Ziggo ICM Deco m4s 1ste verdieping slechte verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 19:02
Wij hebben een ziggo netwerk in een huis met 2 verdiepingen.
We hebben 6 deco's m4 tot onze beschikking we gebruiken er 4.

We hebben op de begane grond een meterkast waar de router in bridge modus staat naar de hoofd deco.
We hebben naar zolder (2de verdieping) een ethernet kabel via loze leidingen naar een deco apparaat
Maar op de 1ste verdieping is er geen mogelijkheid om een ethernet kabel te krijgen.

Wifi op BG en zolder prima!

1ste verdieping waardeloos

We hebben 2 deco's staan op de 1ste verdieping
- in de hobby kamer met TV en game consoles, consoles zijn via ethernet kabel aangesloten(deze deco heeft matige wifi verbinding volgens de deco app
-in de slaapkamer in de inloopkledingkast deze staat ongeveer direct onder de meterkast alleen zit er dus een vloer tussen en deze heeft dus ook een goede verbinding volgens de deco app.

Schets van de 1ste verdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnPs2sLmnorfOwqOU0H_jPIWbUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGUJ9cpFm6MRSCMU7Xpqj93N.png?f=fotoalbum_large

Maar als wij netflix kijken op de TV in de slaapkamer dus via de wifi is die beroerd. Je kan geen 1 serie aflevering kijken zonder dat die 3-4x buffert als je geluk hebt.

De TV maakt verbinding met de Deco in de slaapkamer met wifi, volgens de DECO app dus goede verbinding van deco apparaten en goede verbinding van de TV naar deco apparaat. Maar kijken zonder te bufferen onmogelijk.

Op de hobbykamer is het probleem vooral de wifi (de consoles die met ethernet kabel connect is werkt voldoende om te kunnen gamen) (ondanks dus de matige ontvangst volgens de deco app)

We hebben ook andere routers tot onze beschikking.
1 asus RT 68u
1 asus RT 66u
2 niet gebruikte deco m4

Hoe kunnen wij stabielere en beter internet krijgen op de 1ste verdieping zonder gaten in de vloer en kabels door het hele huis te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33
Deco nodes nabij trappengat plaatsen (dus die vqn bg, zolder en 1e)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Ik heb 1 AP in mijn woonkamer en 1 AP in het trapgat tussen 1e verdieping en zolder.
Beide APs zijn op de kabel.
Ontvangst is overal goed

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
laurens0619 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:25:
Deco nodes nabij trappengat plaatsen (dus die vqn bg, zolder en 1e)
Maar nabij trappengat op de 1ste verdieping of beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 15:56
Wifi kanalen netjes gescheiden?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33
Joostje123 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Maar nabij trappengat op de 1ste verdieping of beneden?
De 2 nodes die onderling draadloos verbonden zijn :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02 15:08
Ik zou (zoals voorgesteld) inderdaad proberen om de Deco's via het trapgat te verbinden. Er mogen zo weinig mogelijk deuren en vloeren tussen de Deco's zijn, want die verstoren het signaal (vooral op 5 GHz).

Dan nog een andere suggestie:
Is het mogelijk om de Deco in de hobbykamer aan te sluiten met de ethernetaansluiting die nu door de PS4 gebruikt wordt? Of eventueel via een switch? (al is dat ook niet ideaal)

Kun je zien of de apparaten via 2.4 GHz of 5 GHz verbonden zijn? Ik vermoed 2.4 GHz, want daar valt hij vaak op terug als het bereik slecht is.

De Deco M4 is ook niet het nieuwste apparaat. Als ik het goed heb, heeft een apparaat dat via 2.4 GHz Wifi met een bekabelde Deco verbindt een maximale theoretische snelheid van 300 Mbit). In de praktijk zal de snelheid nog wel ongeveer de helft lager liggen. Bekabeld gaat het dan nog wel, maar als je dan nog via een andere Deco met Wifi moet communiceren, dan zal het nog langzamer worden.

Als niks anders helpt, dan kun je misschien nog een nieuwere set Deco's overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
fenix41 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:02:
Ik zou (zoals voorgesteld) inderdaad proberen om de Deco's via het trapgat te verbinden. Er mogen zo weinig mogelijk deuren en vloeren tussen de Deco's zijn, want die verstoren het signaal (vooral op 5 GHz).

Dan nog een andere suggestie:
Is het mogelijk om de Deco in de hobbykamer aan te sluiten met de ethernetaansluiting die nu door de PS4 gebruikt wordt? Of eventueel via een switch? (al is dat ook niet ideaal)

Kun je zien of de apparaten via 2.4 GHz of 5 GHz verbonden zijn? Ik vermoed 2.4 GHz, want daar valt hij vaak op terug als het bereik slecht is.

De Deco M4 is ook niet het nieuwste apparaat. Als ik het goed heb, heeft een apparaat dat via 2.4 GHz Wifi met een bekabelde Deco verbindt een maximale theoretische snelheid van 300 Mbit). In de praktijk zal de snelheid nog wel ongeveer de helft lager liggen. Bekabeld gaat het dan nog wel, maar als je dan nog via een andere Deco met Wifi moet communiceren, dan zal het nog langzamer worden.

Als niks anders helpt, dan kun je misschien nog een nieuwere set Deco's overwegen.
Die bekabelde ps4 is wel vanuit een draadloze deco m4.
Dus ook niet het beste van het beste, op zolder (kantoor) hebben we inderdaad een bekabelde deco m4 met een switch die printer, 2 workstations bediend.

Maar op de hobbykamer is geen mogelijkheid om een kabel vanuit de meterkast te trekken.

Alleen dan van trapgaten is ons volgend probleem we hebben in de woonkamer een trap.
En dan een deur naar de 1ste verdieping (boven aan de trap geen stroom mogelijkheid.

En de trap van zolder naar de 1ste verdieping hebben we alleen in onze hal een stroompunt midden op de overloop. Dus dan zo deco m4 midden in het pad te plaatsen voelt ook niet echt ideaal.

een lastig wifi huis dus...

Als ik een nieuwe set zal willen aanschaffen.
Wat is dan een goede advies?
En we hebben denk ik het liefst 4 pods dus zal ik dan ook nog op 1 punt een M4 kunnen gebruiken?
Dus eventueel 3 nieuwe pods + 1 deco m4

https://www.coolblue.nl/v...9555/900304/857092/827666

Kan ik dan nog 1 deco m4 gebruiken en krijg ik als ik 1 van deze pods aanschaf echt betere en stabielere wifi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02 15:08
Heb je op de eerste verdieping ook geen oude telefoon- of kabelaansluiting waarvan je de leiding kunt gebruiken om een UTP-kabel te trekken? Dat mag ook in een andere kamer zijn dan de hobby- of slaapkamer.
Sorry dat ik hierover blijf doorzeuren :), maar het zou wel de meest betrouwbare en toekomstvaste oplossing zijn. Eventueel kun je een elektricien hiervoor inschakelen.

Als je de deco toch via Wifi wilt aansluiten: welk stopcontact is het dichtste bij de trap? Dan zou je daar een deco via Wifi kunnen verbinden. Als je op de overloop geen aansluiting hebt, dan misschien maar een deco in de woonkamer vlakbij de trap neerzetten?
Het zal een beetje uitproberen zijn wat de beste plaats is, maar het zal wel helpen als de afstand tussen de deco's kleiner wordt met zo weinig mogelijk deuren/muren/vloeren ertussen. Van de meterkast of de zolder naar de eerste verdieping is nu blijkbaar een te grote afstand.

Ik twijfel nog of een nieuwe set deco's echt je probleem zal oplossen. Het is wel een investering en zolang je ze via Wifi moet verbinden zal de snelheid nooit geweldig worden. Zelfs als je het nu voor elkaar krijgt om een acceptabele snelheid te krijgen, dan heb je over een paar jaar misschien wel weer hetzelfde probleem als je een snellere internetverbinding hebt.

In plaats van nieuwe deco's zou je ook nog powerline-adapters kunnen kopen, waarbij de internetverbinding via het stopcontact gaat. Maar het hangt van de kwaliteit van je stroomnet af of dat goed werkt, dus dat is ook geen garantie op succes.
Dus nieuwe apparatuur zou ik pas overwegen als je alle andere opties hebt geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Méér Deco's kan ook: één in de buurt van de trap en een ander ergens anders op dezelfde verdieping. Zo heb je wel betere Wifi-ontvangst én een bekabelde aansluiting vanuit de Deco naar (bijvoorbeeld) je PS4.

Het beste is om alle units middels ethernet met elkaar te verbinden - dan heb je de volle snelheid tot je beschikking. Kan dat niet, omdat je geen loze buizen meer over hebt, zet er dan extra Deco tussen die draadloos en het liefst line-of-sight kan communiceren met een Deco die wél aan de kabel hangt.

Je hoeft overigens niet perse M4's te kopen - alle Deco-producten werken samen. Je kan dus ook een M9 (sterkere antenne's en twee ethernetpoorten per unit) of een P9 (zelfde als een M9, maar dan met powerlinebackhaul erbij) plaatsen op plekken waar dat handiger is.

Binnen dezelfde elektragroep werkt powerlinebackhaul erg goed. Zodra twee Deco's aan verschillende elektragroepen hangen, treedt er verlies op (soms werkt het zelfs helemaal niet) en vallen de units al snel terug op WIFI-backhaul. En dat merk je meteen in snelheid.

EDIT: voor de duidelijkheid: de M4 heeft geen powerlinebackhaul.

[ Voor 27% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-02-2024 11:59 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
fenix41 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:13:

In plaats van nieuwe deco's zou je ook nog powerline-adapters kunnen kopen, waarbij de internetverbinding via het stopcontact gaat. Maar het hangt van de kwaliteit van je stroomnet af of dat goed werkt, dus dat is ook geen garantie op succes.
Dus nieuwe apparatuur zou ik pas overwegen als je alle andere opties hebt geprobeerd.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Je bedoeld zo setje?
Kan je dan ook weer bedraad dan vanaf de powerline een deco m4 aansluiten en zal dat stabieler moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joostje123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:01:
[...]

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Je bedoeld zo setje?
Kan je dan ook weer bedraad dan vanaf de powerline een deco m4 aansluiten en zal dat stabieler moeten zijn?
Kan. Hangt totaal af van jouw stroomnet en daarbij vooral hoeveel verstoring andere apparaten tussen de 2 en 68MHz produceren. Valt op voorhand totaal niet te zeggen. Belangrijkste wat je wel kunt zeggen: als je op beide locaties randaarde hebt, gaat het gemiddeld een stuk beter dan als je dat niet hebt - maar spreiding is enorm en er is geen minimum: het kan zijn dat het (ook met randaarde) totaal niet werkt, of instabiel. Ik heb vrij veel met die dingen gewerkt (en op gegeven moment een paar honderdduizend beheerd), gemiddeld haal je met sets als dit met randaarde 110Mbps en is het redelijk stabiel, zonder randaarde 30Mbps en minder stabiel - maar je hebt uitschieters naar 400Mbps en omlaag naar <2.5Mbps, puur afhankelijk van hoe schoon je net is.

Ik zou als je om performance te doen is overigens niet kijken naar verouderde HomePlug AV2.0 apparaten zoals je hier linkt, kijk dan naar G.hn fase 2 apparaten zoals de Devolo Magic 2. Die kunnen tot 80MHz gebruiken en presteren doorgaans onder zelfde omstandigheden iets meer dan twee keer zo goed als AV2.0 - maar twee keer nul is nog steeds nul, dus ook hier geen garanties.

Sowieso, toevoegen van extra actieve apparatuur voegt altijd latency toe en verbruikt altijd 24/7 stroom. Ik zeg ook: kijk naar een netwerkkabel. Als je stroomkosten van kastjes meerekent is dat bijna altijd binnen 3 jaar goedkoper, zelfs als je iemand moet inhuren om die kabel voor je te trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 13-02-2024 15:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1