Auto overnemen van mijn moeder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haasrmc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-03 10:41
Graag jullie visie over het volgende.
Mijn moeder rijd geen auto meer i.v.m. haar leeftijd. Ze heeft al een tijdje haar auto aangehouden die de kleinkinderen (5 kinderen) dan mochten lenen als het nodig mocht zijn. Onze twee kinderen gebruiken de auto bijna nooit meer, maar de andere kinderen van mijn broer nog wel regelmatig. Mijn moeder heeft gezegd dat als de auto ooit wordt verkocht, het verkoopbedrag mag worden verdeeld onder de kleinkinderen. Nu wil mijn broer de auto wel overnemen voor een marktconform bedrag en onze twee kinderen daar ieder 1/5 deel van geven.
Graag hoor ik van medeforumleden hoe jullie er over deze situatie denken.
Mvrgr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:35
Perfect toch van je broer? Nu hebben jouw kinderen geld en zijn kinderen kunnen erin rijden. Hij had ook niets kunnen doen en dan hadden zijn kinderen ook kunnen rijden.

Is er wellicht een vraag achter je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13

BLN

Wat zou jij zelf willen?

Als ze de auto niet gebruiken hebben ze wellicht meer aan het geld. Als je wil dat ze de auto wel kunnen gebruiken, moet daar een afspraak over worden gemaakt. Maar een auto met 5 mensen delen klinkt als een situatie die altijd gedoe oplevert, tenzij iemand (zoals oma) het als een soort liefdadigheid doet, inclusief het onderhoud.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:34

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wil je onze mening? Wil je juridisch advies? belasting-technisch advies?
het kan geen kwaad de richtprijs van de auto hier alvast neer te zetten, wellicht dat dat nog wat verschil in het advies gaat maken. Maar ik denk dat je met name aan de belastingdienst en schenking moet gaan denken.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

haasrmc schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:07:
Graag jullie visie over het volgende.

Graag hoor ik van medeforumleden hoe jullie er over deze situatie denken.
Als dat bedrag valt onder de belastingvrije som voor een schenking is dat verder een prima oplossing.
Als nu de ene partij er vaak gebruik van maakt en de ander niets, is dat een aanbod dat vermoedelijk eerder ten voordele is van degenen die vrijwel nooit van die auto gebruik maken (incl. die oma die de auto niet gebruikt, maar vermoedelijk wel verzekeringen en onderhoud moet betalen).

wat wil je er verder over horen?
Als je wil weten of de aangeboden 'marktconforme prijs' ook klopt zal je die moeten noemen en om wat voor model/auto het gaat.
het zal vermoedelijk best zo kunnen zijn dat als je zulk een auto bij een handelaar verkoopt je eerder minder ervoor geboden krijgt, en het zelf te koop zetten is vaak een enorm stressvolle situatie die veelal nog een behoorlijke tijd en veel tijds-investeringen en moeite kost

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 13-02-2024 16:22 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:58

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik zie geen enkel probleem. Vanuit het (economisch) perspectief van jouw kinderen kan die auto niet snel genoeg verkocht worden, dat is later alleen maar minder geld waard. Je neefjes en nichtjes kunnen lekker in de auto blijven rijden, dat vinden ze waarschijnlijk een stuk praktischer dan een paar honderd euro. Volgens mij wordt echt iedereen alleen maar beter van deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:09

ThunderNet

Flits!

Prima oplossing. Kosten voor onderhoud en waardevermindering zijn dan ook direct getackled.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lijkt mij een goed plan. Zie je ergens beren op de weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Dat is een vraag die je aan je kinderen mag stellen.
Die zijn oud genoeg om een rijbewijs te hebben dus aan hun de keuze, auto die ze kunnen lenen of een bedrag op de bank.
Pagina: 1