Twee wifi netwerken tegelijk op 1 tablet mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-06 19:49
Goedenmiddag
Ben bezig met een hobbyproject in de landbouw
Doel is beter zicht te krijgen op de trekker van gebeurtenissen bij de aanhanger (kipper) dmv IP-cameras.
Hiertoe heb ik een partij oude IP-camera's, routers en tablets aangeschaft.
De camera's gaan bedraad naar een kast met een router op de aanhangers. Ook is er een veldhakselaar waar een router en cameras op zitten.
De chauffeur kan via wifi op de tablet een koppeling maken met zijn aanhanger.
Het is vrij eenvoudig hij maakt verbinding met de ssid van de router (met welke instellingen dan ook)
en ziet alle cameras (draadloos).
Om ook de cameras van de veldhakselaar te zien die naast hem rijdt zou hij met een tweede tablet in kunnen loggen op de router (ssid) van de veldhakselaar. Zo heeft hij (mits de afstand beperkt is) ook de cameras in beeld van de machine naast hem.

De vraag is hoe kan de trekkerchauffeur alle cameras(van de aanhanger en de veldhakselaar) op 1 tablet ontvangen?
Dwz of de tablet zou op 2 verschillende wifi's tegelijktijd in moeten kunnen loggen
of de routers zouden automatisch draadloze verbinding onderling moeten maken waarbij de tablet
dan beide netwerken kan zien. Hoe los ik dit op? Op internet is van alles te vinden maar dan is er een draadverbinding nodig, En als repeater ook geprobeerd maar er zijn bijv 4 trekkers met een router op de aanhanger en 1 hakselaar kom er nog niet uit. Op de tablet en telefoon gebruik ik Onvier, prachtig programmatje voor de camera's.

Een tweede vraag
In hetzelfde project heb ik geprobeerd een wifi camera te koppelen met de tablet,
echter deze camera's eisen verbinding met internet omdat ze via een server werken.
Hoe is het wel mogelijk te maken zonder internet te gebruiken (dus niet dmv hotspot of een sim-kaart in de router)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een tablet heeft een WiFi radio. Die kan dus maar met een AP tegelijk verbinden.

Als hij tegelijk verbonden moet zijn met internet via WiFI met de router, en de camera's moet kunnen zien, dan moeten de camera's ook met de WIFI van de router verbonden zijn en geen eigen netwerk op moeten zetten.

Mbt camera's rechtstreeks vs via server op internet - dat is een kwestie van welke camera's je gebruikt en hoe. In de regel zul je zonder cloud-verbinding zelf ergens een server moeten draaien om beelden van de camera's op te slaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
Bedankt voor de reactie!
Misschien kan ik de vraag verduidelijken, er is in het geheel geen internet. De camera's gaan met een kabel in de LAN poorten vd router (in standaardmodus). De tablet logt in op de router en ziet de cameras aan de LAN poorten. Echter kunnen de routers op de twee machines met elkaar een netwerk maken zodat ik ook de cameras van de andere machine kan zien?

Bij de tweede vraag
Met de wifi camera, zou ik dan (zonder internet) een server kunnen maken op de tablet voor de camera? Het is een eenvoudige wifi camera en waarom weet ik ook niet maar die draaien op servers in China denk ik. Hoef niet per se opnames te maken maar kan niet uitzetten dat ze geen server zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 06:42
Dan zou je in plaats van een router een wireless bridge moeten gebruiken, Een router is geen wlan client maar een wlan server.

Een router kan dus meestal zeg maar alleen clients ontvangen.

Dan kunnen alle apparaten aanmelden op het zelfde netwerk waardoor ze met elkaar kunnen communiceren.

Als al je apparaten wlan clients zouden zijn op 1 wlan kunnen ze elkaar allemaal zien.

[ Voor 28% gewijzigd door mash_man02 op 13-02-2024 07:00 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Andere gedachte van mij als je de trekker nou eens de router maakt waar de tablet, de aanhanger en eventueel de hakselaar op inloggen? Volgens mij moet het dan kunnen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boes Boes schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:31:
Bedankt voor de reactie!
Misschien kan ik de vraag verduidelijken, er is in het geheel geen internet. De camera's gaan met een kabel in de LAN poorten vd router (in standaardmodus). De tablet logt in op de router en ziet de cameras aan de LAN poorten. Echter kunnen de routers op de twee machines met elkaar een netwerk maken zodat ik ook de cameras van de andere machine kan zien?
De routers op de twee machines zijn juist het probleem.

Zoals gezegd, een client device kan maar met één AP tegelijk verbonden zijn. Dus zolang elk machine een geheel eigen netewerk opzet is het niet mogelijk om meerdere tegelijk vanaf een enkele tablet te benadern/besturen. Om dat laatste te realiseren moeten al die machines in hetzelfde netwerk komen te zitten, waar de tablet dan ook mee kan verbinden.

Dat zou kunnen zoals @mash_man02 beschrijft met wireless bridges. Veel (maar niet alle) routers zijn als wireless bridge in te stellen. overigens klopt de term "wlan server" niet, een server is iets wat enige content aanbiedt aan clients, een router is een onderdeel van netwerkinfra waar content over kan gaan. Juiste term is WiFI Access Point oftewel AP

Voorwaarde is natuurlijk wel dat er voldoende dekking is op het veld om al die apparaten te verbinden. Dat is geen sinecure.

Het zou helpen als je exacte merk+modelnr van de WiFI-hardware (routers), camera's en tablets zou geven, en een schets van het veld/de velden waar dit in moet werken, incl afmetingen/afstanden en evt plekken waar elektriciteit beschikbaar is.
Bij de tweede vraag
Met de wifi camera, zou ik dan (zonder internet) een server kunnen maken op de tablet voor de camera? Het is een eenvoudige wifi camera en waarom weet ik ook niet maar die draaien op servers in China denk ik. Hoef niet per se opnames te maken maar kan niet uitzetten dat ze geen server zoeken.
Hangt totaal af van de hard- en software in kwestie. In de regel produceren beveiligingscamera's zeer grote hoeveelheden data en is het niet vanzelfsprekend dat dit op een willekeurige tablet opgeslagen kan worden, maar wat exact wel en niet kan hangt af van de apparaten. Een en ander hangt ook af van de beschikbare bandbreedte over WiFi. Interferentie gaat op een akker waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn, maar signaalsterkte des te meer - en hoeveel bandbreedte je bij een bepaald hoeveelheid signaal kunt halen hangt af van specificalties van de apapratuur.

Geef ons meer info en wij kunnen er misschien meer over zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 13-02-2024 10:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZwKz7FxhVEiWR5HZlNrae1AQNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvqTTVboIeDl11BTzmO5acwi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCjrpgmV3FZtz-UQN_UfPmyAw7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlHRmrgydKuEtYEOLJhTgOBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEG6CdxVJ-xXWxLUMWHepcAI7aM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2v1y6mP0fjb0jM6ZLm1mFl2U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
Tablets zijn van het merk Prestigo Multipad, Android 4.4 Met Onvier.
De werktuigen rijden naast elkaar bij het vullen, dus met enkele meters afstand. Normaal zou het wifi bereik voldoende moeten zijn.
Stroom alles gaat via de accus (12 volt) en afgetapt van de verlichting. Waar nodig is een mini transformator naar 9 volt.
Camera's zijn 2 megapixel er is geen probleem met bandbreedte met de proefopstelling gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
Reactie op Frogman:
Andere gedachte van mij als je de trekker nou eens de router maakt waar de tablet, de aanhanger en eventueel de hakselaar op inloggen? Volgens mij moet het dan kunnen.

Dat zou kunnen alleen dan moet de router van de hakselaar verbinding maken met de router op de trekker (als dat kan). De cameras die op de router van de hakselaar zitten op de LAN moeten wel blijven werken. Plus de chauffeur op de hakselaar zal dan vermoedelijk met zijn tablet ook in moeten loggen op de trekker als de router op de hakselaar in een andere modus staat

De kipper moet dan een aparte router hebben(de vraag hoe je die dan koppeld, met de cameras aan de LAN) of een UTP-kabelverbinding met de trekker.
Bij de oorspronkelijke opzet met een router op de kipper hoef je bij het aankoppelen van de trekker geen enkele draad in te pluggen behalve de aanhangerverlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
Reactie op Dion_b
Hangt totaal af van de hard- en software in kwestie. In de regel produceren beveiligingscamera's zeer grote hoeveelheden data en is het niet vanzelfsprekend dat dit op een willekeurige tablet opgeslagen kan worden, maar wat exact wel en niet kan hangt af van de apparaten. Een en ander hangt ook af van de beschikbare bandbreedte over WiFi. Interferentie gaat op een akker waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn, maar signaalsterkte des te meer - en hoeveel bandbreedte je bij een bepaald hoeveelheid signaal kunt halen hangt af van specificalties van de apapratuur.
Ik wil niet de beelden opslaan op de tablet, alleen de camera vraagt om een server maar er is geen internet en daarom krijg ik in het geheel geen beeld. Wanneer ik internet aansluit dan werkt de wifi camera wel
Dit is trouwens een wifi draaibare 360-eyes pro camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:24
Router in de trekker met een 4G uplink, draadloos mesh setje erachter? Op elk voertuig een. Die vinden elkaar dan vanzelf weer als ze in de buurt zijn denk ik. Alleen geen idee wat er gebeurt als ze elkaar kwijt raken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens jouw plaatje is de hakselaar de vaste factor en wisselen de trekkers. Dus als de hakselaar de main router access point is kunnen de trekkers als ze in de buurt komen daarop inloggen met hun wifi bridges. Alles tablets loggen ook daarop in.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mijn idee:
Kipper 1, Kipper 2 en Hakselaar buiten voorzien van een eigen router met Wifi AP met overeenkomende namen: Kipper 1, Kipper 2, Hakselaar buiten en eigen IP range of minstens unieke IP adressen. Aan deze router sluit je de camera's aan.

In Trekker 1, Trekker 2 en Hakselaar cabine hang je eveneens een router op met Wifi AP met overeenkomede namen: Trekker 1, Trekker 2, Hakselaar cabine en eigen IP range of minstens unieke IP adressen.
Aan deze 3 routers hang je elk 3 Wifi clients (Simpele Wifi client->LAN apparaatjes) deze laat je verbinden met resp Kipper 1, 2 en Hakselaar buiten.

Nu heb je in Trekker 1, 2 en Hakselaar cabine Wifi netwerken met deze namen, waarop alle andere apparatuur ook te zien is, daarmee kan je connecten met de tablet. Je kan dan vanuit elke trekker via zijn eigen Wifi netwerk overal bij. (Dus met de tablet verbinding maken met Trekker 1, 2 of Hakselaar cabine. NIET verbinden met Kipper 1, 2 en Hakselaar buiten)

Die WIfi AP's/routers moet je in bridge mode gebruiken, met andere woorden: Niet hun WAN aansluiting gebruiken (tenzij die bridge kan en als LAN fungeert), enkel LAN.

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 13-02-2024 20:50 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
Hoi bedankt voor het bericht
Ik begrijp het bijna denk ik. Simpele wifi clients- lan apparatjes bedoeld u daarmee aparte apparatjes, of instelling van de router? Ik ga uit van apparatjes en 3 wifi clients per router want dat moet dan verbinden met de andere trekker of veldhakselaar en dan kan ik me voorstellen dat alles met elkaar verbonden is indien de machines niet te ver uit elkaar zijn. Is de onderstaande foto wat u bedoeld? TL-SM331T New
1000BASE-T RJ45 SFP Module. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWaAO5RGqcSLozHWXj-QvL1CoLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x5AA79QxOTkUaDIBETlNiday.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
En bij frogman dat zal ik ook nog eens in een proef proberen dan moet de router van de wagen briggen met de router in de hakselaar en dan als ze bij elkaar zijn de tablet met de router vd hakselaar en als de tablet signaal kwijt raakt moet die zijn eigen router weer oppikken zoiets dan. En dan moeten de cameras nog wel functioneren op beide routers in de LAN poort

bij sig 69 mesh moet ik uitzoeken hoe dat werkt klinkt goed als twee routers draadloos in verbinding staan en je de poorten kunt gebruiken en kunt inloggen met de tablet. Maar weet niet als dat met routers kan of moet je er dan nog wat bijkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nee, dat is een compleet ander apparaat. Het gaat om een zogenaamde "Wifi to ethernet bridge" wat je nodig hebt.

Zoiets als deze: https://www.amazon.nl/VAP...er-Extender/dp/B014J54D9U (let op: ik weet niet of dit er daadwerkelijk eentje is die voor jouw goed gaat werken, dit is gewoon de eerste de beste die ik tegenkwam.).

Hiervan heb je er dan 3 per trekker nodig (in totaal 9 dus). Per 3 stuks sluit je ze dan met de ethernet kabel aan op de router in de trekkers. En daarbij hoort dus een significante hoeveelheid configuratie werk van Wifi AP, client, IP adressen en dat soort zaken. Dus bezint eer ge begint.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
Volgens mij zoek je een wireless bridge achter elke router waarbij het hoofd netwerk op de hakselaar zit. De trekkers melden zich automagisch aan zodra de hakselaar binnen bereik komt. Als je dan je ip adressen/netwerknamen goed regelt zou iedereen binnen het bereik van de hakselaar deel van dat netwerk moeten worden, trekker 1, 2, 'n. Trekker valt bij wegrijden uit het grote netwerk want de WAN verbinding valt weg, lokale apparaten blijven op de lokale router werken. Tablet hoeft ook alleen met het lokale netwerk verbonden te zijn, als de adressen in het grotere netwerk "er weer zijn" kan tablet ook daar weer naar toe.

Ervaring heb ik er niet mee maar 't zou naar mijn idee moeten werken bij de juiste netwerk instellingen. Iemand anders misschien wel. Een goed netwerkplan maken en even droog testen...

Zoiets: https://www.electronicshub.org/wireless-bridge-vs-repeater/

[ Voor 7% gewijzigd door DjoeC op 18-02-2024 17:30 . Reden: Link vervangen door beter voorbeeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boes Boes
bedankt voor de reacties, zal in het najaar nog fotos plaatsen van het project en met welke instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:52
Is het niet handiger om via de Isobus de camera’s te koppelen en weer te geven. Puur per tractor zelf. Voor bij het achteruitrijden met aanhanger/kipper. Dus zonder ingewikkeld gebruik te maken van een router.

Daarbij denk ik dat je de snelheid van van het mais hakselen niet moet onderschatten. Denk dat je veel connectie verlies gaat ervaren door de onderlinge afstanden.

Maar ik hoor graag andere ervaringen van jouw kant na komend najaar/oogstseizoen 😉

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boes Boes
Hoi met de isobus zou niet weten hoe je dat aan moet sluiten. En lijkt me niet handig; ten eerste wordt een kostbaar geheel van camera's stekkers etc, ten tweede er zit een GPS met scherm in de trekker echter ik weet niet of die gekoppeld is aan de isobus. Plus het scherm (CFX 750 trimble) kan alleen een analoge camera op 4-pins via een overloop 'deutz' stekker en ook alleen NTSC (geen Pal), max 2 camera's. Het beeld is nooit zo goed als van een 2 mp IP camera.
Met de oude routers is echt supersimpel en je hoeft geen enkele kabelverbinding te maken met een trekker. En als je het licht aanzet gaat alles vanzelf aan. Plus het maakt ook niet uit welke trekker je voor de machine zet. Heb nu cameras op en achter de mestwagen. 100 EUR totaal aan router, twee camera's, kabels stekkers, behuizing, transformator, tablet, tablethouder uit de 3d printer en een dag werk. En haarfijn beeld. Verbinding ben ik niet zo bang voor router niet te laag bevestigen, en het is in de openlucht, heeft zo'n ding toch al gauw 30-50 meter bereik. En je kunt je telefoon ook nog als tweede beeldscherm gebruiken als je de wagen laad met een shovel, dan kun je zien hoeveel je er in schept.

[ Voor 3% gewijzigd door Boes Boes op 25-02-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:52
@Boes Boes Klinkt helemaal prima en door dacht. 👍🏽 Lekker hobby projectie.

Herkenbaar, zoiets heeft mijn broer ook gedaan vorige winter. Die heeft zelf een gps besturingssysteem op de tractor gebouwd. Werkt heel goed, inclusief RTK correctie signaal.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1