Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-08 11:05
Mijn vraag is:
Ik heb een oude Toshiba Satelite pro laptop, die nog prima werkt. Een paar jaar geleden heb ik de hdd schijf vervangen door een ssd schijf. Ook is toen het ram-geheugen uitgebreid. Nu wil ik graag mijn oude hdd schijf gebruiken als extra opslag, dat werkt ook. Het probleem is alleen, dat wanneer ik de schijf aan de laptop aangesloten is wanneer ik de laptop opstart. De laptop in een foutmenu komt. (omdat de laptop denkt dat hij moet opstarten via de hdd schijf, vermoed ik. ) Ik zou graag de schijf gewoon aan de laptop aangesloten willen laten, omdat het anders telkens zo'n gedoe is om de externe schijf aan- & los te koppelen. (mijn opstelling van mijn apparaten is hier niet helemaal geschikt voor.) Als ik de externe hardeschijf aansluit geeft de computer vaak ook melding met:"er is een fout met dit station." maar in de verkenner kan ik er gewoon mee werken. Ook staat de functies "uitwerpen" er niet tussen als ik met rechtermuisknop op de schijf druk in de verkenner.
...
Ik gebruik windows 10.
...

Ik heb vroeger wel eens iets met het BIOS menu geprobeerd, maar dat was zonder helaas zonder effect. Een extra probleem is, dat mijn laptopscherm ook niet meer werkt; ik ben dus afhankelijk van een externe monitor. Ligt het aan mijn pc, of aan de schijf? of allebei?

Weet iemand hier raad mee?

Alvast bedankt voor je/uw reactie.
...

[ Voor 13% gewijzigd door rubenjo2311 op 13-02-2024 20:58 . Reden: uitgebreidere beschrijving van probleem ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@rubenjo2311 Formatteer die externe schijf eens even (wel eerst zorgen voor een backup!)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
@Greatsword Dat heb ik al een aantal keren gedaan, zonder resultaat helaas. Maar ik ga het nu nog wel even een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Als ik de externe hardeschijf aansluit geeft de computer vaak ook melding met:"er is een fout met dit station." maar in de verkenner kan ik er gewoon mee werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Ik heb net een backup gemaakt, en ik zie in de eigenschappen dat er op de externe schijf ruim 10gb meer ruimte is ingenomen dan de groote van mijn backup-map. Kunnen er nog Windows bestanden van vroeger op de externe schijf staan of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:29

3_s

Lang geleden, maar moet je niet in je bios de boot sequence aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doorgaans kun je in de BIOS instellen in welke volgorde de computer moet controleren voor opstartbare media. Het vermoeden is dan ook groot dat hier de USB boven de interne schijf staat. Zorg dat de interne schijf bovenaan staat en je bent klaar om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Het probleem is dat de bios volgens mij niet op een extern scherm weergegeven wordt /kan worden??

Het scherm van mijn laptop is immers kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
rubenjo2311 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:21:
Het probleem is dat de bios volgens mij niet op een extern scherm weergegeven wordt /kan worden??

Het scherm van mijn laptop is immers kapot
Ja, herkenbaar lastig probleem.
Vele laptop geven geen beeld op een extern scherm totdat Windows is ingeladen.
Soms kan je via toetsenbord FN toets schakelen naar extern scherm.
Ja kan de interne beeldscherm connector los halen, dan schakelt een laptop normaal gesproken direct naar het externe scherm.

En ik kwam dit nog tegen, misschien werkt dat bij jouw Toshiba ook?
Via magneet op de lid/hall sensor. :)
Eventueel ook proberen met een reboot en gesloten laptopdeksel / USB keyboard?
In power settings dan instellen dat bij sluiten laptop deze niet in slaap/standby gaat.

Enable External Monitor on post screen for TOSHIBA SATELLITE C850-11V

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 13-02-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
@The_Doman bedankt voor je reactie, ik ga er als ik tijd heb vanmiddag en anders morgen mee bezig.

Wordt vervolgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
rubenjo2311 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:26:
@Greatsword Dat heb ik al een aantal keren gedaan, zonder resultaat helaas. Maar ik ga het nu nog wel even een keer proberen.
Je formatteert waarschijnlijk alleen de zichtbare oude Windows partitie, maar de schijf kan ook nog verborgen systeem partities heben en een bootsector, die gewoon blijven staan. Het beste verwijder je eerst alle oude partities via Schijfbeheer en maakt dan een enkele nieuwe aan. Zorg wel voor een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
@Nielson Het beste is heel de partitietabel verwijderen en opnieuw aanmaken.
Wis de schijf een minuutje met killdisk (de eerste paar MB is genoeg) of gebruik diskpart clean.
Let op, alle data gaat verloren.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 14-02-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Formateren en alle andere advieen met betrekking tot de harddisk zijn onzin.
Zoals @sypie al zei zit er in de bios gewoon een volgorde waarin geprobeerd wordt van van device op te starten en daarin staat de harddisk bovenaan.
Die is niet meer bootable dus wil hij niet booten.

Als je het echt niet voor elkaar krijgt om in de bios te geraken kun je overwegen weer Windows op die hardisk en er een dual boot systeem van maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 20:20
Ben(V) schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:34:
Formateren en alle andere advieen met betrekking tot de harddisk zijn onzin.
Zoals @sypie al zei zit er in de bios gewoon een volgorde waarin geprobeerd wordt van van device op te starten en daarin staat de harddisk bovenaan.
Die is niet meer bootable dus wil hij niet booten.

Als je het echt niet voor elkaar krijgt om in de bios te geraken kun je overwegen weer Windows op die hardisk en er een dual boot systeem van maken.
Hij heeft de schijf wel geformatteerd...maar is dit niet gewoon een kwestie van dat niet alle (verborgen) partities verwijderd zijn, en Windows daarom denkt dat de HDD bootable is?

Ipv formatteren zou ik de schijf opzoeken in disk management(rechtermuisknop start, schijfbeheer)...alle partities verwijderen (ook de verborgen partities), dan een nieuw volume aanmaken en deze formatteren.

Dan zou de opstartvolgorde in het bios ook niet uitmaken...

Opletten dat je niet wat verwijderd van je laptop ssd/hdd ;).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zou je eens het volgende willen proberen:

Via cmd->diskpart->list disk->select disk * (ster is het nummer van de disk die je leeg wilt hebben) -> clean

En nu via schijfbeheer een nieuwe partitie aanmaken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
De bios volgorde bepaalt welke disk hij probeert te booten.
En als dat een disk is die niet bootable is dan stopt hij gewoon met een error.
En hidden partities hebben daar niets mee te maken.

Een andere oplossing zou zijn een bootloader op die disk te plaats en vandaar de Windows op de ssd op te starten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 14-02-2024 12:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ben(V) schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:27:

Een andere oplossing zou zijn een bootloader op die disk te plaats en vandaar de Windows op de ssd op te starten.
Dat is niet waar.. Dan gaat hij over naar de volgende bootoptie.

Tenzij de disk wel bootable is, maar de overige bestanden van het besturingssysteem verwijderd zijn.. Dan probeert hij er vanaf te booten, wat niet gaat, en komt de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Hoe een systeem reageert kun jij niet voorspellen.
De meeste bios systemen stoppen gewoon als een boot try mislukt.

Alleen moderne systemen die geen bios gebruiken maar een uefi boot doen kunnen anders reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ben(V) schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:27:
En hidden partities hebben daar niets mee te maken.
Het hangt ook van de specifieke Bios af of de PC dan verder gaat booten met de interne HDD/SSD of inderdaad meestal blijft steken met een error.
Je zou de MBR boot code kunnen wissen of een alternatieve boot loader plaatsen:
Google: Remove Boot Code External HDD

Ja kan ook proberen de externe HDD als GPT in te delen.
Afhankelijk van de BIOS instellingen kan dat ook nog effect hebben.

Maar dit is wel heel erg "workaround" knutselen zo natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ben(V) schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:35:

Alleen moderne systemen die geen bios gebruiken maar een uefi boot doen kunnen anders reageren.
Ik stel voor dat je zelf een USB drive even als prioriteit zet, en dan een lege USB stick aansluit en je pc reboot.

Het gedrag wat jij beschrijft heb ik al 10jr+ niet meer bij pc's gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenjo2311
Bedankt voor al jullie reacties!

Het is me inmiddels gelukt op de bios op het externe scherm te krijgen, maar ik heb geen idee wat ik nu moet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay9QVvUXGTirSwJnBei0R9yuu9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwAhYXoZoeIZxkMOsSeYPGNG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net de usb op plek 2 gezet, moet hij nog lager of is het goed zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Voor zover is het nu gefixt!!! Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb alleen nog 1 laatste vraag; heeft het ook invloed of ik de externe usb in het bootmenu nou op plek2,3, of 4 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
rubenjo2311 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:08:
Het is me inmiddels gelukt op de bios op het externe scherm te krijgen, maar ik heb geen idee wat ik nu moet doen....
Mooi! :)
En HOE is het nu precies gelukt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenjo2311
@The_Doman 1. Ik heb de laptop gewoon aangezet, zoals normaal (dus zonder externe schijf aangesloten).
2. De instellingen van deksel sluiten gecontroleerd, dat de laptop niks doet wanneer de klep dicht is.

3. Extern toetsenbord aangesloten.
4. Deksel dicht gedaan en op 'opnieuw opstarten' geklikt.
5. Tijdens het opnieuw opstarten de hele tijd op f2 gedrukt om in de bios te komen.

6. In de bios, bij het boot menu. De usb opstart helemaal onderaan gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
rubenjo2311 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:23:
@The_Doman 1. Ik heb de laptop gewoon aangezet, zoals normaal (dus zonder externe schijf aangesloten).
2. De instellingen van deksel sluiten gecontroleerd, dat de laptop niks doet wanneer de klep dicht is.

3. Extern toetsenbord aangesloten.
4. Deksel dicht gedaan en op 'opnieuw opstarten' geklikt.
5. Tijdens het opnieuw opstarten de hele tijd op f2 gedrukt om in de bios te komen.

6. In de bios, bij het boot menu. De usb opstart helemaal onderaan gezet.
Ik zou nog steeds even met schijfbeheer of diskpart kijken of wel alle partities op je schijf verwijdert zijn, en zoniet deze alsnog verwijderen en 1 enkele partitie aanmaken. Windows maakt standaard ook bvb een recovery partitie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sOs33BYJnV2gheEQu0VEwISWug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWLRfzKy5VZNSCRs5VirJYWL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu in schijf beheer, maar welke moet ik nu verwijderen, en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hoe groot is je Externe disk? 320GB gok ik?

Dan moet je alle partities van schijf 1 verwijderen, makkelijkst is dit met Diskpart. (zoals ik hier iets boven al verteld heb) En dan in schijfbeheer kan je 1 grote nieuwe partitie maken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Ben(V) schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:35:

Je doet alweer eens alsof je heel zeker van je zaak bent maar het werkt niet zoals jij het beschrijft. Er is een bootvolgorde, dus er wordt in die volgorde geprobeerd van de ingestelde apparaten op te starten. Als een apparaat niet bootable is, wordt het overgeslagen. Pas als het eerste bootable apparaat gevonden wordt, wordt daarvanaf opgestart. Daarbij wordt controle overgedragen aan de bootloader op het betreffende apparaat en die controle keert niet meer terug. Als vervolgens het opstarten in die fase misgaat krijg je doorgaans een van de bekende meldingen dat het niet gelukt is om op te starten. Zo werkte het vroeger ook gewoon voor CD-ROM bijvoorbeeld, dat ging ook altijd goed ondanks dat deze eerder kwam in de bootvolgorde. Dit is verder helemaal prima te voorspellen, dat is ook de hele zin van de volgorde-instelling.

Zoals ook te zien in het screenshot hierboven, bevat de externe schijf nog gewoon een bootable partitie, EFI en dat soort meuk, dus zal het systeem proberen daarvandaan op te starten. Dat gaat dan in de bootloader mis omdat de schijf niet meer in de machine zit maar via USB is aangesloten, terwijl deze intern verwacht wordt. Dus daarom is het verwijderen van de partities op die schijf en liefst ook het wissen van de partitietabel de manier waarop dit gedaan moet worden. Als deze weer weg/leeg zijn kan de bootvolgorde hetzelfde staan als eerst maar zal de machine NIET proberen op te starten vanaf de USB-schijf.

Bij de meeste machines staat de bootvolgorde tegenwoordig (default) zodanig dat je een USB-stick met memtest erin kan stoppen en daar wordt dan vanaf opgestart zonder dat daar wijzigingen voor nodig zijn in de bootvolgorde. Juist omdat dit heel praktisch is. Maar als je een normale USB-stick erin hebt zitten zal het systeem gewoon naar het OS op de interne schijf booten, omdat de USB-stick niet bootable is. Daar merk je dan niks van, in tegenstelling tot jouw vermoeden dat de machine dan niet zal opstarten. Probeer het zelf maar eens, zet je bootvolgorde op USB vóór je interne disk en stop er een lege USB-stick in. Je zal zien dat je gewoon naar je OS boot. Zet je vervolgens memtest op die stick en reboot, boot deze opeens naar memtest.

Natuurlijk is het aanpassen van de bootvolgorde ook een mogelijkheid maar dat zal het in de toekomst weer moeilijker maken om om wat voor reden dan ook te booten vanaf een USB-stick met daarop iets als Linux, memtest of een verse Windows-installer. Dus @rubenjo2311 ik zou alle partities van die externe schijf weggooien (alleen als je de data niet meer nodig hebt natuurlijk), een nieuwe partitie erop maken en daarna de bootvolgorde weer terugzetten zoals deze stond. Dan zou je geen last meer moeten hebben van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
rubenjo2311 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:03:
[Afbeelding]

Ik ben nu in schijf beheer, maar welke moet ik nu verwijderen, en hoe?
Je kan de 2e schijf dan leegmaken, zo te zien had deze ook nog een UEFI/GPT indeling.
Maak er dan gewoon een standaard MBR disk indeling van.
Let wel op met Diskpart commando's dat je niet je interne schijf wist!

Anders een makkelijker GUI tooltje gebruiken daarvoor, bijvoorbeeld:

NIUBI Partition Editor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs4XGLJM1fb3koKR9fGny0sPueY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWPJ6bwVUIxJP64AwfaSQOoK.png?f=fotoalbum_large

• rubenjo2311
Ik wil die partities best verwijderen, en dan straks het bootmenu weer herstellen. Ik ben alleen niet zo thuis in het verwijderen van de partities enzo. Heeft iemand een stappenplan voor mij?

• The_Doman
rubenjo2311 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:22:
Ik wil die partities best verwijderen, en dan straks het bootmenu weer herstellen.
Welk boot menu wil je nu gaan herstellen?
Je wilt je externe USB schijf toch helemaal wissen en dan opnieuw partitioneren/formatteren?
Via schijfbeheer kan je niet de hele schijf (overgebleven Windows systeem partities) volledig wissen.
Dat moet je dan via diskpart doen of met een alternatief schijfbeheer tool zoals hierboven aangegeven.
Google: Diskpart Schijf Wissen

Maar let altijd heel goed op wat je doet!
Bij twijfel stoppen en niet verder gaan!

• Devian
rikadoo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:53:
Zou je eens het volgende willen proberen:

Via cmd->diskpart->list disk->select disk * (ster is het nummer van de disk die je leeg wilt hebben) -> clean

En nu via schijfbeheer een nieuwe partitie aanmaken.
Zo? Wel de juiste disk selecteren..

Misschien dat het ook in schijfbeheer kan, rechtermuisknop volume verwijderen...en dat bij alle volumes doen op de juiste schijf..en daarna op de vrije ruimte rechtermuisknop volume maken? Maar weet niet zeker of Windows toestaat deze partitities te verwijderen.

• Devian
The_Doman schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Welk boot menu wil je nu gaan herstellen?
Je wilt je externe USB schijf toch helemaal wissen en dan opnieuw partitioneren/formatteren?
Via schijfbeheer kan je niet de hele schijf (overgebleven Windows systeem partities) volledig wissen.
Dat moet je dan via diskpart doen of met een alternatief schijfbeheer tool zoals hierboven aangegeven.
Google: Diskpart Schijf Wissen

Maar let altijd heel goed op wat je doet!
Bij twijfel stoppen en niet verder gaan!
Hij bedoeld de bootvolgorde in het bios weer op vorige volgorde terugzetten.

• The_Doman
Devian schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:27:
Hij bedoeld de bootvolgorde in het bios weer op vorige volgorde terugzetten.
Dat was nu toch goed ingesteld in bios?
Opstarten van de interne Samsung SSD als eerste bovenaan.

• rubenjo2311
@The_Doman Klopt, alleen er word hier mij advies gegeven om het boodmenu weer te herstellen zoals het hoort, en de diskpartities te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

The_Doman schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Dat was nu toch goed ingesteld in bios?
Opstarten van de interne Samsung SSD als eerste bovenaan.
De bootvolgorde daarop instellen mag, maar is symptoombestrijding. De echte oorzaak zat in het bootable zijn van de externe schijf, terwijl die dat niet hoort te zijn. Dus als dat is aangepakt kan de bootvolgorde weer terug naar een volgorde die voor veruit de meeste mensen praktischer is als er incidenteel getroubleshoot moet worden.
Pagina: 1