stompe deur afhangen / sponningdiepte + scharnierpositie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansOdysSys
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik ga nieuwe stompe binnendeuren + kozijnen plaatsen.
Wat moet de sponningdiepte zijn voor een deur van 38 mm? Ik zie op internet 44 mm, maar dat lijkt mij erg veel. En moet de deur gelijk vallen met het kozijn of 1 a 2 mm verdiept?
Ik moet mijn kozijn zelf nog fresen dus die sponningdiepte kan ik nu nog bepalen.

En hoever moet een scharnier (met kogellagers) uitsteken? Soms lees ik 2 mm en soms strak tegen het kozijn aan. En op de deur 1 mm ? Ik snap de logica niet. :? Wat is het beste?

Beste antwoord (via HansOdysSys op 13-02-2024 23:21)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Sponningdiepte in ieder geval iets dieper dan de deur dik is, anders steekt de deur uit.

Aan de scharnierkant wil je idealiter dat er maar 1 mm overblijft als de deur dicht slaat. Hij mag niet tegen de aanslag van de sponning draaien, anders gaat je verf er af. Als het veel meer is ziet het er niet uit :P

Scharnieren moeten passend zijn voor de deur dikte. Als de scharnierpen verder uit gaat steken, verandert het draaipunt en gaat de deur ook verder zijwaarts bij open doen. Om deze reden zijn stompe deuren vaak ook een beetje taps geschaafd. Hou wat over en doe dit laatste stukje bij beetje.

Al met al is dit best een piel karweitje waar je ontzettend nauwkeurig voor moet werken, als je er een halve millimeter langs zit met het infrezen van een scharnier, zit je al te klooien. Ask me how I know :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Sponningdiepte in ieder geval iets dieper dan de deur dik is, anders steekt de deur uit.

Aan de scharnierkant wil je idealiter dat er maar 1 mm overblijft als de deur dicht slaat. Hij mag niet tegen de aanslag van de sponning draaien, anders gaat je verf er af. Als het veel meer is ziet het er niet uit :P

Scharnieren moeten passend zijn voor de deur dikte. Als de scharnierpen verder uit gaat steken, verandert het draaipunt en gaat de deur ook verder zijwaarts bij open doen. Om deze reden zijn stompe deuren vaak ook een beetje taps geschaafd. Hou wat over en doe dit laatste stukje bij beetje.

Al met al is dit best een piel karweitje waar je ontzettend nauwkeurig voor moet werken, als je er een halve millimeter langs zit met het infrezen van een scharnier, zit je al te klooien. Ask me how I know :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gelukkig kun je ook gewoon een stompe deur met passend kozijn kant en klaar kopen. Schroef je zo in een gat in de muur en het werkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 20:41
Wij hebben ook onze kozijnen en deuren zelf gemaakt, deurdikte was 38mm en onze sponning is 40mm. Voor het scharnier is het misschien makkelijk om sowieso een freesmal te maken en wij hebben de diepte van het scharnier getest met een offcut van het kozijn en een stukje 38mm mdf wat we over hadden. Wij hebben alleen geen standaard vorm kozijn en daardoor weet ik wel dat onze scharnieren net even verder uitsteken dan dat nodig zou zijn bij een "normaal kozijn"

ik denk dat je met 1mm uitsteken sowieso wel goed zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspar0
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:23
Timmerman Koos heeft hier een makkelijk filmpje over! Beetje oud, maar de essentie veranderd niet.
YouTube: Timmertip 229 Binnendeuren hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansOdysSys
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik heb vanmiddag ook even bij een buurman zijn stompe deur opgemeten, die door een vakman is geplaatst. Daar is de sponning 43 mm diep, wat dus 5 mm meer is dan de deurdikte.

Aan de binnenzijde houd ik de deur 1,5 mm van het kozijn. Het scharnier moet op de deur dus die 1,5 mm meer naar buiten zitten dan op het kozijn. De deur valt dan 3,5 mm binnen het kozijn. Dat ziet er wel mooi uit, vind ik. :)

Met pythagoras heb ik uitgerekend wat de diagonaal van de deurdoornede is: Diagonaal = V((680)^2 + (38+5+3)^2) = 681,5. Dus dat is slechts 1,5 mm meer dan de deurbreedte zelf. Wat schuin weg schaven zal nauwelijks nodig zijn, lijkt mij. :)

[ Voor 24% gewijzigd door HansOdysSys op 14-02-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:44
Moest zelf meerdere deuren doen. Daarvoor passende freesmallen gehaald voor 89mm scharnieren. Dat werkte echt perfect.
Vaak staan die ook op MP. Na gebruik kan je ze weer verder verkopen.
Pagina: 1