verdeler. Dat had je zelf ook al gevonden.
Zie het plaatje en de tekst in de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obpbA0G_KO_QSi6WaxVj_RZczUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4MKC6cWbtkzstvMV4V0QgyB3.png?f=user_large

• Tweeke
  • Niet online
Inmiddels nieuwe verdeler geplaatst bij mijn vader + maximaalbeveiliging op de CV aanvoer. Prima flow, dus zonder de beperkende garnituren voldoet het leidingwerk. Uiteindelijk dus opgelost met verdeler van 300 euro en een paar uurtjes werk van de loodgieter. Dank voor de tips en aanmoediging om 'de hele zooi van de muur te trekken'!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXWZL7Srd1vIPrB72vQOxXeca7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKLXuRhAuUCGngZDGNzdswQX.jpg?f=fotoalbum_large

De bypass is wel blijven zitten, weet niet waarom de loodgieter daar voor gekozen heeft. Maar het werkt nu goed dus geen groot issue denk ik.

Pagina: 1