Windows werkt niet na klonen op nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo, ik vond dit topic en, aangezien het naadloos aansluit op mijn probleem, reageer ik alsnog hierop.
Modbreak:Een 4 jaar oud topic pakken is niet de bedoeling. Natuurlijk kan daarin informatie opdoen maar als je daarna op problemen stuit moet je een nieuw topic openen. Hierbij afgesplitst.

Ik heb het hierboven beschreven exact opgevolgd. Ook bij mij startte de PC uiteindelijk weer op, alleen kreeg ik niet de mededeling "Windows 10 installatie herstellen" te zien. Ik wilde een filmpje van e.e.a meesturen, maar zie nu dat hier niet mogelijk is.
Wat ik te zien krijg:
scherm 1. de keuze voor taal, tijd en toetsenbord
scherm 2. keuze tussen "Installeren" en "Uw computer herstellen" Ik koos hier het laatste
scherm 3. keuze tussen opties: "problemen oplossen" en de "PC uitzetten"; begrijpelijkerwijs hier het eerste gekozen
scherm 4. "Opstartherstel"; "Opdracht prompt"; "Updates verwijderen"; "Instelling voor UEFI- firmware"; "Systeemherstel"; "Herstellen met installatiekopie"

Hopelijk is de beschrijving duidelijk genoeg voor jullie.
Wat moet ik nu kiezen?

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 13-02-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 17:22
Hugo P. schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:01:
Hallo, ik vond dit topic en, aangezien het naadloos aansluit op mijn probleem, reageer ik alsnog hierop.

Ik heb het hierboven beschreven exact opgevolgd. Ook bij mij startte de PC uiteindelijk weer op, alleen kreeg ik niet de mededeling "Windows 10 installatie herstellen" te zien. Ik wilde een filmpje van e.e.a meesturen, maar zie nu dat hier niet mogelijk is.
Wat ik te zien krijg:
scherm 1. de keuze voor taal, tijd en toetsenbord
scherm 2. keuze tussen "Installeren" en "Uw computer herstellen" Ik koos hier het laatste
scherm 3. keuze tussen opties: "problemen oplossen" en de "PC uitzetten"; begrijpelijkerwijs hier het eerste gekozen
scherm 4. "Opstartherstel"; "Opdracht prompt"; "Updates verwijderen"; "Instelling voor UEFI- firmware"; "Systeemherstel"; "Herstellen met installatiekopie"

Hopelijk is de beschrijving duidelijk genoeg voor jullie.
Wat moet ik nu kiezen?
Dat ligt eraan wat je wilt. Wil je een nieuwe installatie uitvoeren of je bestaande installatie herstellen.

En indien het laatste, WAT wil je precies herstellen. Wat voor foutmelding/probleem heb je precies?

Een installatie herstellen is leuk, maar er kunnen tig issues zijn die allemaal anders opgelost kunnen worden.

Als je twijfelt, kan je altijd Opstartherstel kiezen. Die doet een check van het starten van Windows en kijkt waar er problemen zijn en probeert die op te lossen.

Anders zou ik zeggen, vertel eens hier precies wat jouw foutmelding/probleem is.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
Alles draait naar behoren- geen enkel fout melding; dat is het punt niet.

Net als "Wimpie44" wil ik de bestaande 1 GB M2-SSD uitwisselen voor en grotere 2 GB M2-SSB.
Ik heb deze gekloond en de PC start gewoon van deze nieuwe M2-SSD op; waarna de schermen getoond worden, e.e.a. zoals hierboven door mij beschreven.
Volgens "Renault" op 21 juli zou, na loskoppeling van alle andere SSD's/ HDD de mededeling "een eerdere Windows 10 installatie herstellen" getoond moeten worden en dat gebeurt bij mij dus niet.
Dus weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik gebruik voor het klonen Minitool partition wizard en die heeft me nog niet in de steek gelaten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
@Damic Dus bij gebruik van Minitool had jij geen problemen met Windows 10?
Ik heb de indruk dat het klonen bij mij wel gelukt is, maar dat Windows toch op de één of andere manier moeite heeft dat het bij mij op een andere M2-SSD staat.
Ben jij ook van SSD veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 21:04
Hugo P. schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:52:
Alles draait naar behoren- geen enkel fout melding; dat is het punt niet.

Net als "Wimpie44" wil ik de bestaande 1 GB M2-SSD uitwisselen voor en grotere 2 GB M2-SSB.
Ik heb deze gekloond en de PC start gewoon van deze nieuwe M2-SSD op; waarna de schermen getoond worden, e.e.a. zoals hierboven door mij beschreven.
Volgens "Renault" op 21 juli zou, na loskoppeling van alle andere SSD's/ HDD de mededeling "een eerdere Windows 10 installatie herstellen" getoond moeten worden en dat gebeurt bij mij dus niet.
Dus weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen.
Weet je zeker dat in de PC als hij deze melding toont, het installatiemedium is verwijderd?
Als je namelijk de PC opstart met de USB-stick er nog in (of de opstartvolgorde is niet correct gewijzigd in de BIOS), start de PC niet op vanaf de 2 GB SSD maar van iets anders. Datzelfde kan gebeuren als er tegelijkertijd teveel opstartbare media in de PC zitten.

En wat betreft de afwijkende optie die je hebt geselecteeerd: je hebtr de juiste optie gevonden en geselecteerd om een evt. niet goed startende windoes op de 2GB SSD te verhelpen, maar in de loop der tijd verandert ook Microsoft de benamingen van de opties. Daarom lijkt mijn bericht niet helemaal op te leveren wat jij aan keuzes in beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Hugo P. van hdd naar ssd in laptop of van bijna defecte ssd naar nieuwe ssd :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
@Renault Fijn dat je reageert!
Er was bij het opstarten van de PC, elektrisch gesproken, helemaal niets "aanwezig" in de PC, op de nieuwe M2-SSD na. Nu spreek jij van de opstart USB-stick verwijderen.... betekent dat ik hier een fout heb gemaakt? Omdat ik opstart van de gemonteerde M2-SSD wordt het natuurlijk een beetje lastig die te verwijderen :). Als ik een USB-stick ga gebruiken, wat moet ik dan met die nieuwe M2-SSD? Helemaal leegmaken (formatteren?) en laten zitten? Het zal stom zijn om dit vragen, maar ik wil het gewoon weten en begrijpen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ahaa, ik heb nu teruggelezen en ik denk/hoop te snappen wat je aan het doen bent:
- je bestaande 1 GB SSD is ingestort en die geeft bij opstarten de door jou gemelde Windows-opstartkeuzes
- je hebt een nieuwe 2 GB erbij ingebouwd en je start de PC op met het genoemde menu tot gevolg.
Als dit niet klopt mag je me corrigeren, dat geeft meer helderheid in jouw situatie.

De normale gang van zaken bij een SSD-upgrade is als volgt:
1. installeer op de bestaande SSD een cloneprogramma en sluit de nieuwe SSD aan
2. clone de inhoud van de oude SSD naar de nieuwe SSD
3. zorg er hierna voor dat de PC opstart van de nieuwe SSD en neem die in gebruik.
Verwijder indien gewenst de oude SSD.
Hierna kun je evt. een opstartrepair uitvoeren als de nieuwe SSD niet correct opstart na de cloneoperatie.
Bovenstaand scenario kun jij niet uitvoeren omdat jouw oude SSD (of in elk geval het OS daarop) defect lijkt te zijn.

Jij kunt een ander scenario volgen:
1. maak op een andere Windows PC of laptop een USB-opstartmedium aan via Windows Media Creator, zodanig dat het type Windows installatie past bij jouw hardware
2. bouw de oude SSD uit en bouw de nieuwe SSD in
3. start op vanaf USB-stick en installeer Windows op de nieuwe 2 GB SSD. Maak geen partities aan, dat doet Windows zelf. Installeer hetzelfde type Windows als je had (dus niet wisselen van Home naar Pro).
Op je nieuwe SSD werk je met mappen, niet met zelf toegevoegde (data-)partities.
4. als wordt gevraagd naar je licentiecode, sla je dat scherm over (kies "Ik heb geen licentie" of zoiets).
5. maak de Windows installatie af en verwijder de USB-stick uit de PC.
6. zorg dast de PC verbinding heeft met internet, de PC haalt nu jouw oude licentiecode op bij Microsoft, waarna je weer een legale Windows hebt (als je een legale had).
7 je hebt nu een verse Windows op je 2 GB SSD staan. Nu installeer je al je programmatuur weer en je zet al je data terug op de SSD vanaf een backup (of je kopieert die vanaf de oude SSD als die data nog toegankelijk is).
8. installeer de software van de SSD-fabrikant ("Magician" of zo) en update de firmware van de SSD indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
@Renault De bestaande oude M2-SSD draaide goed, er ontstond alleen ruimtegebrek, vandaar de keuze voor een grotere.

Ik heb i.d.d. mijn oude SSD gekloond naar de nieuwe. Deze nieuwe heb ik i.p.v. de oude gemonteerd (de oude dus verwijderd) en ook nog de HD losgekoppeld, oftewel de PC kan alleen maar van de nieuwe SSD opstarten, want hij ook deed :).
Alleen kwam de PC daarna terug met het scherm, zoals beschreven op 25 januari en toe wist ik het even niet meer, welke optie te kiezen.
Ik heb dus al het 1e door jou genoemde scenario gevolgd, alleen dan nog een z.g. 'start repair' ? Wat versta je hier onder, gegeven mijn scherm van 25-01?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Precies de keuze die je op 25 januari maakte: "Opstartherstel" of "Systemherstel".

Het feit dat je deze keuze in beeld krijgt wil zeggen dat de clone-operatie niet helemaal goed is verlopen: bij installatie van Windows legt Windows delen vna de installatie vast op specifieke plaatsen op het opstartmedium (hier SSD). Bij de clone-oepratei komen die sectoren soms op een andere plaats terecht, waardor Windwos ze niet meer kan vinden en niet correct opstart. Dan worden standaard herstelmogelijkheden in beeld gebracht waar jij nu tegenaan kijkt.

Als opstartherstel niet lukt (experimenteer gewoon, je hebt de oude SSD nog als opstartbare backupvoorziening als je die terugzet), zou ik in plaats van de clone een backup-restore oplossing met hersteldisk kiezen. Dat gaat vaker goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo P.
@Renault Ik ben met zware griep net terug van wintersport.
Ik hoop over 2/ 3 dagen je weer fatsoenlijk te kunne beantwoorden

• Renault
Beterschap! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
@Renault Sorry, dat e.e.a. langer duurde dan gedacht. We zijn allebei goed ziek geweest (ik stak mijn vrouw aan), dus had ik even andere prioriteiten.
Ik heb nu met Rufus de M2-SSD als start-up USB schijf aangemaakt en vervolgens met AOMEI Backupper, een sector-voor-sector kloon laten doen.
Deze toen ingebouwd (oude en de videokaart eruit gelaten) en opgestart.

Ik krijg toen een blauw Herstel scherm; zie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhaw1QkYK3BUf6wDeT5Qn4r_X-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LudCt5Bc2Fr3brqdfyRa6PRW.jpg?f=fotoalbum_large.

Vervolgens de nieuwe SSD er weer uit gehaald en nu als losse USB stick aangesloten, waarop ik direct in de BIOS terecht kwam. ZIe:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hqNrDepOEN2YSRmT9jmLpV3Yas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uegLTfb0DRgPkz6KS1XkL3f.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp echt niet, waarom met de procedure hierboven beschreven, de PC het vertikt om direct gewoon op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26
Hugo P. schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:08:
@Renault
Ik heb nu met Rufus de M2-SSD als start-up USB schijf aangemaakt en vervolgens met AOMEI Backupper, een sector-voor-sector kloon laten doen.
Deze toen ingebouwd (oude en de videokaart eruit gelaten) en opgestart.
...
Vervolgens de nieuwe SSD er weer uit gehaald en nu als losse USB stick aangesloten, waarop ik direct in de BIOS terecht kwam.
...
Ik begrijp echt niet, waarom met de procedure hierboven beschreven, de PC het vertikt om direct gewoon op te starten.
Deze procedure komt voor mij nogal onduidelijk over. :?
Wat voor opstartmedium heb je nu precies gemaakt met Rufus?
Een Windows installatie USB of wat anders?

Let bij gebruik van Rufus ook op het volgende:
Why doesn't Rufus create a Windows installation USB that can be booted in dual BIOS/UEFI mode?
If you are using a Windows ISO that can be dual booted in UEFI or BIOS mode, you may find that the USB created by Rufus does not preserve the dual UEFI+BIOS boot feature.

Especially, the Windows 8 or later installation ISOs, that support both UEFI and BIOS boot, will be converted to either one or the other mode, depending on the option you selected under Partition scheme and Target type: If you select MBR and BIOS or UEFI-CSM, the USB will be bootable in BIOS-mode only (even on UEFI systems), and if you select GPT then the USB will be bootable in UEFI mode only (and not bootable on a BIOS system at all).

This is done to avoid confusion, as it can be difficult for non-expert users to know whether they actually booted in UEFI or BIOS mode when a USB Flash Drive can be booted in both modes, and installation is meant to be a one-off operation, targeting a very specific machine and boot mode. You probably don't want to go through a full Windows installation, only to realize that it was installed in BIOS mode when all you really wanted was UEFI mode.

By ensuring that only one or the other can be used for Windows installation, there is no room for error with regards to which mode was used.

Note that this does not apply for Windows To Go and that you can also enable dual UEFI+BIOS boot by using the Alt-E cheat mode (see below) with Rufus 2.0 or higher. Also, if your UEFI firmware integrates an NTFS driver natively, then you may also find that you can dual boot a USB created in Rufus, even if only BIOS-CSM was specified.
toon volledige bericht
Maar ik neem aan dat je de oude SSD gecloned hebt met Aomei en dat de clone SSD dan faalt met de bekende 0xc000000e error

Het probleem van een aanvankelijk onoplosbare 0xc000000e error na clonen kwam ik recent dus ook tegen bij een laptop van een kennis.
De oplossing daarvoor was uiteindelijk dit:

Spiceworks: Cloning a SATA HDD to a M.2 NVME SSD
SOLUTION:
In the end my solution was booting back up the old drive and going to command prompt as an administrator and typing "sc config stornvme start=boot" and it changed it to where it activates the microsoft NVME generic driver from the startup. I then cloned the SSD from the old hard drive and Voila!!

I also heard that you couldve just booted the SSD in safe mode which will make it boot with as few of drivers as possible and then after it restarts it will pull all of the drivers needed but I did not try it that way so I cannot confirm that actually works.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo P.
@The_Doman De als laatst genoemdwe oplossing was het dus! Heel hartelijk dank voor deze 'gouden' tip. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26
Hugo P. schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:03:
@The_Doman De als laatst genoemdwe oplossing was het dus! Heel hartelijk dank voor deze 'gouden' tip. !
Top, mooi dat het daarmee toch is gelukt!.
Hoewel het in de forumpost over een SATA naar NVME clone situatie gaat was het bij mij ook de oplossing voor een kleine NVME naar een grotere NVME migratie.
Pagina: 1