Bodemplaat vaatwasser stroomt vol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:34
Heren,

Mijn vaatwasser (Zanussi zdt26020fa) schiet in storing ,30: anti-overstromingsbeveiliging. Dit is ook logisch aangezien de onderplaat volloopt met water en hierdoor uit voorzorg in storing schiet.
In deze storing blijft de machine pompen en kan alleen worden opgelost door de onderplaat weer vrij te maken van water + de stekker een minuut uit het stopcontact te halen (ik haal sowieso de stekker eruit wanneer ik met de vaatwasser bezig ben 😉 ).
Na het verwijderen van de onderplaat en een beetje water eruit hebt gepompt, heb ik nogmaals de vaatwasser aangezet om te kijken waar de lekkage zou optreden. Na een paar minuten stroomde het water vanuit 2 pijpjes aan de rechter onderzijde de onderplaat op.
Deze 2 pijpjes lopen links als rechts onder (voorkant) de machine in. Heeft iemand enige idee waardoor deze pijpjes overlopen?

Wat ik al heb geprobeerd:
-Filter schoongemaakt;
-Zwanenhals schoongemaakt;
-Sproeiarmen gecheckt op verstopping of scheuren;

Zie ook de fotovoor het probleem..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMCvJrcTUsJHfWn7_tfu8h-_nt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hn9UI1J1eRNk0dqQtd2roaNI.png?f=user_large

BVD

Beste antwoord (via Arend_Akelig op 15-02-2024 14:38)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Ik heb ook een soortgelijke vaatwasser gehad, met precies hetzelfde probleem. Helaas kan ik het type nummer niet voor je vinden, is uit mijn vorige huis van +- 5 jaar geleden.

Het probleem was bij mij de water niveau sensor. Deze sensor meet d.m.v. een drukmeting het vloeistof niveau in de "wasbak". Als deze kapot gaat dan blijft hij doorvullen met water bij het opstarten van de vaatwasser, op een gegeven moment stroomt dan via een overloop (die 2 slangetjes !) het water in die onderbak en "tript" de vaatwasser en schiet in storing.

Het was deze sensor ---> https://shop.zanussi.nl/w...Cb24QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Was redelijk goedkoop en plug en play. Voor die 2 tientjes wel de moeite waard om het te proberen misschien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 00:08
Als hij wel pompt maar er meer water bij komt, dan loopt het er of harder in dan hij kan afpompen, of pompt hij niet omdat er ergens iets verstopt is.
Kun je horen of zitten of water de afvoer in loopt?
Aan de toevoer kant kan het aan het schakelen van de aanvoerklep liggen.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:38
Het nadeel is dat storing 30(bij Zanussi) een storing is waarvan de fabrikant niet wil dat je die zelf oplost. Een vaatwasser blijft ook net zo lang in de noodloop zitten tot de vlotter weer naar beneden is en de knop dus niet meer ingedrukt wordt.

Ik heb toevallig dit weekend dit probleem ook gehad (code 15 bij een Neff) Omdat het door verkeerd gebruik kwam heb ik het zelf opgelost maar het vinden van een knap schema van je vaatwasser valt niet mee want die geven ze niet vrij.

In jouw geval is er meer aan de hand want het water hoort niet zo op de bodemplaat te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:03
Ik heb zelf ooit (was een etna, dus ymmv) een vergelijkbaar probleem gehad en dat bleek het labyrinth te zijn dat kapot was gegaan. Daar gebeurde precieze hetzelfde dat het water er uit liep en de machine via die storing stopte. Was vrij eenvoudig op te lossen door een nieuwe te installeren. Was toen goed geholpen op een speciaal forum voor vaatwassers de vraag te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 20:23
Arend_Akelig schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:00:
Heren,

Mijn vaatwasser (Zanussi zdt26020fa) schiet in storing ,30: anti-overstromingsbeveiliging. Dit is ook logisch aangezien de onderplaat volloopt met water en hierdoor uit voorzorg in storing schiet.
In deze storing blijft de machine pompen en kan alleen worden opgelost door de onderplaat weer vrij te maken van water + de stekker een minuut uit het stopcontact te halen (ik haal sowieso de stekker eruit wanneer ik met de vaatwasser bezig ben 😉 ).
Na het verwijderen van de onderplaat en een beetje water eruit hebt gepompt, heb ik nogmaals de vaatwasser aangezet om te kijken waar de lekkage zou optreden. Na een paar minuten stroomde het water vanuit 2 pijpjes aan de rechter onderzijde de onderplaat op.
Deze 2 pijpjes lopen links als rechts onder (voorkant) de machine in. Heeft iemand enige idee waardoor deze pijpjes overlopen?

Wat ik al heb geprobeerd:
-Filter schoongemaakt;
-Zwanenhals schoongemaakt;
-Sproeiarmen gecheckt op verstopping of scheuren;

Zie ook de fotovoor het probleem..
[Afbeelding]

BVD
toon volledige bericht
Grote kans dat je labyrinth vervuild is. Deze zit aan de zijkant van de machine.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
cryforhelp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:22:
Als hij wel pompt maar er meer water bij komt, dan loopt het er of harder in dan hij kan afpompen, of pompt hij niet omdat er ergens iets verstopt is.
Kun je horen of zitten of water de afvoer in loopt?
Aan de toevoer kant kan het aan het schakelen van de aanvoerklep liggen.
Hmm of er daadwerkelijk water de afvoer instroomt kan ik moeilijk horen. Zal morgen nog eens testen. In ieder geval dank voor je reactie.
alwind schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:34:
Het nadeel is dat storing 30(bij Zanussi) een storing is waarvan de fabrikant niet wil dat je die zelf oplost. Een vaatwasser blijft ook net zo lang in de noodloop zitten tot de vlotter weer naar beneden is en de knop dus niet meer ingedrukt wordt.

Ik heb toevallig dit weekend dit probleem ook gehad (code 15 bij een Neff) Omdat het door verkeerd gebruik kwam heb ik het zelf opgelost maar het vinden van een knap schema van je vaatwasser valt niet mee want die geven ze niet vrij.

In jouw geval is er meer aan de hand want het water hoort niet zo op de bodemplaat te lopen.
Klopt, in het boekje staat ook: bel de monteur voor storing ,30. Zal hem morgen eens uit de keuken halen en ff op een verhoging in de schuur zetten om te kijken of ik wijzer wordt.
Zinloos1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:50:
Ik heb zelf ooit (was een etna, dus ymmv) een vergelijkbaar probleem gehad en dat bleek het labyrinth te zijn dat kapot was gegaan. Daar gebeurde precieze hetzelfde dat het water er uit liep en de machine via die storing stopte. Was vrij eenvoudig op te lossen door een nieuwe te installeren. Was toen goed geholpen op een speciaal forum voor vaatwassers de vraag te stellen.
Liep het water ook bij je labyrinth eruit? Bij mij zit volgens mij het labyrinth aan de voorkant links. Hier zie ik water doorheen stromen als hij aanstaat. Het water komt echt uit die 2 pijpjes stromen meer aan de rechterkant.
nodri2000 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Grote kans dat je labyrinth vervuild is. Deze zit aan de zijkant van de machine.
OK, zal hem morgen er eens uithalen, kijken of ik wijzer wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Ik heb ook een soortgelijke vaatwasser gehad, met precies hetzelfde probleem. Helaas kan ik het type nummer niet voor je vinden, is uit mijn vorige huis van +- 5 jaar geleden.

Het probleem was bij mij de water niveau sensor. Deze sensor meet d.m.v. een drukmeting het vloeistof niveau in de "wasbak". Als deze kapot gaat dan blijft hij doorvullen met water bij het opstarten van de vaatwasser, op een gegeven moment stroomt dan via een overloop (die 2 slangetjes !) het water in die onderbak en "tript" de vaatwasser en schiet in storing.

Was redelijk goedkoop en plug en play. Voor die 2 tientjes wel de moeite waard om het te proberen misschien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arend_Akelig
Lollercopter schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:15:

Check check.
Vandaag is de speurtocht verder gegaan. Heb toch even contact gezocht met Zanussi. Zij gaf in eerste instantie aan dat ze gaan reparatie advies per telefoon gaven. Wel wilde ze schakelen met de TD voor mijn vraag.
Zij kwam inderdaad ook met de druksensor. Bij een beetje google'en en youtuben, kwam ik op dit:

YouTube: Electrolux Dishwasher Fault. End indicator flashes and beeps 1 time ...

Zat inderdaad troep bij die sensor en heb hem inmiddels schoongemaakt. Zal hem zo eens testen.

Dank voor uw antwoord in ieder geval :).

/edit
Het werkt, het zat inderdaad vuil voor de druksensor waardoor het geheel aardig hard overliep.
Met een inbus 2.5 de boel van binnenuit kunnen reinigen zoals in bovenstaand filmpje :*) . Zojuist een programma gedraaid en hij doet het weer als vanouds.

Nogmaals dank allen voor de antwoorden en het meedenken. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Arend_Akelig op 15-02-2024 14:40 ]

Pagina: 1