WAGO PLC en Modbus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-04 19:01
Ik ben bezig met het opbouwen van een domotica systeem voor mijn nieuwe woning die ik aan het bouwen ben. Nu heb ik gekozen om met een WAGO PLC (750-8212) te werken (ondersteund door homeassistant).

Eén van de zaken waarvan ik gebruik wil maken is Modbus voor het uitlezen van verschillende toestellen. Nu heb ik, volgens dat ik in de documentatie lees, 2 mogelijkheden om modbus mogelijk te maken, dit ook omdat ik denk een combinatie van modbus TCP en modbus RTU nodig te hebben. Alsook de grotere afstand die ik moet overbruggen (10m voor ventilatiesysteem)
- energiemeters (modbus RTU)
- warmtepomp (modbus RTU)
- ventilatiesysteem (modbus TCP of RTU, nog af te wachten welke unit juist)
- later mss ooit laadpunt, ...

1. Ofwel werk ik met 2 modbus masters, 1 voor TCP (via de 2de ethernet poort van mijn PFC200) en voor RTU maak ik dan gebruik van de 750-652 kaart (vrij dure kaart)
2. Of ik maak alleen gebruik van de TCP poort en gebruik modbus gateways om de vertaling te doen naar RTU (zoals deze of deze) (meer stroomgebruik, en meer point of failures)

Iemand die al ervaring heeft met modbus op de WAGO PLC? En waarvoor zouden jullie gaan? Of is er nog een andere mogelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:19
Ik gebruik deze plc's dagelijks in mijn werk. Kortweg, alles kan het is maar net wat handiger is voor je. Om even het plaatje compleet te maken, je hebt dus meerdere slaves die je via RTU aan wil sluiten, communiceren die over RS232 of RS485? De 750-8212 heeft namelijk al een seriële poort en als het RS485 is, kan je daar mits de slave adressen verschillend ingesteld zijn meerdere apparaten aan hangen.

Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/medias/1024-02000032000201a1000100b6-EN.jpg?context=bWFzdGVyfGltYWdlc3w4MzE4OHxpbWFnZS9qcGVnfGFEUmtMMmhqWlM4eE16WTJOalV4TVRreE1qazVNQzh4TURJMFh6QXlNREF3TURNeU1EQXdNakF4WVRFd01EQXhNREJpTmw5RlRpNXFjR2N8ZDhmMTM4MmM0ZDgzODJkMTg2YTYxNTM5OTFiODc4ZDlmZGE1ODVmNzFmYjNkZTk0YWFjM2I3ZDI4NWExYTNkOQ

[ Voor 29% gewijzigd door Invisible_man op 13-02-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
ghost616 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:04:
Of is er nog een andere mogelijkheid?
Een andere optie is om vanuit HA direct met je modbus apparaten te communiceren. Ik doe dat zelf via de Node red add-on in HA waar ook modbus communicatie mee mogelijk is. Ik gebruik voor de communicatie met een PLC met modbus rtu een ethernet naar serieel kastje, maar dat is ook voornamelijk omdat de plc en de rpi vrij ver uit elkaar staan.

Edit:
Dit kastje gebruik ik daarvoor:
https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1

[ Voor 13% gewijzigd door Invisible_man op 13-02-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Ah super, iemand met kennis. Ik ben programmeur maar dus niet van PLC's, dus dat ben ik nu aan het leren. :)
Invisible_man schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:08:
Ik gebruik deze plc's dagelijks in mijn werk. Kortweg, alles kan het is maar net wat handiger is voor je. Om even het plaatje compleet te maken, je hebt dus meerdere slaves die je via RTU aan wil sluiten, communiceren die over RS232 of RS485? De 750-8212 heeft namelijk al een seriële poort en als het RS485 is, kan je daar mits de slave adressen verschillend ingesteld zijn meerdere apparaten aan hangen.
Tot nu toe heb ik voor alle toestellen die over RTU praten alleen nog maar RS485 gezien. Het zou ook kunnen dat als het ventilatiesyteem ook RTU praat, dat ik dus misschien modbus TCP niet nodig heb. Al is de afstand tussen de PLC en het ventilatie systeem wel 10+ meter.
Een andere optie is om vanuit HA direct met je modbus apparaten te communiceren. Ik doe dat zelf via de Node red add-on in HA waar ook modbus communicatie mee mogelijk is. Ik gebruik voor de communicatie met een PLC met modbus rtu een ethernet naar serieel kastje, maar dat is ook voornamelijk omdat de plc en de rpi vrij ver uit elkaar staan.
Ja ik ben zelf nog verder aan het kijken hoe ik de setup met homeassistant wil doen. Ik zit nu in de experminteer fase :) Maar mijn idee was om zo weinig mogelijk onderdelen te hebben die kunnen falen.

Mijn idee was om alle logica rond schakelaars en stopcontacten op de PLC te houden. (Al dan niet node red draaien op de PLC in docker voor de logica). En dan homeassistant meer te gebruiken voor feedback en ook als platform voor besturing via internet / telefoon. (Waar ik dit ga draaien, raspberry pi of op één van mijn andere virtuele servers weet ik nog niet)

[ Voor 3% gewijzigd door ghost616 op 13-02-2024 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Modbus tcp zit al in home assistant.
Kijk maar eens op mijn github rond.

En neem een odroid C4, daar heb ik zeer goede ervaringen mee (sossolutions incl kant en klare HA image op 32 of 64 gb emmc)
En modbus rtu gebruik ik uitsluitend nog esp's voor. (zie ook mijn advertentie)

De noodzaak om nog kabels te trekken ontgaat me eigenlijk. Tenzij je een 24/7 fabriek draait.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-02-2024 19:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
ghost616 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:19:
Mijn idee was om alle logica rond schakelaars en stopcontacten op de PLC te houden. (Al dan niet node red draaien op de PLC in docker voor de logica). En dan homeassistant meer te gebruiken voor feedback en ook als platform voor besturing via internet / telefoon. (Waar ik dit ga draaien, raspberry pi of op één van mijn andere virtuele servers weet ik nog niet)
Ik zou dan eerder kiezen om HA en node red (en dus je modbus en wat wel niet) allemaal op de zelfde controller te houden (Rpi, Odroid, enz.) omdat dat een communicatiestap tussen de plc en HA scheelt. In node red heb je een vrij directe link met HA en sluit dat naadloos op elkaar aan. Toen ik voorheen nog met Domitcz draaide had ik ook een wat meer gedecentraliseerde opbouw, maar ben blij dat ik dat nu met HA veel meer terug gebracht heb dat alles primair vanuit HA (en node red) gestuurd wordt en is mijn Mitsubishi PLC over modbus nu puur remote IO.

En zoals @AUijtdehaag al noemt, je kan zelfs direct vanuit HA met de nodige plugins al modbus communiceren, al was dat in mijn geval wat te beperkt en gaf node red mij meer flexibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wil je de hele controller in wago doen, of alleen de io? Want ze hebben ook de 750-362 en dat is een vrij simpel ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Bedankt voor de tips, dan moet ik misschien inderdaad node-red en homeassistant draaien op een single board computer.

Als ik het goed begrijp moet ik dan mijn modbus RTU aansluiten op die singleboard computer? Of sluit ik deze wel nog aan op de PLC?
En dit moet ik dan doen met een HAT? Ik heb hier volgens mij nog ergens een RS422 / RS485 HAT for Raspberry Pi liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door ghost616 op 13-02-2024 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik had destijds een usb naar RS485 stick die ik in de rpi kon steken, dat is veel compacter en makkelijker dan een HAT, al zou dat ook wel moeten werken.

https://www.reichelt.nl/n...pi-usb-rs485-p242783.html

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 14-02-2024 08:30 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvvroye
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-04-2024
Indien jullie dit toestaan dan zou ik graag aan deze conversatie deelnemen.
Ik heb een 20 tal jaren gewerkt als Visual Basic programmeur. Ik heb een 25 tal jaren geleden heel rudimentair op Siemens PLC 7 gewerk. Niet echt programmeren, enkel wat aanpassen van variabelen.
Even mijn probleem schetsen, nieuwe gasketel besteld van Viessmann, met Wago WAGO MB/RTU-Gateway module omdat Viessman de Can bus gebruik voor de interne communicatie.
Ik heb HA gëinstalleerd op een kleine server voor datalogging. Ik zou echter graag wat logica toevoegen en in functie van enkele parameters die ik via RS485 (exterrne temperatuur, lichtinval...) uitlees bepaalde parameters van mijn gasketel sturing aanpassen. Kan er mij iemand op weg helpen met een basic programma, vb: een parameter uitlezen en met IF THEN ELSE een berekende parameter naar een adres wegschrijven. Wat stellen jullie voor als programmeeromgeving want ik ken niets van Wago PLC programmering.
Als ik een paar kapstokken heb dan kan ik het verder wel.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
jpvvroye schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:47:
Indien jullie dit toestaan dan zou ik graag aan deze conversatie deelnemen.
Ik heb een 20 tal jaren gewerkt als Visual Basic programmeur. Ik heb een 25 tal jaren geleden heel rudimentair op Siemens PLC 7 gewerk. Niet echt programmeren, enkel wat aanpassen van variabelen.
Even mijn probleem schetsen, nieuwe gasketel besteld van Viessmann, met Wago WAGO MB/RTU-Gateway module omdat Viessman de Can bus gebruik voor de interne communicatie.
Ik heb HA gëinstalleerd op een kleine server voor datalogging. Ik zou echter graag wat logica toevoegen en in functie van enkele parameters die ik via RS485 (exterrne temperatuur, lichtinval...) uitlees bepaalde parameters van mijn gasketel sturing aanpassen. Kan er mij iemand op weg helpen met een basic programma, vb: een parameter uitlezen en met IF THEN ELSE een berekende parameter naar een adres wegschrijven. Wat stellen jullie voor als programmeeromgeving want ik ken niets van Wago PLC programmering.
Als ik een paar kapstokken heb dan kan ik het verder wel.
Bedankt.
Wat is het typenummer van de Wago? Want alleen dat het een Wago met modbus rtu is zegt nog weinig wat voor programmering daar voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jpvvroye
Gewoon met esphome iets maken op een rs485 base met een atom lite esp32
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/etc)
Wordt meteen herkend in HA.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvvroye
Het gaat om een Wago 750-8212 gateway, ik heb ondertussen contact gehad met Viessmann en daar heb ik te horen gekregen dat deze geen extra logica ingebouwd kan krijgen, het is dus geen PLC vertelden ze me, puur een gateway, is dit juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
jpvvroye schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:22:
Het gaat om een Wago 750-8212 gateway, ik heb ondertussen contact gehad met Viessmann en daar heb ik te horen gekregen dat deze geen extra logica ingebouwd kan krijgen, het is dus geen PLC vertelden ze me, puur een gateway, is dit juist?
Een Wago 750-8212 is zeer zeker wel een plc :) , exact dat type staat hier naast mij op mijn bureau op werk en stop daar op dagelijkse basis plc software in. Je hebt van Wago ook remote IO kopstations die erg op z'n plc lijken, maar waar je geen software in kan laden, daarmee kan je alleen via, bijvoorbeeld via modbus, de IO mee uitlezen danwel aansturen.

Een 750-8212 kan je programmeren met de algemene Codesys programeersoftware in combinatie met Wago device descriptions welke hier te downloaden zijn:
https://downloadcenter.wago.com/wago/software

Als alternatief en wellicht makkelijker voor je, kan je er met de laatste firmwareversies er ook gemakkelijk een Nodered omgeving op installeren doormiddel van docker wat er tegenwoordig standaard op geïnstalleerd staat.

Maar in jouw geval zit er denk ik (weet ik wel vrij zeker) al software op die 750-8212 van die leverancier van die gasketel dus om daar modbus aan toe te voegen, zou je in hun programma moeten wijzigen en ik gok dat zij jou hun plc-programma's niet gaan geven. Zonder dat je in hun software dingen gaat wijzigen, gaat dat apparaat niet modbus met de buitenwereld praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvvroye
Hallo, bedankt voor de openbaring, het lijkt erop dat Viessmann niet echt wil dat ik extra logica toevoeg, ze pushen me naar hun online developer platform waar ik volgens hun uitleg alles kan doen wat ik wens.
Dit is de Wago die zij aanbieden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-8_1azWfT39QkddeUKw5V3pZwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRS06sHsVKOmyV9nuLvaNoIu.jpg?f=fotoalbum_large

Ken je deze versie, denk je dat het mogelijk is om data uit te lezen van hun CAN bus? Ze leveren ook versies die Modbus ondersteunt ipv KNX

[ Voor 19% gewijzigd door jpvvroye op 17-04-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
jpvvroye schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:19:
Hallo, bedankt voor de openbaring, het lijkt erop dat Viessmann niet echt wil dat ik extra logica toevoeg, ze pushen me naar hun online developer platform waar ik volgens hun uitleg alles kan doen wat ik wens.
Dit is de Wago die zij aanbieden.[Afbeelding]

Ken je deze versie, denk je dat het mogelijk is om data uit te lezen van hun CAN bus? Ze leveren ook versies die Modbus ondersteunt ipv KNX
Ja die ken ik, zoals ik eerder al screef in dit topic is dat type het primaire type die ik op mijn werk toepas. Het probleem is dat het niet simpel een kwestie is van een communicatieprotocol (of het nu CAN, KNX, modbus, opc-ua, MQTT of wat dan ook) aan te zetten, maar dat je in de besturingslogica ook daadwerkelijk data aan die bus moet koppelen. Afhankelijk van het communicatieprotocol is dat een kwestie van een paar vinkjes zetten waarmee het verder automatisch gaat (opc-ua bijvoorbeeld), maar bijvoorbeeld in het geval van modbus moet er een complete mapping ingevoerd worden van interne variabelen aan modbus-adressen.

Lang verhaal kort, als je niet het gehele plc-programma hebt (met dus alle logica er in), is het niet echt mogelijk om extra logica of communicatieprotocollen toe te voegen. En vanuit een garantieoogpunt zou je als bedrijf dat ook niet moeten willen dat een klant zelf dingen aan een door jouw opgezet besturingssysteem gaat toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvvroye
Bedankt voor je uitleg, om nu zeker te zijn dat ik je goed begrijp toch nog deze vraag, volgens Viessmann heb ik toegang tot deze data (adressen), wanneer ik het goed begrijp zijn sommige aanstuurbaar. Begrijp ik het goed dat ik deze adressen kan updaten, manueel of via logica eventueel?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3t9FnTwl7pNC6ozHGKAne1cn6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJG5hFoSmGZhLHEXq2280r64.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door jpvvroye op 17-04-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
jpvvroye schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:33:
Bedankt voor je uitleg, om nu zeker te zijn dat ik je goed begrijp toch nog deze vraag, volgens Viessmann heb ik toegang tot deze data (adressen), wanneer ik het goed begrijp zijn sommige aanstuurbaar. Begrijp ik het goed dat ik deze adressen kan updaten, manueel of via logica eventueel?[Afbeelding]
Ah, dan wordt het verhaal anders, het was handig geweest als je deze informatie meteen gedeeld had. Er zit dus al een mogelijkheid in om er mee te communiceren over modbus wat je ook vanuit HA ofzo kan doen. Waar in die lijst R/W (Read and Write) staat kan je er ook naar toe schrijven. Waar alleen R staat kan je alleen lezen. Staat er in die lijst dan iets wat je specifiek wilt kunnen beschrijven?

En het adres HO-40001 betekend dat het om holding registers gaat en daar adres 1 van, in de meeste software moet je dus niet die 40000 er nog voorzetten, maar moet je wel apart aangeven dat je bijvoorbeeld holding registers wilt uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvvroye
Eindelijk wat goed nieuws, heb ik de Wago nodig als ik via HA de domestic mode of temperatuur wil veranderen. Kan je hiervoor een code voorbeeld geven, gewoon een kapstok zo dat ik het verder zelf wel uitpluis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5KmNNhOO_rlWGj7vJWDrSUxxiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWIc9a9KE0ZLrRZ4D1uwaxWv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfrverst
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09-2024
Is er iemand die mij de target files kan bezorgen voor wago plc 750-880 voor codesys2.3??
Ik heb nog een oude plc liggen waar ik graag wat zou meer experimenteren, maar ik kan nergens de target files terugvinden + ecockpit met codesys 2.3 is ook nergens meer terug te vinden.
Pagina: 1