Sorteren van CPU en/of GPU op "performance" (C R23, 3DM)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
1. Welk probleem ervaar je?
Met regelmaat zoek ik (voor mijzelf of anderen) goede deals, upgrades, nieuwe(re) hardware, en alhoewel het leuk is om scores op te zoeken, reviews door te nemen, is het soms fijn als het sneller kan om bepaalde performance hardware te kunnen vinden. Voorbeeld:

Iemand bouwt een nieuwe PC en hoeft niet bepaald het nieuwste van het nieuwste, en gebruikt is ook "goed".
Die iemand wil de beste bang-for-the-buck, maar wel 1440p 144Hz gamen en bijvoorbeeld ook soms wat VM's draaien met verschillende workloads.

Ik zoek dan voor de CPU bijvoorbeeld iets dat veel cores heeft (maar hoeft niet het maximaal te zijn), en kijk natuurlijk naar de cinebench scores. Uiteindelijk maakt het soms niet uit dat er bijvoorbeeld een 12700K, 5800X, een 14600K gebruikt wordt, maar het zou handig zijn als ik weet dat mijn performance target een "14600K" is, dat ik die "performance score" kan gebruiken als aanhakingspunt om andere CPU's te vinden, die even goed of beter draaien. Idem voor V&A, prijzen die gevraagd worden staan regelmatig niet in verhouding tot de performance, soms goed voor de koper, soms goed voor de verkoper, maar ook daar zoek ik dan graag een goede deal (bijvoorbeeld laatst voor 120 EUR ergens een 3060 12GB kunnen vinden, steal deal, niet op Tweakers overigens).

2. Waarom is dat een probleem?
Zie onderstaand:
3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Ik krijg steeds vaker binnen mijn kringen de vragen voor upgrades, en ben dan voor elk budget natuurlijk iets op maat aan het maken (vriendendienst), om de maand, en bij elke nieuwe release (AMD, Intel, nVidia, driver updates) ben ik dan veel bezig met verschillende hardware vergelijken, benchmarks op te zoeken, resultaten verwerken. Ik heb al een simpele excel sheet die zulke performance data heeft voor enkele componenten, en dit maakt het zoeken een stukje simpeler, maar ik denk dat er wel meer mensen van kunnen profiteren.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?

In de pricewatch en V&A, bij CPU en GPU's, een filter kunnen instellen voor iets in de trend van:
- (gem?) FPS in (bepaalde, of gem. over aantal) games
- scores in Cinebench, 3D Mark, of iets anders

Voor heel veel hardware is die data beschikbaar, ik weet niet hoe haalbaar het is voor Tweakers om deze te gebruiken, en of dat mag/kan. Maar als het in de PW en V&A terecht komt, zou dat mensen die bijvoorbeeld 1440p Far Cry 6 144Hz willen spelen kunnen helpen (om maar een simpel voorbeeld te noemen).

Zo kan bijvoorbeeld een Laptop RTX 4050 toch heel wat duurdere laptops er dik uit trekken, die bijvoorbeeld een laptop RTX 3060 hebben, dan hoeft een oudere laptop niet perse goedkoper te zijn, en is het misschien toch slimmer om een nieuwere te kopen. Soms is het omgekeerde waar.

Ik weet niet exact hoe dit invulling gegeven kan worden, want van een kant kan je hier nooit iedereen blij mee maken (door de oneindige hoeveelheid nuances die mogelijk zijn), en zijn er oneindig mogelijkheden om tot een "performance filter" te komen.. ondanks dat, als er _iets_ kan komen om performance te filteren, denk ik dat dat een goede toevoeging zou zijn.

Verder snap ik ook dat niet alle hardware overlappende benchmark software gebruikt (oude CPU's bijvoorbeeld Cinebench R20, jonge CPU's R20 en R23, en nieuwe CPU's alleen R23..), wat het nog lastiger maakt.

Idealiter:
Naar V&A of PW, CPU/GPU tab aanklikken, minimale performance slider op een bepaald iets zetten (bijvoorbeeld om aan FC6 144Hz wensen te voldoen), sorteren op laagste prijs, en bam, veel tijd en geld bespaard.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 14-02-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
probleem is dat dit niet zo makkelijk is.
De performance is sterk afhankelijk van de drivers, instellingen, en andere onderdelen waar het mee samen werkt.
Dus ja, je zult toch zelf wat voor onderzoek moeten doen, want de een wil spel a de ander spel b, dat geeft ook al problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:32
En ingeval van laptops speelt het max. vermogen wat is toegekend aan de GPU een grote rol.

Bv RTX3060 ( 115w ) vs RTX4050/60 ( 45w ).

Bv ; YouTube: Laptop RTX 4060 (45w) vs (115w) Gaming Benchmark | MSI GF63 Thin vs ...

Voor normale PC GPU's moet dit wel te doen zijn....maar wel een monsterklus.

En meestal kan je met 2 a 3 Google search opdrachten jou gewenste antwoord ook wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Het probleem lijkt me enerzijds dat wij niet per definitie over deze informatie beschikken, en anderzijds dat de score van vele factoren afhankelijk is, zoals in dit topic ook al wordt aangekaart. Onze reviews bevatten natuurlijk benchmarks, en daarin wordt ook uitgebreid verantwoord hoe er getest is (voorbeeld). Deze informatie is ook beschikbaar in de Pricewatch (zie Testrapport uit het Tweakers Testlab) inclusief testcondities, maar hoe maak je daar dan één "performance"-score van? Wat is de definitie van die score? En dit hebben we alleen beschikbaar voor producten die door ons Testlab getest zijn. Want áls deze data al extern beschikbaar is (in elk geval niet bij onze huidige dataleverancier), dan zullen de testcondities ook weer verschillen.

Ik zie het dus niet helemaal voor me ;) Maar aangezien het uiteindelijk gaat om filters voor al dan niet beschikbare specificaties, verplaats ik je topic even naar het Pricewatch forum voor eventuele verdere discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
jelle. schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:14:

Ik zie het dus niet helemaal voor me ;) Maar aangezien het uiteindelijk gaat om filters voor al dan niet beschikbare specificaties, verplaats ik je topic even naar het Pricewatch forum voor eventuele verdere discussie :)
Zou versimpelen dan niet ook een eerste goede stap zijn, zoals een "aanvink" optie:

"Zoek vergelijkbaar krachtige of krachtigere hardware", waarbij die lijsten mogelijk (deels)handmatig zijn samengesteld? (hopelijk weinig werk, want na 1x veel initieel werk te doen hoeft men bij elk nieuw product dit minimaal te doen, en we ondersteunen al in de product details verbeteringen van mede-Tweakers).

Bijvoorbeeld als ik een RTX 4080 selecteer, dat dan ook automatisch de RTX 4080 Super, RTX 4090, XTX 7900 (en evt andere "even krachtige of snellere" hardware).

Of bijvoorbeeld 13400F selecteren en dan krijg ik ook bij de selectie: 10900(+K/F), 5800X, 7600X, 13400, 11900(+K/F), 14400(+F), 12600(+K/F), 7800X3D, 12700(+K/F), 5900X, 13500(+F), 13600(+K/F), 7800X, 14600(+K/F), 7900(+X/X3D), 13700(+K/F), 12900(+K(S)/F), 14700(+K/F), 13900(+K(S)/F), 14900(+K(S)/F), 7950X(+/3D)

Dit zou mogelijke bang-for-the-buck (+2e hands builds) makkelijker samen te stellen maken.
Zelf vaak begin met een 2e hands CPU, en dan 2e hands GPU als het goedkoop moet, ik weet niet hoe anderen daarin staan, maar het zou mij niet verbazen als dat hetzelfde is.

Verder zou het de overstap tussen de grote jongens makkelijker maken voor mensen die niet veel ervaring hebben met "het ander merk", maar wel open staan voor een switch (verwacht ik).
Zelf ben ik erg bekend met de Intel en Nvidia producten, maar weer weinig ervaring met AMD, terwijl ik toch wel zeker weet dat zij erg goede producten hebben.
Om die producten van AMD hierboven erin te "selecteren" heb ik veel meer moeite moeten doen dan met de lineups van de concurrenten selecteren, dat had ik zo uit mijn hoofd gedaan.

Qua design voor de database weet ik niet hoe dit het efficiëntst kan, vanuit software design perspectief zou ik mogelijk voor een recursief search met een double linked list gaan, met twee eigenschappen: "even goed" en "sneller", waarbij ik bijvoorbeeld bij een 12100 CPU aangeef dat bijvoorbeeld "12400, 13100, 5600G" sneller/beter qua performance zijn, en "5300G" even goed is, zodat search de andere kant ook op werkt (bij een query zoals "even goed of beter dan 5300G"). Ik zou dit dan wel in een cache-tabel oid stoppen want elke keer zo'n recursive search zou funest voor performance zijn.

Om de performance van gezochte producten niet te veel "slechter" achteruit te laten vallen vanuit "even goed" perspectief (want met een beetje minder genoegen nemen is ook goed), zou ik een limiet instellen op alle "even goed" recursive searches (ook die bij betere performance), bijvoorbeeld een diepte van 2 of 3. Of dat elke stap "betere performance" een "1" extra toevoegt aan de toegestane diepte voor "even goede" performance vanuit die betere hardware.

Maar er zijn vast wel slimmere mensen die iets beters kunnen bedenken :)

[ Voor 47% gewijzigd door grasmanek94 op 04-04-2024 08:00 ]