Snelle werk-desktop (toekomstbestendig/uitbreidbaar)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nneorej
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-04 14:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wij hebben een thuiskantoor en werken al jaren met All in one PC's. Lekker alles in één maar het is gewoonweg niet "upgradebaar". Hier baal ik van omdat we elke vijf jaar een pc weg doen. Dus ik wil overgaan op een snelle (toekomstbestendige) Desktop die ik zelf zou kunnen upgraden. Ik ben wel technisch dus later werkgeheugen of harde schijf uitbreiden lukt echt wel maar een computer from scratch in elkaar zetten heb ik nog nooit gedaan.

Het voornaamste gebruik is zakelijk (word, outlook, excel etc.) maar ik wil ook graag met het Adobe pakket (illustrator) kunnen werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1.000 / 1.500,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil graag werken met twee schermen. Ik heb reeds deze gekocht: LG UltraWide 35WN75CP-W. Deze heb ik nu op mijn all in one pc aangesloten maar dat ziet er niet uit... 8)7

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD 1 GB, liefst USB-C én zo snel als mogelijk :*)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel maar dat is puur omdat ik dat "ken"

Ga je overklokken?
Ik weet niet eens hoe het moet dus nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Het liefst een stukje advies van wat zou passen. Ik zit nu naar deze pc te kijken omdat deze (met enkele voorkeuren aangevinkt) als goedkoopste uit de bus komt. Ik snap dat het een "gaming" pc is (én ik eigenlijk niet Game) maar het lijkt me voor de toekomst toch wel handig om een (dedicated) videokaart te hebben (zeker met twee schermen). Maar misschien is dit ook wel onzin?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
Pre built PC's als deze HP Omen zijn slecht upgradebaar door afwijkende maten en specificaties. Bovendien zit er al een stevige CPU uit de laatste serie op de huidige Intel socket in.

Een systeem bouwer geeft vaak wel de lijst met gebruikte componenten, zie bijvoorbeeld Azerty Xenith Workstation Q20 Essential ProArt - Intel Core i7-14700K, dat geeft een grotere kans dat er op een later moment succesvol geupgrade kan worden, met bijvoorbeeld een latere generatie CPU en moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 13-02-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nneorej
Bedankt voor je antwoord met suggestie. Ik begrijp niet goed of de stevige CPU uit de laatste serie positief of negatief bedoeld is?

Met mijn basiskennis denk ik dat deze sneller zou moeten zijn (ik kijk dan naar hogere frequentie en meer dubbel intern geheugen).

Ik mis alleen wel een tweede DisplayPort én een dedicated videokaart. Raad je dat niet aan met twee beeldschermen?

En zou dezelfde PC maar dan i9 (ik bedoel deze: https://azerty.nl/product...el-core-i9-14900k/6417681) veel verschil maken in gebruik/snelheid/toekomst?

Bedankt voor de tijd en moeite die je neemt om mij te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De laatste i7 presteert erg goed, maar om voluit te kunnen is er eigenlijk een waterkoeler nodig, luchtkoelers redden het niet wegens de warmte die door het hoge stroomverbruik veroorzaakt wordt. Een dedicated videokaart is om deze resolutie aan te kunnen niet nodig, sluit een scherm aan via DP en de andere via HDMI. Een videokaart is alleen van belang als je geavanceerde functies in Illustrator gebruikt.
Een i9 gebruikt nog meer stroom, en is eigenlijk niet koel genoeg te houden om voluit te kunnen presteren.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 14-02-2024 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:53
Ik zou zelf een pc in elkaar zetten, als je ram kan plaatsen kan je ook wel een stekkertje vastklikken.
Als je dat kan lukt een schroefje vastdraaien ook wel.
Dan is het enige dat nog moeilijk is de usb juist in het gat te steken om Windows te installeren.

Waar woon je ergens anders help ik even?
Winkels kunnen het ook doen maar kost 100-200 euro.

Voordeel is dat je dan precies kan kiezen wat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 18:07

Bouwer21000

Bigger number better

Als je hem wil kunnen upgraden zou ik hem ook zelf bouwen. Het is niet heel moeilijk om te leren en daarmee doe je gelijk de kennis op om in de toekomst upgrades uit te voeren en eventuele problemen op te kunnen lossen. In elkaar laten zetten bij bijvoorbeeld Azerty is natuurlijk ook een optie.

Ik zou trouwens voor een AM5-processor gaan, omdat voor dat platform gegarandeerd nog nieuwe processors uit zullen komen die (zeer waarschijnlijk) in hetzelfde moederbord zullen passen. Bij Intel zou je daarvoor waarschijnlijk moeten wachten op de volgende generatie en meestal blijft Intel maar 2-3 generaties op dezelfde socket.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
Een PC van 5 jaar of ouder is vaak niet echt meer te upgraden.
Vaak heb je dan ook een nieuw moederbord nodig en vaak is een nieuwe voeding tegen die tijd ook wel aan te raden.
In feite vervang je dan praktisch alles behalve de kast.

Overigens, als je nu zelf desktops kan upgraden en je bent gewend aan de binnenkant van een computerkast, dan gaat zelf in elkaar zetten van scratch ook wel lukken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nneorej
Dank allen. Ik begin inderdaad te twijfelen of ik het niet zelf moet gaan doen. Windows installeren zal ongetwijfeld het lastigste zijn omdat de hardware (volgens mij) maar op één manier in of uit elkaar kan...

Toch merk ik uit de meeste opmerkingen dat het "upgraden" over 5 jaar toch wel lastig kan zijn. Wil dat dan zeggen dat jullie telkens een nieuwe PC kopen? Ik dacht ik stop de PC vol met allerlei goede spullen (desnoods met een overkill) en dan kan ik zo 10 jaar vooruit (met een kleine upgrade hier of daar)... Maar dat zal wel niet zo werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 18:07

Bouwer21000

Bigger number better

Dat is lastig te voorspellen. Als de eisen van de software die je draait op een PC niet veranderen, zal de PC in principe net zo lang meegaan als dat de hardware goed blijft functioneren. Qua hardware zijn de grootste risico's dan dat de SSD trager wordt / stuk gaat, of dat de koeling minder goed gaat functioneren waardoor de hardware gaat thermal throttlen (vertragen om oververhitting te voorkomen).

Als je over 5 jaar intensievere software draait, of als Windows opeens veel zwaarder wordt, kan het zijn dat de PC dan te langzaam is. Dit is natuurlijk moeilijk te voorspellen.

Voor 1000-1500 euro kan je een vrij sterke desktop bouwen (als je geen dure GPU nodig hebt), met componenten die op dit moment echt high-end zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Bouwer21000 op 14-02-2024 14:15 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nneorej
Mijn huidige (all in one) PC ondersteunt geen Windows 11 dus dat is erg jammer. Daarnaast merk ik dat de pc erg traag begint te worden (ondanks dat het gebruik eigenlijk hetzelfde is gebleven...).

Bedankt allen voor de positieve berichten. Ik ga eens goed uitzoeken en kom dan terug met een nieuwe Desktop koopadvies (in de hoop dat jullie dan weer willen kijken/adviseren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nneorej
Ik heb het een en ander samengesteld op basis van de laatste Best Buy én het voorstel dat @martyw Martyw hierboven heeft gedaan. Waarvoor dank! Zonder deze suggestie was ik nooit door de Pricewatch gekomen....

Ik begrijp nu dat i9 veel te veel van het goede is. Wellicht is i7 al wel teveel voor mijn gebruik. Toch heb ik nu een i5 en voelt een i5 bestellen toch niet echt een stap voorwaarts...

De kast vind ik erg mooi én wordt ook wel goed beoordeeld. Ik vind het ook fijn dat er aan de bovenkant (voor) een USB-C zit. Het liefst had ik aan de achterkant meer USB-C (volgens mij toch de toekomst) maar alle huidige connecties die ik heb zijn allemaal nog USB-A.

Ik ben benieuwd of ik dingen mis of toch beter kan doen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 439,90€ 439,90
1MoederbordenASUS ProArt B760-Creator WiFi€ 227,55€ 227,55
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 136,35€ 136,35
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 147,81€ 147,81
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 93,99€ 93,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 109,90€ 109,90
1VoedingenSeasonic G12 GM 650 watt€ 82,50€ 82,50
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 79,99€ 79,99
Totaal€ 1.317,99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Nneorej schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:29:
Ik heb het een en ander samengesteld op basis van de laatste Best Buy én het voorstel dat @martyw Martyw hierboven heeft gedaan. Waarvoor dank! Zonder deze suggestie was ik nooit door de Pricewatch gekomen....

Ik begrijp nu dat i9 veel te veel van het goede is. Wellicht is i7 al wel teveel voor mijn gebruik. Toch heb ik nu een i5 en voelt een i5 bestellen toch niet echt een stap voorwaarts...

De kast vind ik erg mooi én wordt ook wel goed beoordeeld. Ik vind het ook fijn dat er aan de bovenkant (voor) een USB-C zit. Het liefst had ik aan de achterkant meer USB-C (volgens mij toch de toekomst) maar alle huidige connecties die ik heb zijn allemaal nog USB-A.

Ik ben benieuwd of ik dingen mis of toch beter kan doen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 439,90€ 439,90
1MoederbordenASUS ProArt B760-Creator WiFi€ 227,55€ 227,55
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 136,35€ 136,35
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 147,81€ 147,81
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 93,99€ 93,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 109,90€ 109,90
1VoedingenSeasonic G12 GM 650 watt€ 82,50€ 82,50
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 79,99€ 79,99
Totaal€ 1.317,99
Ha - een fijne krachtige build! En betaalbaar met deze kwaliteitscomponenten. Leuke vondst op azerty.nl van martyw. (y)
Ik ben ook bezig met een build samen te stellen op basis van intel i5-13600 met een videokaart (zie mijn topic). Die kast heb ik ook gekozen, mede vanwege het design en een USB-C aan de voorkant. Ik vraag me net als Martyw vraag me af de luchtkoeling wel voldoende voor een i7-14700... maar ik heb ook wel vertrouwen in de know how van Azerty om zo'n build samen te stellen...
Ik ga dit topic volgen voor ideeën. Al denk ik dat ik dan een zwaardere voeding zou nemen met oog op een (toekomstige) videokaart.

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Wat ik hierboven ook al zei, deze CPU wordt erg heet, als je hem voluit belast kan deze bijna 350 Watt gebruiken, dan is een fikse waterkoeler als de Arctic Liquid Freezer II 360 nodig, de radiator komt dan voor in deze kast, wat de ruimte voor ooit een eventuele videokaart beperkt. Maar bedenk ook dat de huidige i5 veel beter presteert dan een oude quadcore i5, ze komen met performance en efficiency cores. Als ik jou was zou ik een beter te koelen i5 14600K nemen in deze kast, voor kantoor en Illustrator voldoet dat, en mocht je toch dingen doen in Illustrator die baat hebben bij een GPU is deze bij te plaatsen. Neem dan liever een ATX3.0 gespecificeerde voeding, fabrikanten schakelen over op de 12VHPWR stekker. En overweeg stillere ventilatoren, volgens de recensie op deze site zijn de meegeleverde ventilatoren luidruchtig.

[ Voor 23% gewijzigd door martyw op 14-02-2024 17:14 ]

Pagina: 1