Daalt/stijgt de PH waarde van regenwater als lekt via beton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 14:32
Wij hebben een lekkage waarvan de oorzaak nog niet is vastgesteld ondanks de inzet van een lekdetectie bedrijf. Het zou enorm helpen als we wisten of het om kraan/leidingwater of regenwater gaat. Lakmoes proef met PH strips neigen naar leidingwater. Maar de lekkage druppelt vanaf een betonnen vloer. Beïnvloed dat de PH waarde en hoe? Omlaag of omhoog?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
Volgens chatgpt:
Als water door beton lekt, kan het calciumhydroxide (kalk) uit het beton oplossen, wat de pH-waarde van het water verhoogt. Dit kan leiden tot een verhoogde alkaliniteit in het water dat door het beton stroomt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Regenwater en leidingwater ontloopt elkaar niet heel veel althans in ons gebied.

Hoe precies kun je meten met die lakmoesproef stripjes.

En heb je dan ook kraanwater en regenwater gemeten op dat moment?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Vanzelfsprekend hebben we regen en leidingwater, opgevangen in glas, gemeten. Er kwam verschillende keren duidelijk verschil in kleur tussen die twee.

En nu dus ook druppels uit de lekkage die tegen de kleur van leidingwater aan zitten. Hoe precies die strips zijn weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hoofdkraan een weekje dicht zetten?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Drukproeven, warmte beelden, verbruik monitor, cv druk, veelal gedaan door professionals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dick99999 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:41:
Vanzelfsprekend hebben we regen en leidingwater, opgevangen in glas, gemeten. Er kwam verschillende keren duidelijk verschil in kleur tussen die twee.

En nu dus ook druppels uit de lekkage die tegen de kleur van leidingwater aan zitten. Hoe precies die strips zijn weet ik niet.
Volgens mij was het zo dat regenwater afhankelijk van het gebied waar je woont iets zuur is dus ph onder de 7.
Als het dan in aanraking komt met andere stoffen zoals bijv. Beton of metselwerk het na een bepaalde tijdsduur zelfs basisch kan worden dus boven de 7.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Nog even over chatGPT. Wel iets bruikbaar maar geen getallen. Moeilijk maar ook geen onderzoeken. Woorden als weinig omhoog en omlaag.

[ Voor 16% gewijzigd door Dick99999 op 14-02-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Ik zal in de loop van de ochtend getallen plaatsen. De lekkage is niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
Dick99999 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:48:
Nog even over chatGPT. Wel iets bruikbaar maar geen getallen. Moeilijk maar ook geen onderzoeken. Woorden als weinig omhoog en omlaag.
In de ChatGPT tekst staat ook "duidelijk"dat het kan verhogen. Dus in principe als het nooit zeker is zal je ook geen % kunnen afgeven.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-06 23:47
Kan het lek bij de buren zitten? Dat was bij ons het geval (na weken onderzoek en het vernieuwen van het afvoer/leidingwerk in de badkamer ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Typisch wil je regenwater opvangen in een betonnen regenput omdat dat de zuurte neutraliseert, als je toch een plastic put steekt dan raden ze aan wat betonblokken er in te gooien.
Dus het is wel plausibel dat regenwater niet meer te detecteren valt nadat het over beton is gedruppeld (tenzij het een waterval is, maar dan detecteer je die eenvoudiger :+ ).

Is de periode van lekken geen goeie indicatie? Blijft het lek als het een week niet regent, dan zal het wel geen regenwater zijn...
Kap wat verf/parfum in de dakgoot, zie of het lek verkleurt/geurt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Dank je voor het voorbeeld van de regenton. Maar of het plausibel is dat regenwater niet meer te detecteren valt, ligt toch ook aan de duur van het contact ?En zou het leidingwater dan ook een Ph-sprong moeten maken, als dat de oorzaak van het lek is?

Hierbij onze metingen van deze ochtend, 2 personen onafhankelijk verkleuringen van de strips vergeleken, vandaar het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku3k4bZVjPOeqvthWb3u4UsqQrA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/84sg5Pfh5N74gs0vASorisr9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Dick99999 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:29:
Dank je voor het voorbeeld van de regenton. Maar of het plausibel is dat regenwater niet meer te detecteren valt, ligt toch ook aan de duur van het contact ?En zou het leidingwater dan ook een Ph-sprong moeten maken, als dat de oorzaak van het lek is?...
Vandaar de vraag of het geen waterval betreft (lek klinkt als nu en dan een druppeltje, dus erg langzaam dus veel contacttijd).
Of leidingwater ook verschil krijgt, euh, er zal ergens een evenwicht gevonden worden qua PH waarde, is er een chemicus in de zaal? PH7 is neutraal, dus lijkt me een logische evenwichtswaarde.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 14-02-2024 15:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dick99999 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:29:
Dank je voor het voorbeeld van de regenton. Maar of het plausibel is dat regenwater niet meer te detecteren valt, ligt toch ook aan de duur van het contact ?En zou het leidingwater dan ook een Ph-sprong moeten maken, als dat de oorzaak van het lek is?

Hierbij onze metingen van deze ochtend, 2 personen onafhankelijk verkleuringen van de strips vergeleken, vandaar het verschil.

[Afbeelding]
Het ligt aan de duur van het contact maar ook aan de versheid van het beton en de snelheid van het lekken denk ik.

Zo uit deze waardes zou ik in eerste instantie gokken op leidingwater.

Maar mischien kun je beter wat meer uitleggen over de situatie.

Hoelang lekt het al?
Is het een verdieping vloer of begaande grond?
Wat zit er in de buurt van het lek?
Cv? Stortbak van een inbouwtoilet? Riolering?

Hoofdkraan een nacht dicht is dan de druk in je leidingwerk in huis ook gezakt of zelfs weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Ronald.42 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:46:
[..........]

Maar misschien kun je beter wat meer uitleggen over de situatie.

Hoelang lekt het al?

Hoofdkraan een nacht dicht is dan de druk in je leidingwerk in huis ook gezakt of zelfs weg?
Hoelang lekt het al?
- Lekt zo'n 3 weken

- Flatgebouw, lekwater druppels op 1 na hoogste, langs en vanaf horizontale kozijn balk
- lek vinden ook op hoogste verdieping gedaan
- zwevende vloer

- wisten we de buurt van lek maar
- in de buurt van het kozijn met druppels: een overstek dak en terras van hoogste verdieping

- Zoals ik al eerder schreef, het volgende is al gebeurd:
Drukproeven, warmte beelden, water verbruik monitor, nacht afgesloten, leiding afgedopt, cv druk bekeken, veelal gedaan door professionals.
- Modern toilet, niet ingebouwd, geen vocht gedetecteerd
- Afvoer buizen in de betonnen vloer uitmondend op standleiding: zijn nog niet bekeken, wel kandidaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:13
Allen,

Met mijn chemische achtergrond kan ik zeker stellen, dat wanneer regenwater (maar ook kraanwater) langs beton loopt de pH zeker NIET daalt. Beton bevat basische componenten, welke de pH alleen kunnen verhogen.

Alleen is niet zomaar te bepalen met hoeveel. Dat hangt af van hoelang het in contact met beton, samenstelling, temperatuur en nog een aantal omstandigheden. Dit is niet zomaar te bepalen. Het kan6 ook zijn dat er niets met de pH gebeurt.

Wat je zou ook kunnen doen is een waterhardheidsetje aanschaffen: bij bol.com: Testkit waterhardheid / kalktest / kalktester / kalk tester / hardheid water test voor 12,99.

Wanneer het kraanwater is ga je zeker hardheid meten. Wanneer het regenwater is, weinig tot nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Dat van de hardheid is een geweldige tip. Zullen we zeker doen. Dank je.
Maar voor de zekerheid: wordt de hardheid verstorend groot beïnvloed door beton, metselwerk of Anhydriet dekvloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rentes
Dick99999 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:56:
Dat van de hardheid is een geweldige tip. Zullen we zeker doen. Dank je.
Maar voor de zekerheid: wordt de hardheid verstorend groot beïnvloed door beton, metselwerk of Anhydriet dekvloer?
Goede vraag: Ja dat kan in geval van beton en metselwerk (=dekvloer). daar zit ook calcium in, echter uitlogen is een traag proces en als je het kalk al vindt, dan zal het veel lager zijn dan kraanwater. Anhydriet heb ik even gegoogled, dat lijkt bijna niet uit te logen.

Mijn idee zou zijn, om hardheid te meten van kraanwater, regenwater van buiten en dan een sample van het water dat vrij komt en dan bijvoorkeur met een paar dagen ertussen (voor en na een flinke regenbui bijvoorbeeld). uitkomst gaat je veel leren tav wat de oorsprong van het water zou kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
Nog even doorgezocht. Uitloging van beton/metselwerk is niet iets van uren/dag. De reactie is trager en is normaal pas zichtbaar naar enkele weken (uitbloeiing van metselwerk) tot jaren later.

Kijkende naar je verhaal verwacht ik op basis van deze informatie dat uitloging maar minimaal zal plaatsvinden. Dit houdt in dat de pH minimaal zal veranderen wanneer het door beton sijpelt.

Goed om nog een paar zaken zeker te stellen:
1. Kan het CV water zijn (zakt de druk langzaam in je systeem?)
2. Kan het water condensatie zijn vanuit de lucht?
3. Kan het water uit een afvoer/riool zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dick99999
Dank je voor de toelichting. Ik heb al een apparaat besteld met 1ppm gevoeligheid.
Wat betreft 1, 2 en 3.
  • Ja wij sluiten voorlopig de CV uit omdat de druk niet afneemt volgens de bewoners.
  • Condensatie, niet aan gedacht maar daar druppelt het denk ik te snel voor. En het druppelt vanaf de bovenste horizontale houten balk van het kozijn binnen, zonder condensatie op het glas eronder.
  • Kan inderdaad een afvoer zijn.
Ik zet mijn kaarten op meten van de hardheid, het apparaat komt morgenavond. Dat weten we beter of we binnen of buiten moeten zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Volledig of topic, maar dit zijn nu de topics waarom Tweakers zo'n geweldig forum is.

Een verademing na de zoveelste: mijn pakket is kwijt, wat moet ik doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 11:55
Dick99999 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:06:
Dank je voor de toelichting. Ik heb al een apparaat besteld met 1ppm gevoeligheid.
Wat betreft 1, 2 en 3.
  • Ja wij sluiten voorlopig de CV uit omdat de druk niet afneemt volgens de bewoners.
  • Condensatie, niet aan gedacht maar daar druppelt het denk ik te snel voor. En het druppelt vanaf de bovenste horizontale houten balk van het kozijn binnen, zonder condensatie op het glas eronder.
  • Kan inderdaad een afvoer zijn.
Ik zet mijn kaarten op meten van de hardheid, het apparaat komt morgenavond. Dat weten we beter of we binnen of buiten moeten zoeken.
Wat voor apparaat heb je hiervoor aangeschaft?
Heb je een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dick99999
Vanavond zal ik een link geven als die inderdaad werkt Het is een iSpring Drie Knops TDS . Mogelijk probleem is dat deze alle vervuiling meet, niet alleen hardheid.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:40
Dick99999 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:06:
[...]
[...]
Je hebt het over beton, dat zal het dak of de vloer erboven zijn? Is de muur ook van steen? Of is dat een gips/houtmuur? Je gaf aan dat het een flat betreft?
Indien dat laatste kan er veel vocht condenseren in de muur en dan op het kozijn vallen, als het niet meer luchtdicht is van binnen de muur in, maar dat is dus nogal afhankelijk van de precieze situatie.

• Dick99999
De constructie is beton dakoverstek en houten kozijn eronder. Het dak overstek is een deel van het terras erboven met een muurtje op de overstek ca 1 m van de dakrand

Dak overstek buiten de muur is voorzien van nieuw bitumen. Is wel een verdachte van lekkage in deze zaak, maar nog niet aangetoond door speurende bedrijven

[ Voor 3% gewijzigd door Dick99999 op 15-02-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Levering was een dag vertraagd. Hierbij de eerste metingen. Het lekwaater zullen we nog een keer met vers lekwater overdoen.

Schaal 0…9990 ppm

Gedestilleerd water 02

Opgevangen Regenwater 02

Kraanwater 242 na 3 min

Kort gekookt daarna afgekoeld 246, na 5 min.
10 min gekookt, afgekoeld; 310 na 5 min

Lekwater 517 , dus lange weg over beton, anhydriet, baksteen?

[ Voor 6% gewijzigd door Dick99999 op 16-02-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
Dick99999 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:11:
Levering was een dag vertraagd. Hierbij de eerste metingen. Het lekwaater zullen we nog een keer met vers lekwater overdoen.

Schaal 0…9990 ppm

Gedestilleerd water 02

Opgevangen Regenwater 02

Kraanwater 242 na 3 min

Kort gekookt daarna afgekoeld 246, na 5 min.
10 min gekookt, afgekoeld; 310 na 5 min

Lekwater 517 , dus lange weg over beton, anhydriet, baksteen?
Kan je even toelichten waar we naar kijken? Ik begrijp je overzicht niet.
De schaal 0 - 9990ppm. Is dit concentratie Calcuim (Ca) in water?

Gedestileerd water: Wat betekent 02? 2 ppm?
Kraanwater 242. Das duidelijk.
Kort/lang gekookt. Ik neem aan kraanwater. Dat zou kunnen.

Lekwater 517. Das inderdaad heel flink hoger.

Ik ga even je meter nalezen wat ie doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rentes
Ik heb even gekeken.

Je meter meet geen calcium. Deze meet TDS (total dissolved solids), Ofwel alle zouten die in water opgelost zijn. praktisch kan dit van alles zijn, meest voorkomend zijn natrium of kalium (bijvoorbeeld keukenzout en zo). Die lossen over het algemeen makkelijk op in water (veel makkelijker dan Calcium).

Wat zeggen de getallen? Dat is moeilijk te interpreteren. Het kan namelijk van alles zijn qua zouten.

Ik moet even denken of er een test te verzinnen is die een of ander kan uitsluiten..... Iemand suggesties?

[ Voor 46% gewijzigd door rentes op 16-02-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Als ik het goed begrijp heeft hard water alleen bepaalde zouten en deze meter meet veel meer chemische verbindingen.
Is het dan aannemelijk dat als er zoveel extra gevonden wordt door de meter, ook de hard water zouten sterk zullen toenemen?

Dan zou een speciale hard waterzout meter ook niet erg bruikbaar zijn. Test faalt?

02 is 2 ppm
Schaal is schaal van de meter in ppm
Gekookt is kraanwater

[ Voor 10% gewijzigd door Dick99999 op 16-02-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
Dick99999 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:12:
Als ik het goed begrijp heeft hard water alleen bepaalde zouten en deze meter meet veel meer chemische verbindingen.
Is het dan aannemelijk dat als er zoveel extra gevonden wordt door de meter, ook de hard water zouten sterk zullen toenemen?

Dan zou een speciale hard waterzout meter ook niet erg bruikbaar zijn. Test faalt?

02 is 2 ppm
Schaal is schaal van de meter in ppm
Gekookt is kraanwater
Ja inderdaad. De optie die ik gedeeld had van bol.com checkt specifiek op calcium alleen. Het is een chemische verbinding die reageert met calcium specifiek. Dat was eigenlijk een test om te controleren of je waterontharder het goed doet, maar zou ook hier goed te gebruiken zijn. Dit noemt met ook wel waterhardheid.

De TDS meter meet alles dat als zout oplost in water. Dat doet deze door er een stroompje op te zetten. Dus helaas niet specifiek genoeg. Ik heb het apparaat gevonden, er staat ook water hardheid bij, maar doet dat dus niet specifiek genoeg.
Pagina: 1