Hallo allemaal,
Na een crash van meerdere schijven in mijn NAS ben ik mijn backup strategie nog eens aan het overdenken. (Ik heb gelukkig de data kunnen redden)
Even in het kort de setup:
Ik zit nu met het volgende: de off-site backup. Ik overweeg volgende opties.
Alvast bedankt!
Na een crash van meerdere schijven in mijn NAS ben ik mijn backup strategie nog eens aan het overdenken. (Ik heb gelukkig de data kunnen redden)
Even in het kort de setup:
- Ik heb nog een oude synology 412+ met 4x3TB schijven die het nog altijd goed doet.
- ik heb ongeveer 6TB aan data die ik niet kwijt wil raken.
Ik zit nu met het volgende: de off-site backup. Ik overweeg volgende opties.
- een nieuwe NAS. Deze kan de huidige vervangen, waarbij ik de huidige als offsite backup kan gebruiken. Hier zit wel een behoorlijk prijskaartje aan. (Nieuwe NAS en schijven)
- een service provider zoals Synology C2, hetzner of Backblaze. Dit kost echter ook al enkele tientallen euro’s per maand, gezien het aantal TB’s. Voordeel is wel dat ik geen harde schijven hoef te vervangen.
- een oude pc ombouwen tot een NAS en er een open source op zetten zoals TrueNas. Ik heb hiervoor nieuwe schijven nodig en ben nog niet bekend met TrueNas
- een grote HDD kopen en regelmatig een backup maken. Heeft wel het nadeel dat je deze niet kunt schedulen. Ik moet er regelmatig aan denken deze bij familie op te halen en de backup te doen.
Alvast bedankt!