Voeding voor Topton moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj77
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-03 21:59
Om te beginnen ben ik compleet nieuw met zelfbouw projecten, dus hopelijk stel ik geen domme vragen ;)

Zoals de titel al aangeeft wil ik nadat mijn synology nas de geest heeft gegeven een self build NAS gaan maken. De case heb ik al uitgezocht. Jonsbo N3 moet het gaan worden. dit is een mini itx case. Dus ben ik op zoek naar een moeder bord. Ik wil sowieso een energie zuinig bordje hebben, aangezien die nas grootste deel van de tijd weinig te doen zal hebben.

Dus mijn oog is gevallen op het topton 5105 bordje. Is energie zuinig, heeft onboard CPU, meerdere 2.5 gb netwerkadapters, standaard al 6 sata poorten. (het is een 8 bay nas case). Ideaal dus.

Waar ik wel wat onzeker over ben is de voeding. Hoe gaat dat in zijn werk? Nogmaals nog nooit een pc in elkaar gezet, dus zodoende dat ik deze vraag even stel. Hoe zit het met de aansluitingen op zo'n voeding? wat ik zo lees verschillen die per type etc. Heeft iemand reeds ervaring met dit bordje? Het enige dat ik weet is dat het een sfx voeding moet zijn.

Ik hoop dat iemand mij de juiste weg kan wijzen hierin.
alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je een link naar specifiek bordje? Als ik erop google zie ik ofwel een bord met regulier ATX24p en 12V4p (dus hetzelfde als een willekeurige grote moederbord zou kunnen hebben) danwel een kant-en-klare mini-PC waar 12VDC in gaat en er dus op het moederbord zelf een DC-DC adapter zit.

SFX is een form factor, dat zegt dus niets over wat een voeding levert, maar puur hoe groot hij is. Een moederbord heeft geen requirements qua form factor, dat hangt af van je behuizing. Het moet dus alleen een SFX voeding zijn als je het in een behuizing wilt stoppen waar (alleen) een SFX voeding in past.

In het algemeen staat informatie over welke voedingstype vereist is en welk vermogen het moet kunnen leveren in de handleiding van een moederbord en die is in de regel op de site van de fabrikant ervan te vinden. Heb je dat gezocht? Zo nee zou ik daar beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj77
https://x8sb8-my.sharepoi...%20manual%2FNAS%2DMB&ga=1

dit is de handleiding van het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj77
Meteen nog even een andere vraag betreffende voedingen....

Wanneer je gaat kijken naar energie efficient. Ik heb een overzichtje van energie efficiente voedingen.
Stel het totale nasje heeft bijv. 350 watt top nodig. En je hebt 2 voedingen 1 400 watt, 1 500 watt.
de 400 watt heeft een efficiency van 77%, en de 500 heeft een efficiency van 81%. Kan je dan beter voor de 400 wat kiezen, of voor de 500 watt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:36
350W? Hoe dan? Het is een N5105 bord gok ik gezien de naamgeving met maximaal 8 schijven?
Misschien eens kijken wat een J4125 NAS/servertje doet, en daar wat boven gaan zitten (volgens mij gebruikt een N5105 wat meer).

Maar misschien is het ook wel een optie om eens hier op het forum rond te neuzen in het zuinige server topic, daar halen mensen leuke resultaten die wellicht ook prima toepasbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj77
Dat ga ik zeker doen! die wattages waren maar voorbeelden overigens. uit de duim gezogen...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Efficiëntie van voedingen is afhankelijk van de belasting. Doorgaans is de efficiëntie pas op de gecertificeerde waarde boven de 50% load.

Hoeveel van je bays ga je met harddisks vullen? Die hebben namelijk best wat stroom nodig om te starten en zitten rond de 7-10W per stuk als ze draaien en actief zijn.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1