Ik stap na 20 jaar over op Apple

Pagina: 1
Acties:
  • 1.584 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blues9933
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-02-2024
Zoals de titel het al verklapt: ik word een Mac man.

Ik ga een tweede hands MacBook Pro m1 aanschaffen. hebben jullie tips hoe ik kan zien of alles doet wat het moet doen?

Zijn virtual machines stabiel in Mac? Bijvoorbeeld linux draaien op een vm zonder problemen.

Wat zouden jullie willen weten voordat jullie een Mac kochten nu je ervaring hebt met Mac?

Allen andere tips zijn welkom.

Bedankt :) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:18
Tip 1: Spotlight everything. Ik vond zelf vm’s op een m1 een draak. Utm werkt best aardig.

En: welkom!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:52

Kryziek

bb || !bb

Virtualisatie op Mac is drama omdat ze geen vrije toegang geven tot de opslag. Op een simpele Windows of Linux machine is dit veel sneller. Als je alleen wat casual VM's draait om een keer iets in een sandbox te proberen is het acceptabel maar als het snelheid vereist zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blues9933
Geld dit ook voor MacBook met intel cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Intel werkt lekkerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blues9933
En wat vinden jullie beter in Mac dan Windows en vice versa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Blues9933 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:20:
Zoals de titel het al verklapt: ik word een Mac man.

Ik ga een tweede hands MacBook Pro m1 aanschaffen. hebben jullie tips hoe ik kan zien of alles doet wat het moet doen?

Bedankt :) *O*
Gewoon Fedora Asahi installeren natuurlijk oOo

[ Voor 21% gewijzigd door Jazco2nd op 12-02-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:52

Kryziek

bb || !bb

Blues9933 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:28:
Geld dit ook voor MacBook met intel cpu?
Ja, die zijn nog erger helaas. Mijn collega's op de Apple Silicon hebben betere prestaties maar komt niet in de buurt van een Windows/Linux machine. Ik zou sowieso een Apple Silicon aanraden, die werken stukken sneller.
Ik weet niet waar je dit op basseert maar de Apple Silicon chips draaien echt rondjes om de snelste Intel Mac's :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
@Kryziek we hadden het volgens mij heel specifiek over virtualisatie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Blues9933 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:30:
En wat vinden jullie beter in Mac dan Windows en vice versa?
Daar zijn al hele boekwerken topics en websites over geschreven. Het internet staat vol met meningen van voor- en tegenstanders, om het zo maar even uit te drukken.

Stap je over op Mac vanwege de naam? Stap je over omdat je wilt experimenteren? Stap je over omdat je goede dingen hebt gehoord over Mac? Of is het toch echt omdat je al enige hands-on hebt opgedaan met een Mac?

Destijds (nu 20 jaar geleden), kreeg ik een aanbieding voor een nette 2e hands eMac. Daar ben ik toen op ingegaan omdat ik wat wilde experimenteren. 2 weken na de aanschaf stond mijn Windows machine, die ik nota bene zelf in elkaar had gezet, aan de kant. Werkeloos en stof te happen. Nooit meer naar Windows omgekeken, behalve voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blues9933
sypie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:56:
[...]

Daar zijn al hele boekwerken topics en websites over geschreven. Het internet staat vol met meningen van voor- en tegenstanders, om het zo maar even uit te drukken.

Stap je over op Mac vanwege de naam? Stap je over omdat je wilt experimenteren? Stap je over omdat je goede dingen hebt gehoord over Mac? Of is het toch echt omdat je al enige hands-on hebt opgedaan met een Mac?

Destijds (nu 20 jaar geleden), kreeg ik een aanbieding voor een nette 2e hands eMac. Daar ben ik toen op ingegaan omdat ik wat wilde experimenteren. 2 weken na de aanschaf stond mijn Windows machine, die ik nota bene zelf in elkaar had gezet, aan de kant. Werkeloos en stof te happen. Nooit meer naar Windows omgekeken, behalve voor mijn werk.
Op mijn nieuwe baan werken we alleen met Apple computers en software daarnaast krijg ik ook een iPad Pro van werk en ik denk dat een MacBook mooi bij past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb jaren mac gehad voor mijn werk (momenteel nog een M1 Air in gebruik) maar ben er wel een beetje klaar mee onderhand. Zeker omdat ik over 3 verschillende besturingssystemen werk (win/lin/mac) vind ik mac de meest vervelende worden in hoe ze altijd dingen op een andere manier proberen doen, ook als dat niet nodig is. De manier waarop ze met grote schermen omgaan (meerdere vensters op ultrawide), dat je perse cmd moet gebruiken voor knippen plakken terwijl ze gewoon een ctrl hebben, het ontbreken van een delete toets irriteert me nog steeds enorm bij veel tekstverwerken... nee, zodra deze de geest geeft stap ik gewoon weer over naar een high end W11 notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:41
Tja zoveel os’sen zoveel meningen. Werk privé met Apple, zakelijk Windows. Allebei met voors en tegens. Moet ik kiezen dan wordt het Apple maar niet perse omdat het beter is. Ik ga voor de stabiliteit en restwaarde van de hardware.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:36:
Ik heb jaren mac gehad voor mijn werk (momenteel nog een M1 Air in gebruik) maar ben er wel een beetje klaar mee onderhand. Zeker omdat ik over 3 verschillende besturingssystemen werk (win/lin/mac) vind ik mac de meest vervelende worden in hoe ze altijd dingen op een andere manier proberen doen, ook als dat niet nodig is. De manier waarop ze met grote schermen omgaan (meerdere vensters op ultrawide), dat je perse cmd moet gebruiken voor knippen plakken terwijl ze gewoon een ctrl hebben, het ontbreken van een delete toets irriteert me nog steeds enorm bij veel tekstverwerken... nee, zodra deze de geest geeft stap ik gewoon weer over naar een high end W11 notebook.
Ik heb nooit macos gebruikt maar geen delete knop lijkt mij inderdaad ook erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ernemmer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Ik heb nooit macos gebruikt maar geen delete knop lijkt mij inderdaad ook erg onhandig.
Er is een backspace, and die werkt als delete icm de FN toets. Het met toetsen navigeren door pagina's of documenten (shift-rechts, ctrl-pgdn etc) werkt ook gewoon niet lekker vind ik, binnen MacOS. Ja, ik heb het ding ooit gekozen voor de minder irritante update methodiek van de mac, de batterijduur, het scherm... maar ondertussen is windows ook een eind gekomen en is het niet meer genoeg om de mac te 'verkopen'.

Daarmee is niet gezegd dat TS het niet moet doen, ik wil gewoon wat nuance toevoegen na jarenlang op mac te hebben gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:50:
[...]

Er is een backspace, and die werkt als delete icm de FN toets.
Tip: remap een andere key die je niet/nauwelijks gebruikt als fn+backspace. Hiermee creëer je dus effectief een DEL.

Zelf heb ik hiervoor de eject key gebruikt op mijn externe Apple keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

sOid schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Tip: remap een andere key die je niet/nauwelijks gebruikt als fn+backspace. Hiermee creëer je dus effectief een DEL.

Zelf heb ik hiervoor de eject key gebruikt op mijn externe Apple keyboard.
Kijk en daarom ga ik dus terug naar niet-apple :) ik ben een beetje moe van alle workarounds. Ik moest ook al een aparte app gebruiken om de 'back/forward' sidebuttons op mijn muis te laten functioneren, ik had weer een andere app nodig om de scroll direction van de muis in dezelfde richting te hebben als de touchpad, een app om mijn docking station enigzins normaal te laten werken...

Anyway, genoeg apple bashing :P. TS heeft nu genoeg info me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blues9933
Yep ik zit nu heel erg te twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voordat dit topic weer verzand in de weinig productieve Mac vs Windows/Linux/BeOS discussie, gaat dit topic op slot. Voor tips, tricks en andere problemen met overstappen naar een Mac zijn al diverse topics volgeschreven, dus het is goed daar eerst naar te kijken. Als er concrete vragen zijn waar je niet uitkomt (bijvoorbeeld Linux VM's in macOS), mag je een nieuw topic aanmaken. Vul dan wel de template in, en geef duidelijk aan wat je probleem is, en wat je zelf al gezocht, gevonden en geprobeerd hebt. Op die manier kunnen we je het beste helpen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.