Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:10
Mijn vriendin en ik werken allebei. Mijn inkomen is hoger. Mijn vriendin betaalt nog af aan haar studielening.

Er zijn onlone rekentools die de maximale hypotheek bereken. Daar vul je 1 inkomen in of beide inkomens. Als ik alleen mijn inkomen invul is de maximale hypotheek hoger dan wanneer ik het inkomen en studieschild van mijn vriendin ook meet laat tellen. De studieschuld weegt zwaarder dan haar inkomen meetelt.

Is het mogelijk om een hypotheek op mijn inkomen uitsluitend aan te vragen? Of vraagt de hypotheekverstrekker dan alsnog ook het inkomen en de vaste lasten van mijn vriendin?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:55
Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:59:
Mijn vriendin en ik werken allebei. Mijn inkomen is hoger. Mijn vriendin betaalt nog af aan haar studielening.

Er zijn onlone rekentools die de maximale hypotheek bereken. Daar vul je 1 inkomen in of beide inkomens. Als ik alleen mijn inkomen invul is de maximale hypotheek hoger dan wanneer ik het inkomen en studieschild van mijn vriendin ook meet laat tellen. De studieschuld weegt zwaarder dan haar inkomen meetelt.

Is het mogelijk om een hypotheek op mijn inkomen uitsluitend aan te vragen? Of vraagt de hypotheekverstrekker dan alsnog ook het inkomen en de vaste lasten van mijn vriendin?
Waarom niet? Of mogen vrijgezellen geen woning kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

de Peer

under peer review

Is het mogelijk om een hypotheek op mijn inkomen uitsluitend aan te vragen?
Uiteraard. Maar de vraag is of dat genoeg hypotheek oplevert om een huis van te kopen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Van mij mag iedereen een woning kopen maar ik snap de regels niet goed. Er wordt gevraagd of ik financiele verpluchtingen heb. De studielening staat op naam van mijn vriendin maar ik betaal daar ook voor. Door mijn inkomen is haar maandtarief voor aflossen hoger.

Ben ik wel of niet verplicht om de verplichtingen van mijn vriendin te nomen als ik alleen op mijn inkomen hypotheek wil aanvragen?

Wij wonen samen en hebben een samenlevingscontract. Maakt dat nog uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:26:
Uiteraard. Maar de vraag is of dat genoeg hypotheek oplevert om een huis van te kopen.
Ik snap dat het lastig is. Mijn maximale hypotheek is niet toerijkend. Maar met 1 inkomen is de hypotheek hoger dan op beide onze inkomens. Het klinkt gek maar is echt waar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

DarkSide

theres no place like ::1

je kan idd op 1 inkomen een hypotheek nemen.
volgens mij moet je ook nadenken over bv als jullie uit elkaar gaan. En er is geen overwaarde.
Dan ben jij verantwoordelijk als hypotheek drager.

Of er is wel overwaarde. Maar je vriendin heeft hier geen recht op, want ze staat niet op de hypotheek.

Volgens mij moet je dan wel e.e.a. vastleggen. Zodat je later geen gezeik krijgt.
Je kan bv later je vriendin nog bijschrijven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ah op die fiets. Studieleningen zijn persoonlijk dacht ik. Dus haar lening is niet jouw verplichting. Klopt inderdaad dat haar draagkracht bij duo wel ook op jouw inkomen gebaseerd is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DarkSide schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:30:

Ik weet niet wat je met bijschrijven bedoelt? Je bedoelt dat je later 50 procent van het huis aan haar verkoopt tegen de dan geldende marktprijs?
Is nogal ingrijpend hoor met veel bijkomende kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07
Wat wil je precies weten?

1 inkomen betaald hier de hypotheek, geen samenlevingscontract (bewuste keuze), geen studielening.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

D_Jeff schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:33:

1 inkomen betaald hier de hypotheek, geen samenlevingscontract (bewuste keuze), geen studielening.
Hij schrijft :
Ben ik wel of niet verplicht om de verplichtingen van mijn vriendin te nomen als ik alleen op mijn inkomen hypotheek wil aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wie gaat er tekenen voor de hypotheek, neem je die alleen of samen? Indien dat laatste, dan verzamelinkomen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Valt de studielening van je vriendin onder de nieuwe afbetaalregeling? Volgens mij zou die niet zo'n impact op het leenbedrag moeten hebben.
rekent men niet met de oude regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:27:
Van mij mag iedereen een woning kopen maar ik snap de regels niet goed. Er wordt gevraagd of ik financiele verpluchtingen heb. De studielening staat op naam van mijn vriendin maar ik betaal daar ook voor. Door mijn inkomen is haar maandtarief voor aflossen hoger.

Je bent niet verplicht dat te noemen. Je moet BKR-registraties en studieleningen die op jouw naam staan opgeven (al dan niet geautomatiseerd).
Wij wonen samen en hebben een samenlevingscontract. Maakt dat nog uit?
Als je op één inkomen (en dus je vriendin helemaal niet meeneemt in de hypotheekberekening) aanvraagt, is dat niet relevant.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Ik weet niet wat je met bijschrijven bedoelt? Je bedoelt dat je later 50 procent van het huis aan haar verkoopt tegen de dan geldende marktprijs?
Is nogal ingrijpend hoor met veel bijkomende kosten.
niet direct.

Huis kopen op 1 naam
Koop je inderdaad de woning op naam van één van jullie beiden? Dan is de persoon op wiens naam de woning staat, ook degene die de hypotheek afsluit en voor de hypotheekschuld verantwoordelijk is. Je kunt de woning op een later moment alsnog op jullie beider namen laten zetten door je partner te laten bijschrijven. Hiervoor zal je wel opnieuw naar de notaris moeten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DarkSide schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:38:
[...]

niet direct.

Huis kopen op 1 naam
Koop je inderdaad de woning op naam van één van jullie beiden? Dan is de persoon op wiens naam de woning staat, ook degene die de hypotheek afsluit en voor de hypotheekschuld verantwoordelijk is. Je kunt de woning op een later moment alsnog op jullie beider namen laten zetten door je partner te laten bijschrijven. Hiervoor zal je wel opnieuw naar de notaris moeten.
Dit klopt natuurlijk niet. Het is ofwel een schenking (raad ik af) of je gaat verkopen aangezien je de eigendomsverhouding aanpast.

Dat zinnetje 'je zult weer naar de notaris moeten' verraadt dit al.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
DarkSide schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:30:
je kan idd op 1 inkomen een hypotheek nemen.
We hebben een samenlevingscontract en een gezamelijke bankrekening. Is dat nog een probleem? Als de hypotheekverstrekker vraagt naar bankafschrift staan daar ook het inkomen en de DUO betalingen van mijn vriendin op.
volgens mij moet je ook nadenken over bv als jullie uit elkaar gaan. En er is geen overwaarde.
Dan ben jij verantwoordelijk als hypotheek drager.
Dat snap ik. Dan ben ik hoofdelijk aansprakelijk. Mijn vriendin loopt geen enkel financieel risico.
Of er is wel overwaarde. Maar je vriendin heeft hier geen recht op, want ze staat niet op de hypotheek.
Als wij uit elkaar gaan vind er dan geen verekening plaats? We hebben een samenlevingscontract maar daar staat niets in over een koophuis. Het wordt heel hypothetisch voor een koophuis wat er nog niet is. Als mij iets overkomt kan zij de hypotheek toch niet betalen.
Volgens mij moet je dan wel e.e.a. vastleggen. Zodat je later geen gezeik krijgt.
Bedoel je vastleggen bij de notaris in een hernieuwd samenlevingscontract?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kijk eerst eens in je samenlevingscontract.
Daar staat sowieso oa wat in over bezittingen en schulden.
En als je een goed samenlevingscontract hebt ook een verblijvingsbeding (zo niet echt regelen voor je een huis koopt!)

Voor de Belastingdienst ben je ook 1 huishouden en dat werkt ook door in de DUO.

Ik denk dat een hypotheekverstrekker sowieso naar de gegevens van beiden gaat vragen.
En dan heb je een heleboel uit te leggen en te regelen als het op 1 naam moet, als dat al lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:42:
[...]

We hebben een samenlevingscontract en een gezamelijke bankrekening. Is dat nog een probleem? Als de hypotheekverstrekker vraagt naar bankafschrift staan daar ook het inkomen en de DUO betalingen van mijn vriendin op.
Wanneer er om een kopie bankafschrift wordt gevraagd gaat dat alleen om de tenaamstelling die bij het rekeningnummer hoort. Niet zozeer om het saldo, wat er bijkomt of afgaat. Je mag de bedragen ook allemaal wegpoetsen als je dat liever hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

https://www.hypotheker.nl...nistratiekosten%20betalen.

Hier lees ik wel wat mogelijkheden.
Maar alsnog kan je mogelijk in een discussie komen van wat e.e.a. waard is.

Doe je dit over 2 jaar bv. En het huis is behoorljk gestegen. Hoe verdeel je dat dan....

Al met al. Keuzes genoeg. Maar probeer wel e.e.a. zo goed mogelijk vast te leggen.
Verder. IANAL. Mogelijk extra advies vragen.

Oh ik lees verkeerd. 1 heeft al een koopwoning.
Dit gaat nog dat je eerst zelf er 1 probeert te regelen. Dat is mogelijk wel een nuance

[ Voor 11% gewijzigd door DarkSide op 12-02-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

[...]

Dat snap ik. Dan ben ik hoofdelijk aansprakelijk. Mijn vriendin loopt geen enkel financieel risico.

[...]

Als wij uit elkaar gaan vind er dan geen verekening plaats? We hebben een samenlevingscontract maar daar staat niets in over een koophuis. Het wordt heel hypothetisch voor een koophuis wat er nog niet is. Als mij iets overkomt kan zij de hypotheek toch niet betalen.

[...]

Bedoel je vastleggen bij de notaris in een hernieuwd samenlevingscontract?
Het is natuurlijk niet heel handig om aflossingen van haar Studielening vanaf een gezamenlijke rekening te doen. Maargoed zou geen probleem moeten zijn omdat je kunt aantonen dat de lening van haar is.
Je kunt de aflossing een paar maanden stil zetten zodat het niet op de afschriften verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
D_Jeff schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:33:

Klopt bijna. Wij hebben wel een samenlevingscontract maar die moet dan geupdate worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
gambieter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:38:
Wie gaat er tekenen voor de hypotheek, neem je die alleen of samen? Indien dat laatste, dan verzamelinkomen.
Ik begrijp wat je zegt. Het gaat er om wie er tekent. We zouden een hypotheek op mijn inkomen kunnen aanvragen, maar als wij beide tekenen dan telt de studielening van mijn vriendin alsnog mee. Ik zou dus alleen moeten tekenen om meer hypotheek te krijgen en dan telt de studielening van mijn vriendin niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:38:
Valt de studielening van je vriendin onder de nieuwe afbetaalregeling? Volgens mij zou die niet zo'n impact op het leenbedrag moeten hebben.
rekent met niet met de oude regeling?
Mijn vriendin is enkele jaren ouder dan mij. Haar studielening valt onder het oude stelsel. Daarom telt het nogal zwaar voor de hyptheek berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Het kan zijn dat ze daarom wel wat meer willen weten, dan kun je via een API de hypotheekverstrekker toegang geven tot DUO (soort van) en kunnen ze alsnog zien dat dat niet jouw studieschuld is, wat jij doet met je geld moet jij dan weten en het betalen van een studieschuld van een ander is niet per se een probleem.
[...]

[...]

Dan moet zij uit de woning, eventueel kun je dit risico afdekken met een degelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering en/of met een ORV (overlijdensrisicoverzekering) die tweede zal ik iedereen met een koophuis adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Klopt bijna. Wij hebben wel een samenlevingscontract maar die moet dan geupdate worden.
De aanvraag op 1 inkomen is wel een heel stuk minder complex. Ik zou je willen adviseren om te wachten met het bijwerken van het samenlevingscontract, juist hierom.

Qua proces en aanvraag (2022):
Ik heb geen bankafschrift hoeven te overhandigen, wel een loonstrook (max 3 maanden oud) en een werkgeversverklaring.
Qua verplichtingen en aanleveren: Ik heb een eIDN autorisatie moeten geven voor BKR, voor DUO heb ik verklaard geen studieschuld te hebben (dus wat op mijn naam staat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sypie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Wanneer er om een kopie bankafschrift wordt gevraagd gaat dat alleen om de tenaamstelling die bij het rekeningnummer hoort. Niet zozeer om het saldo, wat er bijkomt of afgaat. Je mag de bedragen ook allemaal wegpoetsen als je dat liever hebt.
Wij moesten gewoon van al onze rekeningen twee maandafschriften inleveren. Waarbij het in beide maanden dus echt ging om inzage in de inkomsten / uitgaves.
Toen was de DUO API er nog niet overigens.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik kan maar één advies geven, stop met die online rekentools en ga gewoon een paar afspraken maken met Hypotheek verstrekkers om te zien wat er daadwerkelijk mogelijk is. Voor mij is het inmiddels 16 jaar geleden, maar er zat een wereld van verschil tussen de tooltjes op websites en wat er daadwerkelijk mogelijk was.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Het is natuurlijk niet heel handig om aflossingen van haar Studielening vanaf een gezamenlijke rekening te doen. Maargoed zou geen probleem moeten zijn omdat je kunt aantonen dat de lening van haar is.
Je kunt de aflossing een paar maanden stil zetten zodat het niet op de afschriften verschijnt.
Persoonlijk zou ik het niet stilzetten. Eventueel op een andere rekening (haar rekening) zetten en dan daar een maandelijkse overboeking op doen. Dan is @Apollyon ook van het risico af dat een hypotheekaanvraag vertraging op zou kunnen lopen door vragen over die DUO afschrijving. Als je het stilzet geeft dat een bepaalde drang om dan te moeten gaan kopen én kun je de komende twee maanden nog niet echt er vol voor gaan omdat er iets in je hoofd knaagt dat het makkelijker/beter is om dat pas over twee maanden te doen.

Sowieso kan @Apollyon bij een gegunde woning zijn/haar hypotheekadviseur vragen bij welke banken dit mogelijk een probleem kan worden en als dat toevallig de preferente bank is voor de aanvraag een tweede aanvraag inschieten bij een andere bank om dit risico te mitigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

_Dune_ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:55:
Ik kan maar één advies geven, stop met die online rekentools en ga gewoon een paar afspraken maken met Hypotheek verstrekkers om te zien wat er daadwerkelijk mogelijk is. Voor mij is het inmiddels 16 jaar geleden, maar er zat een wereld van verschil tussen de tooltjes op websites en wat er daadwerkelijk mogelijk was.
In 16 jaar is er wel heel wat veranderd hoor Dune ;) bij mij was de ING rekentool wat conservatief en gaf die zo'n 7% minder aan dan wat wij via een andere bank konden krijgen, maar het gaf best een redelijke indicatie.

Persoonlijk zou ik https://www.ikbenfrits.nl/welkom/ adviseren, laagdrempelig een eerste gratis gesprek zonder verplichtingen en na dat gesprek heb je een zeer uitgebreide rekentool tot je beschikking. Dan kun je alsnog naar een lokale adviseur gaan als je daar meer gevoel bij hebt zonder dat je bij die lokale adviseur direct aan een betaling vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
sambalbaj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:43:
Ik denk dat een hypotheekverstrekker sowieso naar de gegevens van beiden gaat vragen.
En dan heb je een heleboel uit te leggen en te regelen als het op 1 naam moet, als dat al lukt.
Dus juist door het samenlevingscontract is het moeilijk om het op 1 naam te krijgen zonder gegevens van mijn vriendin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:44:
Het is niet handig snap ik nu ook. Op het moment voelde het goed om onze bankrekeningen samen te brengen. Het is een vorm van committment. Het bespraard ook kostten.
Ik snap dat met grote verplichtingen zoals een hypotheek een extra bankrekenig handiger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
De antwoorden op deze vragen zijn respectievelijk ja en nee, zoals je had gehoopt.

Maar het is verstandig dit met een hypotheek-adviseur te bespreken. Als jullie een huis vinden dat met alleen jouw inkomen te betalen is, dan kan die dat zeker op die manier indienen.

Andere belangrijke vragen die een adviseur zal stellen, hebben jullie een samenlevingscontract of ga je dat opstellen (of trouwen), en van wie wordt het huis dus? Van jullie samen of alleen van jou? Je moet echt dingen afspreken (op papier).

Edit: had niet alles gelezen, deel was al beantwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 12-02-2024 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:00:
[...]

Dus juist door het samenlevingscontract is het moeilijk om het op 1 naam te krijgen zonder gegevens van mijn vriendin?
Nee de bank weet niets van jouw samenlevingscontract af. Inwezen kun jij een hele aanvraag doorlopen alsof je geen relatie hebt of een LAT (living apart together) hebt en dus niet samen een huishouden vormt.

Maar dit zijn vragen die je het beste kunt stellen aan een hypotheekadviseur. Inhoudelijk over je samenlevingscontract aan een notaris, maar als daar niets instaat over een koopwoning is dat niet echt relevant. Enige wat ik mij nog kan bedenken is dat je daar ook schulden kunt opvoeren naar elkaar waar een bank niets van weet bij het verstrekken van een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
D_Jeff schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:52:
De aanvraag op 1 inkomen is wel een heel stuk minder complex. Ik zou je willen adviseren om te wachten met het bijwerken van het samenlevingscontract, juist hierom.
Ik snap niet waar op gewacht moet worden. Wat kan er beter nog niet in staan voor een hypotheek aanvraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
sambalbaj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:43:
Nee hoor, dat kan gewoon, ook als je getrouwd bent. Maar precies hierom ga je dus naar een adviseur. Die kent de geldende regeltjes en weet meestal ook vooraf tot op redelijke hoogte wat een bank waarschijnlijk wel en niet accepteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
_Dune_ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:55:
Goed advies hoor! We gaan het zeker doen. De rekentool is de eerste stap. Ik probeer te snappen wat er gevraagd word voor ik een advieskantoor binnen stap. Ik wil mijn vriendin ook voorbereiden voor we een adviesgesrpek aanvragen. Ze voelt haar heel rot dat haar studielening zo zwaar meetelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Goed advies hoor! We gaan het zeker doen. De rekentool is de eerste stap. Ik probeer te snappen wat er gevraagd word voor ik een advieskantoor binnen stap. Ik wil mijn vriending ook voorbereiden voor we een adviesgesrpek aanvragen. Ze voelt zich heel rot dat haar studielening zo zwaar meetelt.
Als haar studielening netto negatief drukt op het te lenen bedrag, verdient ze dan niet echt heel weinig? Of heeft ze echt een ontzettend hoge studielening terwijl ze parttime werkt en/of minimumloon krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
De regels voor het meetellen van de lening zijn zeer recent ook veranderd, en je kunt er vergif op innemen dat veel online tooltjes dit nog niet weten.

Zie bv: https://www.consumentenbo...heek/starter/studieschuld

Vraag een adviseur daar zeker ook naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wilke schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:21:
De regels voor het meetellen van de lening zijn zeer recent ook veranderd, en je kunt er vergif op innemen dat veel online tooltjes dit nog niet weten.

Juist door die verandering in regels is het mogelijke omslagpunt tussen een 'alleenstaande' zonder schuld een hypotheek krijgen t.o.v. gezamenlijk met één schuld een hypotheek krijgen dichter naar elkaar toe gekropen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
[...]

Goed advies hoor! We gaan het zeker doen. De rekentool is de eerste stap. Ik probeer te snappen wat er gevraagd word voor ik een advieskantoor binnen stap. Ik wil mijn vriendin ook voorbereiden voor we een adviesgesrpek aanvragen. Ze voelt haar heel rot dat haar studielening zo zwaar meetelt.
Dit is zeker een goede insteek.

Ik ga je wat punten geven:
Welke vorm wil je?
Voor hoe lang wil je de rente vastleggen? (dit heeft invloed op je maandbedrag EN max leenbedrag)
Waar ligt de NHG grens?
Hypotheek met of zonder NHG?
Hoeveel kost de NHG?
Ga je meer of minder dan 10k eigen geld inbrengen?
Kan je alle kosten voor het aanschaffen van een huis zelf betalen?
Ga je een bod doen met een voorbehoud? Zoja welke?
Hoe lang is een renteaanbod geldig en wat zijn de kosten om deze te verlengen?
Vereist de hypotheekverstrekker een opstalverzekering?
Tegen welke vormen van inkomstenverlies willen jullie je indekken?

Als laatste: Doe ook eens de test (gratis te doen, ook faal je, dan is de test alsnog erg nuttig)

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Kan je een keer duidelijk aangeven wie nou precies het huis gaat kopen? Zal het 100% van jou zijn? Of wil je vriendin 50% eigenaar zijn? In dat laatste geval is het onmogelijk de hypotheek enkel op jouw naam te laten lopen. (Als het mis gaat moet de bank jouw huis kunnen verkopen, ze kunnen moeilijk de helft van het huis verkopen.)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
True schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:12:
Als haar studielening netto negatief drukt op het te lenen bedrag, verdient ze dan niet echt heel weinig? Of heeft ze echt een ontzettend hoge studielening terwijl ze parttime werkt en/of minimumloon krijgt?
Alle bovenstaande redenen. Hoge studieschuld en weinig verdienen. Samen hebben wij een leuk inkomen doordat ik vorig jaar promitie heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Wilke schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:21:

Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
D_Jeff schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:28:
Dit is zeker een goede insteek.

Ik ga je wat punten geven:
Welke vorm wil je?
Voor hoe lang wil je de rente vastleggen? (dit heeft invloed op je maandbedrag EN max leenbedrag)
Waar ligt de NHG grens?
Hypotheek met of zonder NHG?
Hoeveel kost de NHG?
Ga je meer of minder dan 10k eigen geld inbrengen?
Kan je alle kosten voor het aanschaffen van een huis zelf betalen?
Ga je een bod doen met een voorbehoud? Zoja welke?
Hoe lang is een renteaanbod geldig en wat zijn de kosten om deze te verlengen?
Vereist de hypotheekverstrekker een opstalverzekering?
Tegen welke vormen van inkomstenverlies willen jullie je indekken?
Dank je. Alle vragen ga ik uitwerken. Ik heb er nu nog geen antwoord op.
Als laatste: Doe ook eens de test (gratis te doen, ook faal je, dan is de test alsnog erg nuttig)
Welke test bedoel jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Indien haar schuld daadwerkelijk zo zwaar drukt dan zal je toch moeten kijken naar alleen de woning kopen zonder haar. Je kan haar dan later eigenaar laten worden van de woning en bijschrijven op de hypotheek.

Je kan simpelweg niet stellen dat je haar wel hoofdelijk aansprakelijk wilt maken voor de woning, en eigenaar wilt maken van de woning, zonder haar schulden mee te tellen. Daar zal een bank niet mee akkoord kunnen gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
fsfikke schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:32:
Kan je een keer duidelijk aangeven wie nou precies het huis gaat kopen? Zal het 100% van jou zijn? Of wil je vriendin 50% eigenaar zijn? In dat laatste geval is het onmogelijk de hypotheek enkel op jouw naam te laten lopen. (Als het mis gaat moet de bank jouw huis kunnen verkopen, ze kunnen moeilijk de helft van het huis verkopen.)
Ik wist niet dat het zo in elkaar stak. Door jou vraag snap ik nu het verschil tussen alleen kopen of samen kopen.
Ik wil het huis wel voor 100% op naam als dat financieel gunstig is. Maar ik snap nog niet de consequenties helemaal. Kan mijn vriendin later bijgeschreven worden als de studieschuld afbetaald is? Ik snap dat dit misschien duurder is omdat er vast extra kosten zijn voor notaris en hupotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Tsurany schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:47:
Indien haar schuld daadwerkelijk zo zwaar drukt dan zal je toch moeten kijken naar alleen de woning kopen zonder haar. Je kan haar dan later eigenaar laten worden van de woning en bijschrijven op de hypotheek.

Je kan simpelweg niet stellen dat je haar wel hoofdelijk aansprakelijk wilt maken voor de woning, en eigenaar wilt maken van de woning, zonder haar schulden mee te tellen. Daar zal een bank niet mee akkoord kunnen gaan.
Dank je. Ik had niet gezien dat je mijn laatste vraag al beantwoord hebt voor ik hem had gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Apollyon schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Ik wist niet dat het zo in elkaar stak. Door jou vraag snap ik nu het verschil tussen alleen kopen of samen kopen.
Ik wil het huis wel voor 100% op naam als dat financieel gunstig is. Maar ik snap nog niet de consequenties helemaal. Kan mijn vriendin later bijgeschreven worden als de studieschuld afbetaald is? Ik snap dat dit misschien duurder is omdat er vast extra kosten zijn voor notaris en hupotheek?
Trouwen of een geregisterd partnerschap is het goedkoopste. Het netste is via een notaris een testament opmaken en de samenlevingsovereenkomst bijwerken. Maar ik weet niet heel zeker of die combinatie voldoende is om de hypotheek te laten aanpassen indien zij nog een schuld heeft. Immers is de bank niet gebaat bij een aanpassing als dat een negatieve impact zou hebben op de verkoopmogelijkheid wanneer jij de hypotheek niet meer kunt betalen en geen zicht hebt op verandering hierin. De bank heeft anderzijds niet veel keus als jij jouw eigendom ook haar eigendom maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:27:

Het gaat erom of de verplichting op je naam staat... vooral het risico dat een kredietgever mogelijk wegens problemen bij de terugbetaling het gehele schuldbedrag kan opeisen en dan vermogenswaardes van die persoon kan opeisen.

Staat de woning op de naam van je vriendin, zal dat kunnen gebeuren en daarvor heeft een hypotheekverstrekker juist relatief grote angst, omdat dat ook ten kostte gaat van de deking voor hun krediet.

Als de woning dus niet op naam van je partner komt en je de mogelijkheid enkel op jouw naam een hypotheek aan te vragen, is dat geen probleem...
maar dat betekent ook dat de partner geen enkele recht erop heeft, ook niet op eventuele waardestijging.

Als je de hypotheek maar op een inkomen aanvraagt, kan je enkel in je eentje de woning kopen, zodra de woning op meerdere namen als eigendom ingeschreven staat, moeten de inkomens en verplichtingen van iedereen die op de eigendomsakte staat, meegewogen worden.
True schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:58:
[...]
Trouwen of een geregisterd partnerschap is het goedkoopste.
Sinds 1 januari 2018 komt bij een gewoon huwelijk afgesloten in een eenvoudige gemeenschap van goederen niet meer automatisch bezittingen die voor dit huwelijk op naam van een vand e partners stond, op beider namen...

Dus als je een huis bezit en je trouwt, is je vrouw niet meer 'automatisch' mede-eigenaar.

Het is een welbewuste keuze van de wetgever geweest om het 'automatisch' delen van eigendomen bij het orfficieel maken/vastleggen vand e relatie niet meer te doen... je vormt dan wel een eigendoms en inkomensgemeenschap, maar enkel voor vermogenswaardes en je inkomend at je na het aangaan daarvan verzameld/inbrengt.

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 14-02-2024 17:17 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1