Overspanningsbeveiliging Netwerk Kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dudok1
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 09:04
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een netwerk overspanningsbeveiliging. Ik ben op zoek naar een UPS voor mijn Synology NAS en nu kwam ik deze regel tegen in de omschrijving van een van die apparaten.

"Naast het leveren van noodstroom, beschermt de APC Back-UPS 500VA kostbare apparatuur tegen piekspanning die bijvoorbeeld ontstaat door blikseminslag. Dankzij de Network Dataline Surge Protection worden ook de netwerklijn en de daarop aangesloten apparatuur beschermd, zonder de internetsnelheid op te offeren."

Is dit een ding om rekening mee te houden? De UPS komt in een andere kamer te staan dan waar mijn internet binnen komt en dus in het netwerk onbeschermd totdat het bij die UPS komt.
Is het nodig een aparte 'Surge Protection' te kopen en in het netwerk te plaatsen vlak nadat het binnenkomt zodat alles beschermd is? Ik heb glasvezel en het lijkt me sterk dat daar een piekspanning over naar binnen kan komen.

Hopelijk weet iemand hier het fijne van :)

Mvg

Beste antwoord (via Dudok1 op 14-02-2024 18:59)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe komt je internet binnen?

Als je op het platteland van Ierland woont met inbelmodem en telefoonlijnen bovengronds is dit een zeer groot risico.

Als je glasvezelinternet hebt, komt er niets extra's geleidends het huis binnen en is de enige risico op het netwerk dat zooi via voeding van de ONT of router binnen komt.

Kabel en DSL zitten tussen deze twee in, maar in de regel zal de modem daar evt klappen opvangen.

Bedenk dat Ethernet sowieso met optocouplers werkt om signalen op de lijn te isoleren van de elektra binnenin je computer. Ik zou hier dus winig zorgen om maken, althans bij U/UTP. Heb je S/FTP, dan is de mantel/shield wel iets waar je apparaat een opdonder van kan krijgen, vooral als het niet juist (=aan een kant) geaard is.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Als je de UPS koopt om heel specifiek bijv. je NAS te beschermen tegen te hoge en te lage spanningen dan is dat iets om rekening mee te houden. Zelf heb ik het nooit gebruikt maar ik gebruik mijn UPS alleen maar om problemen als gevolg van spanningsverlies tegen te gaan. Wonend in een woonwijk ben ik wat minder bang voor bliksem inslag dan wanneer ik buitenaf zou wonen met een afstand 1 Km of meer tussen mij en mijn buren.

Beetje: "in de kudde ben je veilig(er)" gedachte.

Als het er toch op zit kost het je alleen maar een extra patchkabel maar ik zou een UPS zonder, er niet voor laten staan als die mij meer aan zou staan.

[ Voor 13% gewijzigd door k-janssen op 14-02-2024 10:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe komt je internet binnen?

Als je op het platteland van Ierland woont met inbelmodem en telefoonlijnen bovengronds is dit een zeer groot risico.

Als je glasvezelinternet hebt, komt er niets extra's geleidends het huis binnen en is de enige risico op het netwerk dat zooi via voeding van de ONT of router binnen komt.

Kabel en DSL zitten tussen deze twee in, maar in de regel zal de modem daar evt klappen opvangen.

Bedenk dat Ethernet sowieso met optocouplers werkt om signalen op de lijn te isoleren van de elektra binnenin je computer. Ik zou hier dus winig zorgen om maken, althans bij U/UTP. Heb je S/FTP, dan is de mantel/shield wel iets waar je apparaat een opdonder van kan krijgen, vooral als het niet juist (=aan een kant) geaard is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:52

M2M

medicijnman

Maar mocht je je echt zorgen maken, dan zou je er een glasvezelconverter tussen kunnen zetten en je NAS dus op een optisch kabeltje aansluiten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dudok1
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 09:04
Bedankt voor de snelle reacties!
Haha nee ik woon niet op het platteland van Ierland, wel in Groningen.
Het is nu allemaal glasvezel hier.

Maar wat ik al dacht dus; ik ga het niet nodig hebben. Maar vroeg me gewoon af waarom een UPS dat heeft, maar dat is dus voor de mensen op het platteland van Ierland. Weer wat geleerd 😜.

Dan kan ik mij zoektocht naar een UPS voortzetten en deze feature verder vergeten.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je lange lengtes utp buiten door de grond hebt liggen wordt het wel een risico, vooral nabij bomen.

Ik heb laatst een yt filmpje gezien van een of ander tech blog. (kan het even niet vinden) Die gast had een utp kabel door de tuin liggen naar een schuurtje. Nadat daar de bliksem in was geslagen zat elke RJ 45 connector in het netwerk vastgesmolten in de keystone.

Iets om over na te denken als je ooit netwerk naar een verder liggend gebouw wil trekken. Maar dan kun je ook voor een glasverbinding kiezen om het probleem helemaal uit de weg te gaan.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:02
Blikseminslag is voor netspanning een veel groter risico dan voor een internet kabel, want er ligt er veel meer netspanningskabel in de grond.
Wat die APC doet is beveiligen tegen bliksem inslag op de netspanning.
Dus de netspanning uitgangen van die UPS zijn beveiligd.

Dat gezegd hebben kan ik je vertellen dat geen enkele beveiliging tegen directe blikseminslag kan beveiligen, daar zit zoveel vermogen achter dat die dwars door elke beveiliging heen slaat.
Daar kun je alleen met een bliksemafleider die de inslag de grond in leid tegen beveiligen.

Waar het wel tegen beveiligt is inductie spanningen als de bliksems ergens in de buurt inslaat en er een enorme inductiepuls op het spanningsnet optreed.
Zonder beveiligen gaat er dan veel apparatuur kapot weet ik uit ervaring.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1