Backup strategie - Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVirtual
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 16:31
Hallo allemaal,

Na een crash van meerdere schijven in mijn NAS ben ik mijn backup strategie nog eens aan het overdenken. (Ik heb gelukkig de data kunnen redden)

Even in het kort de setup:
  • Ik heb nog een oude synology 412+ met 4x3TB schijven die het nog altijd goed doet.
  • ik heb ongeveer 6TB aan data die ik niet kwijt wil raken.
In het achterhoofd houd ik de 3-2-1 regel. Ik heb een pc met de data en de NAS. (Incl RAID, maar dat is niet echt een backup)

Ik zit nu met het volgende: de off-site backup. Ik overweeg volgende opties.
  1. een nieuwe NAS. Deze kan de huidige vervangen, waarbij ik de huidige als offsite backup kan gebruiken. Hier zit wel een behoorlijk prijskaartje aan. (Nieuwe NAS en schijven)
  2. een service provider zoals Synology C2, hetzner of Backblaze. Dit kost echter ook al enkele tientallen euro’s per maand, gezien het aantal TB’s. Voordeel is wel dat ik geen harde schijven hoef te vervangen.
  3. een oude pc ombouwen tot een NAS en er een open source op zetten zoals TrueNas. Ik heb hiervoor nieuwe schijven nodig en ben nog niet bekend met TrueNas
  4. een grote HDD kopen en regelmatig een backup maken. Heeft wel het nadeel dat je deze niet kunt schedulen. Ik moet er regelmatig aan denken deze bij familie op te halen en de backup te doen.
Iemand nog tips of advies?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
3) Over het algemeen wordt het afgeraden om een oude PC in te zetten als netwerk opslag, ivm energie kosten. Maar bij een off-site data opslag die maar een paar uur per week actief is om te syncen, kun je het systeem zich uit laten schakelen als de sync klaar is, en hem door de RTC weer in laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het kan ook een combinatie zijn van verschillende opties.

Een deel van de data die ik heb verandert niet of nauwelijks. Denk bijvoorbeeld aan een foto-archief. Deze heb ik op een (encrypted) harddisk op een externe locatie.

Voor meer bewerkelijke bestanden (documenten, spreadsheets etc) gebruik ik borgbackup in combinatie met Hetzner cloud storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVirtual
Mijzelf schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:37:
3) Over het algemeen wordt het afgeraden om een oude PC in te zetten als netwerk opslag, ivm energie kosten. Maar bij een off-site data opslag die maar een paar uur per week actief is om te syncen, kun je het systeem zich uit laten schakelen als de sync klaar is, en hem door de RTC weer in laten schakelen.
Ja, klopt. Dan valt het met de energiekosten wel mee inderdaad. Goede tip. Thanks.
sOid schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:14:
Het kan ook een combinatie zijn van verschillende opties.

Een deel van de data die ik heb verandert niet of nauwelijks. Denk bijvoorbeeld aan een foto-archief. Deze heb ik op een (encrypted) harddisk op een externe locatie.

Voor meer bewerkelijke bestanden (documenten, spreadsheets etc) gebruik ik borgbackup in combinatie met Hetzner cloud storage.
Bedankt. Dat heb ik ook inderdaad. Misschien wel een goed idee om het te splitsen naar archief en bewerkelijke bestanden waar je versies van wilt.

Heb je een bepaalde tool om het op een externe schijf te zetten? Zodat je versies hebt en niet handmatig hoeft te syncen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zelf doe ik 2). Ik heb een backup van mijn belangrijke data in C2. Gewoon omdat het super gemakkelijk in te regelen op een Synology NAS. Je hebt er geen omkijken naar. Geen kosten voor een extra backup device, geen lawaai in je meterkast, geen stroomkosten, geen gedoe om te checken of die hardware nog werkt. Gewoon plug&play, geen omkijken naar. Wellicht kan het goedkoper, maar cloud backup is gewoon zo relaxed dat ik niet anders meer wil.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVirtual
Microkid schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:34:
Zelf doe ik 2). Ik heb een backup van mijn belangrijke data in C2. Gewoon omdat het super gemakkelijk in te regelen op een Synology NAS. Je hebt er geen omkijken naar. Geen kosten voor een extra backup device, geen lawaai in je meterkast, geen stroomkosten, geen gedoe om te checken of die hardware nog werkt. Gewoon plug&play, geen omkijken naar. Wellicht kan het goedkoper, maar cloud backup is gewoon zo relaxed dat ik niet anders meer wil.
Ja, dat vind ik ook het verleidelijke eraan. Alleen zodra je over de 2 TB gaat vind ik het wel prijzig worden; 5TB voor 30€ / maand ex BTW. Voornamelijk de foto’s nemen veel ruimte in beslag. Is de ruimte die je nodig hebt beperkt of heb je het er graag voor over per maand. (Er zijn zoals je aangeeft ook genoeg voordelen)

Splits je ook data, zoals hierboven aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MrVirtual schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Bedankt. Dat heb ik ook inderdaad. Misschien wel een goed idee om het te splitsen naar archief en bewerkelijke bestanden waar je versies van wilt.

Heb je een bepaalde tool om het op een externe schijf te zetten? Zodat je versies hebt en niet handmatig hoeft te syncen?
Hier gebruik ik rsync voor :) Versioning boeit mij niet zo bij dit soort bestanden. Maar misschien kan rsync dat ook.
Pagina: 1