Warmwaterleiding douche zit rechts ipv links

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-12-2024
Mijn vraag
ik heb een thermostaat douche kraan in de douche,nu zit de warm water leiding rechts , kan dit kwaad voor de themostaat kraan....ik hoor graag een advies

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:21
Je kunt mogelijk het binnenwerk vervangen van de kraan. Anders de kraan op zijn kop hangen en een verloopstuk gebruiken voor de uitloop. Niet fraai; werkt wel.

Of je zoekt uit waar de leidingen achter de muur/het tegelwerk verdwijnen en kijkt of je daar de leidingen kunt "omwisselen"

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:02

D4NG3R

kiwi

:)

Dat ligt aan de gebruikte thermostaatkraan, bij sommigen kan je een kleine aanpassing doen aan het binnenwerk. Als ik even een random handleiding van Grohe er bij pak als voorbeeld:
Aansluiting in spiegelbeeld
Als u de aansluitingen van de kraan hebt verwisseld (warm rechts – koud links), bieden wij een speciale compacte thermostaatkardoes aan, zie Reserveonderdelen, uitvouwbaar blad 2, bestelnr.: 47 175 (1/2’’).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kun je aan de voorkant niet de leidingen omdraaien, dus verderop in het systeem richting de ketel?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Fraggert schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:01:
kun je aan de voorkant niet de leidingen omdraaien, dus verderop in het systeem richting de ketel?
Goed plan. Wel even oppassen dat je niet onbedoeld de wc ook met warm water vult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 10:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fraggert schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:01:
meestal niet, aangezien de koude leiding vaak niet vanaf de cv komt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mrc4nl schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:05:
[...]

meestal niet, aangezien de koude leiding vaak niet vanaf de cv komt.
dat zeg ik ook niet, er gaan 2 leidingen vanaf de kraan terug. Die doorhakken en correct omgedraaid aansluiten. Zo moeilijk is dat niet als je er bij kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Yucon schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Goed plan. Wel even oppassen dat je niet onbedoeld de wc ook met warm water vult.
we moeten wel blijven opletten he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo1
Dank voor de antwoorden , ik kwam er vandaag pas achter , ik heb er al 20 jaar op deze manier een thermostaat kraan op zitten en heeft het altijd gedaan , de leidingen komen van zolder warm en koud...ik heb gekeken is het een oplossing om de koperen leidingen te wisselen met flexibele slangen ?, dus kruis links te verbinden , ik hoor het graag van jullie Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 10:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

mojo1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:17:
Dank voor de antwoorden , ik kwam er vandaag pas achter , ik heb er al 20 jaar op deze manier een thermostaat kraan op zitten en heeft het altijd gedaan , de leidingen komen van zolder warm en koud...ik heb gekeken is het een oplossing om de koperen leidingen te wisselen met flexibele slangen ?, dus kruis links te verbinden , ik hoor het graag van jullie Mvg
Er zijn flexibele slangen met knelfittingen. Dus denk wel dat het mogelijk is.

Maar ik vind het wel een houwtje touwtje oplossing. Ook omdat het rubber in zon flexibele oud kan worden en misschien kan gaan lekken.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48
mojo1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:17:
Ho wacht, het werkt dus gewoon? Dan heb je misschien al een omgekeerde kraan :).
Dan is er eigenlijk toch helemaal geen probleem?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:35

CeesKees

I rest my Kees

De kraan op z'n kop ophangen is geen mogelijkheid?

Na 5x pak je de knoppen toch blind.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo1
mrc4nl schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Er zijn flexibele slangen met knelfittingen. Dus denk wel dat het mogelijk is.

Maar ik vind het wel een houwtje touwtje oplossing. Ook omdat het rubber in zon flexibele oud kan worden en misschien kan gaan lekken.
de leidingen komen van de cv ketel en gaan naar de douche over de vloer en zijn geïsoleerd en hout erom heen kan geen zon of iets anders bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo1
Puch-Maxi schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Ho wacht, het werkt dus gewoon? Dan heb je misschien al een omgekeerde kraan :).
Dan is er eigenlijk toch helemaal geen probleem?
ik heb geen omgekeerde kraan daarom snap ik niet waarom het wel werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:21
mojo1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:28:
[...]

ik heb geen omgekeerde kraan daarom snap ik niet waarom het wel werkt
Dan is het binnenwerk (de kardoes) dus al eens vervangen waarschijnlijk.

Niks meer aan doen en gewoon verder douchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:40

Pizzalucht

Snotneus.

Als je dit gaat oplossen voor de bestaande thermostaatkraan door de leidingen om te draaien moet je dus ook weer een nieuw binnenwerk halen, dat is meestal niet goedkoop, is ook helemaal niet nodig want dit kan absoluut geen kwaad (er vanuit gaande dat je nu dus al een binnenwerk hebt dat andersom werkt).

Mocht je een nieuwe thermostaatkraan willen halen en je kan goed bij de leidingen die rechtstreeks naar de douche gaan, dan kan je ze inderdaad kruislings aansluiten, dit kan gewoon met koper maar ook met meerlagenbuis, hier zijn inderdaad koppelingen voor te krijgen die aan de ene kant knellen op een koperleiding en aan de andere kant op de meerlagenbuis zitten. Als voorbeeld van Viega:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK_2YhRddzy0mu2GJMgH8iowmE8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S0s6UNjuyyLJvV7YXiHPFBxU.jpg?f=user_large
Die kan je dus in een knelkoppeing schuiven ipv koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo1
Pizzalucht schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:00:
Als je dit gaat oplossen voor de bestaande thermostaatkraan door de leidingen om te draaien moet je dus ook weer een nieuw binnenwerk halen, dat is meestal niet goedkoop, is ook helemaal niet nodig want dit kan absoluut geen kwaad (er vanuit gaande dat je nu dus al een binnenwerk hebt dat andersom werkt).

Mocht je een nieuwe thermostaatkraan willen halen en je kan goed bij de leidingen die rechtstreeks naar de douche gaan, dan kan je ze inderdaad kruislings aansluiten, dit kan gewoon met koper maar ook met meerlagenbuis, hier zijn inderdaad koppelingen voor te krijgen die aan de ene kant knellen op een koperleiding en aan de andere kant op de meerlagenbuis zitten. Als voorbeeld van Viega:
[Afbeelding]
Die kan je dus in een knelkoppeing schuiven ipv koper.
Ik heb een nieuwe kraan gekocht , ik zag het aan de stickers die erop zitten rood links en blauw rechts, kraan pen gedraaid en voelen welke warm werd, dus links warm , dat wil ik dus eerst fixen , vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo1
mojo1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Ik heb een nieuwe kraan gekocht , ik zag het aan de stickers die erop zitten rood links en blauw rechts, kraan pen gedraaid en voelen welke warm werd, dus rechts warm , dat wil ik dus eerst fixen , vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo1
k heb een nieuwe kraan gekocht , ik zag het aan de stickers die erop zitten rood links en blauw rechts, kraan 0pen gedraaid en voelen welke kant warm werd, dus links warm , dat wil ik dus eerst fixen , vandaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:40

Pizzalucht

Snotneus.

mojo1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Ik heb een nieuwe kraan gekocht , ik zag het aan de stickers die erop zitten rood links en blauw rechts, kraan pen gedraaid en voelen welke warm werd, dus links warm , dat wil ik dus eerst fixen , vandaar
Als je een foto plaatst van de huidige situatie van de leidingen kunnen we beoordelen hoe lastig het gaat worden. En je moet dus wel zeker weten dat die leiding alleen naar de douche gaat en niet ook nog naar andere punten, anders moet je die ook omdraaien (al is het verwisselen bij een wasbak wel een stuk simpeler).
Pagina: 1