Mening CLT houtbouw gezinswoning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-03 17:19
Zijn er mensen met een CLT gezinswoning die kunnen delen wat hun ervaring is met de binnenmuren?

Hoe is het woongenot en heb je last van geluid van de buren?

Thanks alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro1
Het is een rijtjes woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:50
woon zelf in een jaren 30 woning dat deels houtbouw is.
Balken lopen door naar de buren en dergelijke.

Het zal wel niet vergelijkbaar zijn met bouw anno nu.

Maar wat mij altijd opvalt, is dat ik bij familie en vrienden in moderne betonnen woningen veel meer hoor van de buren dan bij ons.

Mijn idee is dat hout minder contactgeluid doorgeeft omdat het mee veert en dus dempt.
Ook kun je meerdere soorten materiaal in een muur verwerken waardoor verschillende geluiden worden gedempt.

Hout klinkt wel spannender dan beton, want hout kan rotten, of er kunnen beestjes in gaan zitten.
Termieten zijn funest, maar in nederland is de kans daarop niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro1
Bedankt voor je reactie, toch ben ik benieuwd naar iemand die al in een nieuwbouw CLT hout huis woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:50
Je hebt gelijk hoor dat je ervaringen zoekt van mensen die in dat soort huizen woont.
Staat er bij je in de buurt niet zo'n wijk? Je zou op een zaterdag gewoon eens bij een paar huizen kunnen aanbellen. Sommige zitten er niet op te wachten, maar ik denk dat de meeste mensen op zo'n eenvoudige vraag gewoon antwoord geven.
Je hoeft er niet voor naar binnen ofzo.

Overigens heb je natuurlijk wel andere geluiden.

Iemand die zwaar loopt de verdieping boven je hoor je wel.
Of spelende kinderen.

Bij ons is de vloer zo geisoleerd dat je niemand kan horen van boven of beneden.
De tv kan ook goed hard (heb er een 9.2 versterker met vloerstaanders en subwoofers aan hangen) en die hoor je boven ook niet.
De "babykamer" zit recht boven de woonkamer, en we hebben nooit stil hoeven doen.
Tegenwoordig heb ik daar mijn kantoor met 3D-printer, en die hoor ik ook niet in andere ruimten.

Wat je wel hoort zijn knieen die op de grond bonken tijdens het spelen.
Of rennen van kinderen.
Die geluiden zijn doffer en harder dan bij een betonvloer, maar in de praktijk hebben we er weinig last van.
Geluiden zijn meer van her BOEM type in plaats van het POK geluid wat beton goed doorgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CLT moet gewoon aan dezelfde eisen voldoen als andere bouwmaterialen als het gaat om woning scheidende geluids-isolatie

Met bijna alle materialen wordt er in de projectbouw op de ondergrens van de eisen gebouwd daarom is een massief betonnen wand doorgaans 25 cm voor de sterkte is die dikte echt niet nodig, maar voor geluidseisen wel.

bij houtbouw wordt er vaak gebruik gemaakt van verzwaren en ontkoppelen. hoe die details zijn uitgevoerd bepaald de werking het is dus niet zo simpel om te zeggen dat CLT minder of beter presteerd. Beton en kalkzandsteen zijn de methodes die elke bouwer op nagenoeg dezelfde wijze toepast en kan je redelijk vergelijken, dat is bij houtbouw niet zo en hangt het af van details je hebt dus helaas niet heel veel aan ervaringen. je hebt wel iets aan ervaringen in een "zuster-woning" van dezelfde bouwer (dus een project wat er al staat met dezelfde bouwmethode. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:27
Wij wonen nu ongeveer 4 maanden in een CLT woning. De afgelopen periode zijn er hier in de buurt verscheidene CLT project opgeleverd (PUUR wonen, Bosrijk Zuiver, Bosvallei). Allemaal net iets anders gebouwd qua details, en dus andere eigenschappen. Hoe wand/vloer is ontkoppeld, of de vloer ook uit CLT is gemaakt, hoe de woningscheidende wand is uitgevoerd, of er voor de CLT nog voorzetwanden zijn geplaatst. Online is best wel wat te vinden hoeveel verschillend type opbouw geluid tegenhouden.

Voor woningscheidende wanden hebben wij een anker loze spouwconstructie in CLT hout (14cm) met houtvezel isolatie. Al het CLT hout is in onze woning zichtbaar (geen voorzetwanden).

Behalve het traplopen horen we geen leefgeluiden van de buren. Ik heb het idee dat dit traplopen voornamelijk via de vloer wordt doorgegeven. Een deel van onze verdiepingsvloer is gedeeld, omdat dit ook het dak van de parkeergarage is (is wel uitgevoerd in beton).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro1
Enorm bedankt @xantus dit had ik nodig!
Pagina: 1