Camera systeem vakantiehuisje

Pagina: 1
Acties:

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:59
Ik wil voor een vakantiehuisje in het buitenland een systeem samenstellen om op afstand met de camera's mee te kunnen kijken.

Er is geen internet aanwezig, wel stroom. Internet wil ik regelen door een 4G modem/router combinatie.
Ik wil enkel kunnen meekijken, opnemen hoeft niet dus.
Het gaat om 2 of 3 camera's. Allen staan buiten, dus moet tegen sneeuw/regen kunnen.
Nachtzicht is leuk, maar als dat het (fors) duurder maakt dan hoeft dat niet.

Als ik op "ipcam buiten" of "ip camera buiten" zoek kom ik echt teveel tegen. Van 50 euro tot 7000 euro per stuk.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen en tips. Wat is een beetje betaalbaar en is redelijk oke? Het moet een redelijk budget systeem worden, het is gewoon voor de leuk, dus niet voor de beveiliging.

EU DNS: 86.54.11.100

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 15:58
Als je daar internet hebt doormiddel van 4G hoeven je camera's dat dus niet te ondersteunen. Zelf heb ik goede ervaring met Reolink. Ze maken best goede en betaalbare camera's. Doormiddel van een app op je telefoon, de webbrowser of een applicatie voor je PC kan je de beelden live bekijken.

Duw je er een SD kaartje in van 5-10 euro dan heb je ook gewoon een opneemfunctie. Niet nodig volgens je berichtje maar kan alsnog handig zijn. Veel van hun camera's hebben ook persoon, voertuig en dieren detectie. Als je enkel die bewegingen gaat opnemen kan je met een SD kaartje van bijvoorbeeld 32 of 64GB al een groot bereik opnemen. Afhankelijk van de hoeveelheid personen, dieren en voertuigen natuurlijk. SD kaartjes kosten tegenwoordig ook niks mee.

[ Voor 44% gewijzigd door Headshot_NL op 13-02-2024 13:08 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verhuur je dat huis ook? Want dan ga je geheid privacy-vragen en klagende huurders krijgen.

• c-nan
pagani schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:02:
Verhuur je dat huis ook? Want dan ga je geheid privacy-vragen en klagende huurders krijgen.
Nee, wij (of familie/vrienden) zullen er verblijven. Wanneer wij er niet zijn en vrienden verblijven er mogen ze de stekker wat mij betreft uittrekken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Even een check, wat is precies je doel @c-nan ? Meekijken zeg je maar met welk doel?

Want in het scenario van bijv. inbrekers kunnen ze er voor kiezen dat ze de camera letterlijk van de muur trekken en dan zie je niets meer. Of met een bus verf de lens een kleurtje geven of gewoon het kabeltje knippen. Dan zie jij niets meer en als je niet op tijd was met een notificatie openen heb je geen idee waarom je geen verbinding meer hebt of zwart scherm ziet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• c-nan
True schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:23:
Even een check, wat is precies je doel @c-nan ? Meekijken zeg je maar met welk doel?

Want in het scenario van bijv. inbrekers kunnen ze er voor kiezen dat ze de camera letterlijk van de muur trekken en dan zie je niets meer. Of met een bus verf de lens een kleurtje geven of gewoon het kabeltje knippen. Dan zie jij niets meer en als je niet op tijd was met een notificatie openen heb je geen idee waarom je geen verbinding meer hebt of zwart scherm ziet.
Het is een klein huisje met best wat grond er om heen.

Mee kijken als in: Hoe doen de bomen het? Sneeuwt het? Geen dier in het zwembad terecht gekomen?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou PoE camera's aanraden, dan hoef je enkel UTP te trekken naar de camera dat scheelt meestal aanzienlijk behalve als je gemakkelijk overal ook stroom kan krijgen.

De afweging van verschillende merken en hun aangeboden diensten of een NVR die je zelf draait. De afweging van bandbreedte die je over je 4G modem trekt. Daarvoor zou je zeker ook moeten testen op locatie met verschillende providers zeker als je buitenaf in Frankrijk zit, even de buren vragen kan helpen.

Ik heb zelf deze: uitvoering: TP-Link Tapo C310 qua beeld is die erg goed, maar de software verschilt in kwaliteit per sprint volgens mij. Tevens heb je een halve vendor lock-in als je iets meer wilt dan de standaard opties. Je zou kunnen overwegen internet te blokkeren voor de camera's (zodat ze geen onnodig updates krijgen) en te kunnen werken met een NVR die wel internet toegang heeft.

Maar je vraag is nu nog wat vaag, je wilt eigenlijk een hele opzet zonder dat je zelf echt al veel voorwerk gedaan hebt en wat scenario's hebt uitgewerkt. Reviews van camera's zijn wel online te vinden bijvoorbeeld.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou eens kijken naar Dahua en Reolink. Dahua is betere kwaliteit maar ook iets duurder, Reolink is wat meer consumentenspul.

Wat je wil vermijden is onzin als 4K en PTZ; 4K win je niks mee met de huidige sensoren (je hebt gewoon beeld dat als je inzoomt niet zo snel pixelachtig wordt, maar in de plaats daarvan wazig wordt of heel veel ruis heeft) en PTZ zorgt er gewoon voor dat je camera altijd nét de verkeerde kant op gericht staat. Een PTZ camera op het dak is leuk om rond te kijken, maar verder heb je er niks aan.
Vermijd ook dome camera's voor buiten, want zeker in het consumentenspul worden die snel wazig en al helemaal als je niet zelf in de buurt bent om er iets mee te doen wil je dat niet.

Reolink heeft een bullet camera en een turret camera van rond de 50 euro. Kwestie van kabeltje trekken, account aanmaken in de Reolink app, camera's koppelen en klaar. Zijn 5MP camera's met een outputresolutie van 2560x1920, dat is heel netjes en meer dan genoeg voor wat je wil.

Je geeft aan dat opnemen niet hoeft, maar met hoe goedkoop je tegenwoordig een SD-kaartje hebt zou ik je dat toch echt wel aanraden. Je hoeft geen week aan beelden op te nemen, maar het is soms toch wel heel handig dat je even de laatste 24 uur terug kunt kijken.

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09 15:16
Ik heb 3 Reolink camera's: één PoE (aan de garagebuitenmuur) en twee (in de tuin) elk op een Reolink zonnepaneeltje. Dat laatste is erg handig, als je daar nog wifi-bereik hebt hoef je dus geen kabels te trekken. Camera's gaan al een paar jaar naar volle tevredenheid mee.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
@Oon PTZ is voor doel van TS (rondkijken), dan mogelijk juist wel interessant om de redenen die jij noemt.

Zelf heb ik dezelfde als @True , ik gebruik deze om een kluswoning in de gaten te houden. Camera hangt daar al 2 jaar volledig onbeschut en heeft nachtzicht tot 30m (volgens spec, ik gebruik deze tot 15m).
uitvoering: TP-Link Tapo C310
Deze camera is ook bereikbaar via een RTSP stream, waarmee je om de vendor lock heen kunt. In principe zou je de app dan maar 1x nodig hebben voor het instellen.
https://www.tp-link.com/us/support/faq/2680/
Ik gebruik die stream om via een raspberry pi beelden op te slaan, maar dat is hoog tweaker gehalte en voor doeleinden van TS waarschijnlijk niet relevant.
Beeld is goed maar door de groothoeklens heb je dus weinig nuttig digitaal zoombereik. Wellicht dat een zoomfunctie voor TS wel nodig/wenselijk is.
Ik gebruik de app overigens wel voor het live meekijken. Er zit ook bewegingsdetectie op (via de app) en er zit een microfoon en speaker in, waarmee je via de app met je inbrekers kunt praten. Tot nog toe gelukkig alleen nodig gehad om mijn vriendin voor de gek te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 14-02-2024 10:41 ]

Pagina: 1