Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:20
Mijn vraag gaat over de beste manier van aansluiten van 2 airco's op een WCD

Volgende week wordt er een airco installatie geïnstalleerd. Deze bestaat uit 2 buiten units met elk 2 binnenunits.
Qua vermogen vallen de 2 buiten units ruimschoots binnen de limiet van 1 groep. Nu heb ik nog een groep in huis waar alleen maar de CV ketel op aangesloten is. Die gebruikt dus praktisch niets. Dus dat is een goede optie om beide buiten units op aan te sluiten. Dit is ook besproken met de installateur.
De installateur neemt alleen de airco voor zijn rekening, niet de elektra (behalve het stukje elektra direct naar de airco's).
Nu is mijn plan om vanaf de WCD bij de ketel een kabel te leggen naar de plaats waar de airco's aangesloten worden. Als ik dat netjes wegwerk is dat een lengte van tussen de 10 en 15 meter. Deels loopt het in het zicht dus ik ben van plan soepel wit VMVL kabel te nemen met daarin 3x2.5mm2
Bij de WCD moet die dan aangesloten worden op de huidig bekabeling. Dat kan op twee manieren: of via een stekker in het WCD, of met Wago klemmen een aansluiting maken op de bestaande bekabeling en de huidige WCD wat aanpassen en ook op de Wago klemmen aansluiten

Mijn vraag is nu wat het beste is, voor mij "voelt" het beter om klemmen te gebruiken, dat lijkt me bedrijfszekerder. Maar op internet kan ik daar geen pasklaar antwoord op vinden. Klemmen is wat meer werk en materiaal, daarom wil ik graag weten wat het beste is.

Alle reacties

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
Het beste is met klemmen er een vaste installatie van te maken.

Vergeet niet een werkschakelaar bij de units te plaatsen.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:20
Thanks, ga ik toch wel voor klemmen inderdaad.

Die werkschakelaar zal de installateur wel regelen ga ik eigenlijk vanuit.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:51
KNed schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:21:
Thanks, ga ik toch wel voor klemmen inderdaad.

Die werkschakelaar zal de installateur wel regelen ga ik eigenlijk vanuit.
Ik zou dat wel even dubbelchecken. Ik ging daar ook vanuit; installateur zag dat anders want hij zou hem gewoon in stopcontact pluggen en dan is werkschakelaar niet nodig.

Achteraf had ik het liever met klemmen en schakelaar gehad uiteraard.