Stijl suggestie: behoud kleine letters merk aan begin zin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Topicstarter
Goeiedag Tweakers,

Hierbij een niet superbelangrijk draadje, maar dit is iets wat mij al vaker is opgevallen en waarvoor ik graag de suggestie geef een kleine wijziging door te voeren in jullie stijl-regels.

Zie bijv: IMessage, Bing en Edge vallen niet onder Digital Markets Act van Europese Unie door @AverageNL

Hierbij wordt een merknaam als iMessage aan het begin van een zin met een hoofdletter geschreven, en de M daarachter ook. Heel lelijk als je het mij vraagt. Vooral bij Apple vaak een dingetje natuurlijk, maar zo nu en dan ook wel eens met andere termen of merken.

Hier wat Chicago 17th 8.154 daarover zegt:
Brand names or trademarks with an initial lowercase letter.
Brand names or trademarks spelled with a lowercase initial letter followed by a capital letter need not be capitalized at the beginning of a sentence or heading; the existing capital letter is sufficient to signal that these are proper nouns. Likewise, names that begin with a capital letter and include additional capitals in the middle of the word should be left unchanged. (In either scenario, such capital letters are sometimes referred to as intercaps or midcaps.) Chicago draws the line, however, at names in all lowercase; in order to signal that such a term is in fact a proper noun, an initial capital should be applied even midsentence (as for Mini in the last example; see also 8.69, 8.155).
  • iTunes is both an app and a media service.
  • Does your iPhone have an AccuWeather app?
  • Power Point has become virtually synonymous with presentation software.
  • but
  • The Mac Mini is a good solution for cluttered workspaces.
In text that is set in all capitals, such distinctions are usually overridden
(e.g., POWERPOINT); with a mix of capitals and small capitals, they are
preserved (e.g., IPHONE).
Nu ben ik waarschijnlijk de enige lezer die dit opvalt en iets boeit, maar desondanks breng ik het graag even onder de aandacht--wellicht het overwegen waard.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:36

MoniqueVdB

Eindredacteur
Bedankt voor je suggestie. Wij passen het donorprincipe toe, maar aan het begin van een zin hoort altijd een hoofdletter. Zie https://onzetaal.nl/taalloket/ebay-ebay voor een duidelijke uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Topicstarter
Dank voor de reactie. Ik snap dat jullie de suggestie van Onze Taal gebruiken. Desondanks is mij niet duidelijk of dat ook werkelijk van toepassing is hier. Ze spreken over zinnen en geven daarvoor verschillende voorbeelden beginnend met hoofdletters en eindigend met punten. Scharen wij titels en kopjes ook onder zinnen gelijk aan de voorbeelden die worden gegeven? Zelfs als dit zo is kan men natuurlijk besluiten een andere standaard te volgen (bijvoorbeeld Chicago in dit geval).

Goed, nogmaals, ik ben waarschijnlijk een uitzondering in dat mij dit opvalt, maar ik vind het gewoon wel erg lelijk. Ik waardeer de reactie en verder is het natuurlijk helemaal aan jullie.

Edit: volgens de chat van Onze Taal moeten ook kopjes/titels met een hoofdletter beginnen. Apple zelf volgt duidelijk een andere stijl, maar Onze Taal is standvastig in hun kijk hierop.

Edit 2: Ze hebben nu zelfs een zinnetje eraan toegevoegd voor de duidelijkheid.

[ Voor 16% gewijzigd door i7x op 13-02-2024 17:50 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...