Wel warm kraan water - geen warme radiatoren - Remeha Avanta

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rolfstone
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-02-2024
Aangezien ik zelf altijd erg blij ben wanneer ik online een oplossing kan vinden voor een probleem zal ik hier ook even mijn ervaring achterlaten!

CV ketel: Remeha Avanta 28C

Probleem: Wel warm kraanwater en douche, geen verwarming in huis..

De ketel gaat aan. Geeft eerst 3 aan op het display. Vervolgens 8. Hij is warm en hoeft niet verder te verwarmen. De ontsteking werkt dus goed en de CV is warm en er komt warm water uit de kraan.

Maar dus geen warm water naar de ratiatoren.

Na wat onderzoek leek het erop dat het de actuator / driewegklep is die vast zou staan.

Dus ik heb de actuator bij warmteservice gehaald (75 euro).

Vervolgens stekker uit het stopcontact, water dicht, gaskraan dicht.

Vervolgens de ketel open maken en af laten koelen.

Het gasblok verwijderd om ruimte te maken.

Nu kun je hierna al bij de actuator komen.

Hier de stekker van uithalen.

De actuator zit met een clipje vast, deze eraf halen.

Vervolgens kun je de actuator er makkelijk uit halen.

In mijn geval zat het gouden puntje in de actuator vast en dus vast op de stand om alleen warm water naar de kraan te sturen en dus niet naar de radiator.

Deze actuator vervangen voor de nieuwe.

Alles weer aangesloten en starten maar.

Direct kwam er weer warm water richting de radiatoren en binnen 2 uur was het weer lekker warm in huis!

Ik schrijf dit op omdat er een CV monteur eerder was langsgekomen die vervolgens niet het probleem kon herkennen, alle radiatoren af ging en een advies gaf voor een nieuwe CV ketel en hiervoor 200 euro rekende.

En dat terwijl de CV ketel het gewoon doet, ook al is deze 7 jaar oud.

Je kunt het gewoon zelf oplossen. Ik ben eraan begonnen met de gedachte van als het niet lukt dan moet ik misschien een nieuwe ketel wat toch al snel 1500+ euro gaat kosten met installatie. Dan kan ik het zelf ook wel proberen voor 75 euro. Werkt het ben ik goedkoop uit en werkt het niet dan kost het me toch al veel geld.

Maar het werkt dus!

Dus wel warm water in de kraan. En geen warme radiatoren (of andersom). Met een werkende warme ketel?

Kijk dan naar de actuator / driewegklep bij de Remeha Avanta 28c.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad, ik heb een onderhoudscontract en er is zoveel vervangen toen, maar het probleem was niet opgelost.
uiteindelijk kwam er voor de vierde keer een andere monteur en die wist het zo te benoemen en het was zo vervangen en opgelost.

Mijn CV (ook een remeha avanta) is wel al 13 jaar oud en eigenlijk wilde ze daar geen onderhoud meer op uitvoeren, maar was het advies vervangen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

Ook de aansturing van de driewegklep kan kapot zijn. En doet de pomp het wel? Is de retoursensor in orde (c.q. wat meet die)?

[ Voor 23% gewijzigd door SPT op 14-02-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:59

Pizzalucht

Snotneus.

Bijzonder dat hij het niet kon vinden. Bij wel warm water en geen warme radiatoren lijkt me de driewegklep het eerste waar je naar kijkt.

Ik had een soortgelijk probleem, bij mij konden ze het gelijk oplossen en ze hadden al een nieuwe meegenomen omdat ze al vermoedden dat het de driewegklep was door mijn omschrijving van de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pizzalucht schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:26:
Bijzonder dat hij het niet kon vinden. Bij wel warm water en geen warme radiatoren lijkt me de driewegklep het eerste waar je naar kijkt.

Ik had een soortgelijk probleem, bij mij konden ze het gelijk oplossen en ze hadden al een nieuwe meegenomen omdat ze al vermoedden dat het de driewegklep was door mijn omschrijving van de problemen.
Een nieuwe ketel verkopen is veel lucratiever dan repareren. Natuurlijk wist deze monteur wat het probleem was.

In de CV business is geen concurrentie meer. Door de nieuwe gaswet zijn veel bedrijven gestopt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Die driewegklep is inderdaad het eerste waar je naar kijkt, en dat ding kan inderdaad gewoon vast zitten. ik heb er hier ook eentje liggen die het niet meer helemaal deed. Het concept is eigenlijk heel simpel;

Zo'n driewegklep kiest voor 1 van de twee loops;
verbrandingskamer - warmtewisselaar - klep - pomp (voor heet water)
verbrandingskamer - verwarmingen - klep - pomp (voor verwarming)

Bovenop zo'n klep zit een actuator, die duwt een pin naar beneden. Er zit een veer onder die de pin weer om hoog moet duwen als de actuator niet meer bekrachtigt is. Maar als die pin te veel weerstand heeft, gaat het pinnetje niet meer omhoog en werkt de klep dus niet meer. Maar wel lam van de CV-boer om niet even iets langer te kijken dan hun neus lang is...

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
@Rolfstone
Controleer ook even of je de cartridge (de pin) van de driewegklep wel soepel in kan drukken en vervolgens ook vanzelf weer omhoogkomt (met behulp van een muntje indrukken). Als het erg zwaar gaat of moeizaam weer omhoogkomt dan is de cartridge defect. Hier kom je overigens snel genoeg achter, want het sloopt vanzelf je nieuwe actuator ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:20
De oplossing kan heel simpel zijn. Ik heb namelijk ook weleens hetzelfde gehad, kwam omdat de druk op de klep aan een kant weggevallen is waardoor hij 'vast' zat een kant op.

De thermostaat beneden naar 30 graden draaien dat hij aanspringt en tegelijk 1 of 2 kranen vol aan op heet water zorgde er toen voor dat de klep weer in balans was en werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

En @Rolfstone alles aangesloten heb je natuurlijk ook de ringen van het gasblok vervangen?
Ik begrijp je doel van dit topic niet, je hebt geen storing meer toch?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

edsandje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:22:
En @Rolfstone alles aangesloten heb je natuurlijk ook de ringen van het gasblok vervangen?
Ik begrijp je doel van dit topic niet, je hebt geen storing meer toch?
Doel is om anderen te informeren die een soortgelijke storing ondervinden. Dat zoiets eenvoudig zelf te fixen is ipv je een poot uit te laten draaien door een louche monteur.
Dat staat toch letterlijk in de OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:25:
[...]

Doel is om anderen te informeren die een soortgelijke storing ondervinden. Dat zoiets eenvoudig zelf te fixen is ipv je een poot uit te laten draaien door een louche monteur.
Dat staat toch letterlijk in de OP?
Als je google of de zoekfunctie gebruikt krijg je genoeg tips als je een ketel en type en klacht invoert.
Waarom dan nog een topic die niks toevoegt.

En als je dan anderen wil informeren doe het dan zorgvuldig. Dan moet je ook melden dat je bij losnemen van gas aansluitingen de ringen moet vervangen.

Wijs op potentiële gevaren, zeker als je als leek aan gas gaat sleutelen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

@edsandje ja mee eens.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:05