Nu het afschaffen van de salderingregeling is uitgesteld durf ik de gok te wagen en laat ik panelen installeren. De afgelopen weken heb ik een paar offerte aangevraagd, zie mijn verhaal hieronder:
Nu heb ik vier offertes, allemaal redelijk vergelijkbaar maar ook heel verschillend met name op het gebied van de omvormers. Twee zijn er met Enphase en twee met AP-systems.
Over ervaringen met Enphase is genoeg te vinden en lijkt de way-to-go te zijjn. Maar het AP-systems systeem is het goedkoopste (Partij 3). Ik kan naast een langere garantie op de Enphase omvormers geen nadelen aan de AP-systems vinden.
Dus zijn AP-systems omvormers een verstandige keuze?
Dakhelling: 35 graden.
Boven aanzicht met contourlijnen
:fill(white):strip_exif()/f/image/UZrhOfyaqltY7aGvYpcYGhmx.png?f=user_large)
Zijaanzicht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qmpf9vYW8B0NrMPhIKdOJRAl.png?f=user_large)
In principe alle ruimte waar geen obstakels staan mogen er panelen, er mogen ook een paar panelen op de dakkapel.
We gaan dit voorjaar over van gas naar elektrisch verwarmen met een kanaalairco, geschat verbruik ~4000 kWh.
We gaan elektrisch koken, waarschijnlijk ook dit jaar
En misschien een warmte pompboiler
Budget waar we aan denken 7 á 7,5k./f/image/CIaQrXnC6ELfN7uijY9nCZOL.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik vier offertes, allemaal redelijk vergelijkbaar maar ook heel verschillend met name op het gebied van de omvormers. Twee zijn er met Enphase en twee met AP-systems.
Over ervaringen met Enphase is genoeg te vinden en lijkt de way-to-go te zijjn. Maar het AP-systems systeem is het goedkoopste (Partij 3). Ik kan naast een langere garantie op de Enphase omvormers geen nadelen aan de AP-systems vinden.
Dus zijn AP-systems omvormers een verstandige keuze?
Foto's
Orientatie: Noord Oost.Dakhelling: 35 graden.
Boven aanzicht met contourlijnen
:fill(white):strip_exif()/f/image/UZrhOfyaqltY7aGvYpcYGhmx.png?f=user_large)
Zijaanzicht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qmpf9vYW8B0NrMPhIKdOJRAl.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dakoppervlak: ~100m2In principe alle ruimte waar geen obstakels staan mogen er panelen, er mogen ook een paar panelen op de dakkapel.
Schaduw
Geen, voor zover ik kan beoordelenJaarverbruik
2750kWh.We gaan dit voorjaar over van gas naar elektrisch verwarmen met een kanaalairco, geschat verbruik ~4000 kWh.
We gaan elektrisch koken, waarschijnlijk ook dit jaar
En misschien een warmte pompboiler
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, maar voor de warmtepomp moet er sowieso 3-fase komenBudget en doel
Doel is om de helft tot 2/3 van het totaal verbruik af te vangen met panelen.Budget waar we aan denken 7 á 7,5k.
Wie gaat het project uitvoeren
Een zonnepaneelinstallateur.Bijhouden van data
Ja graag, ik houd alles bij in Home Assistant.Reeds verkregen offertes
/f/image/CIaQrXnC6ELfN7uijY9nCZOL.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Alkmaar[ Voor 44% gewijzigd door ohno_nl op 14-02-2024 20:40 . Reden: In juiste format gezet op aanraden van RobertV70 ]