Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 13:00

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Nu het afschaffen van de salderingregeling is uitgesteld durf ik de gok te wagen en laat ik panelen installeren. De afgelopen weken heb ik een paar offerte aangevraagd, zie mijn verhaal hieronder:
Nu heb ik vier offertes, allemaal redelijk vergelijkbaar maar ook heel verschillend met name op het gebied van de omvormers. Twee zijn er met Enphase en twee met AP-systems.
Over ervaringen met Enphase is genoeg te vinden en lijkt de way-to-go te zijjn. Maar het AP-systems systeem is het goedkoopste (Partij 3). Ik kan naast een langere garantie op de Enphase omvormers geen nadelen aan de AP-systems vinden.

Dus zijn AP-systems omvormers een verstandige keuze?
Foto's
Orientatie: Noord Oost.
Dakhelling: 35 graden.

Boven aanzicht met contourlijnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdiQcJ3zV0shRzrAul5Pl6Kpk3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UZrhOfyaqltY7aGvYpcYGhmx.png?f=user_large

Zijaanzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr6q5Y2V_9px3QzgUw0x9EkXhFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qmpf9vYW8B0NrMPhIKdOJRAl.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dakoppervlak: ~100m2
In principe alle ruimte waar geen obstakels staan mogen er panelen, er mogen ook een paar panelen op de dakkapel.
Schaduw
Geen, voor zover ik kan beoordelen
Jaarverbruik
2750kWh.
We gaan dit voorjaar over van gas naar elektrisch verwarmen met een kanaalairco, geschat verbruik ~4000 kWh.
We gaan elektrisch koken, waarschijnlijk ook dit jaar
En misschien een warmte pompboiler
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, maar voor de warmtepomp moet er sowieso 3-fase komen
Budget en doel
Doel is om de helft tot 2/3 van het totaal verbruik af te vangen met panelen.
Budget waar we aan denken 7 á 7,5k.
Wie gaat het project uitvoeren
Een zonnepaneelinstallateur.
Bijhouden van data
Ja graag, ik houd alles bij in Home Assistant.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWL3lwRl4aM6ZV8tvsdt0xveat4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CIaQrXnC6ELfN7uijY9nCZOL.png?f=fotoalbum_large
Regio
Alkmaar

[ Voor 44% gewijzigd door ohno_nl op 14-02-2024 20:40 . Reden: In juiste format gezet op aanraden van RobertV70 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-05 20:42
Ik snap dat je 3 panelen op het zuidwesten wilt plaatsen, maar de kosten die daarmee gemoeid zijn overstijgen het rendement. Je kan voor het zelfde geld wel 25 panelen plaatsen op je noord/oost dak, en daarmee vele meer opbrengst halen in combinatie met een string omvormer.

Vul ook even het staatje in zoals in het begin van dit forum is opgesteld, dan krijgen we wat meer info. Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Voor je beeldvorming, 1 micro-omvormer kost bijna 50 euro meer dan 1 paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
En om even in te haken op je vraag, de enige garantie die je echt zou wensen bij een micro-omvormer is de garantie die ervoor zorgt dat je bij een defect de arbeid kunt verhalen op de fabrikant, en die geven ze niet. Dus, is er eentje defect, en ligt die toevallig in de bovenste rij, dan moeten alle panelen die onder het bewuste paneel liggen verwijderd worden aka een halve dag werk voor twee monteurs en dus 6 manuren a 70 euro. Dus, tel uit je winst met een serieel systeem. Dubbele winst bij aanschaf en storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
@RobertV70 Ik heb het de TS aangepast, hopelijk biedt dit wat meer inzicht in mijn situatie.

Ik begrijp dat de kosten van een nieuwe micro-omvormer in het niet vallen bij het arbeidsloon van de monteurs, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Maar ik vraag me wel af of ik met een string-omvormer het maximale uit de panelen haal gezien de ligging van het dak. Iedereen in de straat met het dak in dezelfde richting heeft micro-omvormers.

De goedkoopste offerte legt 3 panelen op de dakkapel, de duurste niet. En als ik zelf een systeem samenstel bij Winkelmann dan ik een stringomvormer (solaredge) slechts €100 goedkoper dan de 8 van APS zoals ze nu geoffeerd zijn, Enphase is wel aanzienlijk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Solaredge is geen string omvormer. Dat is een symbiotisch optimizer-centrale omvormer systeem.

Met solaredge kun je ook niet zomaar 3 panelen radicaal anders leggen.

Een 3 fase string omvormer zou voordeliger moeten zijn dan APSystems.
De 3 op dakkapel zouden prima moeten werken op een GoodWe 1500xs, maar dan moet je wel nagaan of de dakkapel het gewicht aan kan. De meeste zijn niet gebouwd voor de verhoogde permanente belasting, en dat kan kruip van de constructie optreden wat later lekkage en of klemmende ramen kan veroorzaken.

Permanente belasting is niet te vergelijken met 2 volwassenen die een bakkie doen op het ding … dat kan zo’n ding ook gewoon aan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
ohno_nl schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:57:
@RobertV70 Ik heb het de TS aangepast, hopelijk biedt dit wat meer inzicht in mijn situatie.

Ik begrijp dat de kosten van een nieuwe micro-omvormer in het niet vallen bij het arbeidsloon van de monteurs, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Maar ik vraag me wel af of ik met een string-omvormer het maximale uit de panelen haal gezien de ligging van het dak. Iedereen in de straat met het dak in dezelfde richting heeft micro-omvormers.

De goedkoopste offerte legt 3 panelen op de dakkapel, de duurste niet. En als ik zelf een systeem samenstel bij Winkelmann dan ik een stringomvormer (solaredge) slechts €100 goedkoper dan de 8 van APS zoals ze nu geoffeerd zijn, Enphase is wel aanzienlijk duurder.
Je haalt met een centrale omvormer misschien 3 of 4% minder uit het systeem, maar dan bespaar je ook een hoop geld in je investering. De APS omvormers kosten per stuk 215 euro op de offerte, dus 8 stuks ruim 1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:04:

Een 3 fase string omvormer zou voordeliger moeten zijn dan APSystems.
En dat is het ook

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
En dan nog een installateur die er in mee wil…

Je weet het: teveel van je concullega’s lullen recht wat krom is om maar te verkopen wat in het magazijn ligt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
Ronald schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 06:38:
[...]

En dan nog een installateur die er in mee wil…

Je weet het: teveel van je concullega’s lullen recht wat krom is om maar te verkopen wat in het magazijn ligt.
Ja ik weet het, er is gewoon een groot deel van mijn conculega's die alleen maar kijken naar hun eigen portemonnee en totaal geen interesse hebben in die van hun klanten, ja, het legen ervan.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-05 22:26
Ik zou persoonlijk voor een IQ8 gaan, ze hebben burst mode dat zou moeten helpen bij weinig zon, zodat als je voltage lager is dat je toch energie kan genereren, lijkt me wel handig, vooral in de koudere dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door ilaurensnl op 15-02-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Bedankt voor jullie adviezen, vorige week was ik erg druk en had niet de mogelijkheid om even rustig te reageren. Maar, ik heb afgelopen weekend mijn hoofd weer gebroken op het vraagstuk.

Helaas kan ik er niet achterkomen wat de draagkracht van de dakkapel is, het staat niet in de documentatie die ik van de vorige bewoners heb ontvangen, helaas. Ook lopen de adviezen die ik op internet vind uiteen, van dakkapellen na 2000 gebouwd moet het standaard aankunnen tot pertinent niet doen. De onze is in 2004 geplaatst. Dus nu neig ik naar niet doen om bouwkundige redenen, maar aan de andere kant is het verschil in opbrengst significant, ~600kWh/jaar (~15%) meer in vergelijk in met 3 panelen op het schuine dak.

Ik ga in ieder geval nog even contact op nemen om de string omvormer te bespreken. Omdat we geen tot weinig schaduw hebben en het dak toch al niet ideaal ligt kan dit misschien de kosten wat omlaag brengen waardoor de keuze makkelijker wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door ohno_nl op 19-02-2024 14:47 ]

Pagina: 1