Wel of niet overstappen naar andere provider?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10-2024
Een exercitie die velen van jullie wellicht vaker ondernemen dan ik. Maar ik was pas de abonnementen eens onder de loep gaan nemen omdat ik daar zelden goed op let (geen tijd voor). Nu blijk ik al 8 jaar hetzelfde KPN compleet abonnement te hebben. Hier betaal ik uiteraard veel te veel voor maar van een goedkoop verleng aanbod is geen sprake. Kennelijk gelden de mooie online aanbiedingen alleen voor nieuwe klanten. Kort gezegd komt het er op neer dat ik ongeveer een tientje per maand korting kan krijgen als ik me opnieuw voor 2 jaar vastleg. Het advies van de klantenservice van KPN was zelfs dat ze het aanbod niet heel goed vond en ik beter over kon stappen naar een andere aanbieder omdat de meeste dat nu eenmaal doen. Nu was mijn vraag: Hoe pakken jullie dit aan?

Als ik zo eens rond kijk kan ik bijv. bij de grote concurrent 420 euro in een jaar besparen door over te stappen. Klinkt aanlokkelijk natuurlijk, maar dan? Welke consequenties heeft dit voor mijn thuisnetwerk? Ik heb bijv. een thuis beveiligingssysteem wat draait op een NAS en een cloudkey met internet in een mesh netwerk etc. Moet dit alles volledig op nieuw ingesteld gaan worden op een nieuwe provider of valt dat mee (wellicht plug and play).

Heeft nogal wat kruim gekost om alles zo te krijgen zoals ik het nu heb.
Mocht dit eenvoudig over te zetten zijn wil ik dat nog best doen. Maar als ik dagen opnieuw aan het bouwen ben moet ik er nog ernstig over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:58
Hoe kunnen wij weten of dit gevolgen heeft voor je thuisnetwerk zonder te weten hoe je thuisnetwerk in elkaar zit? Een beveiligingssysteem zou het op elk internet moeten doen, een mesh netwerk kan je ook bij Ziggo/Odido opbouwen.

Als je bruikbare tips wil dan moet je echt wat meer info geven. Welke afhankelijkheid heeft volgens jouw het beveiligingssysteem met een KPN verbinding en is het Mesh netwerk van geleende KPN apparaten of heb je deze zelf gekocht? En noem evt de concurrent gewoon, als je KPN mag noemen hoef je niet geheimzinnig te doen over wie je nu bedoelt.

Als je wel sterke afhankelijkheden hebt van een provider zou ik sowieso gaan kijken hoe je dit in eigen beheer kan krijgen, dan kan je door enkel het modem aan te passen over naar een nieuwe provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Ah sorry, ik zal hem even wat verduidelijken.

Mijn beveiligingssysteem bestaat gewoon uit losse camera’s die gekoppeld zijn aan mijn NAS, niet dat ze afhankelijk zijn van abonnementen of providers. Internet is voldoende. Maar wel doorgestuurde poorten en deels beveiligd vanaf de router.

Het mesh netwerk is van Ubiquity en draait op de cloudkey van Ubiquity (dus volledig los van de provider). Wifi op het modem heb ik zelfs uit staan.

De concurrent bedoel ik Ziggo mee. Samen met KPN volgens mij de twee grootste.

Verder op zich niet veel afhankelijkheid op wat mailadressen na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 16:29

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Bij Ziggo heb je geen vast IP, bij KPN wel. Je zou dan bijv met een DynDNS kunnen werken om dat probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:55
Als je van KPN naar Vodafone Ziggo gaat, ga je ook van Glasvezel naar Coax. Coax heeft lagere upload snelheid dan glasvezel.
Vodafone bundels buiten EU betaal je per dag KPN bundels gelden een maand.
Of het uitmaakt voor je weet ik niet, maar dit soort verschillen zijn er wel.

Kijk anders eens om je abonnement om te zetten, eventueel via een partij als Belsimpel, en van Compleet af te stappen op Hussel, wat dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:31

MsG

Forumzwerver

Heb je een partner met een eigen rekeningnummer? Dan kan je ook gewoon elk jaar overstappen als nieuwe klant, bijvoorbeeld elke keer hoppen tussen Ziggo en KPN, of welke providers je ook maar wenst.

Als je gaat leunen op een eigen router, heb je in ieder geval voor glas of VDSL een redelijk provider-agnostische setup, die enkel misschien wat provider-specifieke settings vereist na overstap.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben overgestapt van KPN naar Budget internet. Van glas naar glas.
Mijn Fritzbox kon gewoon blijven hangen en werkte met dezelfde instellingen.
Alleen de nieuwe tv kastjes moesten aangemeld worden, maar die hetzelfde als die van de KPN.

Zeker aan te raden want de korting die je krijgt is niet eenmalig, volgend jaar zou je weer terug kunnen naar KPN en pak je weer een vette korting, enz, enz.
Helaas werkt de markt nu eenmaal op deze manier en ben je een dief van je eigen portemonnee als je blijft zitten/slapen.

Zeker aan te raden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik stap elk jaar over: Van KPN naar een andere provider op het KPN netwerk. Ook alleen vanwege de aanbiedingen voor nieuwe klanten.

Met eigen netwerksetup (router, switch, DNS), de enige aanpassing die ik hoef te doen (als het al nodig is) is de VLAN veranderen op de router, daarna werkt het meteen.

Je zou kunnen overwegen om ook zelf een router te plaatsen (60 euro voor de ER605 bijvoorbeeld). Daarmee maak je je eigen netwerk onafhankelijker van de providers.

edit: Ik zie dat je al Ubiquiti hebt draaien, dan is een router van hetzelfde merk misschien handiger (ook wel duurder)

[ Voor 9% gewijzigd door DaWizza op 13-02-2024 09:33 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proosst
swhnld schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:12:
Als je van KPN naar Vodafone Ziggo gaat, ga je ook van Glasvezel naar Coax.
Ziggo biedt toch al even glasvezel aan. Althans, hier adverteren ze mee. Mobiel bellen blijf ik gewoon bij KPN omdat dat de enige provider is die stabiele ontvangst heeft in ons huis. (ik woon in een soort kooi van Faraday waardoor ik ook genoodzaakt was om een Ubiquiti Mesh netwerk aan te leggen omdat wifi anders ook nergens komt)
MsG schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:26:
Heb je een partner met een eigen rekeningnummer? Dan kan je ook gewoon elk jaar overstappen als nieuwe klant,
Heb ik, alleen daar heeft in ieder geval KPN, een stokje voor gestoken. Ze herkennen het adres waar ze aan leveren dus je kan minstens 6 maanden geen aanspraak maken op 'nieuwe klant korting'. Dus het écht switchen tussen providers is het enige dat dit kan ondervangen
sssensss schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:29:
Ik ben overgestapt van KPN naar Budget internet. Van glas naar glas.
Mijn Fritzbox kon gewoon blijven hangen en werkte met dezelfde instellingen.
Alleen de nieuwe tv kastjes moesten aangemeld worden, maar die hetzelfde als die van de KPN.
Goeie tip, dank je. Die kende ik nog niet. Ik heb nog een experiabox maar dat zou inderdaad zeker een oplossing zijn. Lijkt er op alsof je dan nog steeds gewoon klant van KPN bent, onder een andere noemer.
sssensss schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:29:
Zeker aan te raden want de korting die je krijgt is niet eenmalig, volgend jaar zou je weer terug kunnen naar KPN en pak je weer een vette korting, enz, enz.
Helaas werkt de markt nu eenmaal op deze manier en ben je een dief van je eigen portemonnee als je blijft zitten/slapen.
Dat heb ik ze ook voorgehouden. Het lijkt mij juist logischer om trouwe klanten juist te belonen en, hoe langer je ze houdt hoe groter te korting wordt (tot een bepaald plafond). Dan bindt je klanten veel meer en levert logischerwijs meer op dan het steeds ieder jaar de trucendoos open moeten halen om klanten van de concurrent weg te jojo'en (die gaat dat vervolgens namelijk ook doen).
Helaas werkt het niet zo en is de realiteit zoals jij het hier omschrijft dus wellicht moet ik voortaan ook maar eens jaarlijks gaan overstappen. Zou wel ideaal zijn als ik mijn router en instellingen dan kan houden/niet steeds hoef te wisselen.
DaWizza schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:32:
Ik stap elk jaar over: Van KPN naar een andere provider op het KPN netwerk. Ook alleen vanwege de aanbiedingen voor nieuwe klanten.
Welke provider heb jij nu dan?
DaWizza schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:32:
Met eigen netwerksetup (router, switch, DNS), de enige aanpassing die ik hoef te doen (als het al nodig is) is de VLAN veranderen op de router, daarna werkt het meteen.
Dat zou voor mij dan ook gelden. Evt is het inderdaad het overwegen waard om een ubiquiti router te installeren. Met het geld wat ik bespaar zou die makkelijk te bekostigen zijn lijkt me.

Communiceert het tv kastje dan evengoed met een 'vreemde' router als dat ik er een zou hebben van de provider? (Fritzbox/ Next etc)

[ Voor 3% gewijzigd door Proosst op 13-02-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Proosst Provider nu is KPN, volgende jaar waarschijnlijk Online.nl.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Proosst schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Ziggo biedt toch al even glasvezel aan. Althans, hier adverteren ze mee. Mobiel bellen blijf ik gewoon bij KPN omdat dat de enige provider is die stabiele ontvangst heeft in ons huis. (ik woon in een soort kooi van Faraday waardoor ik ook genoodzaakt was om een Ubiquiti Mesh netwerk aan te leggen omdat wifi anders ook nergens komt)
Ziggo biedt glasvezel-KABEL netwerk aan. Dus glasvezel onder de straat, maar de laatste meters naar huis zijn gewone kabels... Dus nee, Ziggo biedt geen glasvezel netwerk aan.

Verder switch ik elk jaar op Black Friday tussen Ziggo of KPN, scheelt erg veel geld. Ik zit dit jaar voor 35/maand bij KPN met 1Gbps glasvezel. Eind dit jaar weer naar het kabel netwerk van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 23:40

Barrycade

Through the...

Maar als je mobiel het alleen op KPN thuis doet: Vodafone en Hollandsnieuwe bieden bellen via wifi aan.

Dus als je telefoon dit ondersteunt kan je prima bellen binnenhuis.

Dus als Ziggo ook bij je in de straat ligt, zou het voor mij duidelijk zijn. Voordeel is van tussen kabel en glas overschakelen is dat als je de ingangsdatum wat laat overlappen je minder zorgen hoeft te maken over een gap qua internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Proosst schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Ziggo biedt toch al even glasvezel aan. Althans, hier adverteren ze mee.
Tja, dit is het hele doel van de Ziggo marketing machine. De advertentie zo opzetten dat het geen misleiding is maar de klant wel denkt: "Ah! Glasvezel", om vervolgens gewoon over de Coax kabel internet te leveren met de bijbehorende nadelen. Ik vind deze campagne misselijkmakend. Ziggo levert verder een prima product en je zal het prima kunnen gebruiken maar de marketing over hun glasvezel-kabel netwerk is voor gewone mensen, zoals je merkt, niet te onderscheiden.

Long story short: geen glasvezel in je huis

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
stin00 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:00:
Ziggo biedt glasvezel-KABEL netwerk aan. Dus glasvezel onder de straat, maar de laatste meters naar huis zijn gewone kabels... Dus nee, Ziggo biedt geen glasvezel netwerk aan.

Verder switch ik elk jaar op Black Friday tussen Ziggo of KPN, scheelt erg veel geld. Ik zit dit jaar voor 35/maand bij KPN met 1Gbps glasvezel. Eind dit jaar weer naar het kabel netwerk van Ziggo.
Goed om te weten. Dan zit Ziggo er voor mij al helemaal niet in want ik heb enkel een glasvezel aansluiting in de meterkast. Ga er niet van uit dat Ziggo nog een sleuf komt graven om er een coax naast te trekken (niet dat ik dat zou willen). Als ik ga switchen, gaat het dus een van de andere aanbieders worden die op het KPN (of in ieder geval glasvezel) netwerk zit.

Begrijp ik het dus goed als ik een eigen router installeer dat een jaarlijkse switch weinig meer om de kous gaat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:58
Je kan Ziggo zelf ook vragen of ze bij jouw een aansluiting hebben. Als er volgens hun administratie een kabel aanwezig is dan zal de kabel daar al wel ergens liggen.

Mijn (ongevraagde) advies zou zijn om gewoon te beoordelen op prijs of zaken die je belangrijk vind. Hier op Tweakers zul je vaak te horen krijgen hoe superieur glasvezel is, maar praktijk merk je enkel de voordelen van glasvezel als je specifiek doel hebt voor upload. Latency is ook vaak argument en wellicht merken profesionele gamers het met de duurste spullen, maar praktijk zal dat vaak meevallen (ik heb het niet gemerkt). Het zijn beide prima medium's en zolang je niks bijzonders doet ook beide meer dan genoeg.
Pagina: 1