Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnot
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-03-2024
Beste,

Ik weet niet of ik hier met deze vraag terecht kan, maar ik waag het er op.

Ik heb een jobaanbieding gekregen. Enkel is het brutoloon 700 euro lager.
Dan zou je verwachten dat het nettoloon enorm veel lager ligt.
Echter scheelt het 170 euro, dit mede door de werkbonus. De eventuele toekomstige werkgever geeft hier nog een werkvergoeding van 148 euro bij zodat het loonsverschil met nu zo goed als uitgevlakt is.
Hierbij komt er ook een bedrijfswagen die mag prive gebruikt worden.

Iemand die ik ken beweert dat ik op deze manier veel meer belastingen ga betalen. Gezien mijn netto bijna even hoog is als bij mijn huidige job maar mijn bruto veel lager ligt.

Dus met andere woorden, op die werkbonus ben je heel erg belast?
Ik kom nogal tegenstrijdige dingen tegen op het internet.
Is er een manier om je belastingen te simuleren of heeft iemand hier ervaring met de werkbonus?

En hoe zit het met de bedrijfswagen, die is een voordeel van alle aard, hier betaal je toch ook voor? Ik ben me wel bewust dat een bedrijfswagen een enorm voordeel is.

Alvast bedankt voor de eventuele input.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:59
Hi,

Ik heb het vermoeden dat je uit België komt?

Laat door je werkgever een pro forma loonstrook maken.

Dan kan je zien wat er echt wordt over gemaakt elke maand.

Dit is gewoon een normale vraag.

Weet je waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik weet niet hoe het qua pensioen geregeld is in België, maar als dit (ongeveer) net zo gaat als in Nederland is het ook goed om te kijken naar het premiepercentage op deze pro forma loonstrook. Als er weinig ingelegd wordt blijft er netto meer over.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuNNiX
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02-2024
In België wordt je op de werkbonus niet veel belast. Netto gaat het dus inderdaad niet veel verschil maken.

Waar je wel nog rekening mee dient te houden is dat je minder zult krijgen voor eindejaarspremie, vakantiegeld en opbouw voor pensioen. Voor die bedragen is er geen compensatie zoals de werkbonus.

Maar je hoeft je ivm de werkbonus alleszins geen zorgen te maken voor belastingen. De bedrijfswagen zul je wel wat extra belasting van hebben neem ik aan.