Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:03
Mijn vraag:

Mijn ouders hebben een kleine zonnepanelen opstelling op het dak van 7 panelen van 260 wp elk. 1820 wp totaal. In 2015 geplaatst. Dit zit als 1 string op een omvormer gekoppeld, een Goodwe GW1500-NS omvormer. Hellingshoek is 40 graden. Oriëntatie 135 (Zuid Oost). Toendertijd is er door de installateur gezegd dat dit niet anders kan. (De redenen die gegeven werden zijn wat vreemd en ik denk dat die niet kloppen, dingen als, het kan het want het zijn 3 en 4 panelen, daar kan een twee string omvormer niet mee omgaan etc. ).

Het grootste probleem is dat er een behoorlijk hoogte verschil is tussen de 3 en 4 panelen. (3 onder een dakkapel en 4 er boven). Bomen aan de overkant werpen wel een een schaduw op de onderste 3 en niet (of in elk geval veel minder) op de bovenste 4.

Ik zou ze graag een beetje efficiënter maken.
Ik dacht aan een kleine twee string omvormer. Eentje van een nieuw bouwproject oid. (Waar de excuus panelen op Oost-west oid gelegd zijn).

Maar, omdat ik gewoon niet zo thuis ben in de materie dacht ik het hier ook eens te vragen.

Het zou dus gaan om 1 string van 3 panelen met matige opbrengst (met name door schaduw) en 1 string van 4 panelen zonder. Oriëntatie Zuid Oost.

Alternatieven als Micro omvormers of optimizers zou ook kunnen, maar weet niet of dat kosten technisch uit kan/zinnig is.

Gezien de grote hoeveelheid kennis op het forum zijn er misschien nog wel betere oplossingen?

Ik heb twee verbruiksgrafieken gekregen, meer als het gewenst is.
Grafiek 1: geheel 2023.
Opgewekt: 1189 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQROxOZ15qIJi0Wow1ii4CrrFM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jers8U47pUk8HM7cj3XMkaAO.jpg?f=fotoalbum_large

Grafiek 2: 11 november 2023 een typerend beeld in de installatie. Een vlakke lijn tot circa 12 uur en dan "springt" de installatie als het ware aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W69qlkP4huVqlkBUnkDqIeSkKAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMYiqeHnQfyjUnpCC3eY2dRO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 15-02-2024 19:04 . Reden: Details die zijn uitgevraagd opgenomen in openingspost ]

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat zijn de specs van de panelen? Wat oudere passen niet zondermeer op iedere micro. Anders zou 2x een hoymiles hm-1200 of zo een prima oplossing zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
De installateur van toen had waarschijnlijk gelijk. Gezien het vermogen per paneel liggen ze al weer wat jaartjes, en het klopt dat string omvormers bij te weinig spanning per string gewoon niet eens starten. Het minimum ligt vaak rond 5 a 6, maar met schaduw in het spel houdt 7 al niet enorm over. Dus mijn vermoeden, gebaseerd op summiere info, is dat die zijn vak waarschijnlijk wel begreep.

Wat is de (jaar) opbrengst, hellingshoek en oriëntatie? Welke omvormer?

Financieel loont het vrijwel zeker niet om met de bestaande installatie te rommelen. Is er wellicht geen ruimte voor een tweede, bv. op een schuurdak of weet ik het?

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 12-02-2024 21:48 ]

• tcw82
DukeBox schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:45:
Wat zijn de specs van de panelen? Wat oudere passen niet zondermeer op iedere micro. Anders zou 2x een hoymiles hm-1200 of zo een prima oplossing zijn.
Vraag ik na. -> 2015 gelegd.
Exacte specs worden opgekocht.
De omvormer staat nu in de opening.
Een Goodwe GW1500-NS.

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 12-02-2024 22:24 ]

• tcw82
Wilke schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:46:
De installateur van toen had waarschijnlijk gelijk. Gezien het vermogen per paneel liggen ze al weer wat jaartjes, en het klopt dat string omvormers bij te weinig spanning per string gewoon niet eens starten. Het minimum ligt vaak rond 5 a 6, maar met schaduw in het spel houdt 7 al niet enorm over. Dus mijn vermoeden, gebaseerd op summiere info, is dat die zijn vak waarschijnlijk wel begreep.

Wat is de (jaar) opbrengst, hellingshoek en oriëntatie? Welke omvormer?

Financieel loont het vrijwel zeker niet om met de bestaande installatie te rommelen. Is er wellicht geen ruimte voor een tweede, bv. op een schuurdak of weet ik het?
Er is recent navraag gedaan, toen kwam eenzelfde antwoord, kan niet anders 🤷🏼.

Het is me bekend dat ze niet willen met een te lage spanning, hoopte dat met voortschrijdende techniek er mogelijk wel oplossingen zijn die het kunnen verbeteren.

Omvormer is in de opening opgenomen.
Een Goodwe GW1500-NS.
Hellingshoek is 40 graden. Oriëntatie 135 (Zuid Oost)

De kosten zijn het aankopen van nieuwe hardware, het "rommelen" schijnt de oudste zoon te gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 12-02-2024 22:07 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat die omvormer helemaal niet zo gek is, met de 4 panelen boven in de zon gaat die als het goed is* prima draaien 3 extra eronder wanneer geen schaduw pakt ie er gewoon bij. De opstart spanning is netjes, vanaf 80V en tot 1950Wp geschikt (1500W AC). Valt de omvormer dan nu uit of zo?

Zover ik het nu kan inschatten verwacht ik niet dat je wat kan verbeteren.

*Ik ga er dan even vanuit dat de panelen voorzien zijn van bypass diodes.

• tcw82
DukeBox schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:25:
Ik denk dat die omvormer helemaal niet zo gek is, met de 4 panelen boven in de zon gaat die als het goed is* prima draaien 3 extra eronder wanneer geen schaduw pakt ie er gewoon bij. De opstart spanning is netjes, vanaf 80V en tot 1950Wp geschikt (1500W AC). Valt de omvormer dan nu uit of zo?

In de lagere zon stand maanden is er nagenoeg geen opbrengst uit de omvormer.

De diodes zal ik navragen.

Ik zal ook de grafieken / opbrengst cijfers eens opvragen, geeft vast een redelijke beeld.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

tcw82 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:53:
In de lagere zon stand maanden is er nagenoeg geen opbrengst uit de omvormer.
Wat is nagenoeg geen? Want in die maanden doen de panelen bij de meeste mensen het een stuk slechter, dagen zijn korter, vaak minder goed weer en zonnesterkte is ook minder.
Ik zal ook de grafieken / opbrengst cijfers eens opvragen, geeft vast een redelijke beeld.
Opbrengst per maand zal ook al een goed beeld geven.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 12-02-2024 22:58 ]

• tcw82
DukeBox schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Wat is nagenoeg geen? Want in die maanden doen de panelen bij de meeste mensen het een stuk slechter, dagen zijn korter, vaak minder goed weer en zonnesterkte is ook minder.

[...]

Opbrengst per maand zal ook al een goed beeld geven.
Komt er aan. Morgen waarschijnlijk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:42
DukeBox schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:25:

Diodes zitten in alle panelen... Alle.

Ze zitten er niet in primair voor bypass. Dat is mooi meegenomen. Zonder diodes roosteren strings van meer dan 28-32 cellen zichzelf kapot.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tcw82
Ronald schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:06:
[...]

Diodes zitten in alle panelen... Alle.

Ze zitten er niet in primair voor bypass. Dat is mooi meegenomen. Zonder diodes roosteren strings van meer dan 28-32 cellen zichzelf kapot.
Wat @DukeBox met een * noemt onder zijn bericht is altijd aanwezig?
Als ze er altijd zijn, kunnen zijn ze dan automatisch als bypass aan het werk?
Hoe wordt de bypass dan wel of niet getriggerd?

• Ronald
tcw82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:52:
[...]

Wat @DukeBox met een * noemt onder zijn bericht is altijd aanwezig?
Als ze er altijd zijn, kunnen zijn ze dan automatisch als bypass aan het werk?
Hoe wordt de bypass dan wel of niet getriggerd?
Bypass triggered bij hoge weerstand in een substring (minder licht) na verlaging stringspanning door omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tcw82
@Ronald kan elke omvormer dat?

Ik heb er echt niet genoeg kaas van gegeten en, zoals in de opening al aangegeven moet vertrouwen op wat een verkoper stelt.

ohja, ik wacht ook nog op verbruiksgegevens.

• Ronald
tcw82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:49:
@Ronald kan elke omvormer dat?

Ik heb er echt niet genoeg kaas van gegeten en, zoals in de opening al aangegeven moet vertrouwen op wat een verkoper stelt.

ohja, ik wacht ook nog op verbruiksgegevens.
In principe ja. Bij voldoende string lengte (verschilt van paneel tot paneel en omvormer tot omvormer). Algoritmes verschillen ook.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:00
Wat was je opwek in heel 2023?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• tcw82
Zijn opgevraagd, de oudjes zijn vandaag blijkbaar druk.

• tcw82
@DukeBox @Ronald @sdk1985 @Wilke
Ik heb twee grafieken gekregen en in de openingspost opgenomen.
Tevens in deze post, voor het gemak.

twee verbruiksgrafieken gekregen. Er zijn er meer als het gewenst is.
Grafiek 1: geheel 2023.
Opgewekt: 1189 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQROxOZ15qIJi0Wow1ii4CrrFM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jers8U47pUk8HM7cj3XMkaAO.jpg?f=fotoalbum_large

Grafiek 2: 11 november 2023 een typerend beeld in de installatie. Een vlakke lijn tot circa 12 uur en dan "springt" de installatie als het ware aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W69qlkP4huVqlkBUnkDqIeSkKAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMYiqeHnQfyjUnpCC3eY2dRO.jpg?f=fotoalbum_large

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zie hier niets vreemds of ongebruikelijks aan.

• tcw82
Bedankt @DukeBox, is zo een vertikale lijn gebruikelijk?

Het lijkt of er eerst een kleine reactie optreedt en dat daarna een poosje niks en tot slot pakt de installatie rond 12 uur door. Soort uit....aan?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 13:23
In ideale omstandigheden zou je 1600kWh moeten kunnen opwekken:
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Echter kan schaduwvorming etc wat roet in het eten gooien. Dat is alleen op te lossen als je de panelen anders kunt positioneren of de bron van de schaduw wegneemt.

De wijzen komen uit het Oosten!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

tcw82 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:28:
Bedankt @DukeBox, is zo een vertikale lijn gebruikelijk?

Het lijkt of er eerst een kleine reactie optreedt en dat daarna een poosje niks en tot slot pakt de installatie rond 12 uur door. Soort uit....aan?
Als dit iedere dag hetzelfde is dan lijkt het eerder op een harde schaduw die wegtrekt maar gezien er wel wordt opgewekt en geen uitval is van vermogen ga je met het opsplitsen daar niet veel mee oplossen.

Pagina: 1