12/24V DC LED strip dimmen middels 230 AC dimmer vóór trafo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:50
Ik ben voornemens mijn eigen badkamerspiegelverlichting te maken.

Huidige situatie; in de wand zit een pulsdrukker, daarachter een zigbee dimmer (https://moeshouse.com/pro...er?variant=47134032757051). De voormalige wandlamp kon ik hiermee perfect bedienen, maar dit was een gewone (dimbare!) E14 LED filament lamp. Hierin zit (neem ik aan) al een 230V naar xx (12?) V dimbare transformator wat het filament nodig heeft. De huidige situatie is (in mijn non-elektro achtergrond) dus; 230AC > 230 AC dimmer > ingebouwde 230 naar xx V trafo > dimbare filament lamp

Nu willen we een opbouw spiegel gaan monteren, welke ik op een houten frame ga hangen. Langs de randen van dit framewerk wil ik een COB of SMD ledstrip monteren (12 of 24 V) welke ik middels de pulsdrukker en zigbee dimmer wil kunnen dimmen. Dit is dus een vervanging van de huidige wandlamp. Nu kom ik er niet achter of ik simpelweg een dimbare 230V naar 12/24V trafo kan kopen, en daar een simpele COB 12v DC strip achter kan hangen (zoals https://nl.aliexpress.com/item/1005002168383157.html ).

Als ik rondzoek op led strip dimmen, kom ik met name uit op situaties waarbij 230V eerst middels een trafo wordt omgezet, waarna een dimmer tussen trafo en led strip komt. Ik wil dus onderzoeken of de situatie 230V ==> 230 AC dimmer ==> AC naar 12v DC dimbare trafo ==> ledstrip ook een mogelijkheid is.

De enige referentie die ik kan vinden staat op https://www.ledlampenfabriek.nl/12v-dimmen waar het 'primair dimmen' genoemd wordt. (en secundair dimmen dus de 230 > trafo > dimmer > ledstrip situatie is).

Kortom mijn vraag is; wie heeft er nog meer deze situatie toegepast en kan ik simpelweg op zoek naar een dimbare trafo, of moet ik mijn hele pulsdrukker en zigbee dimmer weggooien :'(

(of wie weet gelijk welke trafo ik moet kopen hiervoor O+ )

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44

SA007

Moderator Tweaking
Idd, gewoon een dimbare 12V led voeding ervoor, daarin is ondertussen keuze genoeg.

En een schop naar SmartHome waar dit topic beter past :)

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:50
En hier zoek ik dus al een maand naar. 8)7 Soms.....

Nu gaat het om 5 meter COB (spiegel rondom; 1.50 x 1.00 meter = 5 meter COB). Als ik 10 watt / meter aanhou, kan ik voor die 50 watt dan 2 x een trafo van 30 watt parallel toepassen (ik denk dat ik dan 2 afzonderlijke LED segmenten moet maken correct?), op dezelfde dimmer aangesloten? Dan blijf ik met 2x 30 = 60W max bij een 50 watt met 20% overdimensionering volgens mij wel veilig. Of kan ik dan 'gewoon' de 50W variant bestellen en hoef ik met bij LED hier geen rekening in te houden (daarnaast; 10W/m haal je wellicht nooit??).
SA007 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:13:
Idd, gewoon een dimbare 12V led voeding ervoor, daarin is ondertussen keuze genoeg.

En een schop naar SmartHome waar dit topic beter past :)
Haha thanks, 'gewoon' een dimbare voeding op 12V wist ik dus niet zeker of dat kon. Ik raakte namelijk in de war door meldingen dat voor led strips secundair dimmen gebruikt wordt en dacht dat primair enkel was voor lampen als spotjes en dergelijke. Onwetende nono :P .

Ik zat nog te twijfelen tussen electronica en smart home; maar dimmers en LED strips leken mij electronica. Dat het Zigbee gestuurd wordt is daarin niet heel relevant, vandaar deze keuze.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

2 voedingen parallel schakelen zou ik niet doen, dan beter 1 grote welke ik iets ruimer zou nemen dan het benodigde vermogen.

Gezien de lengte zou het beter zijn om 2 halve strips te nemen (op 1 of ieder een eigen voeding) en dan symetrisch linksom en rechtsom, als je dan nog verliezen in de strip hebt waardoor de laatsten minder branden ziet dat er nog bedoeld uit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden