Pelletkachel aansluiten op bestaande 100mm buis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 20:13
Vraagje over aansluiting:

In onze woning uit de jaren '40 zit een schouw waar vermoedelijk ver ver geleden een open haard heeft gezeten. Toen wij hier kwamen wonen zat er een gaskachel aan gekoppeld met een enkelwandige 100mm flexibele buis. Deze lijkt (zonder het dak op te zijn gegaan) helemaal omhoog te lopen tot de kap op het dak. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygRPOYHkqh08R52WumgJQer8jW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNiy2Mk706pR5vPSnsIIrjTv.jpg?f=fotoalbum_large

De schoorsteen zit ongeveer op het midden van het huis op het dak. Maar de schouw zelf zit in de huiskamer. Ik vermoed hemelsbreed zo'n 2 ~ 4 meter verschil t.o.v. het midden van het huis. Oftewel, de schoorsteen die door het huis loopt, loopt schuin omhoog en niet loodrecht omhoog.

Geen idee wat het materiaal van de voormalige afvoer van de gaskachel verder is. Aluminium of RVS. Maar ik begreep dat voor de aansluiting van een pelletkachel sowieso beter een dubbelwandige 80mm RVS buis (buitendiameter 87mm) kan worden gebruikt.

Wat is nu verstandig?
- Moet ik het dak op en vanaf daar een 80mm flex buis laten zakken door de bestaande 100mm buis. Of geeft dit problemen met trek oid?
- Zo ja, hoe zet ik zo'n buis vast op het dak? Ik zie een regenkap op bovenstaande foto uitsteken. Is dat voldoende. Of moet ik ook een aparte dakbevestigingsbeugel kopen, zoiets?
- Ik mag niet een 80mm naar 100mm verloopje pakken, die direct op de pelletkachel zetten. En vervolgens de voormalige gaskachel afvoer van 100mm (enkelwandig) blijven gebruiken? Dat scheelt mij een tripje het dak op :)
- Ik lees overal dat de afvoer van een pelletkachel nagenoeg recht moet lopen. Onze schoorsteen loopt dus schuin, zie tekst hierboven. Geeft dat issues?

Even een apart topic voor geopend omdat het best wat technische vragen zijn. Ben benieuwd naar jullie mening!