Alternatief voor microsoft365?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-04 16:56
Als vrijwilligers organisatie kunnen we beschikken over non profit licentie ms business. Heel handig in combi met domeinnaam om zelf emailadressen te kunnen aanmaken.

Mar na 4 jaar blijkt het beheer achter de schermen mijn kennis te overstijgen. Bijv intro mfa bij de digitaal niet vaardige maatjes.(ca 65) En nog wat andere knelpunten. En we gebruiken al die extra toeters en bellen niet. We gebruiken email, voor paar gebruikers (8) sharepoint en opslag.

Dus is de vraag nu: kunnen we zonder ms365 toch zelf email adressen onderhouden met eigen domeinnaam? Kunnen gebruikers dan email ook lezen op smartphone. Is er dan ook mogeljjkheid met distributielijsten en groepsemail? Kunnen we een eenvoudige opslag van documenten realiseren?

Google ja maar dat heeft niet de voorkeur van bestuur. Andere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:49
Niet echt, behalve een eigen domein optuigen en alles zelf regelen.
Maar dan behoud je hetzelfde probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:15

rjong5

?

Met alles zelf regelen ga je nog meer beheerlast krijgen.

Met bijvoorbeeld een synology NAS kan je denk ik de meeste doelen wel bereiken ( email, bestandsdeling etc). Maar dat is qua opzetten echt een stap verder dan o365.

Ik weet ook even zo snel niet of mfa nog uitgeschakeld kan worden, dacht dat het inmiddels verplicht is inderdaad ( policy vanuit ms)

[ Voor 23% gewijzigd door rjong5 op 13-02-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Je gebruikt die eigenlijk de core van Office 365, zoals mail. sharepoint en waarschijnlijk onedrive.

Als je dit wilt vervangen, zal je dus voor deze producten iets moeten selecteren.
Kennisgebrek bij je eind gebruikers los je daar niet direct mee op. misschien maakt een ander product het juist alleen maar complexer. Immers ze moeten nieuwe dingen leren.

Daarnaast wil je eigenlijk MFA ook er gewoon bij hebben, vanuit Security, Privacy, AVG en GRDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Proton en Mailbox.org bieden beiden online document diensten. Anders zou je ook naar een hosted Nextcloud kunnen kijken maar ik weet niet of die ook e-mail hosten.

edit:
Hier stond een onaardige snauw naar TS die misschien meer over mij dan over TS zegt. Excuses @The Scorpios.

[ Voor 70% gewijzigd door Room42 op 13-02-2024 20:33 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:34
Waarom wil het bestuur geen Google?

Google Workspace heeft een gratis product voor non profits zie https://www.google.com/no...pace/#!#workspace-pricing

Er zijn meerdere partijen die het beheer van de Microsoft omgeving van je kunnen overnemen.
KPN biedt dit aan https://www.kpn.com/zakelijk/kpn-een-mkb/werkplek.htm, maar ik weet dat er nog veel meer partijen zijn die dergelijke oplossingen aanbieden.

Zelf servers opzetten lijkt mij vragen om problemen, want ik vermoed dat jullie hiervoor niet de kennis hebben om dit op te zetten en te onderhouden.

Weet niet welk plan jullie nu gebruiken, maar Microsoft heeft ook een gratis abbonoment voor non-profits https://www.microsoft.com...ans-and-pricing?market=nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

rjong5 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:03:
Met bijvoorbeeld een synology NAS kan je denk ik de meeste doelen wel bereiken ( email, bestandsdeling etc). Maar dat is qua opzetten echt een stap verder dan o365.
Dat moet je echt niet willen. Mail zelf hosten is op een professionele shared hosting setup in een datacenter al een drama, met een nasje op kantoor wordt dat helemaal een teringzooi.
Zeker als TS zelf niet de kennis heeft om O365 te onderhouden is dat gewoon écht geen optie, dat is vragen om gezeik met uitgaande mails die niet aankomen of inkomende mails die nooit ontvangen zijn.

@The Scorpios je kunt het beste gewoon kijken naar een host met een leuke mail optie. Bijv. TransIP biedt redelijk goedkoop mail aan, en daar kun je in dat geval ook nog Stack aan koppelen om wat bestanden te hosten.
Alternatief is hosted Exchange, dan heb je wel gewoon je mailadressen en gedeelde opslag maar niet meer de admin. Ik heb zelf een VOIP nummer bij WinCOM en zag laatst dat die het via basichost.nl ook aanbieden, al lijkt het daar om alleen Exchange te gaan zonder opslag. Je zou zo'n partij eens kunnen benaderen om te vragen wat ze kunnen regelen voor een non-profit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
DVX73 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:15:
Waarom wil het bestuur geen Google?

Google Workspace heeft een gratis product voor non profits zie https://www.google.com/no...pace/#!#workspace-pricing

Er zijn meerdere partijen die het beheer van de Microsoft omgeving van je kunnen overnemen.
KPN biedt dit aan https://www.kpn.com/zakelijk/kpn-een-mkb/werkplek.htm, maar ik weet dat er nog veel meer partijen zijn die dergelijke oplossingen aanbieden.

Zelf servers opzetten lijkt mij vragen om problemen, want ik vermoed dat jullie hiervoor niet de kennis hebben om dit op te zetten en te onderhouden.

Weet niet welk plan jullie nu gebruiken, maar Microsoft heeft ook een gratis abbonoment voor non-profits https://www.microsoft.com...ans-and-pricing?market=nl.
Bestuur is onwetend en wantrouwt Google van vroeger.
Dank je voor de tip, dat geldt ook voor andere posters. Er is een klein budget beschikbaar voor onderhoud dus ik ga maar eens wat rondneuzen. Kijken of ms nog wat te bieden heeft. Of inderdaad kpn of vergrijsd vergelijkbaar. Ik kende deze service nog niet.

Zelf server opzetten, nee dat doen we maar niet.

[ Voor 9% gewijzigd door The Scorpios op 13-02-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zou zelf Google als business partner ten sterkste afraden. Zeker op de gebieden waar ze 'gratis voor X' bieden is het zeer onzeker hoe de wind er over 3 maanden staat. En dan moet je opeens alsnog opzoek naar een alternatief. Erg slechte ervaring met Google, op dat gebied.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:31
De prijs is dus het probleem niet, de toeters en bellen gebruik je niet, dus dat is ook niet het probleem. Beheer is het probleem, dus kijken of een ICT bedrijf dat voor je wil regelen. Als je organisatie een lokale club is, een partij in de buurt zoeken. Dan is er ook nog een lans op goedkopere ondersteuning als sponsoring.
Dit ga je niet oplossen met andere systemen, dat kost waarschijnlijk meer tijd aan beheer en aan hulp aan digibeten.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MFA is een must tegenwoordig voor veiligheid.
Gebrek aan digitale vaardigheid is ook te counteren met goede instructies en ondersteuning, zo ingewikkeld is de MFA app van Microsoft nu ook weer niet.

Dus zoals eerder gezegd is kennis, beheer en goede ondersteuning kunnen bieden je uitdaging.
Zoek dus naar de expertise hiervoor, misschien ook in je vrijwilligersorganisatie. Wellicht hebben vrijwilligers kinderen die kennis hebben van Microsoft 365 en beheer en kun je wat overdragen.

Dat van die niet digitaal vaardige maatjes snap ik ook niet helemaal. ca65. Gaat het om circa 65 personen of een paar gebruikers die qua leeftijd 65+ zijn? Ik gok op het laatste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Misschien je eigen kennis gratis opkrikken?

https://learn.microsoft.c...rces-tools/1-introduction

Maar er zijn er nog vele meer - misschien zoeken naar je specifieke wensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats dit even van de cliënt software- naar serversoftwarehoek :)

Inhoudelijk, ik zou idd gewoon bij MS365 blijven als je niet een bedrijf kan inhuren om alles te beheren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
We hebben besloten, microsoft aan te houden. ;) Nu wel op zoek naar een vangnet/beheerder voor als ik er mee stop.

Tja, alhoewel goed bedoeld zijn dit soort wervingsverzoeken niet bedoeld. Deze kun je beter stellen in "vraag en aanbod": categorie: Netwerk en systeembeheer. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Question Mark op 28-02-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
sorry. niet slecht bedoeld. bedankt voor de tip _/-\o_
Pagina: 1