S23 > Tab S8 > ATV 4K > Airtags < Macbook Pro M1 < IPad Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X
~
Veroordeel niet, verwonder u slechts
*knip*Toke_gt schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:04:
Wat is de functie van het plastic?
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 13-02-2024 10:35 . Reden: Mag iets vriendelijker :) ]
In plaats van de kettlebels kan je beter een bevestiging maken die mee beweegt met harde windvlagen zoals van die elastieken gebruikt in de kampeerwereld.ken-dj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:00:
Heb momenteel een rail met plastic gordijn hangen.
Paar kettlebelts ter verzwaring 😌
Helaas, blijft dit bij hevige wind kracht niet zitten.😢
Ben opzoek naar inspiratie of een permanente oplossing
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://douwesdump.nl/kam...eken-en-scheerlijnen.html
Yup, https://www.foravida.nl/producten/glazen-schuifwanden/Rukapul schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:07:
rail met glazen schuifelementen
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Al is die dunne gordijnrails dan wel de zwakke schakel vrees ik.
Glazen schuifpanelen, dat is toch veel mooier ook? Reken op ca 500 euro per strekkende meter voor goede kwaliteit, of wat minder voor wat minder kwaliteit (maar nog steeds superieur i.v.m. je huidige oplossing), zie link hierboven.ken-dj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:00:
Heb momenteel een rail met plastic gordijn hangen.
Paar kettlebelts ter verzwaring 😌
Helaas, blijft dit bij hevige wind kracht niet zitten.😢
Ben opzoek naar inspiratie of een permanente oplossing
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door praliwi op 13-02-2024 07:19 ]
Dus de onderzijde zal je vast moeten zetten, maar ook de bovenzijde en zijkanten zul je vast moeten zetten. krijgt dan wel een drempel/overgang om van binnen naar buiten te gaan, maar dat heb je ook wanneer je glas zou gebruiken.
Ik heb bij kennissen ook soortelijk iets gezien. Zij hadden het doek strak gespannen tussen de zijkanten van hun serre, en een enkele rits om beide flappen op elkaar aan te sluiten en af te dichten. Maar ook zij hadden een zak zand liggen op de onderflap. Na een paar jaar waren ze het zó zat geworden (en was het erg verweerd en lelijk) dat het voor glas is vervangen.
Persoonlijk zou ik ook voor glas gaan als het aan je huis vast zit. Zeil krijg je niet netjes. En wanneer je het wel netjes kan krijgen dan blijft het niet netjes.
7400 Wp op het dak
Ook mij is de functie van het gordijn niet duidelijk, het spul wat er achter staat is ook al bedekt.
Als het gordijn in principe geen functie vervult is een redelijk simpele "doe het open en knoop het vast bij slecht weer" namelijk geen onredelijke optie.
Maar goed, als je het strak wil hebben zonder er echt na over hoeven te denken lijkt glas mij de enige optie, er blijft altijd wel ergens wind onder komen waardoor het weer los waait.
[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 13-02-2024 10:39 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Een tuinset droog houden die ook al onder een hoes staat? Dat hout erachter is toch allemaal weerbestendig?
Nee, ik snap dus niet wat dit hier doet en het was net zoveel moeite geweest om antwoord op de vraag te geven als het antwoord wat je nu gegeven hebt.
-edit-
en je bent niet eens de topic starter en dan komt er zo een antwoord...
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 13-02-2024 10:40 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zou zelf gaan voor 70x50 stoeptegels met hoekijzers. Plantenbakjes erop. Wieltje aan 1 kant, touwtje aan de andere kant voor het verplaatsen.
Inspiratie: Zeil weghalen want het ziet er niet uit.
[ Voor 28% gewijzigd door Draakje5 op 13-02-2024 09:03 ]
[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 13-02-2024 10:41 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Laten we even wachten op wat aanvullende info van @ken-dj.
Deze ruimte is te huur!
Jou misschien wel, maar mij niet. Daarom de vraag. Want een oplossing (glas, verwijderen, vaste wand) is erg afhankelijk van het doel. Moet het regen weghouden van de spullen die er staan? Wil je hier beschut zitten?
*knip* maak liever een TR
[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 13-02-2024 10:42 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Alleen zitten ze bij mij met een pees in een aluminium profiel.
(zoals een voortent aan een caravan)
Profiel: https://www.goedkope-vera...-hoek-los-90-graden-1147/
Pees (aanlijmbaar): https://www.goedkope-vera...-enkele-vlag--zwart-1345/
Lijm: https://www.goedkope-vera...ing/sabacontact-70t-1111/
Aan de onderzijde heb ik een tunnel gemaakt door een strook dubbel te vouwen en te lijmen.
In deze tunnel heb ik dan twee 27mm stijgerpijpen liggen. (je kan ook een zware ketting gebruiken, of scheepstouw)
Dit houd het doek goed strak. Maar geeft wel mogelijkheid om iets mee te geven.
Jouw gordijn aan een gordijnrail heeft er denk ik meer baat bij om los te hangen.
Zodra je de onderkant fixeert zal het doek als een zeil gaan werken en de gordijnrail kan dat waarschijnlijk niet hebben.
Je zou aan de zijkanten zijlogen kunnen toepassen en het zijl met elastiekken vast kunnen zetten achter de balken in de hoek.
Zo kan bij wind de spanning opgevangen worden. Als het niet mee kan bewegen gaat iets uiteindelijk stuk.
Aan de onderkant dus vrij hangend, met gewicht erin.
Ik heb deze in het antraciet en ik ben daar zeer tevreden over.
https://www.goedkope-vera...ype-e-set-off-white-1372/
Je kan in het midden een 80cm deur deel doen, en daarnaast 2 raamdelen, en aan de buitenzijden 2 stroken die je op maat kunt knippen.
Alles dicht geritst is het gewoon een strakke dichte wand. Ik vind het ideaal.
Bij mij hangen ze er in van oktober tot maart/april.
in die tijd gebruik ik het vooral als opslag voor de tuinmeubelen, bbq en kinder speelgoed.
Een enkele keer zitten we er dan met vrienden, lekker met een vuurtje aan.
Trek het met de haard aan toch makkelijk naar de 25+ graden terwijl het rond het nulpunt buiten is.
Ik ben wel aan het oriënteren op glas panelen.
De prijzen zijn enorm gedaald sinds ik die zeilen heb aangeschaft.
Voor mijn kinderen is het makkelijker te openen, en dan kan ik in de zomer ook makkelijker een stuk dichtzetten tegen de wind. (ik leg de zeilen van april tot oktober op zolder)
https://glazenschuifwandx...gHYcysr5qB0saAhpuEALw_wcB
[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 13-02-2024 14:29 ]
https://www.karwei.nl/ass...g-verzinkt-21mm/p/B617718
Deze hebben een borg schroef ding om je buis extra vast te zetten.
[ Voor 21% gewijzigd door mjl op 13-02-2024 15:37 ]
-------
Van sommige dingen heb ik geen kaas gegeten 😅JJ Le Funk schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:05:
is er niet iets beschikbaar uit de campeer industrie? je bent toch niet de eerste die een windbestendige voortent wil hebben.
S23 > Tab S8 > ATV 4K > Airtags < Macbook Pro M1 < IPad Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X
Tijdens de regen/storm van afgelopen periode regent/waait het naar binnen toe, tot aan de deur is het dan nat, en ook bladeren stapelen zich erg snel op.Toke_gt schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:04:
Wat is de functie van het plastic?
Mijn moeder is al beetje op leeftijd en kan niet telkens de spullen van binnen naar buiten verplaatsen!
Functie is dus meer qua bescherming.
Wel doorzichtig liefst.No Hands schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:19:
Wat is de functie? wanneer is het open of dicht? moet het doorzichtig blijven?
Ook in de zomer als het regent wil ze buiten kunnen zitten.
Dacht er snel een oplossing voor te hebben bedacht. Het gordijn wat er nu hangt is bij de rechterzijde al twee keer losgeraakt door de wind/storm. Te veel spanning/druk._ferry_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:38:
Of beneden gewichtjes die aan het zeil hangen. Bijvoorbeeld met zeilogen. Dan kan het zeil zich niet onder de gewichten vandaan werken. Kan wat wapperen maar juist daardoor blijft het heel
Al is die dunne gordijnrails dan wel de zwakke schakel vrees ik.
Vandaar dat ik dit topic aangemaakt heb, die gordijn rails werkt niet
En zie nu pas alle reactie,s wou niemand boos maken ❤️ Mijn moeder is al beetje op leeftijd en kan niet telkens de spullen van binnen naar buiten verplaatsen!Martijn.C.V schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:53:
Heren, laten we niet boos niet om een berichtje op een forum, over een wapperend zeiltjeZonde van je energie toch?
Laten we even wachten op wat aanvullende info van @ken-dj.
En daar gaat me extra salarisverhoging 💸praliwi schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:17:
[...]
Glazen schuifpanelen, dat is toch veel mooier ook? Reken op ca 500 euro per strekkende meter voor goede kwaliteit, of wat minder voor wat minder kwaliteit (maar nog steeds superieur i.v.m. je huidige oplossing), zie link hierboven.
Bedankt voor je reactie, waardeer het enorm.Theo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:07:
Als je het strak en netjes wil hebben dan moet het zeil worden gespannen. Dan kun je er twee/drie ritsen inzetten om een opening te maken. Dan heb je een beetje het idee van een tent (strakstaand zeil en een rits) Één rist om beide tentdoeken met elkaar te verbinden, en aan de onderzijde van elk doek ook een rits.
Dus de onderzijde zal je vast moeten zetten, maar ook de bovenzijde en zijkanten zul je vast moeten zetten. krijgt dan wel een drempel/overgang om van binnen naar buiten te gaan, maar dat heb je ook wanneer je glas zou gebruiken.
Ik heb bij kennissen ook soortelijk iets gezien. Zij hadden het doek strak gespannen tussen de zijkanten van hun serre, en een enkele rits om beide flappen op elkaar aan te sluiten en af te dichten. Maar ook zij hadden een zak zand liggen op de onderflap. Na een paar jaar waren ze het zó zat geworden (en was het erg verweerd en lelijk) dat het voor glas is vervangen.
Persoonlijk zou ik ook voor glas gaan als het aan je huis vast zit. Zeil krijg je niet netjes. En wanneer je het wel netjes kan krijgen dan blijft het niet netjes.
Is al twee keer losgeraakt, gordijn rails kan de druk/spanning niet aanMattie112 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:17:
Iets als ringen in op de vloer monteren en die vast maken aan het plastic. Dan kan het hoogstens stuk waaien maar niet meer los schieten. Je hebt ook wel ringen die "terugvallen" waardoor ze normaalgesproken niet uitsteken.
Inspiratie neem ik sowieso mee 😅Draakje5 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:02:
Permanente oplossing: Glas, of permanente kunstof afsluiting met een opening er in.
Inspiratie: Zeil weghalen want het ziet er niet uit.
Uiteraard met mooi weer wil je niet achter achter plastic zittenjip_86 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:36:
Gordijn open als je het niet gebruikt en dikke strik er om heen.
Een glazen schuifwand van 3,5 meter lang en 2m20 hoog kost 660 euro inclusief funderingbalk, handgreep, meenemers, tochtprofielen.
Zie de link in mijn post hierboven.
Tot twee keer aan toe is die rails losgekomen, en telkens verzwaarde ik de onderkant, de rail kan de kracht inderdaad niet aan, zou dan een steiger buis aan de boven kant in het hout kunnen bevestigen. Ik heb die zeilen met rits en deuren ook wel eens online gezien, dit was de goedkopere oplossing daarvan 😜 ook jij gaat over naar glas dus. Ga me daar dan ook in verdiepen. Super, bedankt 🥊FRANQ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:16:
Zelf heb ik hier ook van die zeilen in mijn veranda/overkapping.
Alleen zitten ze bij mij met een pees in een aluminium profiel.
(zoals een voortent aan een caravan)
Profiel: https://www.goedkope-vera...-hoek-los-90-graden-1147/
Pees (aanlijmbaar): https://www.goedkope-vera...-enkele-vlag--zwart-1345/
Lijm: https://www.goedkope-vera...ing/sabacontact-70t-1111/
Aan de onderzijde heb ik een tunnel gemaakt door een strook dubbel te vouwen en te lijmen.
In deze tunnel heb ik dan twee 27mm stijgerpijpen liggen. (je kan ook een zware ketting gebruiken, of scheepstouw)
Dit houd het doek goed strak. Maar geeft wel mogelijkheid om iets mee te geven.
Jouw gordijn aan een gordijnrail heeft er denk ik meer baat bij om los te hangen.
Zodra je de onderkant fixeert zal het doek als een zeil gaan werken en de gordijnrail kan dat waarschijnlijk niet hebben.
Je zou aan de zijkanten zijlogen kunnen toepassen en het zijl met elastiekken vast kunnen zetten achter de balken in de hoek.
Zo kan bij wind de spanning opgevangen worden. Als het niet mee kan bewegen gaat iets uiteindelijk stuk.
Aan de onderkant dus vrij hangend, met gewicht erin.
Ik heb deze in het antraciet en ik ben daar zeer tevreden over.
https://www.goedkope-vera...ype-e-set-off-white-1372/
Je kan in het midden een 80cm deur deel doen, en daarnaast 2 raamdelen, en aan de buitenzijden 2 stroken die je op maat kunt knippen.
Alles dicht geritst is het gewoon een strakke dichte wand. Ik vind het ideaal.
Bij mij hangen ze er in van oktober tot maart/april.
in die tijd gebruik ik het vooral als opslag voor de tuinmeubelen, bbq en kinder speelgoed.
Een enkele keer zitten we er dan met vrienden, lekker met een vuurtje aan.
Trek het met de haard aan toch makkelijk naar de 25+ graden terwijl het rond het nulpunt buiten is.![]()
Ik ben wel aan het oriënteren op glas panelen.
De prijzen zijn enorm gedaald sinds ik die zeilen heb aangeschaft.
Voor mijn kinderen is het makkelijker te openen, en dan kan ik in de zomer ook makkelijker een stuk dichtzetten tegen de wind. (ik leg de zeilen van april tot oktober op zolder)
https://glazenschuifwandx...gHYcysr5qB0saAhpuEALw_wcB
Heb wel een idee wat je bedoelt zoals een spandoek frame, alleen dan onder en boven vast .. ?mjl schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:32:
Ik heb een doek voor de veranda laten maken en boven en onder laten omzomen en daar een 21mm steigerbuis door gestoken en aan steigerbuis ogen opgehangen. Als het dan storm vast dicht moet heb ik beneden ook ogen zitten waar ik de onderste buis dan in vast zet. Als het mooi weer is rol ik ze op en zet ze vast met een touw en elastiek.
https://www.karwei.nl/ass...g-verzinkt-21mm/p/B617718
Deze hebben een borg schroef ding om je buis extra vast te zetten.
Dat kun je toch ook doen als ze storm opgeven?ken-dj schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:21:
[...]
Uiteraard met mooi weer wil je niet achter achter plastic zitten
Je ziet in de agrarische sector bijvoorbeeld ook doeken waar ze in het stiksel een ketting mee stikken.
Een stok onder en 1 boven. Is wel gemaakt door een Zeilmakerij en is niet transparant, maar dat transparante plastic spul vind ik persoonlijk toch al lelijk.ken-dj schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:36:
[...]
Heb wel een idee wat je bedoelt zoals een spandoek frame, alleen dan onder en boven vast .. ?
Je moet wel stevig doek nemen, tentdoek en stevig laten stikken, in het midden zit een degelijke rits om eventueel de helft op te rollen en er doorheen te kunnen zonder het op te rollen.
-------
Een zeil voor een veranda is ter bescherming van alles wat er achter dat zeil staat of zit en dat lijkt mij niet heel erg ingewikkeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 13-02-2024 20:34 ]
Maar als het alleen regen en geen vocht tegen houdt, dan is dat veronderstelde doel niet bereikt.D.deJong schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:11:
Bijzonder dat een simpele vraag over een zeil beantwoord moet worden met een wedervraag over zoiets simpels als waar dit zeil dan wel voor moet dienen.
Een zeil voor een veranda is ter bescherming van alles wat er achter dat zeil staat of zit en dat lijkt mij niet heel erg ingewikkeld.
~
Dan zou ik het geheel wat strakker afspannen. Het zeil is nu over gedimensioneerd en gaat daarom flapperen.
Bij de opening kun zou je zeilringen kunnen inpersen en vervolgens dichtzetten met kleine spanners met spinhaak (voorbeeld) om snel los te maken.
Bij de onderzijde kun je dezelfde zeilringen inpersen. Als het zeil strak hang, ca. 15-20 centimeter boven de grond. Vervolgens spanners met bal (voorbeeld) insteken met bal aan binnenzijde. Vervolgens afspannen naar piketjes of haringen in de grond. De overlengte van de flap kun je naar binnen omvouwen.
Zoiets laten maken? Of anders een glazen schuifdeur oplossing, maar dat zal wat duurder zijn.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Wil je het netjes doen dan inderdaad kijken naar een glazen schuifdeur. Genoeg veranda partijen die dit aanbieden. Mocht je zelf handig zijn dan kan je dit ook zelf monteren natuurlijk. Ook markplaats in de gaten houden.
Dit zeil heeft gewoon niet de mogelijkheid om netjes strak gemonteerd te worden.Het bestaat wel, voortenten van caravans bestaan ook gewoon dichte varianten van die niet kapotgaan bij het eerste zuchtje wind.com2,1ghz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:18:
Maakt niet uit wat je gaat bedenken maar dat zeil moet weg. Die gordijnrails die kunnen geen rukwinden aan. Buigt zo mee. Het moet in ieder geval strak gespannen zijn en met plastic zeil zal dat lastig worden. Dat gaat hoe dan ook scheuren. Het ook niet echt gebruikersvriendelijk.
Echter die zijn wel met een pees goed verankerd aan de caravan zelf, en met haringen in de grond. Dit zeil lijkt behalve voor de gordijnrail geen ogen of lussen te hebben.
En achteraf ogen inbouwen in dit soort zijn is ook niet echt rendabel.
ora et labora