The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Vraag
Beste antwoord (via Tweeke op 16-02-2024 11:58)
beste is wel om het hele feest gewoon van de muur te trekken en vervangen voor een pomploos model.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-02-2024 11:57 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Alle reacties
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Vloerverwarming is aangelegd in de situatie met alleen een CV ketel. Dus toen is gekozen voor een pomp. Nu geeft de ketel max 45 graden, maar dan moet je er wel op vertrouwen dat die instelling blijft staan en er geen overshoots zijn. De vraag is dus of dit te fixen is met de huidige verdeler of dat een open verdeler een betere keuze is.DukeBox schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:47:
Als je aanvoer <35 is, waarom heb je dan geen open verdeler?
Vraag die ik bij de open verdeler ook heb is of de CV pomp dan voldoende kracht gaat hebben.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Veelal zit er een vergelijkbare pomp in de CV ketel hoe dat bij een Quatt WP zit weet ik niet.Tweeke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:56:
Vraag die ik bij de open verdeler ook heb is of de CV pomp dan voldoende kracht gaat hebben.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Helaas, er is geen manier om menging geheel te voorkomen bij deze verdeler. https://vte-smartersoluti...verdelers-wilo-standaard/Bo0bz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:07:
Je verdeler mengt retour water bij het aanvoer water waardoor je niet de gehaalde aanvoer temperatuur volledig kunt benutten. Op een aantal verdelers zit een stelschroef waarmee je de menging kunt instellen. Deze zul je het beste zo draaien dat er geen menging is. Ik denk dat hij op de foto aan de rechterzijde zit net boven de voeler. Je zult even in het boekje moeten kijken van je verdeler of dat juist is.
Enige oplossing lijkt het toevoegen van een DVR ventiel te zijn: https://www.technim.nl/ve...JXwXO7pWE-BcaAt_6EALw_wcB
Regeren is vooruitschuiven
Die staat op 50 graden.T-MOB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:33:
Misschien heb je het al gedaan hoor, maar heb je er ook aan gedacht om de thermostaatkraan op de verdeler hoger te zetten?
maar dit kan wel met grote zekerheid je probleem oplossen. ik schat 80% kans in dat het gaat helpen.
(bron: meerdere tweakers en topics die ditzelfde probleem hebben gehad en hiermee geholpen waren)
edit aanvoer waar lucht inzit kan ook nog een probleem zijn eigenolijk moet daar ook nog een ontluchter geplaats worden. alleen je retourleiding is in deze situatie onvoldoende. Lucht zakt niet omlaag helaas.
[ Voor 26% gewijzigd door miciel op 14-02-2024 19:22 ]
Kan je niet de temperatuur van de CV-ketel verder verlagen? Anyway, ik zou de verdeler vervangen of ombouwen naar een open-verdeler, dan krijg je veel meer afgifte van de vloer bij lagere temperaturen en dat stookt een stuk efficiënter, zowel met WP als CV.Tweeke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Vloerverwarming is aangelegd in de situatie met alleen een CV ketel. Dus toen is gekozen voor een pomp. Nu geeft de ketel max 45 graden, maar dan moet je er wel op vertrouwen dat die instelling blijft staan en er geen overshoots zijn. De vraag is dus of dit te fixen is met de huidige verdeler of dat een open verdeler een betere keuze is.
Afgelopen winter met een CV-ketel ook gewoon het huis verwarmd met een open verdeler, Nefit ketel is niet boven de 32 graden aanvoer gekomen. Zo komt de HR-ketel optimaal tot z'n recht.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Gewoon een opzet zoals bij een full electric warmtepomp opstelling dus. Enige waar ik me dan zorgen over zou maken is dat de ketel na een reset / stroomonderbreking oid weer naar zijn default instellingen gaat en >50 graden gaat maken.flippy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:55:
deze hele opzet is verkeerd. die bypass moet weg. de verdeler moet je ombouwen naar pomploos,m de thermostaat moet eraf en het voetventiel moet weg.
Beste is om die ketel helemaal niks meer te laten doen behalve tapwater.Tweeke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:49:
[...]
Gewoon een opzet zoals bij een full electric warmtepomp opstelling dus. Enige waar ik me dan zorgen over zou maken is dat de ketel na een reset / stroomonderbreking oid weer naar zijn default instellingen gaat en >50 graden gaat maken.
Zoizo moet je de ketel begrenzen op het minimal vermogen wat hij kan. Dus de fan op zijn laagst forceren. Dan zal er nooit 50 graden uitkomen.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-02-2024 10:17 ]
Ja, alleen trekt de Quatt dat niet op koude dagen. Komt op termijn nog wel een tweede Quatt bij + WPB.flippy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Beste is om die ketel helemaal niks meer te laten doen behalve tapwater.
Zoizo moet je de ketel begrenzen op het minimal vermogen wat hij kan. Dus de fan op zijn laagst forceren. Dan zal er nooit 50 graden uitkomen.
Als hij zijn warmte maximaal in de vloer kan duwen ipv hoe het nu is zal je zien dat ie ineens veel meer kan en ook nog eens zuiniger loopt.Tweeke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Ja, alleen trekt de Quatt dat niet op koude dagen. Komt op termijn nog wel een tweede Quatt bij + WPB.
Dat gaat zeker zo zijn, nu draait het echt verre van optimaal.flippy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:42:
[...]
Als hij zijn warmte maximaal in de vloer kan duwen ipv hoe het nu is zal je zien dat ie ineens veel meer kan en ook nog eens zuiniger loopt.
Maar die 4kW van de Quatt gaat het nooit alleen af kunnen. Het huis van mijn ouders is qua bouwjaar, oppervlakte, afgiftesysteem en isolatiemaatregelen vergelijkbaar met mijn eigen woning. En ik heb de 7.5kW van mijn Arotherm echt hard nodig om het warm te houden.
Het water dat de vloer in gaat is maar net boven de 20 graden.
Woonkamer is prima op temperatuur op de eerste verdieping niet echt.
Ik heb dat geprobeerd, heb geen verschil in aanvoertemp in de verdeler geconstateerd.Coenen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:07:
Zou het al helpen om die bypass dicht te zetten? Hier een vergelijkbare situatie.
Het water dat de vloer in gaat is maar net boven de 20 graden.
Woonkamer is prima op temperatuur op de eerste verdieping niet echt.
zeker is 1 quatt te klein voor de meeste woningen. blijf het ook een onding vinden qua vermogen en een heleboel andere redenen maar dat terzijde.Tweeke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:57:
[...]
Dat gaat zeker zo zijn, nu draait het echt verre van optimaal.
Maar die 4kW van de Quatt gaat het nooit alleen af kunnen. Het huis van mijn ouders is qua bouwjaar, oppervlakte, afgiftesysteem en isolatiemaatregelen vergelijkbaar met mijn eigen woning. En ik heb de 7.5kW van mijn Arotherm echt hard nodig om het warm te houden.
punt is als je vna je menging afkomt zal die een stuk beter kunnen draaien en op lagere temperaturen wardoor je een stuk minder hoeft te leunen op de ketel.
probleem is ook dat je voetventiel en je thermostaat ernaast een belachelijke vernouwing is in je installatie. dus zelfs met je bypasses dicht zal je gewoon flowproblemen hebben. je krijgt gewoon de liters niet de vloer in.
maak een tripje naar de gamma en trek al die troep van die verdeler af en sluit de interne bypass van die verdeler ook helemaal. dus de inbus aan de zijkant van de verdeler zelf. die losse bypass op de leidingen moet natuurlijk ook dicht.
waarschijnlijk zal je een berg gegier horen uit je voetventiel en thermostaat als je dat doet. daarom moeten ze ook weg.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-02-2024 11:49 ]
Voor zover ik weet zit er geen inbus aan de zijkant. Kan ook in de handleiding van deze verdeler niet terugvinden hoe ik een interne bypass dicht kan zetten.flippy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:41:
[...]
zeker is 1 quatt te klein voor de meeste woningen. blijf het ook een onding vinden qua vermogen en een heleboel andere redenen maar dat terzijde.
punt is als je vna je menging afkomt zal die een stuk beter kunnen draaien en op lagere temperaturen wardoor je een stuk minder hoeft te leunen op de ketel.
probleem is ook dat je voetventiel en je thermostaat ernaast een belachelijke vernouwing is in je installatie. dus zelfs met je bypasses dicht zal je gewoon flowproblemen hebben. je krijgt gewoon de liters niet de vloer in.
maak een tripje naar de gamma en trek al die troep van die verdeler af en sluit de interne bypass van die verdeler ook helemaal. dus de inbus aan de zijkant van de verdeler zelf. die losse bypass op de leidingen moet natuurlijk ook dicht.
waarschijnlijk zal je een berg gegier horen uit je voetventiel en thermostaat als je dat doet. daarom moeten ze ook weg.
Is deze verdeler dan wel te gebruiken als open verdeler? Pomp er tussen uit en dan?
Ik ging er vanuit dat er gewoon een nieuwe open verdeler moest komen + en de onnodige garnituur er tussen uit.
[ Voor 19% gewijzigd door Tweeke op 16-02-2024 11:54 ]
nieuwe verdeler is echt is beste maar voor nu kan je in elk geval het een handje helpen door de bestaande troep weg te halen.Tweeke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Is deze verdeler dan te gebruiken als open verdeler? Pomp er tussen uit en dan?
Ik ging er vanuit dat er gewoon een nieuwe open verdeler moest komen + en de onnodige garnituur er tussen uit.
Ja, heb mijn pa geadviseerd om nieuwe verdeler te gaan gebruiken en leidingwerk aan te (laten) passen.flippy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:54:
[...]
nieuwe verdeler is echt is beste maar voor nu kan je in elk geval het een handje helpen door de bestaande troep weg te halen.
Maar inbus voor interne bypass zie ik niet zo snel, staat ook niets over in de handleiding.
beste is wel om het hele feest gewoon van de muur te trekken en vervangen voor een pomploos model.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-02-2024 11:57 ]
Die is er niet. Dit is een blindstop.
Volgens de Installatiehandleiding van jouw VTE Slim verdeler zit aan de zijkant van de verdeler een 3/4" blindstop (A). Optioneel kan daar een DVR ventiel in worden gemonteerd om de verdeler om te bouwen naar een L(age) T(emperatuur) Verdeler. Dat had je zelf ook al gevonden.
Zie het plaatje en de tekst in de handleiding.
:strip_exif()/f/image/JKLXuRhAuUCGngZDGNzdswQX.jpg?f=fotoalbum_large)
De bypass is wel blijven zitten, weet niet waarom de loodgieter daar voor gekozen heeft. Maar het werkt nu goed dus geen groot issue denk ik.
:strip_exif()/f/image/pZRphNKwNi63NzbrmMNRDSLq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SO5uiJPpTXTkUXDRXEd1mjl8.jpg?f=fotoalbum_large)