Gezeur met nieuw Energie label

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop123
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-01 18:30
Wie heeft hier ervaring mee….
Ik heb vorige week een definitief energie label aangevraagd en vandaag het rapport binnen gekregen.
Nu staan hier wat vreemde dingen in…..

Mijn aanbouw dak uit 2012 is geisoleerd met Opstalan GDP 19/2,5/GG-GS platen rc waarde 2,5

De opstalan platen komen in de database van het BCRG ( database voor energielabelbedrijven) niet voor waardoor de isolatie waarde van het bouwjaar van het huis moet worden genomen, 1930 !!! De aanbouw is aantoonbaar in 2012 gebouwd volgens de toen geldende isolatie eisen. ( deze staan ook netjes in de offerte van de aannemer)

Kan dit zomaar? Dit slaat natuurlijk nergens op…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Inkopper: wat zegt de partij die het rapport opgesteld heeft?

Vraag: zou het label anders zijn geweest wanneer de correcte isolatiewaarden voor het dak van de aanbouw toegevoegd zou zijn? Zo nee, dan zou ik er niet wakker van liggen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop123
Wij zitten net op de grens CD label dus het zou in ons geval wel het verschil kunnen maken. Daarnaast krijgt de koper een rapport wat onjuiste informatie bevat. Namelijk de vermelding van heel groot stuk ongeisoleerd dak wat wel degelijk aantoonbaar geisoleerd is….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-10 23:14
Mocht je de woning willen verkopen dan denk ik dat de kopers meer geïnteresseerd zijn in wat ze maandelijks aan stookkosten kwijt zijn dan of de woning een C- of D-label heeft

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10 10:52
Yaksa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:33:
Mocht je de woning willen verkopen dan denk ik dat de kopers meer geïnteresseerd zijn in wat ze maandelijks aan stookkosten kwijt zijn dan of de woning een C- of D-label heeft
Als ik nu zou kopen ben ik ook zeer zeker geïnteresseerd in de energieklasse. Een paar jaar geleden zou mij dat totaal niet boeien maar vandaag de dag is een korting op de hypotheekrente voor de energieklasse de normaalste zaak ter wereld. C of D maakt bij bijvoorbeeld Triodos 0,1% verschil op de hypotheekrente.

Daarnaast is de investering om van C naar A te gaan kleiner dan om van D naar A te gaan en hoe beter je klasse, hoe hoger je korting.

Tevens ondanks de reële kosten voelt een betere energieklasse toch als iets met lagere lasten (ondanks de puinhoop die het energielabel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-10 14:05
Joop123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:30:
Wij zitten net op de grens CD label dus het zou in ons geval wel het verschil kunnen maken. Daarnaast krijgt de koper een rapport wat onjuiste informatie bevat. Namelijk de vermelding van heel groot stuk ongeisoleerd dak wat wel degelijk aantoonbaar geisoleerd is….
Zelf meegemaakt als koper zijnde...
Volgens het EPC verslag was er geen dakisolatie aanwezig.
Zodoende begon ik de gipsplaten te slopen, ter voorbereiding van het plaatsen van isolatie.
Blijkt dat er wel degelijk isolatie aanwezig was...
Vorige eigenaars hadden vermoedelijk geen facturen omdat ze de isolatie zelf geplaats hadden, en de verslaggever kon het niet officieel vaststellen omdat het door de afwerking niet zichtbaar was.

Waarschijnlijk veel gevallen zoals de onze, wat tegenwoordig een grote impact heeft door de renovatieplicht in België (bij lage labels). Dit was voor ons nog niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
Joop123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:13:
Wie heeft hier ervaring mee….
Ik heb vorige week een definitief energie label aangevraagd en vandaag het rapport binnen gekregen.
Nu staan hier wat vreemde dingen in…..

Mijn aanbouw dak uit 2012 is geisoleerd met Opstalan GDP 19/2,5/GG-GS platen rc waarde 2,5

De opstalan platen komen in de database van het BCRG ( database voor energielabelbedrijven) niet voor waardoor de isolatie waarde van het bouwjaar van het huis moet worden genomen, 1930 !!! De aanbouw is aantoonbaar in 2012 gebouwd volgens de toen geldende isolatie eisen. ( deze staan ook netjes in de offerte van de aannemer)

Kan dit zomaar? Dit slaat natuurlijk nergens op…
Heb je een factuur waarop duidelijk vermeld is wat er geplaatst is? Die Opstalan platen worden die zo genoemd, omschreven oid? Volgens mij hoeft niet per se alles in de BCRG voor te komen als er dan maar op factuur oid kan worden aangetoond wat erin zit. Kan dat niet is er geen bewijs en dus bouwjaar.
Wat zit er in de aanbouw? Anders zou je voor he label ook de hele aanbouw niet kunnen laten meerekenen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop123
Het energielabel zegt niets over stookkosten. Dat hangt van de bewoners af.
Stook je het hele huis warm of alleen de woonkamer, op 22 graden of 18…. Heb je een tropisch aquarium van 1,5 meter of weinig electrische verbruikers….

De rekening van de aannemer waar dus ook de isolatie materialen op staan is gewoon aanwezig….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:58
Ik lees nu in een Aantal reacties dat de aannemer iets moet specificeren (of woorden van die strekking), maar als ik de TS goed lees staat daar dat de materialen wel gespecificeerd zijn, echter kent de keurder de materialen niet of herkent ze niet als isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Hier vergelijkbaar akkefietje gehad maar dan als koper. Op het energielabel zou de dakopbouw ongeisoleerd zijn. Op het label staat 0,3 als rc.

Gezien het plat dak is, 23 jaar oud hebben we de dakdekker laten komen. Op verzoek van ons isolatie naar 14cm pir laten doen. Gaat ie aan de slag zit er al 7cm pir onder. Dus nu hebben we daar RC 9, heel erg leuk maar geld kan maar één keer worden uitgegeven.

Energielabel kan je op het verkeerde been zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
tcw82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:32:
Ik lees nu in een Aantal reacties dat de aannemer iets moet specificeren (of woorden van die strekking), maar als ik de TS goed lees staat daar dat de materialen wel gespecificeerd zijn, echter kent de keurder de materialen niet of herkent ze niet als isolatie.
Toch is dat raar. Iedere boerenknuppel die niet rondloopt met een witte stok met rode strepen en een herdershond kan zien dat een uitbouw uit 2012 altijd geïsoleerd is. Je kunt dan altijd het minimum in het bouwbesluit aanhouden dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
@Joop123 heb je de partij die het label gemaakt heeft hier al over gesproken? Die werken vaak onder een licentie van een andere partij die je een herkeuring kunt laten uitvoeren(Buildinglabel bijvoorbeeld) Wie die partij is staat dan op je label.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:35
Inderdaad gezeur, niet zo veel van een energielabel aantrekken.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-10 18:28
Energielabels zijn weer zo’n perfect voorbeeld van hoe middel en doel elkaar volkomen in de weg kunnen zitten omdat “de regels” nogal eenvoudig tot absurdistische situaties leiden.

Zo is het op dat moment behoorlijk waardeloos geïsoleerde vrijstaande hok wat wij in 2018 gekocht hebben label C en waarom? Omdat er dubbel glas in zit, een paar centimeter spouwisolatie en een lading zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:36
Opstalan is destijds door unilin overgenomen. Is het louter de reden dat het niet in de database staat? Het is 1 van de meest geplaatste elementen tot +/- 2012.

Als de controleur het niet kan controleren, geeft deze (helaas) aan dat het er niet is. Maar als het enigszins te controleren is (bijv foto's) dan kan deze het wel als zodanig registreren. Een factuur of offerte zegt helaas niets, die kan afwijken wat daadwerkelijk geplaatst is.
Nog een leuk weetje.
YouTube: Monica Aspelund - Wie isoleren moet neemt purplex-platen van Opstala...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10 20:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

delpit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:44:
Energielabels zijn weer zo’n perfect voorbeeld van hoe middel en doel elkaar volkomen in de weg kunnen zitten omdat “de regels” nogal eenvoudig tot absurdistische situaties leiden.

Zo is het op dat moment behoorlijk waardeloos geïsoleerde vrijstaande hok wat wij in 2018 gekocht hebben label C en waarom? Omdat er dubbel glas in zit, een paar centimeter spouwisolatie en een lading zonnepanelen.
Het zegt eigenlijk geen reet nee.. Een vriend van me heeft een jaren '50 2-kapper gekocht met zogenaamd energielabel C, en ik heb een jaren '70 2-kapper gekocht met zogenaamd energielabel C. Hij heeft 110m2 woonoppervlak en ik 143m2.

Gasverbruik januari bij mij was 160m3 en bij hem 280m3 8)7 Stookgedrag vergelijkbaar. Je hebt het dan over een bijna 2x zo groot warmteverlies bij een woning met hetzelfde energielabel. Does not compute.
Het mooie is dan, je hoeft inderdaad maar dubbel glas te hebben en een paar zonnepanelen en je hebt label C. En bij mijn huis is precies de situatie opgetreden die TS nu heeft maar dan voor mij als koper.

Dat wil zeggen dat normaal dubbel glas is opgenomen in het label terwijl overal HR++ met een u van 1.1 in zit :+ En 15cm glaswol in de uitbouw die niet op het label staat :+ En 10cm glaswol in de zolderverdieping die niet op het label staat :+ Laat ik zeggen dat het dak binnen 2 weken vol lag met zonnepanelen, ik nog 'even' 17cm 032 glaswol tegen het dak heb gezet (en hiervan wél alles gedocumenteerd..), alle kieren even heb nagelopen en daarna maar begonnen ben met het installeren van een full electric warmtepomp. Dus gasloos en van label C naar A+ met niet al te ingrijpende veranderingen. Een leuke meevaller, laat ik het zo zeggen. Maar eigenlijk riekt het zo ongeveer naar omgekeerde oplichterij.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:15

Pizzalucht

Snotneus.

delpit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:44:

Er zit ook gewoon een groot verschil tussen de energielabels die via een bezoek zijn opgesteld en de labels die online zijn aangevraagd en beoordeeld zijn op wat de aanvrager heeft ingevuld + wat foto's. De oude methode is er nog niet zo lang uit en die energielabels zijn 10 jaar geldig.

Het nadeel van de oude is dat er veel te makkelijk iets werd aangenomen als waarheid, het nadeel van de nieuwe is dat je niks krijgt toegewezen als je het niet kan laten zien/bewijzen. Veel isolatie zit nou eenmaal verborgen en is waarschijnlijk geplaatst door vorige bewoners of door iemand anders dan de huidige bewoner en dan is het maar hopen dat je foto's/facturen hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Pizzalucht op 14-02-2024 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:38
TS maakt mee hoe krankzinnig dat energielabel is.
Waarschijnlijk zijn heel veel thuisklussers niet op de hoogte hiervan.

Staat een bepaald type isolatie niet in de database van het energielabel dan ben je de pineut en gaan ze of van een standaard tabel uit met zeer slechte isolatiewaarde of naar de originele staat.

Daarnaast kan een huis van 240m3 kan hetzelfde label krijgen als een huis van 600m3. Voor de koper zegt dat natuurlijk niets hoe zuinig dat huis is. Alleen dat hij aan een bepaalde norm voldoet.

Ze hadden op zijn minst een warmteverlies meting kunnen invoeren voor huizen die geisoleerd zijn met materialen die niet in de tabel voorkomen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:34
LED-Maniak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:32:
TS maakt mee hoe krankzinnig dat energielabel is.
Waarschijnlijk zijn heel veel thuisklussers niet op de hoogte hiervan.

Staat een bepaald type isolatie niet in de database van het energielabel dan ben je de pineut en gaan ze of van een standaard tabel uit met zeer slechte isolatiewaarde of naar de originele staat.

Daarnaast kan een huis van 240m3 kan hetzelfde label krijgen als een huis van 600m3. Voor de koper zegt dat natuurlijk niets hoe zuinig dat huis is. Alleen dat hij aan een bepaalde norm voldoet.
Het label is toch eenvoudig warmteverlies per m2 woonoppervlak? Dat is dus niet meer dan een omrekening, want woonoppervlak is bekend.

Groter huis met zelfde label: meer energieverlies
Ze hadden op zijn minst een warmteverlies meting kunnen invoeren voor huizen die geisoleerd zijn met materialen die niet in de tabel voorkomen.
Of het geldende bouwbesluit tijdens de bouw ondersteund met bewijs, etc.

Een aanbouw dezelfde isolatiewaarden toekennen als het hoofdgebouw slaat in elk geval nergens op.

Het echte probleem is echter nog wel dat het hele energielabelcircus een complete black box is. In dit geval had de labelopnemer moeten vragen naar aanvullende info om het zo nauwkeurig mogelijk te maken. Evt. als meerwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:38
Rukapul schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Of het geldende bouwbesluit tijdens de bouw ondersteund met bewijs, etc.

Een aanbouw dezelfde isolatiewaarden toekennen als het hoofdgebouw slaat in elk geval nergens op.

Het echte probleem is echter nog wel dat het hele energielabelcircus een complete black box is. In dit geval had de labelopnemer moeten vragen naar aanvullende info om het zo nauwkeurig mogelijk te maken. Evt. als meerwerk.
Ik heb een huis uit 1917. Geldende bouwbesluit kan je dus wel raden.
Muren geisoleerd met 10cm PIR, vloer met 28cm EPS, dak met 14cm PIR.

Er zijn foto's van alle werkzaamheden, opbouw, specificaties fabrikant.
Omdat een deel van de materialen niet in de database staan wordt er een tabel bij gepakt:
https://mijn.bcrg.nl/media/20210036GK_oxFgqlW.pdf

Dak heeft dan een Rc van 3.81 ipv 5.56 volgens de berekeningen in ubakus(waarbij je dus al uit gaat van verliezen) en de muren nog maar 2.92.

Dan kan je nog zeggen: maar die waarde is zo laag omdat je als klusser wellicht compleet verkeerd die isolatie plaats. Prima. Wie garandeert mij dat een bouwer dit wel doet? Ik heb onderhand al veel teveel slechte afwerking gezien door bouwers.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 14-02-2024 10:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-10 18:28
LED-Maniak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Ik heb een huis uit 1917. Geldende bouwbesluit kan je dus wel raden.
Muren geisoleerd met 10cm PIR, vloer met 28cm EPS, dak met 14cm PIR.

Er zijn foto's van alle werkzaamheden, opbouw, specificaties fabrikant.
Omdat een deel van de materialen niet in de database staan wordt er een tabel bij gepakt:
https://mijn.bcrg.nl/media/20210036GK_oxFgqlW.pdf

Dak heeft dan een Rc van 3.81 ipv 5.56 volgens de berekeningen in ubakus(waarbij je dus al uit gaat van verliezen) en de muren nog maar 2.92.

Dan kan je nog zeggen: maar die waarde is zo laag omdat je als klusser wellicht compleet verkeerd die isolatie plaats. Prima. Wie garandeert mij dat een bouwer dit wel doet? Ik heb onderhand al veel teveel slechte afwerking gezien door bouwers.
Kortom het zoveelste ondoordachte onzin-systeem wat vooral een kleine bedrijfstak van inkomsten voorziet zonder enige echte meerwaarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:34
delpit schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Kortom het zoveelste ondoordachte onzin-systeem wat vooral een kleine bedrijfstak van inkomsten voorziet zonder enige echte meerwaarde
Niet mee eens.

Het energielabel heeft wel potentie. De intentie moet dan echter wel zijn dat het de situatie zo dicht mogelijk benadert. In het energielabel kun je namelijk weldegelijk zien waar de zwakke punten zitten in een huis.

De intentie zou moeten zijn om een startpunt te hebben en dat over tijd aan te vullen tot een steeds accurater isolatierapport (isolatieopbouw + isolatiewaarden). Wat je nu ziet is dat alle input voor een label verloren gaat en alleen de output (label met scores) overblijft. Dat werkt natuurlijk niet naar de toekomst toe. Potentiele verbeteringen digitaal dossier per object met mogelijkheid om oude labels, bewijs, etc. bij te houden, evt koppeling met RVO ISDE

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10 10:52
Rukapul schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Niet mee eens.

Het energielabel heeft wel potentie. De intentie moet dan echter wel zijn dat het de situatie zo dicht mogelijk benadert. In het energielabel kun je namelijk weldegelijk zien waar de zwakke punten zitten in een huis.

De intentie zou moeten zijn om een startpunt te hebben en dat over tijd aan te vullen tot een steeds accurater isolatierapport (isolatieopbouw + isolatiewaarden). Wat je nu ziet is dat alle input voor een label verloren gaat en alleen de output (label met scores) overblijft. Dat werkt natuurlijk niet naar de toekomst toe. Potentiele verbeteringen digitaal dossier per object met mogelijkheid om oude labels, bewijs, etc. bij te houden, evt koppeling met RVO ISDE
Het is nu al wat beter, maar het energielabel heeft natuurlijk terecht de naam gekregen van geldverspilling en onnozele onzin door de eerdere aanpak. Je schreef zelf wat zooi in een mailtje, betaalde 5,- en je kreeg je energielabel per mail en klaar alweer. Dat ging echt nergens om. Dit soort systemen staat of valt met controle en is veel te fraudegevoelig kijk naar de vele duizenden en duizenden verhuurde kamers die honderden per maand teveel betalen omdat een verhuurder samenwerkt met een labelverstrekker en de woning dus ranzig veel punten krijgt.

Het idee was goed, de uitwerking van begin tot nu maakt het echter een waardeloos systeem, maar helaas bepaalt het wel steeds meer tot de courtage van de makelaar tot de hypotheekrente aan toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Groningerkoek op 15-02-2024 10:36 ]

Pagina: 1