Planning houten vloer vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeBee
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Dag allen,

Sinds 1,5 jaar eigenaar van een jaren '60 woning waaraan enkele decennia weinig onderhoud aan is gepleegd. Ik heb het huis eerst leefbaar gemaakt met behulp van mijn vader, het huis was doorrookt en geleefd. Dus nieuwe vloer gelegd, behangen, nieuwe tweedehands keuken, elektriciteit opnieuw aangelegd etc. Nu heb ik sinds enkele weken een nieuwe intergas ketel, maar nu is de cv ondergronds lek (van dat oude dikwandige buis). Lopen zoeken naar het lek, maar de kruipruimte is slecht bereikbaar en voor eerst even gelaten (heb nog een houtkachel en andere woonruimte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3GlbF6x0_j_8PRV50T0JI40f8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neVcLjVxOLwR1l7OA8b8GmnE.jpg?f=fotoalbum_large

In de kruipruimte is het een wirwar van waterleidingen, afvoeren etc. Allemaal oud spul, oude convectorput, o.a. gres buis voor riool etc. Het is allemaal wat houtje-touwtje en nu wil ik het liefste gewoon alles in 1x goed doen omdat ik er nog wel wat jaren wil blijven wonen. dus mijn idee is een nieuwe vloer:

Fase 1: Verwijderen laminaat, vloerbalken, oude radiatoren, convectorput, leidingwerk demonteren, wc demonteren, wc vloer eruit.

Fase 2: Mantelleidingen aanleggen (water), gasbuis vervangen, gresbuis vervangen voor PVC en aansluiten op riool etc.

Fase 3: Schuimbeton, vloerverwarming en een dekvloer in te laten storten (door Faber wellicht, die komen volgende week kijken voor het maken van een offerte). Voor bovenstaande ideeën komt het er dan zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytxy_m-Im-HTVnpDtyV96I7bt3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fnFuM1DzClMfd0yls2XCK66.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ikzelf niet enorm handig, en mijn vader (mijn belangrijkste werknemer O+ ) is wegens ziekte even uit de running. Dus nu mijn vraag, hoe zouden jullie dit plannen?

- Hoelang zouden jullie rekenen voor de verschillende fasen? Ik zou zelf alles met behulp van wat vrienden eruit kunnen halen in een weekend gok ik.

- Ik kan slecht een inschatting maken hoeveel tijd ik kwijt ben voor het latenaanleggen van al het nieuwe leidingwerk, want ik denk dat ik daar iemand voor zal moeten inhuren. Heb ik hier bijvoorbeeld nog een aannemer voor nodig, of is dit project met een loodgieter bijvoorbeeld prima te doen?

Daarnaast zijn tips en of ideeën altijd welkom _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:41
Bij slopen loop je ook altijd tegen iets aan. Hier ook een jaren 60 huis verbouwd. Bij ons zat er een bitumenlaag tussen de houten vloerdelen als een soort waterkering. Kon je met een normale cirkelzaag niet doorheen komen.

Ik was 2 goede weekenden bezig met slopen met vrienden. Samen met mijn vader riool, water, cv en elektra gelegd. Houd er rekening mee dat je er nooit meer bij komt, ik zou dus zeker een goede mantelbuis leggen van je meterkast naar technische ruimte (bijv pvcbuis van 90mm)

Qua leidingen, wat moet welke kleur voorstellen?

Wij hebben ook nog allemaal extra elektra bijgelegd. Zitten al je stopcontacten op de juiste plek Bijvoorbeeld? Als tips:

Keuken 4 groepen +krachtgroep
  • Vaatwasser
  • Quooker
  • Magnetron
  • Oven
  • Kookplaat
Technische ruimte 4 groepen + krachtgroep
  • Boiler met element/airfryer
  • Wasmachine/droger
  • Warmtepomp
  • Warmtepomp element
  • Omvormer
Water
  • Warm/koud naar keuken
  • Warm/koud naar Technische ruimte
  • Koud naar buiten
Cv
  • 32mm geisoleerd warm/koud naar technische ruimte voor voorbereiding Warmtepomp.
Ik zou als ik jou was een soort inspectieluik/ruimte maken bij voor- en achterdeur. Bijvoorbeeld dat voor het toilet in de gang nog een houtenbalkenvloer zit, waarover je een vloerkleed legt. Dat dient dan als inspectie ruimte. Leg vanaf deze ruimte ook vast een loze buis richting je meterkast (bijv 90mm pvc). Bij Bijvoorbeeld een nieuwe elektra aansluiting, kunnen ze makkelijk wat doorvoeren.
Zelfde geldt bij de achterdeur.

Zorg er daarnaast voor dat je een koof hebt richting de bovenverdiepingen waar je nog wat doorheen kan voeren.

[ Voor 53% gewijzigd door Murkmans op 12-02-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:12

Pizzalucht

Snotneus.

Ik heb pas hetzelfde gedaan en ben het met @Murkmans eens, bij mij was het ook ongeveer 2 weekenden slopen, maar heb wel veel alleen gedaan, zo'n vloer kan nog best lastig te slopen zijn afhankelijk van de opbouw. Moet wel zeggen dat ik met het juiste gereedschap waarschijnlijk een stuk sneller klaar was geweest, heb er ook wat Parkside gereedschap op stuk gemaakt.

Water en CV leiding kan je op zich prima zelf leggen als je meerlagenbuis neemt en een pers huurt/leent. Met de leidingen en elektra ben ik bij mij verder niet heel lang bezig geweest, maar er liep ook niet heel veel wat ik moest vervangen (geen gas, geen riool). Ik heb wel alles vervangen wat er lag en netjes in mantelbuizen gestopt.

Begrijp ik goed dat de vloer er van de hele benedenverdieping uit gaat? Dan moet je wel rekening houden met de wanden. Loopt de vloer onder de wander door of tot de wanden? Als het eronderdoor loopt moet je de muren opvangen

En wat doe je met de keuken? Blijft deze staan? Deze moet je dan ook kunnen stutten.

Check ook even de voorbeelden op de site van Faber: https://www.fabercomfortvloer.nl/in-de-praktijk/

Verder nog rekening te houden met:
- Waar komt de vloerverwarmingpomp?
- Als je nog geen 3 fase aansluiting hebt en maar 1 fase naar de meterkast hebt liggen zou ik alvast een mantelbuis leggen naar de meterkast die al naar buiten gaat, eis van Enexis is 50x3.0 mantelbuis en op minimaal 50cm diepte uit de muur komen
- Het plaatsen (bij Faber) duurt in totaal +/- een week
- De dekvloer moet ongeveer een week per cm drogen (bij Faber dus 6 weken) voordat je iets op de vloer kan zetten, dan moet de boel dus lang leeg blijven, je kan er al wel na 2 dagen op lopen
- Komt er ook gresbuis binnen vanuit de straat? Deze wil je dan denk ik ook wel later vervangen maar dat moet de gemeente regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeBee
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Dank voor jullie reacties! Ik zal het e.e.a. ook eens voorleggen aan de werkvoorbereider van Faber. Nu heb ik nog een vraag, mijn meterkast met gasmeter zit paar meter in het huis. Is er nog een kans dat die verplaatst moet worden door de netbeheerder, of kan er een mantel omheen? Anders kan ik eerst een paar maanden wachten op Enexis ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:41
Gas zat bij ons ook in de trapkast. Alleen is de meter inmiddels weggehaald.

Als ze deze weghalen, gaan ze niet je vloer openbreken hoor. Gewoon weghalen in de trapkast en buiten. Rest laten ze zitten.

Voor de toekomst zou ik dus een mantelbuis leggen vanaf je voordeur naar trapkast. Kunnen ze altijd van buiten, via je inspectieluik bij de voordeur, met een leiding of kabel naar de trapkast.

Edit: zelfde geldt voor elektra of water mocht dat nodig zijn. Houd wel rekening mee dat een netbeheerder minimale eisen aan mantelbuizen kan stellen, 2 van 50mm of 1 van 110mm zou goed moeten zijn

[ Voor 20% gewijzigd door Murkmans op 14-02-2024 17:52 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 11:38
Omdat je er eigenlijk nooit meer bijkomt moet je het onderhoudsvriendelijk maken. Voor afvoeren en mantelpijpen dus geen 90 graden bochten pakken maar pak bijvoorbeeld 2x 45 graden, veel gemakkelijker iets door te trekken en het riool is dan ook gemakkelijker te ontstoppen.

En zorg dat je buizen hebt liggen voor alles wat je in de toekomst nodig zou kunnen hebben. Je wilt de gasmeter ooit verplaatsen, dan heb je een buis naar buiten nodig, maar ook een nieuwe buis van de nieuwe locatie naar de gasverbruikers.

Je WCD's zullen nu nog op oude hoogte zitten, je kunt als je zou willen nu al die zooi omlaag brengen via de vloer. (Smeer geen lasdozen weg onder de vloer).

En wees niet te zuinig, liever nu voor 250,- aan zooi nutteloos onder vloer leggen dan over 5 jaar een pijp te weinig hebben.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-06 10:08
Ik mis isoleren... Als je dit gaat doen zou ik er nog PIR onder leggen. En omdat je er nooit meer bij komt gewoon veel nemen. 20CM ofzo.

Je reden om schuimbeton te nemen mis ik even. Je begint namelijk over een wirwar aan leidingen. Dan is 't nogal een stap naar schuimbeton.
Als je doel vloerverwarming is, dan wel logisch.

Maar qua leidingen kan je prima alles eruit halen, vloer isoleren en toch kruipruimte behouden.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:25:
Ik mis isoleren... Als je dit gaat doen zou ik er nog PIR onder leggen. En omdat je er nooit meer bij komt gewoon veel nemen. 20CM ofzo.

Je reden om schuimbeton te nemen mis ik even. Je begint namelijk over een wirwar aan leidingen. Dan is 't nogal een stap naar schuimbeton.
Als je doel vloerverwarming is, dan wel logisch.

Maar qua leidingen kan je prima alles eruit halen, vloer isoleren en toch kruipruimte behouden.
Los van het feit of isolatie onder schuimbeton plaatsen zinvol is of niet, is het lukraak PIR plaatsen onder je vloer op het zandbed misschien niet het beste advies. PIR is niet het meest vochtbestendige materiaal. EPS is dan een beter en beproefder alternatief. Het isoleert iets minder dan PIR, maar je hebt toch ruimte zat. Het is dus eigenlijk zonde om voor PIR te gaan, want de ruimtewinst die PIR normaal geeft speelt hier geen enkele rol.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Let ook bij het weghalen van je vloer op welke wanden er op je vloer rusten. Dat is dus geen draagmuur maar als je die wil behouden dan moet je die wel opvangen.
Trap blijft wel aan de muurhangen als het goed is ;)
Dit staat allemaal los van hoe je gaat isoleren. Bij mantelbuizen... je hebt er nooit genoeg en mocht je er aan denken om in de toekomst te gaan verduurzamen met warmtepomp, laadpaal etc dan kan je daar het beste nu wel over nadenken.
Zo kwam ik er achter dat een 4x 2.5mm2 +As en een 5x 6mm2 kabel niet samen gaan door een 50mm mantelbuis. Het past wel naast elkaar... maar niet met een bocht erin.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1