Even in navolging van mijn eerdere post een eigen topic geopend omdat er blijkbaar best wat interesse is om dit project te volgen. Daarnaast zoek ik ook input van derden zodat dit een alomvattend systeem gaat worden waar iedereen mee kan en wil werken. Vergeet het slechtwerkende DESS van Victron zelf. Dit wordt beter :-) Sprak hij zelfverzekerd...
De naam heb ik al een tijdje geleden bedacht; het gaat 'SmartESS' heten. Uiteraard o.a bedoelt als een leuke woordspeling (al zeg ik het zelf)
In dit topic wil ik iedereen vragen input en ideeën te geven die in het programma verwerkt kunnen worden. Uiteraard denk ik momenteel dat ik overal al aan gedacht heb maar, dat heb ik al vaker bij door onszelf ontwikkelde programma's gemerkt, dat klopt niet helemaal :-) Uiteraard hou ik de geïnteresseerden dan ook op de hoogte in dit topic van de ontwikkelingen en het moment dat we kunnen gaan betatesten buiten mijn eigen systeem.
Het draait allemaal lokaal op een RPI waarbij de UI benaderbaar is gewoon via de browser, nu nog via IP maar voor het gemak straks liever met een local host URL.
Mijn eerdere post ter referentie:
De naam heb ik al een tijdje geleden bedacht; het gaat 'SmartESS' heten. Uiteraard o.a bedoelt als een leuke woordspeling (al zeg ik het zelf)
In dit topic wil ik iedereen vragen input en ideeën te geven die in het programma verwerkt kunnen worden. Uiteraard denk ik momenteel dat ik overal al aan gedacht heb maar, dat heb ik al vaker bij door onszelf ontwikkelde programma's gemerkt, dat klopt niet helemaal :-) Uiteraard hou ik de geïnteresseerden dan ook op de hoogte in dit topic van de ontwikkelingen en het moment dat we kunnen gaan betatesten buiten mijn eigen systeem.
Het draait allemaal lokaal op een RPI waarbij de UI benaderbaar is gewoon via de browser, nu nog via IP maar voor het gemak straks liever met een local host URL.
Mijn eerdere post ter referentie:
E63s schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:02:
Sinds afgelopen zomer heb ik drie 48v zelfbouw batterijpacks draaien van 280, 290(15S) en 304Ah. Deze hebben elk een eigen Multiplus II GX 5000 gekoppeld zitten. Deze zitten niet in een master/slave configuratie zoals wel gebruikelijk is. Dit heb ik gedaan omdat ik ze liever per fase wil aan/bijsturen indien nodig. Ik heb één kant en klare accupack staan, gekocht op AliB (als probeersel) en daarnaast 2 zelfbouwsetjes met losse cellen. De 2 losse setjes werden tot vandaag aangestuurd door een Seplos V2 BMS. Sinds vandaag heb ik één BMS vervangen voor een JK BMS. Ik koos oorspronkelijk voor Seplos vanwege de CAN compatibiliteit met de Victrons maar het zijn dramatisch slechte BMS'en gebleken. Met name het instellen van de parameters is vre-se-lijk om te doen. Nog los van het slecht functionerende laadalgoritme waardoor je op rare momenten niet of traag kunt laden. Daarom nu als test een JK BMS waarvan de app sowieso al 100x beter werkt dan die van Seplos. Nu moet je om de JK te laten werken met de MP2 de USB driver installeren voor RS485 communicatie, wat ik ook gedaan heb. De instellingen zijn wel wat uitgebreider dan voorheen maar het instellen via SSH vind ik dan weer wat onhandig. Eigenlijk heb je 2 BMS'en in dit geval, de JK zelf en de driver die draait op Venus op de achtergrond.
Aanvankelijk had ik een AC/DC/AC constructie maar het laadverlies van 21% viel me toch wel een beetje rauw op het dak, zeg maar. Toevallig had ik nog wat plek over op het dakvlak dus heb ik 3x6 setjes panelen neergelegd met elk een eigen MPPT gekoppeld aan de MP2's. Het laadverlies is nu 3%, best aangenaam.
Uiteraard ben ik een echte Hollander dus doe ik dit, naast dat ik het een leuke hobby vind, het ook een beetje om wat te besparen of zelfs verdienen. Om deze reden moet het wel optimaal werken. Ik heb maanden geleden de Node Red aansturing van Victron en hr Faber geïnstalleerd. Ik vraag me oprecht af waarom Victron dit zo omarmd heeft aangezien het een fascinerend slechtwerkend algoritme is. (ont)laden op rare momenten, idlen terwijl hij volgens de algo zou moeten laden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je daarover klaagt/feedback geeft ligt het allemaal aan mij. Natuurlijk.
Nu heb ik een bedrijf die o.a software ontwikkeld en omdat ik altijd denk dat ik dingen beter kan ben ik begonnen inhouse hier iets te ontwikkelen naar mijn eigen maatstaven en gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Dit programma gaat aangepast en aangestuurd kunnen worden vanuit een heldere UI die op een lokale RPI draait. Een aantal van de dingen die aangestuurd kunnen worden:
*Elke fase een eigen MP2 of master/slave installatie
*Solarforecast meegenomen in het laadalgoritme voor de volgende dag, past daar evt de AC lading op aan
*Minimale prijsverschil om te mogen laden/ontladen
*Nightfloat, de nacht doorkomen op de accu's waardoor de meter op 0 blijft. Kan met een EM24 of een SMD630. Kan starten op een zelfgekozen tijdstip of op hoge prijs
*Alle relevante data van alle MP2's in één overzicht
*Resterende kWh per accupack inzichtelijk (met aftrek van de minimum SOC)
*Zelfgecalculeerde en inzichtelijke AC load (die van Victron zelf werkt alleen goed als de AC out gebruikt wordt)
*Boost functie, op maximaal vermogen terugleveren tijdens de hoge prijsuren
*Calculeren hoelang het duurt om de accu's te laden en aan de hand daarvan op lage prijs sturen met inbegrip van de solarforecast
En nog wel veel meer
De nightfloat gisteravond getest met de EM24 als basis, dat werkte helemaal prima. Nu bezig met de SDM630.
Er is nog een hoop werk te doen. Wordt vervolgd dus :-)
Wat printscreens van de UI tot heden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En een test van de nightfloat functie met externe data van HW met 6w op de meter (nog niet helemaal flatlined, er zit nog wat vertraging in het pingen):
[Afbeelding]
SmartESS dynamisch handelen voor Victron omvormers