Metalstud gipswand / schuifdeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcat23
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik heb in mijn huis twee metalstud gipswanden (geplaatst door vorige bewoners). Nu zitten daar twee deuren in, eentje naar de badkamer, eentje naar de slaapkamer. Wanneer de deur naar de badkamer open gaat komt hij tegen de douchecabine aan. Deze wil ik vervangen voor een schuifdeur zodat dit probleem weg is. Echter de muur is metalstud met gips er op en kan dus niks dragen.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is over de gipsmuur met lijm houten platen te bevestigen zodat de murr een groter draagvermogen heeft.
Ik weet dat een optie is de muur slopen en vervangen voor een gipsmuur met hout in het midden maar das best ingrijpend.

Mijn vraag is dus heeft iemand ervaring met het vergroten van de draagkracht van de muur door er hout op te lijmen? Of is dit een idioot plan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:52
Is het niet eenvoudiger om een vouwdeur te plaatsen in het kozijn van de badkamer?

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrYo-Y4_gf6ILfKi-BPnNt_uGX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YOUbLhFsqoYTlCmN35pEZLh9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Hoe dik wil je de houten platen maken? als dit slechts 1 cm zal zijn helpt het amper.

Is het geen optie op een rails aan plafond te plaatsen? Beetje dit idee https://www.schuifdeursys...%20Lite+100%20-%2002.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:41
Betonnen plafond? Dan zou ik de rails van de schuifdeur aan het plafond hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:50
Een In-de-wand schuifdeur plaatsen? Neemt geen ruimte in beslag en is prima te integreren in een metalstudwand.
Voorbeeld: https://www.xinnix.nl/ass...teem/x5-houten-schuifdeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:37
topcat23 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:27:
Nu vraag ik me af of het mogelijk is over de gipsmuur met lijm houten platen te bevestigen zodat de murr een groter draagvermogen heeft.
Ik weet dat een optie is de muur slopen en vervangen voor een gipsmuur met hout in het midden maar das best ingrijpend.

Mijn vraag is dus heeft iemand ervaring met het vergroten van de draagkracht van de muur door er hout op te lijmen? Of is dit een idioot plan?
Nou, het is een gek plan in die zin dat je er niets mee opschiet. Van het mooie gipsmuurtje blijft er niets over, en je constructie wordt er niet direct sterker van. Als het gips toch weg mag: Gips + stucplaatjes verwijderen (netjes insnijden bij de randen) en dan, 12mm (o.i.d.) OSB tegen metalstud schroeven. Dan heeft de muur ineens een veel groter draagvermogen.

Op het OSB kan je vervolgens gipsplaten schroeven en afwerken met gips (evt. alleen schroefgaten en naden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcat23
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
Dank voor jullie reacties. Aann het plafond monteren lukt niet. Is een spanplafond en daar boven ook gips aan metalstud.
De vouwdeur is een goede optie, die ga ik verder onderzoeken.

Het vervangen van het gips door OSB zou kunnen maar dan kom ik ook weer in de knoei met het spanplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus64
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:49
De Gamma had vroeger schuifdeuren die op de vloer reden en aan de bovenkant alleen recht werden gehouden. Misschien is dat iets maar ik weet niet of ze die nog hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-06 13:58

BLN

Kun je controleren waar de metalen staanders zitten? Dan kun je aan tegen de wand een balk schroeven, precies in de staanders. Als de bovenste ligger nog bereikbaar is (lager dan het plafond zit) heb je dat probleem uberhaupt niet, dan kun je daar een balk tegenaan schroeven.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
topcat23 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:27:
Ik heb in mijn huis twee metalstud gipswanden (geplaatst door vorige bewoners). Nu zitten daar twee deuren in, eentje naar de badkamer, eentje naar de slaapkamer. Wanneer de deur naar de badkamer open gaat komt hij tegen de douchecabine aan. Deze wil ik vervangen voor een schuifdeur zodat dit probleem weg is. Echter de muur is metalstud met gips er op en kan dus niks dragen.

Is de deur naar buiten laten draaien mischien een optie ?

Als je de studs kan vinden kan je daar trouwens prima e.e.a. in bevestigen ook door eerst een plank te plaatsen

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 16-02-2024 14:44 ]

Pagina: 1